زربین گونه ای است مدیترانه ای که در شرایط سخت، بسیار بردبار و بادوام است و در صورت ایجاد شرایط مساعد برای رشد، این گونه چوب بسیار مرغوبی تولید می کند که مساعد برای مصرف در صنایع ساختمانی، مبلمان، کفپوش، درو پنجره سازی و تولید تخته لمبه است. همچنین به علت داشتن مواد استخراجی سمی و فراوان باعث گریز و نابودی حشرات می گردد. امّا نکته ای که حائز اهمیت است اینکه برای استفاده اصولی و شناخت کاربردی این گونه نیاز به شناخت صحیح و دقیق خواص فیزیکی و مکانیکی و شیمیایی و… از این گونه می باشد.

( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

این تحقیق با این هدف بررسی و مقایسه دوام طبیعی گونه زربین طبیعی و دست کاشت جهت استفاده ازاین گونه در کاربرد های متفاوت صورت گرفته و نتایج زیر قابل استخراج و ارائه می باشد:
نتایج نشان داد که درصد کاهش جرم برون چوب در گونه زربین دست کاشت بیشتر از گونه زربین طبیعی است که این عامل بخاطراختلاف نوع مواد استخراجی محلول در گونه زربین طبیعی می باشد، طبق تحقیق انجام شده توسط ویسی درصد مواد استخراجی در زربین طبیعی و دست کاشت به ترتیب ۵۲/۷ و ۵۷/۲ است[۴].
با توجه به مشاهدات ظاهری بدست آمده از محیط کشت در ظروف کوله چنین استنباط می گردد که درصد پوشش ریسه ها در ظروف دارای چوب آلات درون چوب زربین طبیعی (۵۰%) نسبت به برون چوب طبیعی (۷۴%) و برون چوب دست کاشت(۸۱%) دارای خسارت کمتری می باشد. که این تغییرات در رشد ونمو ریسه ها ناشی از نوع مواد استخراجی در درون چوب گونه زربین طبیعی می باشد.که دارای مواد شیمیایی ۴-متوکسی، ۲و۳-دی فنیل که مانع رشد و نمو ریسه ها می گردد، می باشد. این ترکیب در برون چوب زربین دست کاشت یافت نمی گردد[۴].
در نتایج حاصل از مقاومت فشاری موازی الیاف مشخص شد برون چوب دست کاشت در دو حالت شاهد و پوسیده نسبت به برون چوب طبیعی مقاومت بیشتری از خود نشان داده است که این مسئله را می توان به راستار بودن الیاف چوب دست کاشت نسبت داد، چون نمونه های انتخاب شده از گونه زربین دست کاشت از منطقه ای با رطوبت ایده آل خاک که درارای چشمه ای می باشد قطع گردیده است، بنابر این درختان از رویش بهتری برخوردار بوده، و مارپیچ تاری کمتری در درختان این منطقه دیده می شود. ضمناً درختان در این منطقه با فواصل منظم ۳ در ۳ کاشته شده اند که منجر به رقابت نوری و افزایش ارتفاع درختان و کاهش مارپیچ تاری الیاف می گردد(زوبل). ولی گونه های طبیعی رویش یافته در این منطقه با فواصل زیاد از هم دیده می شوند که رقابت نوری در آنها وجود ندارد، و درختان از فرم خارج شده رویش می یابند، در نتیجه رشد طولی درختان کاهش یافته و مارپیچ تاری افزایش می یابد، این پدیده مقاومت فشاری موازی الیاف در گونه زربین طبیعی را کاهش می دهد.
نتایج نشان می دهدکه میانگین مقاومت فشاری موازی الیاف، ناحیه درون چوب طبیعی نسبت به برون چوب طبیعی افزایش بیشتری از خود نشان می دهد که این ویژگی به علت اختلاف جرم ویژه در درون چوب گونه زربین می باشد، که مقاومت فشاری موازی الیاف را افزایش داده است که این بررسی با نتایج تحقیقات ویسی[۴] و بخشی[۳] مطابقت دارد.
میزان تغییرات سختی درون چوب قبل وبعد از فعالیت قارچ نسبت به تغییرات سختی برون چوب طبیعی قبل و بعد از فعالیت قارچ کم است، علت اصلی این پدیده جرم ویژه بالا و مواد استخراجی فراوان می باشد در صورتی که برون چوب جرم ویژه پائین تر داردو سر شار از مواد قندی است.
کاهش جرم برون چوب دست کاشت در اثر فعالیت قارچ رنگین کمان مولد پوسیدگی سفید (۱۳۱/۵) بوده که طبق جدول طبقه بندی دوام طبیعی فندلای در گروه دوام متوسط با عمر مفید ۱۵- ۱۰ می باشد. و برون چوب زربین طبیعی با کاهش جرم (۳۸۱/۳) در گروه با دوام و با عمر مفید ۲۰ – ۱۵ و درون چوب زربین طبیعی با کاهش جرم (۸۶۴/۱) در گروه بسیار با دوام با عمر مفید بالای ۲۵ سال قرار می گیرد.
پیشنهادات :
با توجه به این که بیشتر تحقیقات بر روی گونه زربین در منطقه حسن آباد چالوس انجام شده است پیشنهاد می گردد برای بسط دادن نتایج و شناخت بهتر این گونه از نظر شیمیایی، دوام طبیعی در مناطق دیگر نیز بر روی این گونه تحقیقات صورت گیرد
پیشنهاد می شود که با توجه به نتایج بدست آمده طبق جدول طبقه بندی فندلای، کاربران می توانند گونه مورد نظر خود را مطابق با خواست خود از نظر دوام در شرایط بیرون ساختمان، انتخاب نمایند.
پیشنهاد می گردد که نوع مخواد استخراجی در نمونه های پوسیده شده و شاهد در حالت های دستکاشت و طبیعی با هم مقایسه گردد.
منابع:
ابراهیمی،قنبر،۱۳۶۸،مکانیک چوب و فرآورده های مرکب آن،انتشارات دانشگاه تهران.
تذکر رضایی، وحید، ۱۳۸۵، ررسی تغییرات دوام طبیعی گونه زربین منطقه نوشهر در سه کلاسه ارتفاعی، مجله منابع طبیعی ایران، جلد ۵۹، شماره ۲٫
بخشی، رضا، ۱۳۸۲ اثر ارتفاع از سطح دریا بر خواص کمی و کیفی گونه زربین منطقه نوشهر، رساله دکتری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقلت تهران.
ویسی، رامین، ۱۳۸۸، شناسایی و مقایسه مواد استخراجی زربین طبیعی و دست کاشت با بهره گرفتن از فنون کروماتوگرافی گازی و طیف سنجی، فصلنامه تخصصی علوم و فنون منابع طبیعی.
لطیفی، شاهرخ، ۱۳۸۵، بررسی خواص فیزیکی و مکانیکی زربین طبیعی د رویشگاه حسن آباد چالوس، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد واحد چالوس.
شرری، معراج، ۱۳۸۰، بررسی خواص فیزیکی و بیومتریک در توده های خالص و مخلوط گونه زربین، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس نور.
هاشمی سید خلیل ، پارساپژوه داود، ۱۳۸۷، بررسی خواص بیومتریک و فیزیکی چوب درخت زربین دست کاشت، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علوم و تحقیقات تهران.
ثابتی حبیب ا… ۱۳۷۴، درختان و درخچه های ایران، انتشارات دانشگاه یزد ،ص ۱۱۹٫
طباطبایی، م، ۱۳۸۸ بررسی دوام چوب مازوهای ایران در مقابل سه نوع قارچ چوبخوار به روش کولشال، پایان نامه کارشناسی دانشگاه تهران.
عنایتی، ع، ۱۳۶۰ دوام طبیعی چهار گونه تبریزی-راش-بلوط-انجیلی در مقابل حمله سه نوع قارچ، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.
رضایی اسکندر، ۱۳۳۶، مطالعه و بررسی خصوصیات فیزیکی و بیومتری ۱۵ گونه سوزنی برگو ۱۶ گونه پهن برگ، مجله منابع طبیعی دانشگاه تهران
صفدری، وحید رضا، و پارساپژوه داود، ۱۳۷۷، بررسی دوام چوب صنوبر در حالت طبیعی و تیمار شده بانمک CCA در برابر قارچ رنگین کمان، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...