در سال۲۰۰۲ در کشور اسپانیا Pablo Fernández در مقاله ای باعنوان”سه روش ارزشیابی مدل سود باقیمانده ومدل جریان نقدی تنزیل شده”نشان داد که سه روش شامل منفعت اقتصادی(EP)، EVA وارزش افزوده نقدی(CVA) دردومدل سود باقیمانده و جریان نقدی تنزیل شده بازده‎یکسان دارند.

پن من (۲۰۰۵) نشان داد که مدل ارزیابی سود باقمیانده، برآوردهای صحیح تر و کم نوسانتری از ارزش، نسبت به مدل رشد غیرعادی سود ارائه می‌دهد.

Qiang Chengدرسال ۲۰۰۵ در دانشگاهBritish Columbia تحقیقی تحت عنوان “عوامل تعیین کنندهRI”را انجام داد که درمجله”بررسی‌های حسابداری”منتشرشد. در این مقاله با تحلیل وبررسی تأثیر پروسه‎های ارزشزایی وثبت ارزش برROE غیر عادی، عوامل سود مازاد (RI) که باBV ارزیابی می‎شود‎یعنی همان بازده غیر عادی حقوق صاحبان سهام را مورد بررسی قرار داده وبیان کرد کهROE غیر عادی صنعت با متمرکز کردن صنعت ‌و موانع ورود به صنعت و عوامل حسابداری محافظه کارانه صنعت افزایش می‎یابد و ترکیب عوامل فوق وسهم بازار شرکت واندازه شرکت با مدلRI توانایی مدل رادر توضیح نسبتP/B افزایش می‎دهد.

بریف (۲۰۰۷) ‌به این نتیجه می‌رسد که مدل ارزیابی رشد غیرعادی سود، پیچیده تر از مدل ارزیابی سود باقیمانده است این پیچیدگی هم به خاطر پویایی و هم به خاطر تفسیررشد غیرعادی سود در مقایسه با سود باقیمانده است.

۲-۴-۲٫ تحقیقات داخلی

پورحیدری و همکاران ( ۱۳۸۴ ) با بررسی محتوای اطلاعاتی سود حسابداری و ارزش دفتری شرکت در تعیین قیمت سهام شرکت‎های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهرا ن ۱۳۷۵ ‌به این نتیجه رسیدند که اولاً، بخش قابل توجهی از تغییرات طی (سال‎های ۱۳۸۳ ) ارزش شرکت به وسیله ی سود تعیین می شود، ثانیاًً، عمده ی قدرت توضیح دهندگی مجموع سود و ارزش دفتری شرکت به خاطر سود است و ثالثاً، ارزش دفتری شرکت از قدرت توضیح دهندگی مناسبی در مقایسه با سود هر سهم برخوردار نیست.

محمودآبادی ( ۱۳۸۵ ) با بررسی ۱۰۲ شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران ۱۳۷۳ با روش ترکیبی ‌به این نتیجه رسید که مدل (ارزش گذاری طی سال‎های ۱۳۸۲ )اولسون به خوبی توانایی پیش‌بینی ارزش شرکت را دارد.

سعیدی و قادری ( ۱۳۸۶ ) با انجام پژوهشی (طی سال‎های ۱۳۸۴ ) ارزش دفتری و سود حسابداری نسبت به گردش وجوه نقد عملیاتی و سرمایه گذاری دارای قدرت توضیحی بیش تری در تعیین ارزش شرکت‌آموزش‌ها هستند و هم چنین قدرت توضیحی ارزش دفتری به تنهایی بالاتر از قدرت توضیحی سود حسابداری در تعیین ارزش شرکت‌آموزش‌ها است.

سید عباس‎هاشمی‎و‎هادی امیری( ۱۳۹۲) در تحقیقی تحت عنوان تاثیر به کارگیری هزینه سرمایه بر رابطه سود و بازده سهام ‌به این نتیجه رسیدند که میان متغیرهای سود حسابداری و بازده جاری سهام، ارتباط معنادار و مستقیمی‎وجود دارد و متغیر مستقل تغییر در سود خالص بر این رابطه تاثیر گذار است. همچنین در صورتی که با بهره مندی از مفهوم سود باقیمانده، تغییر در سود به اجزای آن تجزیه گردد، این اجزا ارتباط سود حسابداری و بازده جاری سهام را تقویت می‎نمایند. در خصوص ارتباط متغیرهای سود حسابداری و بازده آتی سهام، نتایج حاصله هیچگونه ارتباط معناداری را نشان نمی‎دهد.

فصل سوم

روش تحقیق

۳ ـ ۱٫ مقدمه

در این فصل توضیحاتی درمورد جامعه آماری، نحوه انتخاب نمونه، چگونگی جمع‌ آوری اطلاعات، روش تحقیق، فرضیه تحقیق ونحوه آزمون فرضیه ارائه می‎شود. همچنین نحوه اندازه گیری متغیرهای مستقل و وابسته واطلاعات مورد نیاز برای هرکدام بیان می‎گردد. مسلماًً جمع‌ آوری اطلاعات صحیح می‎تواند در غنی سازی تحقیق مؤثر واقع شود واعتماد محقق را نسبت به نتایج به دست آمده وتعمیم آن ها به کل جامعه تأمین نماید.

۳ ـ ۲٫ روش تحقیق

روش انجام این تحقیق، توصیفی واز نوع همبستگی است. از آنجا که این تحقیق به توصیف شرایط موجود بدون دخل وتصرف می‎پردازد وبا توجه به آنکه قضاوت‌های ارزشی در این تحقیق کم رنگ است تحقیق حاضر درزمره تحقیقات توصیفی حسابداری است. ‌به این دلیل همبستگی است که در این تحقیق رابطه بین متغیر‌آموزش‌ها مورد بررسی قرار می‎گیرد.

همچنین تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر نوع از تحقیقات توصیفی حسابداری به شمار می رود زیرا که این تحقیق به توصیف شرایط موجود بدون دخل وتصرف در آن می‎پردازد. این تحقیق از نظر ماهیت داده‌آموزش‌ها جزء تحقیقات کمی‎محسوب می‎شود به دلیل اینکه از آمار و ارقام و اعداد استفاده می‎کند. تحقیق حاضر به بررسی روابط بین متغیر‌آموزش‌ها پرداخته و در پی اثبات وجود این رابطه در شرایط کنونی بر اساس داده‎های تاریخی می‎باشد ‌بنابرین‏ میتوان آن را از نوع پس رویدادی طبقه بندی نمود. در اینگونه تحقیقات پژوهشگر به بررسی علت و معلول متغیر وابسته و متغیر مستقل پس از وقوع می‎پردازد. در این تحقیقات بین متغیر‌آموزش‌ها‎یک رابطه آماری وجود دارد که هدف بررسی این رابطه می‎باشد. همچنین این تحقیق جزء تحقیقات تجربی حسابداری می‎باشد و روش مورد استفاده این تحقیق روش همبستگی می‎باشد.

پس از جمع‌ آوری داده‌آموزش‌ها، با بهره گرفتن از نرم افزار صفحه گسترده Excell محاسبات وطبقه بندی داده‌آموزش‌ها برای آزمون فرضیات انجام گردیده وسپس برای آزمون فرضیات ازنرم افزار Spss و Eviews استفاده شده است.

۳ـ ۳٫ فرضیات تحقیق

فرضیه اصلی : بین رشد سود باقیمانده و بازدهی سهام رابطه مثبت وجود دارد.

فرضیه فرعی اول : بین رشد سود خالص و بازدهی سهام رابطه مثبت وجود دارد.

فرضیه فرعی دوم : بین هزینه فرصت سرمایه گذاری و بازدهی سهام رابطه منفی وجود دارد.

۳ـ۴٫ معرفی مدل‎های تحقیق و اندازه گیری متغیرها

برای آزمون فرضیات از مدل‎های تجربی و عملی استفاده می‎گردد. متغیرهای وابسته و مستقل و مدل نهایی که در این تحقیق مورد استفاده قرار می‎گیرند تشریح می‎گردد.

مدل ارزشیابی سود باقیمانده : در اصل، این مدل برگرفته از مدل سود نقدی تنزیل شده است ولی با کیفیت بالاتری، ارزش شرکت را تعیین می کند. این مدل علاوه براین که به عنوان مدل ارزشیابی به کار می رود، ابزاری برای تعیین سطح رشد واحد تجاری در آینده نیز می‌باشد. در این مدل، ارزش سهام یک شرکت تابعی از مجموع ارزش دفتری حقوق صاحبان سهام، سودهای حسابداری پیش‌بینی شده و سودهای عادی است.

Eastonو Harris رابطه بین سود و بازده را بداین صورت بیان می‎کنند:

RETMt = α۰ + α۱ NIt + α ۲ ΔNI t + ɛ

که در آن RETM معیاری از بازده تعدیلی بازار است. NI سود و ΔNI تغییر در سودهاست.

چون NOPAT مجموع سود خالص پس از کسر مالیات و بهره است میتوان سود باقیمانده(RI) را به صورت زیر بیان کرد:

RI t= NI t + INT t * (1 – t) – WACC t * IC t-1

که NI t سود خالص دوره طبق اصول پذیرفته شده حسابداری و INT t هزینه بهره و t نرخ مالیات و IC t-1 سرمایه گذاری سرمایه برای ابتدای سال است.

به همین طریق RI در دوره قبلی برابر است با:

RI t-1= NI t-1+ INT t-1*(1-t) -WACC t-1* IC t-2

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...