.
[۳]O10
[۴]T1
.
.
T10

جمع

۱۰۰

X

ماخذ: شاهد ، ۱۳۸۸ ، ص ۶۳
– ماتریس ارزیابی عوامل داخلی(IFE):
ماتریس ارزیابی عوامل داخلی، حاصل بررسی استراتژیک عوامل داخلی سیستم می باشد. این ماتریس، نقاط قوت و ضعف اصلی داخلی مقصد گردشگری را تدوین و ارزیابی می نماید. هم چنین برای شناسایی و ارزیابی روابط بین عناصر تشکیل دهنده مقصد گردشگری راه هایی ارائه می نماید.

نقاط قوت و ضعف داخلی در زمره فعالیتهای قابل کنترل مقصد گردشگری قرار میگیرند که در حال حاضر مقصد گردشگری آنها را به شیوه ای بسیار عالی یا بسیار ضعیف انجام می دهد. یکی از فعالیت های اصلی و ضروری مدیریت استراتژیک این است که نقاط قوت و ضعف منطقه را شناسایی و آنها را ارزیابی کند. باید کوشید استراتژیهایی به اجرا درآیند که نقاط قوت داخلی تقویت شود و ضعفهای داخلی برطرف گردد( یا بهبود یابد). برای تهیه یک ماتریس ارزیابی عوامل داخلی باید به قضاوتهای شهودی تکیه نمود، برهمین اساس نباید روش های عملی را به گونه ای تفسیر کرد که آنها را تنها راه توانمند، ارزنده و جامع به حساب آورد. درکی ژرف از این عوامل بسیار بیش از اعداد و ارقام واقعی اهمیت دارد. می توان با طی پنج مرحله ماتریس ارزیابی عوامل داخلی را تهیه کرد. این پنج مرحله به شرح زیر است.
۱ـ پس از بررسی عوامل داخلی، باید مهم ترین عوامل را فهرست کرد. عوامل انتخابی باید در بر گیرنده نقاط قوت و ضعف سیستم یا منطقه باشند.
۲ـ به این عوامل، از صفر(اهمیت ندارد) تا ۱(بسیار مهم است) ضریب داده می شود. ضریب هر عامل، بیانگر اهمیت نسبی آن در موفقیت سیستم در صنعت مورد نظر است. صرف نظر از اینکه آیا عامل مورد نظر به عنوان یک نقطه قوت یا ضعف داخلی به حساب آید، باید به عاملی که دارای بیشترین اثر برعملکرد منطقه است، بالاترین ضریب را داد. مجموع این ضریب ها باید برابر ۱ شود.
۳ـ به هر یک از عوامل رتبه ۱ تا ۴ داده می شود. رتبه ۱ بیانگر ضعف اساسی، رتبه ۲ ضعف کم، رتبه ۳ بیانگر نقطه قوت و رتبه ۴ نشان دهنده قوت بسیار بالای عامل مورد بحث می باشد.
۴ـ برای تعیین نمره نهایی هر عامل، باید ضریب هر عامل را در نمره آن ضرب کرد.
۵ـ مجموع نمره های نهایی کلیه عوامل محاسبه شده تا نمره نهایی مقصد گردشگری مشخص شود.
صرف نظر از تعداد عواملی که در ماتریس ارزیابی عوامل داخلی گنجانده می شود، جمع نمرات نهایی بین۱ تا ۴ خواهد بود و میانگین آنها ۵/۲ می باشد. اگر نمره نهایی کمتر از ۵/۲ باشد، بدین معنی است که سیستم از نظر عوامل داخلی دچار ضعف است و اگر این نمره بیش از ۵/۲ باشد، بیانگر این است که سیستم از نظر عوامل داخلی دارای قوت است.
اگر یک عامل داخلی یا خارجی، به صورت همزمان، دارای نقاط مثبت و منفی باشد، این عامل را باید دو بار در ماتریس مربوطه گنجانید و برای هر نوبت به آن ضریب و رتبه داد. جدول شماره(۷ ) شکل نمایی یک ماتریس ارزیابی عوامل داخلی را نشان می دهد.
جدول شماره ۷ – ماتریس ارزیابی عوامل داخلی (IFE)

ردیف

عوامل کلیدی داخلی

ضریب

رتبه

نمره نهایی

S1
.
.
S10
W1
.
.
W10

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...