آیا هشت هفته تمرینات یوگا می ­تواند بر تاب­آوری و امید به زندگی بیماران زن سرطانی بهبود یافته مؤثر باشد؟
۱-۳ اهمیت و ضرورت تحقیق:
بیماران مبتلا به سرطان کیفیت زندگی فیزیکی و روانی ضعیف­تر و استرس­های بیشتری دارند. این بیماران با مشکلات روانی بسیاری روبرو هستند که شامل افسردگی، اضطراب، فرسودگی، عصبانیت و از دست دادن امید می­باشد(برونر وسودارث،۱۳۸۷).
شواهد حاکی از آن است که استفاده از روش­های غیر دارویی مانند روش­های طبّ مکمل و جایگزین در مبتلایان به سرطان سبب بهبود خلق، سازگاری و قضاوت و کاهش علائم استرس ­زا می­ شود(وادیراجا،۲۰۰۹).
از آنجا که پژوهش­های انجام شده در زمینه بیماران سرطانی بیشتر در حین درمان آنها بوده است، لذا به بیمارانی که مراحل درمان خود را پشت سر گذاشته­اند کمتر توجه شده است و پژوهش قابل توجهی در این زمینه انجام نشده است. گرچه این بیماران مراحل درمان خود اعم از جراحی، شیمی درمانی و رادیوتراپی را پشت سر گذاشته­اند ولی عوارض روحی و روانی حاصل از بیماری همچون ناامیدی، اضطراب، کم­طاقتی در مقابل مشکلات روزمره زندگی و بسیاری عوارض روحی دیگر با آنها باقی خواهد ماند. لذا بسیار حائز اهمیت است که به این بیماران بهبود یافته کمک شود تا بتوانند در مقابل مشکلات آتی زندگی خود، که تعداد آنها کم نخواهد بود، صبور و پرطاقت بوده و کیفیت زندگی خود را افزایش دهند.
در کشور ما تحقیقات اندکی در زمینۀ فواید حرکات یوگا بر روی جنبه­ های مختلف روحی و جسمی بیماران بهبود یافته سرطانی انجام شده است. لذا احساس می­ شود که نیاز مبرم به پژوهش­های گسترده علمی از سوی متخصصان روان شناسی و تربیت بدنی در این زمینه وجود دارد. از طرفی با توجه به اهمیتی که امید به زندگی و تاب­آوری در زندگی بیماران سرطانی دارد، به نظر می­رسد پژوهش در این زمینه برای حل مشکلات فردی و اجتماعی در زندگی این بیماران ضروری باشد.از سوی دیگر برخلاف پژوهشهای ذکر شده در بیان مسأله که ارتباط معناداری بین فعالیت ورزشی به ویژه یوگا و امید به زندگی ذکر کرده اندکریستیانا و همکاران (۲۰۰۷) در پژوهش خود نتوانستند ارتباط معنا داری بین فعالیت بدنی و امید به زندگی گزارش کنند. لذابا توجه به اهمیت مسائل ذکر شده،این­گونه به نظر می­رسد انجام چنین تحقیقی که مشخص کنندۀ راه­کارهای علمی جهت بهبود جنبه­ های مختلف روانی و جسمی بیماران سرطانی است کاملا ضروری می­باشد. تا در صورت مشاهدۀ نتایج مثبت این روش،بتوان آن را به عنوان پیشنهاد علمی مناسبی برای متولیان امور ورزش، پرستاران و پزشکان ارائه داد که پس از مداخلات دارویی، برای اینگونه بیماران تجویز کرده ، تا بتوان کیفیت زندگی آنها را بالا برد.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

۱-۴ اهداف پژوهش:
۱-۴-۱ هدف کلی:
تعیین اثرهشت هفته تمرینات یوگا بر تاب­آوری و امید به زندگی بیماران زن سرطانی بهبود یافته.
۱-۴-۲ اهداف اختصاصی:
تعیین اثر هشت هفته تمرینات یوگا بر تاب آوری بیماران زن سرطانی بهبودیافته .
تعیین اثر هشت هفته تمرینات یوگا بر امید به زندگی بیماران زن سرطانی بهبودیافته.
تعیین اثر هشت هفته تمرینات یوگا برتفکرعامل(اراده برای دست یابی به هدف) بیماران زن سرطانی بهبودیافته.
تعیین اثر هشت هفته تمرینات یوگا بر راهبرد (طرح­های هدفمند) بیماران زن سرطانی بهبودیافته.
۱-۵ فرضیه های پژوهش :
۱-۵-۱ فرضیه کلی:
هشت هفته تمرینات یوگا بر تاب­آوری و امید به زندگی بیماران زن سرطانی بهبود یافته تأثیر معنادار دارد.
۱-۵-۲ فرضیه ­های اختصاصی:
هشت هفته تمرینات یوگا برتاب­آوری بیماران زن سرطانی بهبودیافته تأثیر معنی­دار دارد.
هشت هفته تمرینات یوگا برامید به زندگی بیماران زن سرطانی بهبود یافته تأثیر معنی­دار دارد.
هشت هفته تمرینات یوگا بر تفکر عامل(اراده های هدفمند) بیماران زن سرطانی بهبودیافته تأثیر معنی­دار دارد.
هشت هفته تمرینات یوگا بر راهبرد (طرح­های هدفمند) بیماران زن سرطانی بهبودیافته تأثیر معنی­دار دارد.
۱-۶ پیش فرض های پژوهش:
همۀ افراد با صداقت به پرسشنامه ­های امید به زندگی و تاب­آوری پاسخ دادند.
درک همه افراد از سؤالات پرسشنامه ­ها درست و یکسان بوده است.
۱-۷ قلمرو پژوهش:
۱جمع­آوری اطلاعات پژوهش در اردیبهشت و خرداد ماه سال ۱۳۹۳ صورت گرفته و تکمیل شده است.
۲پژوهش حاضر با همکاری انجمن خیریۀ حمایت از بیماران سرطانی مهرانه زنجان انجام گرفته است.
۳ کلیه زنان مبتلا به سرطان شهر زنجان که مراحل درمان خود اعم از جراحی، شیمی­درمانی و رادیوتراپی را انجام داده­اند به­عنوان جامعۀ تحقیق انتخاب شدند.
۱-۸تعاریف عملیاتی و نظری واژه ها:
۱-۸-۱ تاب آوری[۷]:
عملیاتی: امتیازاتی که فرد از پرسشنامه تاب­آوری کانرو دیویدسون کسب کرده است.
نظری:توانایی یا قدرت بازگشت به حالت یا موقعیت اولیه،بعد از خمیده شدن،فشرده یا کشیده شدن. اما در اصطلاح روانشناختی،توانایی بهبود سریع بعد از بیماری،افسردگی و ناخوشی است(پاترسون وبلوم،۱۹۹۶).
۱-۸-۲ امید به زندگی[۸]:
عملیاتی: امتیازاتی که فرد از پرسشنامه امید اسنایدر کسب کرده است.این پرسشنامه دارای دو خرده مقیاس تفکر عامل و مسیرها می­باشد.
نظری:امید از نظر نووتنی (۱۹۸۹)، نیروی زندگی پویا، از نظر هاملستین و روث (۲۰۰۲)، برقراری ارتباط نزدیک با ارزش­های شخصی و اهداف، و از نظر هاقتون (۲۰۰۷)، توان دنبال کردن فعالیت­های روزانه و متحرک نگه داشتن خود است (چرانک و همکاران، ۲۰۰۸).
۱-۸-۳ تمرینات یوگا[۹]:
عملیاتی: منظور از یوگا در این پژوهش قسمتی از هاتا یوگا است که شامل تمرینات آسانا (مجموعه حرکات فیزیکی) با رعایت تساوی زمانی بین مکث­های نیمه راست و چپ بدن در اجرای حرکات، و کشش وانقباض در عضلات تا حدی که منجر به درد نشود به مدت ۴۰ تا ۴۵ دقیقه و برنامه پرانایاما (تمرین تنفس) که درحالت نشسته با پشت صاف و همراه با دم و بازدم عمیق با ریتم خاص و هماهنگ باشد به مدت ۱۵ تا ۲۰دقیقه و تمرینات شاواسانا(وانهادگی) به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بعد از تمرینات پرانایاما شامل خوابیدن در خلوت، تنفس با ریتم مناسب، وانهادگی و تمرکز می­باشد.
نظری : یوگا کلمه ای­ است سانسکریت به معنای اتحاد و وصل کردن که آن را اتحاد و وصل کردن ذهن به جسم، احساسات به منطق، توجه به عمل و اتحاد روح انسان و حقیقت تعبیر کرده ­اند(روح­بخش،۱۳۷۸).

بیماران سرطانی بهبود یافته:
عملیاتی: افرادی که بیماری سرطان آنها به وسیله پزشک آنکولوژی و آزمایشات مربوط محرز بوده و تحت جراحی، شیمی درمانی و رادیوتراپی قرار گرفته بودند و هم­اکنون نیز تحت نظر پزشک آنکولوژیست خود قرار دارند و به وسیله پزشک خود هر ماه و یا هر سه ماه یکبار چکاپ می­شوند.
فصل دوم
مبانی نظری و پیشینه پژوهش
۲-۱ مقدمه
ورزش به­ عنوان یک پدیدۀ اجتماعی در هر دوره از تاریخ واجد ویژگی­هایی می­ شود که متأثر از شرایط اجتماعی آن دوره است. همراه با گسترش روزافزون جوامع بشری و ایجاد رشته­ های جدید ورزشی، یوگا با سابقۀ تاریخی طولانی خود به نحو چشم­گیری مورد استقبال جوامع جدید امروزی است که این گسترش و پویایی متأثر از عوامل خاص اجتماعی و مؤثر بر آن است (دوفرانس،۱۳۸۵).

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...