تعیین روایی ( اعتبار) ابزار تحقیق
مفهوم اعتبار پاسخ به این سوال است که ابزار اندازه گیری تا چه حد خصیصه مورد نشر را می سنجد. به عبارت دیگر “آیا ابزار اندازه ­گیری، فقط همان چیزی را که می­خواهیم اندازه گیری کنیم می­سنجد یا خیر؟” اعتبار انواع گوناگونی دارد که عبارتند از:
صوری (براساس تفاوت افراد آگاه و مطلع)
محتوائی(توان سنجش میزان وجود اندازه صفت)
ملاکی (اثر بخشی یک ابزار در پیش بینی رفتار یک آزمودنی در یک موقعیت خاص)
سازه ای(سنجش گر اجزای متغیر به تناسب سهم هر قسمت در کل ساختار متغیر)(سرمد و دیگران،۱۳۸۳).
روش های متعددی برای تعیین اعتبار آزمون مورد استفاده قرار می گیرد که مهم ترین آنها عبارتند از:

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

روش منطقی : که شامل دو روش ظاهری و محتوایی است. روش های ظاهری نشان دهنده روایی ظاهری پرسشنامه می باشد. در روش محتوایی کمیت و کیفیت سوالات از نظر خبرگان مورد بررسی قرار می گیرد.
روش روایی سازه : که به سه دسته همگرا، واگرا و تحلیل عاملی تقسیم می شود. تحلیل عاملی دو نوع است که شامل تحلیل عامل اکتشافی و تحلیل عاملی تاییدی می باشد. در تحلیل عاملی اکتشافی محقق در صدد کشف ساختار زیر بنایی مجموعه ای از متغیرهاست و پیش فرض اولیه آن، این است که هر متغیری با هر عاملی ممکن است ارتباط داشته باشد. در حالی که در تحلیل عاملی تاییدی پیش فرض اساسی محقق آن است که هر عاملی با زیر مجموعه خاصی از متغیرها ارتباط دارد (مومنی،۱۳۸۶).
روش های متعددی برای تعیین اعتبار اندازه گیری وجود دارد که یکی از این ابزار اعتبار محتواست که در این پژوهش به کار می رود. در اعتبار محتوا، متخصص نظر می دهد که ابزار جمع آوری داده ها همان چیزی را که محقق به دنبال آن است، اندازه گیری می کند. این روش، روش متداولی است که در تحقیقات بازاریابی برای تعیین اعتبار اندازه گیری به کار می رود (روستا و دیگران،۱۳۸۴).
اگر سوال های ابزار اندازه گیری، معرف ویژگی ها و مهارتهای ویژه ای باشد که محقق قصد اندازه گیری آنها را دارد، آزمون دارای اعتبار محتواست (سرمد،بازرگان،حجازی، ۱۳۷۹).
در این تحقیق نیز برای اینکه مشخص شود که سوالات پرسشنامه، داده های مورد نیاز برای آزمون فرضیه های تحقیق را جمع آوری می کند، علاوه بر اینکه سوالات پرسشنامه متناسب با مبانی نظر و موارد مشابه هر کدام از متغیر ها طراحی شد، به تایید اساتید راهنما و مشاور رسیده است.

تعیین اعتبارعاملی پرسشنامه
تحلیل عاملی یک فن آماری است که در علوم انسانی کاربرد فراوان دارد. در حقیقت استفاده از تحلیل عاملی در شاخه هایی که در آنها آزمون و پرسشنامه استفاده می شود لازم و ضروری است (کلاین،۱۳۸۰). با بهره گرفتن از تحلیل عاملی می توان مشخص نمود که آیا پرسشنامه شاخص های مورد نظر را اندازه گیری می­ کند یا خیر. در تحلیل عاملی باید سوالاتی که برای ارزیابی یک شاخص یا صفت خاص طرح شده اند دارای یک بار عاملی مشترک باشند. برای هر متغیر ۵ تا ۱۰ نمونه و به طور کلی در مجموع حداکثر تا ۳۰۰ نمونه توصیه شده است.به عنوان نمونه اگر منظور پژوهشگر تحلیل عاملی برای ۱۰ متغیر باشد، حداقل باید یک نمونه ۵۰ تایی انتخاب کند. بنابراین برای تحلیل عاملی پرسشنامه حاضر که دارای ۵ متغیر است حداقل ۲۵ و حداکثر ۵۰ نمونه نیاز است. جدول (۳-۴) نتایج حاصل از بررسی کفایت داده کایزر (KMO) واریانس کلی تعیین شده هر بعد را نشان می دهد. همانطور که مشاهده می شود نتایج KMO مطلوب است.
جدول (۳-۴) : نتایج حاصل از بررسی کفایت داده کایزر (KMO)

متغیر مورد بررسی

KMO

Sig

مدیریت دانش

۶۱۹/۰

۰۰۰/۰

مشتری گرایی

۷۱۷/۰

۰۰۰/۰

تکنولوژی CRM

۸۲۱/۰

۰۰۰/۰

عوامل سازمانی

۷۶۲/۰

۰۰۰/۰

موفقیت CRM

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...