۴

وضعیت پوست

پوست نازک – پوست کلفت

۵

رنگ دانه­ها

قرمز – سفید – صورتی

۶

رنگ پوست میوه

زرد – گلی – سبز – قرمز – سیاه

۷

وضعیت رسیدن

زودرس – دیررس

(شاکری، ۱۳۸۷).
۲-۶ درجه­بندی میوه انار
محصول انار بسته به واریته آن از اواسط تابستان تا اواخر آبان ماه آماده برداشت از روی درخت می­باشد. باید توجه داشت رسیدن انار و افزایش سطح اسیدیته و رنگ­پذیری و آبدار شدن همگی به تغییر دما و سرد شدن نسبی آن بستگی دارد. از اینرو باغداران در برداشت انار تابع شرایط دمایی بوده و تغییر دما نیز خود عامل خسارت نسبی به میوه­های رسیده و افزایش میزان میوه­های ترکیده
و زخمی می­باشد. فارق از معیارهای سازمان استاندارد، درجه بندی انار در تجارت داخلی تابع اندازه و رنگ محصول، معروفیت ارقام و سلامت ظاهری میوه می­باشد. بنابراین محصول باغ انار در زمان برداشت و در شرایط معمول بترتیب ذیل درجه­بندی می­ شود (شاکری، ۱۳۸۷):

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

انارهای ممتاز و درجه اول از گل اول شامل ۲۵% کل محصول با وزن بیش از ۳۰۰ گرم،
انارهای معمولی و درجه دوم از گل دوم شامل ۳۰% کل محصول با وزن حدود ۳۰۰-۲۲۵ گرم،
انارهای کوچک درجه سوم از گل دوم شامل ۱۵% کل محصول با وزن ۲۲۵-۱۷۵ گرم،
انارهای خطی (انارهایی که دارای شکافهای سطحی هستند) ۵% کل محصول،
انارهای کوچک بدون آفت و بیماری با ترکیدگی و آفتاب سوختگی نسبی ۱۵% کل محصول،
انارهای ریز و نارس گل سوم ۲% کل محصول،
انارهای لهیده و آفت زده ۸% کل محصول،
۲-۷ ماشین بینایی
یک سیستم ماشین بینایی شامل تمام اجزاء لازم به منظور تهیه تصویر، تعریف دیجیتالی یک تصویر، تغییر اصلاح داده ­ها و نمایش داده ­های تصویری دیجیتالی (تجهیزات خارجی) می­باشد. چنین سیستمی چنانچه در یک محیط صنعتی به کار گرفته شود ممکن است به دلیل اینکه متصل به سایر تجهیزات خط تولید می­باشد بسیار پیچیده به نظر برسد. ولی چنانچه با توجه به نقش و وظیفه سیستم ماشین بینایی اجزاء اصلی آن تعریف شوند پیچیدگی زیادی در سیستم مشاهده نخواهد شد. اجزاء اصلی یک سیستم ماشین بینایی شامل پنج قسمت اصلی می­ شود (کیانی، ۱۳۸۸):
دوربین تصویربرداری و وسایل نورپردازی،
گیرنده تصاویر[۱۷]،
نرم افزار پردازش،
واسط کاربر،
نمایشگر،
کاربردهای ماشین بینایی برای اتوماسیون کارخانجات شامل عملیاتی همچون بازرسی خودکار به منظور بهبود کیفیت محصولات تولید شده، گردآوری اطلاعات برای تصمیم ­گیری در کنترل ماشین آلات و یا فرآیندهای افزایش بهره­وری تولید می­باشد.
سیستم ماشین بینایی می تواند اطلاعات پیوسته و قابل اعتمادی در مورد وضعیت فرایند تولید فراهم نماید. این سیستم توانایی فراهم کردن و به روز کردن داده ­های آماری مربوط به پارامترهای کنترلی را داشته و می ­تواند این اطلاعات را به صورت نمایشی بر روی نمایشگر ارائه نماید، به چاپگر بفرستد و یا اطلاعات را به صورت پیوسته به رایانه مرکزی ارسال نماید (میراشه، ۱۳۸۵).
یک نمونه سیستم ماشین بینایی صنعتی ساده که جهت اتوماسیون خط مونتاژ یک کارخانه به کار رفته است در شکل ۲-۱ نشان داده شده است. سیستم ابتدا با مشاهده قطعه توسط دوربین از آن یک تصویر تهیه می­ کند، سپس مشخص می­ کند که آیا آن قطعه دارای مشخصات مورد نظر هست یا خیر و در نهایت با توجه به نتیجه بدست آمده سیگنال فرمان مناسب را ارسال می­نماید.
شکل ۲- ۱ خط تولید مجهز به سیستم ماشین بینایی
تجهیزات لازم در تصویربرداری شامل لامپ­ها و دوربین می­باشد. سیستم پردازشی شامل هر دو بخش سخت افزاری (رایانه) و نرم­افزاری می­باشد. نرم افزار پردازش تصویر برنامه­ای است که با بهره گرفتن از خصوصیات شیء مورد نظر نوشته می­ شود و تنها در تشخیص همان جسم قابل استفاده است. بنابراین نرم­افزاری که قادر به تشخیص و جداسازی هر مورد ناشناخته­ای باشد وجود ندارد. تجهیزات نمایش و خروجی اطلاعات که سیستم ماشین بینایی را به خط تولید متصل می­نماید شامل اجزاء الکترونیکی بوده که نقش واسط را دارند.
تجهیزاتی از قبیل کنترل کننده­ های فرایندها، رایانه مرکزی کنترل کننده سیستم تولید رایانه ای[۱۸] و تجهیزاتی از قبیل سیستم هشدار دهنده می­توانند به ماشین بینایی متصل شوند. سیگنال های الکتریکی فرمان، کار کنترل را انجام می­ دهند و متناسب با نوع نتایج پردازش­ها (رد، قبول، کیفیت پایین و …) ممکن است فرمان­های متفاوتی داده شود. داده ­های بدست آمده به منظور کنترل و تحلیل به بانک اطلاعاتی CIM منتقل می­شوند تا در صورت وجود مشکل (کمبود مواد اولیه، خارج شدن ماشین از تنطیم اولیه و …) هشدارهای لازم داده شود.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...