۱۹۸۹/۱۰/۱۸

۵۷

۰٫۰۸۴

A3E090

Loma Prieta

۱۹۶۹/۰۶/۲۸

۱۷٫۳

۰٫۰۶۳

C12320

Park Field

۱۹۷۱/۰۲/۰۹

۶۰٫۷

۰٫۰۶۱

WTW025

San Fernando

هم‌پایه کردن شتاب‌نگاشت‌های انتخابی
زلزله­ای که مبنای تحلیل تاریخچه زمانی قرار می­گیرد، دارای شتاب بیشینه­ای است. ضریب این شتاب بیشینه که برحسب شتاب ثقل است، با ” ” نشان داده می­ شود.
از طرفی دیگر قاب­ها با توجه به منطقه قرارگیری‌شان، برای شتاب بیشینه­ای طراحی می­گردند که شتاب مبنای طرح نامیده می­ شود، این شتاب معمولاً برای زلزله­ای با احتمال رخ دادن ۱۰ درصد در طی ۵۰ سال به دست می ­آید. در استاندارد ۲۸۰۰، چهار منطقه با خطر لرزه­خیزی نسبی خیلی زیاد، زیاد، متوسط و کم تعریف‌شده است. برای هر یک از این مناطق ضریب شتاب مبنای طرح برحسب g، به ترتیب برابر با ۳۵/۰، ۳/۰، ۲۵/۰و ۲/۰ می­باشد[۴۵]. با توجه به فرضیات محل قرارگیری قاب­ها در منطقه با خطر لرزه­خیزی زیاد بوده و جنس خاک از نوع ۲ می­باشد و با توجه به پریود سازه، PGA شتاب‌نگاشت‌های انتخابی با رعایت ضوابط استاندارد ۲۸۰۰ ویرایش سوم برای زلزله­های حوزه نزدیک برای سازه ۴ طبقه به ۵۸/۰، برای سازه ۸ طبقه به ۸۵/۰ و برای سازه ۱۲ طبقه به ۹۵/۰ و همچنین برای زلزله­های حوزه دور برای سازه ۴ طبقه به ۶۹/۰، برای سازه ۸ طبقه به ۸۹/۰و سازه ۱۲ طبقه به ۰۷/۱ هم­پایه شده ­اند.

( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

خصوصیات نرم­افزار Perform 3D
۳-۷-۱ المان­های مورداستفاده در نرم­افزار PERFORM 3D

  • المان Beam(FEMA Steel Beam) : این المان برای مدل­سازی خمش غیر الاستیک در تیرهای فولادی بر مبنای FEMA356 بکار می­رود. در حقیقت این جزء راحت­ترین و سریع­ترین راه برای مدل­سازی تیر با رفتار غیرخطی می­باشد. یک فرض اساسی برای المان تیر این است که نیروی محوری کوچک است، بنابراین تسلیم در خمش، از اندرکنش P-M تأثیر نمی­پذیرد و رفتار المان تحت بارمحوری خطی می­باشد.
  • المان Column (FEMA Steel Column ) : این المان برای مدل­سازی خمش غیر الاستیک در ستون­های فلزی بکار می­رود. نیروی محوری در این المان می ­تواند زیاد باشد و تسلیم می ­تواند تحت تأثیر اندرکنش باشد. از طرفی بار متمرکز یا گسترده نمی­تواند در طول المان وارد شود.
  • المان Simple Bar : این المان تنها دارای سختی محوری است و می ­تواند الاستیک یا غیر الاستیک باشد. هر المان تنها دونقطه را وصل می­ کند. از المان میله­ای الاستیک خطی برای مدل­سازی بخش الاستیک میراگر ویسکوالاستیک استفاده‌شده است.
  • المان Fluid : این المان برای مدل­سازی بخش ویسکوز میراگر ویسکوالاستیک بکار می­رود.

۳-۷-۲ گام زمانی در آنالیز غیرخطی نرم­افزار PERFORM 3D
تحلیل­ها در نرم­افزار Perform 3D با بهره گرفتن از روش انتگرال گام‌به‌گام زمانی با بهره گرفتن از روش شتاب میانگین ثابت انجام می­گردد. گام زمانی انتگرال توسط کاربر تعیین می­ شود و تعداد گام زمانی برابر است بازمان کل تحلیل تقسیم‌بر گام زمانی. ازآنجایی‌که تحلیل دینامیکی زلزله می ­تواند وقت­گیر باشد، بهتر است که گام زمانی تا جایی که امکان دارد بزرگ انتخاب شود. دو نکته در انتخاب گام زمانی وجود دارد که باید موردتوجه قرار گیرد:

  • باید پاسخ سازه را با دقت کافی به دست آورد. برای یک سیستم یک درجه آزادی خطی اگر گام زمانی از پریود سازه کوچک­تر باشد، تحلیل به روش شتاب میانگین ثابت با دقت کافی انجام خواهد گرفت. برای سیستم­های خطی چند درجه آزادی، یک روش برای انتخاب گام زمانی این است که بالاترین مود سازه که به‌طور مؤثر در پاسخ سازه مؤثر است تعیین گردد و از گام زمانی برابر با پریود آن استفاده شود.
  • مشخصات رکورد باید با دقت کافی لحاظ گردد. برای مثال اگر رکورد زلزله دارای گام زمانی ۰۲/۰ ثانیه باشد، استفاده از گام زمانی بیشتر از ۰۲/۰ ثانیه مقدور نخواهد بود[۷۳].

۳-۷-۳ تکنیک حل نرم­افزار PERFORM 3D
نرم­افزارPerform 3D از تکنیک حل پیشامد به پیشامد[۶۶] استفاده می‌کند هرجایی که خواص سازه در هر گام زمانی عوض شود یک پیشامد غیرخطی ( یک تغییر در سختی ) وجود دارد. برنامه به‌طور هوشمند هر گام تحلیل را به تعدادی زیر بازه تقسیم می­ کند که در هر زیر بازه یک پیشامد وجود داشته باشد. اگر تعداد پیشامد (زیر بازه) در هر گام بارگذاری (تحلیل) از حد مشخص‌شده بیشتر باشد، آنالیز متوقف خواهد شد. وجود تعداد خیلی زیادی پیشامد در هر گام زمانی می ­تواند منجر به ناپایداری عددی تحلیل گردد، درنتیجه برنامه perform 3D نمی­تواند راه­حلی برای ادامه تحلیل پیدا کند[۷۲].
۳-۷-۴ انرژی در نرم­افزار PERFORM 3D

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...