تخطی از موارد قانونی با اهمیت که کشف شده با کل تحریفات در قانون ذیربط (کشف شده و کشف نشده) مقایسه می شود. از مصادیق این طبقه از تحریفات می توان به عدم رعایت قوانین در ثبت هزینه بیمه, عدم رعایت قوانین در ثبت هزینه عوارض, عدم رعایت قوانین در باره مالیات‌های تکلیفی و عدم منظور نمودن اندوخته قانونی اشاره کرد .

-۳-۲-۵-۳تحریفات در به کارگیری رویه های حسابداری:

موارد تحریف در به کارگیری رویه های حسابداری با اهمیت که کشف شده با کل تحریفاتی که در به کارگیری رویه های حسابداری انجام شده , مقایسه می شود. مصادیق این طبقه از تحریفات شامل عدم رعایت استانداردهای حسابداری می‌باشد از جمله تحریف در شناخت درآمدهای عملیاتی, تحریف در اصول تلفیق صورت های مالی, تحریف در به کارگیری رویه های مناسب در پیمانهای بلند مدت , تحریف در حسابداری سرمایه گذاریها و ….

در پژوهش حاضر، مقایسه تحریفات کشف شده و گزارش شده و تحریفات کشف نشده، در گزارش های حسابرسی به تفکیک ۳ نوع تحریف، از طریق مقایسه گزارش حسابرسی سال جاری و گردش سود و زیان انباشته سال آتی در هر یک از مراحل عمر شرکت (رشد، بلوغ و افول) انجام می شود. و چرخه عمر شرکت به عنوان یکی از معیارهای ساده همواره مورد توجه بوده, سن شرکت (چرخه عمر شرکت) بر مبنای میانگین تفاوت سال صورت های مالی و سال حضور شرکت در بورس اوراق بهادار تهران می‌باشد به طوری که از عمر شرکت ۱۴سال و یا کمتر از آن باشد به عنوان شرکت در مرحله رشد تلقی شده و از متغیر مصنوعی یک برای آن استفاده می شود و اگر عمر شرکت بیشتر از ۱۴وکمتر از ۳۰سال باشد به عنوان شرکت در مرحله بلوغ تلقی شده و از متغیر مصنوعی دو و اگر عمر شرکت ۳۰سال یا بیشتر از آن باشد به عنوان شرکت در مرحله افول از آن یاد شده و از متغیر مصنوعی سه برای ثبت و اندازه گیری آن استفاده شده است.

-۳-۵-۳چرخه عمر شرکت:

یکی از ویژگی های اقتصادی, چرخه عمر شرکت است. طبق تئوری چرخه عمر , شرکت ها در مراحل مختلف چرخه عمر از نظر مالی و اقتصادی دارای نمودگر ها و رفتارهای خاصی هستند, بدین معنی که ویژگی های مالی و اقتصادی یک شرکت تحت تاثیر مرحله ای از چرخه عمر است که شرکت در آن قرار دارد. چرخه عمر شرکت در حوزه حسابداری به چهار مرحله تقسیم می شود ۱- مرحله تولد یا ظهور که در این مرحله معمولاً میزان دارایی ها (اندازه شرکت) در سطح پایینی قرار دارد و در این مرحله جهت تامین مالی و تحقق فرصت های رشد شرکت به نقدینگی بالایی نیاز دارد. ۲-مرحله رشد که در این مرحله اندازه شرکت نسبت به مرحله قبلی بزرگتر شده و منابع مالی بیشتر در دارایی های مولد سرمایه گذاری شده و شرکت انعطاف پذیری بیشتری از لحاظ نقدینگی دارد. ۳-مرحله بلوغ که در این مرحله شرکت دارای ثبات بوده و نقدینگی از طریق منابع داخلی تامین می شود و اندازه دارایی ها ی این شرکت‌ها بیشتر از مراحل قبل می‌باشد. ۴- مرحله افول یا سکون که در این مرحله شرکت در شرایط رقابتی بسیار شدیدی بوده و هزینه تامین مالی از منابع خارجی بالا بوده و فرصت های رشد وجود ندارد یا خیلی ناچیز می‌باشد.

چرخه عمر شرکت به عنوان یکی از معیارهای ساده همواره مورد توجه بوده, سن شرکت (چرخه عمر شرکت) بر مبنای لگاریتم طبیعی تفاوت سال صورت های مالی و سال تأسيس شرکت اندازه گیری شده است , البته معیار دیگری نیز در این خصوص در نظر گرفته شده است که شامل لگاریتم طبیعی تفاوت سال صورت های مالی و سال حضور شرکت در بورس اوراق بهادار تهران می‌باشد. اما با توجه به قوانین و مقررات در ایران شرکت های خصوصی الزامی ندارند که صورت های مالی خود را به طور سالیانه برای عموم مردم گزارش کنند. لذا عمر یک شرکت از تاریخ پذیرش آن در بورس اوراق بهادار تهران اندازه گیری می شود. که در این تحقیق چرخه عمر شرکت در سه مرحله یعنی رشد ، بلوغ و افول مورد بررسی قرار گرفته شده است.

با توجه به موارد گفته شده هر یک از تحریفات سه گانه حسابداری مطرح شده در هر یک از مراحل عمر شرکت برای دوره تصدی حسابرس و اندازه حسابرس مورد بررسی قرار می‌گیرد.

در این تحقیق از آزمون فرض نسبت موفقیت در جامعه(P) و آزمون دقیق فیشر استفاده می شود. نتایج آزمون دقیق فیشر و آزمون Z برای نمونه بزرگ بسیار مشابه می‌باشد اما در نمونه های با تعداد کم ،ممکن است نتایج کاملاً متفاوتی حاصل شود.

اگر p1مربوط به مؤسسه‌ حسابرسی بزرگ و یا دوره تصدی ۳سال به بالاباشد و P2 مربوط به دستگاه حسابرسی کوچک ویا دوره تصدی کمتر از ۳سال باشد آنگاه فرضیه‌ها به صورت فرضیه های آماری برای تحریفات ۳گانه (تحریف در قوانین , تحریف در به کارگیری رویه ها , تحریف در برآوردهای حسابداری) به صورت زیر بیان می شود:

H0: P1 = P2

H1: P1≠ P2

که اگر فرضیه H0 رد شود می توان نتیجه گرفت که فرض H1 پذیرفته می شود، فرضیه H0 می‌گوید که مؤسسه‌ حسابرسی بزرگ و یا دوره تصدی۳ سال به بالابر کشف تحریفات در قوانین ، به کارگیری رویه ها و برآوردهای حسابداری در هر یک از مراحل عمر شرکت (رشد ، بلوغ و افول) تاثیر ندارد، اما فرض H1 می‌گوید که مؤسسه‌ حسابرسی بزرگ و یا دوره تصدی ۳سال به بالابر کشف تحریفات در قوانین ، به کارگیری رویه ها و برآوردهای حسابداری در هر یک از مراحل عمر شرکت (رشد ، بلوغ و افول) تاثیر دارد.

آزمون فرض فوق به طور جداگانه برای هر یک از فرضیه های تحقیق به کار می رود. سپس نسبت کشف کل تحریفات ‌در مورد اندازه حسابرس و دوره تصدی حسابرس در هر یک از مراحل عمر شرکت اندازه گیری می شود.

آزمون یک به بررسی مقایسه نسبت موارد کشف شده توسط مؤسسه‌ حسابرسی بزرگ و مؤسسه‌ حسابرسی کوچک در تحریفات سه گانه در هر یک از مراحل عمر شرکت می پردازد و آزمون دوم به بررسی مقایسه نسبت موارد کشف شده توسط مؤسسه‌ حسابرسی با دوره تصدی ۳سال به بالا و مؤسسه‌ حسابرسی با دوره تصدی کمتر از ۳ سال در تحریفات سه گانه در هر یک از مراحل عمر شرکت می پردازد.

-۶-۳روش و ابزارتجزیه و تحلیل

برای گرد آوری اطلاعات از روش کتابخانه ای و مطالعات اسنادی استفاده شده و به منظور دستیابی به اطلاعات مورد نیاز جهت پردازش فرضیه های پژوهش، از نرم افزار اطلاعات مالی شرکت های پذیرفته شده در بورس و سایت رسمی سازمان بورس اوراق بهادار تهران استفاده شده است. در این مرحله پس از جمع‌ آوری داده های آماری، برای جمع بندی و محاسبات مورد نیاز از نرم افزار Excel استفاده شده است و نتایج آن، در بسته نرم افزار آماری spssوارد شده و فرضیه های پژوهش مورد تجزیه و تحلیل نهایی قرار گرفته است.

-۷-۳جامعه آماری

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...