۰۰۰/۰

۲۱۸/۲-

۹۵۵/۰

اشتراک دانش

تفاوت وضعیت موجود و مطلوب

۹۳۰/۳۸-

۳۶۸

۰۰۰/۰

۱۱/۲-

۰۴/۱

یادگیری سازمانی

تفاوت وضعیت موجود و مطلوب

۲۶۰/۵۶-

۳۶۸

۰۰۰/۰

۰۶/۲-

۷۰۴/۰

در تحلیل استنباطی به منظور بررسی تقاوت بین وضعیت موجود و مطلوب یادگیری سازمانی و مؤلفه های آن دردبیرستانهای شهر تهران از آزمون «t» وابسته استفاده گردید. یافته های بدست آمده از جدول شماره (۴-۲۸) حاکی از آن است که نمرات تی وابسته بدست آمده برای بررسی تفاوت بین وضعیت موجود و مطلوب چشم انداز مشترک، فرهنگ سازمانی، ساختار سازمانی، توسعه شایستگی کارکنان، رهبری مشارکتی، استراتژی، کار و یادگیری تیمی، تفکر سیستمی و اشتراک دانش به تر تیب برابر بامی باشد که همه آنها از لحاظ آماری معنادار بوده و بین وضعیت موجود و مطلوب یادگیری سازمانی ۴۹۳/۴۸-، ۲۲۹/۳۹-، ۹۳۶/۴۱-، ۳۶۷/۴۹-، ۲۴۳/۴۵-، ۶۱۰/۱۹-، ۱۷۲/۴۰-، ۶۳۰/۴۴-، ۹۳۰/۳۸- و مؤلفه های آن در دبیرستان های شهر تهران تفاوت معناداری وجود دارد.

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

۴-۱-۴- سؤال چهارم:چه راهکارهای را می توان به منظور بهبود و یا تقویت سطح یادگیری سازمانی در دبیرستان های شهر تهران ارائه داد؟
سوال چهارم پژوهش، سوالی تشریحی بود که به منظور ارائه راهکارهایی از جانب دبیران مدارس متوسطه شهر تهران جهت بهبود و یا تقویت سطح یادگیری سازمانی مطرح شده بود.
برخی پاسخ ها به سوال چهارم”چه راهکارهایی را می توان به منظور بهبود و یا تقویت سطح یادگیری سازمانی در دبیرستان های شهر تهران ارائه داد؟”به شرح زیر است:
۱-از ساعات موظفی چند ساعت در هفته دبیران در مدرسه بدون کلاس باشند.ومدیر برنامه هفتگی را چنان برنامه ریزی کند که دبیران با تخصص یکسان در یک زمان مشخص در مدرسه بتوانند با هم تبادل نظر داشته باشند و ازهم یادبگیرندو از تجربیات همدیگر استفاده کنند.
۲- ماموریت تحصیلی معلمان برگردانده شود ،تا آن ها بتوانند خودشان را در سطح دانشگاهی ارتقا دهند
۳- مدیران به حرف دبیران با دقت گوش بدهندو مسائل ومشکلات آن ها را خوب بشنوند و سعی در حل آن ها داشته باشند.
۴- به دبیران آزادی داده شود تا خلاقیت آن ها نمایان شود واعتماد به نفس پیدا کنند.
۵- آزمایشگاه ها و کتابخانه های مدارس غنی شود
۶- سایت مدارس باید به روز شودو مقدمات استفاده از اینترنت برای دبیران درمدارس مهیا باشد.
۷- مدیران باید راه های جدیدی برای کسب وافزایش درآمد را بکارببندند و از درآمد مدرسه برای آموزش به دبیران و ارتقائ یادگیری در مدرسه هزینه کند.
۸- مدیران باید دبیران را به یادگرفتن و به روز کردن دانششان تشویق کنند.
۹- مدیران باید تفاوت های فردی دبیران را در نظر گرفته ، به نوآوری آن ها پاداش دهند.
۱۰- ایجاد انگیزه توسط مدیران مدارس متوسطه برای شرکت دبیران در کلاس ها وکارگاه های آموزشی
۱۱ – تشکیل کلاس ها وکارگاه های آموزشی مستمر وبه اندازه کافی در همه ی مدارس
۱۲- مدیران جوی درمدارس ایجاد کنند که در آن دبیران متعهد به یاد گیری باشند.
۱۳- خود دبیران باید بدنبال دانش افزایی بوده وروش های دانش افزایی را کشف کنند،کار با IT را یادبگیرند واطلاعاتشان را دراین رابطه به روز کنند.استفاده از کلاس های هوشمند را یاد بگیرند.
۱۴- حقوق دبیران باید کفاف زندگی آن ها را بدهد که از چند شیفته کارکردن دبیران جلوگیری شود تا وقت کافی برای یادگیری و مطالعه داشته باشند(این مورد اظهار نظر دبیران مرد بوده است).
به طور کلی دبیران دبیرستانهای متوسطه شهر تهران راهکارهای فردی را که از نظر آنان باعث تقویت سطح یادگیری سازمانی می گردد را شامل؛ داشتن انگیزه برای یادگیری، رضایت شغلی، داشتن تعهد سازمانی، اعتقاد عمیق به یادگیری، داشتن نگرش مثبت نسبت به مدرسه و یادگیری و عادت های فکری و رفتاری درست دبیران و … دانستند.
درضمن آنها بیان داشتند که اگر افراد به مطالعه عادت داشته باشند ونیز ذهن انتقادی داشته و هرجیزی را موردپرسش قرار داده وبه دنبال جواب منابع را زیرورو کنند،دبیرانی پویاتر و در یادگیری وروش های ان از بقیه جلوتر خواهند بود.عامل دیگری که توسط دبیران به عنوان عامل انگیزشی برای یادگیری دبیران ،مطرح شد ،دانش آموزان بودند که هر جه دانش آموزان پویاتر باشند ،دبیر مربوطه نیز باید مطالعه مداوم وبیشتری داشته باشد.
در واقع دبیران اعتقاد داشتند که به منظور تقویت سطح یادگیری بایستی دبیران انگیزه کافی برای یادگیری داشته باشند و خودشان خواهان یادگیری باشند. در واقع اکثر آنها انگیزه درونی دبیران را عامل مهمی جهت تحقق یادگیری سازمانی بیان داشتند. آنها همچنین بیان داشتند که زمانی دبیران و کارکنان به یادگیری روی می آورند که تعهد کافی به سازمانشان را داشته باشند و از شغلشان راضی باشند. دبیران همچنین نوع نگرشی که افراد و کارکنان نسبت به همکاران و افراد داخل سازمان دارند را عامل مهمی در تقویت یادگیری در سازمان و مدارس دانستند.
برخی از دبیران پیشنهاد کردند که به منظور تقویت و بهبود سطح یادگیری سازمانی در مدارس، باید عادت های فکری و رفتاری درست در معلمان ایجاد کرد؛ عادت های فکری مانند اینکه همیشه وضع موجود را مورد پرسش قرار ‏دهند و همواره روش‏های جدید یا محصولات جدید را جست‏وجو ‏کنند.
همچنین برخی از دبیران اعتقاد داشتند که به منظور نهادینه کردن یادگیری سازمانی، باید دبیران اعتقاد عمیق و قوی نسبت به یادگیری داشته باشند و اینکه آنها تعهد عمیق به یادگیری داشته باشند تا یادگیری سازمانی در مدارس تحقق پیدا کند.
راهکارهای مدیریتی از نظر دبیران مدارس متوسطه شهر تهران باعث تقویت سطح یادگیری سازمانی می گردند عبارتند از: تشویق و دریافت پاداش به صورت معنوی، مادّی و مکتوب، مشارکت دادن دبیران در تصمیم گیریهای سازمانی، حمایت مدیریت از دبیران و یادگیری سازمانی آنها، استقبال مدیریت از خلاقیت های کاری، طرح ها و برنامه های دبیران، توجه به شایستگی دبیران، حمایت مدیر از یادگیری در مدرسه، تعهد عمیق مدیران به یادگیری و … می باشد.
دبیران عامل مدیریتی را مهم ترین عامل جهت بهبود و تقویت یادگیری در سازمان دانستند؛ چرا که اکثر آنها به این امر اذعان داشتند که مدیر مدرسه باید خود به یادگیری اعتقاد داشته باشد و به طور همه جانبه از این امر حمایت کند. آنها همچنین بیان داشتند که مدیریت سازمان باید به نیازها و خواسته های دبیران توجه کند و زمینه های یادگیری آنها را در مدرسه به وجود بیاورد و تشویق کند. خیلی از دبیران نیز معتقد بودند که مدیریت مدرسه باید به شایستگی های دبیران توجه کنند و اهمیت بدهد تا آنها بیشتر رغبت پیدا کنند مهارت های خود را بهبود دهند و به دنبال یادگیری توانایی ها و تخصص های جدید باشند. در واقع آنها اذعان داشتند که اگر مدیریت مدرسه از خلاقیت های کاری، طرح ها و برنامه های دبیران حمایت کند و اهمیت قائل شود، دبیران بیشتر به دنبال بهبود یادگیری خود خواهند بود.
دبیران مدارس متوسطه شهر تهران، راهکارهای سازمانی را که باعث تقویت و بهبود سطح یادگیری سازمانی می گردد را شامل؛ حمایت سازمانی، تفویض اختیار به گونه ای که فرد خود مسئول و عهده دار کارش باشد، اعتماد همکاران به یکدیگر، فرهنگ سازمانی حمایتی، شبکه های ارتباطی سالم، جو مدرسه سالم و حمایت کننده، ارزشیابی درست از دبیران، استفاده از تیم های کاری،توانمند ساختن دبیران،‌ آموزش دبیران، پرورش و خلق فضای باز که افراد آزادانه نظرات خود را ابراز نمایند، سیاست های تشویقی به دبیران و … دانسته اند.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...