با توجه به نتایج گزارش شده در جدول ۴-۳ مقدارR2 نشان می‌دهد که کلیه‌ی متغیرها، حدود ۱۳ درصد از تغییرات تاب‌آوری را تبیین کرده‌اند. از بین متغیرهای پیش‌بین، بعد حل کردن مشکل از متغیر ادراک فرزندان از تعارضات زناشویی تاب‌آوری را به نحو منفی و معناداری پیش‌بینی کرد (۰۰۱ P <0/0، b=-0/32). بعد تهدید ادراک شده از متغیر ادراک فرزندان از تعارضات زناشویی نیز توانسته است به شیوه‌ی مثبت و معناداری متغیر تاب‌آوری را پیش‌بینی کند (P<0/002 ، b=0/22).
۴-۲-۲- مرحله‌ی دوم: پیش‌بینی راهبردهای مقابله‌ای بر اساس ادراک فرزندان از تعارضات زناشویی
در مرحله دوم از مراحل تحلیل مسیر جهت بررسی این سؤال که آیا بر اساس ادراک فرزندان از تعارضات زناشویی می‌توان راهبردهای مقابله‌ای را پیش‌بینی کرد، از رگرسیون چند متغیره به شیوه‌ی همزمان استفاده شد. با توجه به اینکه، در پژوهش حاضر برای متغیر ملاک یعنی راهبردهای مقابله‌ای نمره‌ی کلی محاسبه نشده و این متغیر شامل هشت بعد (مقابله‌ی رویارویی، دوری گزینی، خویشتن‌داری، جستجوی حمایت اجتماعی، مسئولیت‌پذیری، راهبرد گریز/ اجتناب، راهبرد حل مسئله مدبرانه، ارزیابی مجدد مثبت) است؛ تحلیل مرحله‌ی دوم نیز در هشت قسمت انجام شده است. بر این اساس، ابتدا متغیر ادراک فرزندان از تعارضات زناشویی شامل هفت بعد (حل کردن مشکل، تهدید ادراک شده، کارآمدی مقابله‌ای، میزان درگیری، ثبات، شدت، فراوانی)، به عنوان متغیر پیش‌بین و ابعاد مقابله‌ی رویارویی، دوری گزینی، خویشتن‌داری، جستجوی حمایت اجتماعی، مسئولیت‌پذیری، راهبرد گریز/ اجتناب، راهبرد حل مسئله مدبرانه، ارزیابی مجدد مثبت از راهبردهای مقابله‌ای به ترتیب به عنوان متغیر ملاک وارد معادله رگرسیونی شدند که به دلیل حجم زیاد جداول، از آورده شدن متغیرهای غیرمعنادار در این قسمت خودداری شده و تنها متغیرهای معنادار وارد جدول شده‌اند. کلیه‌ی جداول در پیوست یک ضمیمه شده است. خلاصه نتایج این تحلیل در جدول ۴-۴ ارئه شده است.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

جدول ۴-۴ پیش‌بینی راهبردهای مقابله‌ای بر اساس ادراک فرزندان از تعارضات زناشویی

متغیرهای پیش‌بین
متغیر ملاک
F
P
R
R2
b
t
p
حل کردن مشکل
مقابله‌ی رویارویی

۸۳/۳

۰۰۰۱/۰

۲۵/۰

۰۶/۰

۲۵/۰-

۲۸/۴-

۰۰۰۱/۰

حل مسئله‌ی مدبرانه

۱۲/۶

۰۰۰۱/۰

۳۲/۰

۱۰/۰

۳۳/۰-

۶۹/۵-

۰۰۰۱/۰

خویشتن‌داری

۹۸/۲

۰۰۵/۰

۲۲/۰

۰۵/۰

۲۱/۰-

۵۶/۳-

۰۰۰۱/۰

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...