کارت امتیازی متوازن چارچوبی برای تشریح سازمان از چهار جنبه مختلف است که این کار از طریق تعدادی شاخص صورت میگیرد. کارت امتیازی متوازن برای مدیران ابزار هدایت سازمان به منظور موفقیت در رقابت آینده را فراهم میسازد. کارت امتیازی متوازن چیزی فراتر از یک نظام اندازه گیری عملکرد است؛ بلکه یک نظام مدیریت راهبردی است که قادر است انرژی، توانمندی ها و دانش کارکنان و اشاعه آن در کل سطوح سازمانی تا نیل به اهداف بلند مدت راهبردی را هدایت کند. هدف اصلی کارت امتیازی متوازن بکارگیری اهداف و چشم انداز سازمان در عمل است. این مدل اهداف و راهبرد را به عنوان مرکز کنترل عملیات سازمان قرار میدهد. این کار از طریق ترجمه اهداف سازمان به شاخص های کلیدی موفقیت در چهار منظر چارچوب کارت امتیازی متوازن انجام میشود. (عبدالرضا بیگی نیا،۱۳۸۹: ۳)

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

۱۰-۱۰-۳ عناصر اطلاعاتی فرم مدل هوشین کانری به شرح زیر می باشد:

ردیف
عنوان
شرح
۱
هدف استراتژیک

هدف استراتژیک، اهدافی هستند که از آنها به عنوان اهداف استراتژیک حوزه صادرات سازمان یا اهداف هوشن نام برده شده است.

۲

نام مالک هدف

نام فردی از رده معاونین یا مدیران شرکت می باشد که مسئولیت تحقق هدف را بر عهده داشته و باید بستر لازم جهت اندازه گیری، پایش و تجزیه و تحلیل داده های مرتبط را فراهم آورد.(هنگام معرفی مالک هدف می بایست دقیقاً به نام فرد اشاره گردد و از ذکر پست سازمانی یا نام واحد خودداری شود.)

۳

شاخص کلیدی

معیاری است که میزان دستیابی به اهداف استراتژیک را مورد سنجش قرار می دهد و باید توسط مالک شاخص پایش گردد. در این قسمت می بایست شاخصهای کلیدی مرتبط با اهداف استراتژیک واحد عنوان شده و مطابق دستورالعمل تهیه شناسنامه شاخص برای شاخص های تعریف شده، شناسنامه تدوین گردد.

۴

واحد سنجش

مقیاسی است که شاخص با آن سنجیده می شود.

۵

نام مالک شاخص

نام فردی که مسئولیت اندازه گیری، پایش و تجزیه و تحلیل داده های مربوط به شاخص را بر عهده دارد. (هنگام معرفی مالک شاخص می بایست دقیقا به نام فرد اشاره گردد و از ذکر پست سازمانی یا نام واحد خودداری شود.)

۶

عملکرد سال جاری

در این قسمت می بایست آخرین وضعیت عملکرد شاخص لحاظ گردد.

۷

هدف سال آتی

در این ستون شاخص کلیدی به صورت فصلی هدفگذاری می گردد. هدف گذاری فصلی به صورت تجمعی صورت می پذیرد.

۸

پروژه/اقدام کلیدی

در این ستون، لازم است که واحدهای سازمان عناوین اقدامات یا پروژه های اثرگذار بر هدف استراتژیک درج شده را ذکر می نمایند.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...