بدنه دانش مدیریت پروژه (PMBOK)
بدنه دانش مدیریت پروژه (PMBOK) مجموعه ای از فرآیندها و حوزه های دانش است که به طور کلی به عنوان بهترین عمل در نظم و انضباط مدیریت پروژه پذیرفته شده است.
این دانش به عنوان یک استاندارد بین المللی به رسمیت شناخته شده است(IEEE STD 1490-2003) PMBOK کلیه پروژه ها از قبیل ساخت و ساز، نرم افزار، مهندسی، خودرو و غیره در حقیقت با صرف نظر از نوع پروژه همگی را به رسمیت می شناسد . ۵ گروه فرایند اساسی و ۹ حوزه دانش معمولی تقریبا در تمام پروژه رعایت می شود .
پنج گروه مراحل اساسی عبارتند از:

    • شروع
    • برنامه ریزی
    • مجری
    • نظارت و کنترل
    • بستن

فرایندهای همپوشانی و تعامل در طول یک پروژه و یا فازهای پروژه در شرایط و ضوابط توضیح داده شده به شرح ذیل می باشد :

    • ورودی ها (اسناد، برنامه ها، طرح ها، و غیره(
    • ابزار و تکنیک های (مکانیسم های اعمال شده به ورودی(
    • خروجی (اسناد، محصولات، و غیره(

نه حوزه دانش عبارتند از:
۱- مدیریت یکپارچه سازی پروژه ها
۲- مدیریت محدوده پروژه
۳- مدیریت زمان پروژه
۴- مدیریت هزینه پروژه
۵- مدیریت کیفیت پروژه
۶- پروژه مدیریت منابع انسانی
۷- پروژه مدیریت ارتباطات
۸- مدیریت ریسک پروژه
۹- مدیریت تدارکات
پروژه هر منطقه دانش شامل همه یا تعدادی از فرآیندهای مدیریت پروژه می باشد . به عنوان مثال، مدیریت تدارکات پروژه شامل موارد زیر است :

    • برنامه ریزی تدارکات
    • برنامه ریزی درخواست
    • درخواست
    • انتخاب منبع
    • اداره قرارداد
    • مدیریت قرارداد ها

برخی از مناطق پروژه با دیگر رشته های مدیریت پروژه ، با هم همپوشانی دارند. مدیریت عمومی نیز شامل برنامه ریزی، سازماندهی، کارگزینی، اجرا و کنترل عملیات سازمانمی باشند . پیش بینی های مالی، رفتار سازمانی و تکنیک های برنامه ریزی نیز مشابه آن است .
PMP – CAPM:
موسسه مدیریت پروژه (PMI) ناشر PMBOK دو سطح از گواهی را ارائه می دهد:
دانشیار خبره در مدیریت پروژه : (CAPM) یک پایه مشترک از دانش و شرایط در زمینه مدیریت پروژه نشان داده شده است. این نیاز یا ۱۵۰۰ ساعت کار در یک تیم پروژه و یا ۲۳ ساعت تماس از آموزش و پرورش رسمی در مدیریت پروژه را در بر دارد.
مدیریت پروژه حرفه ای (PMP) : آموزش و پرورش و تجربه مورد نیاز می باشد ، علاوه بر این، PMP باید به صدور گواهینامه مورد نیاز ادامه دهد و نیاز های مدیریت پروژه را برآورده سازد .
PMI در سال ۲۰۰۶، بیش از ۲۲۰،۰۰۰ عضو و بیش از ۵۰،۰۰۰ متخصص حرفه ای مدیریت پروژه (PMPs) را در ۱۷۵ کشور جهان گزارش کرده است. سالانه بیش از ۴۴،۰۰۰ گواهی نامه PMP صادر می شود .
(برگرفته از : http://www.projectsmart.co.uk/pmbok.html)
در ادامه جدول مدیریت پروژه اشاره می شود :
جدول ۳ – بدنه اصلی مدیریت پروژه
فرایند های مدیریت پروژه
مدیریت پروژه کوششی یکپارچه است – عمل یا نقص در اقدام به عمل در یک حوزه معمولاً بر سایر حوزها تأثیر می گذارد . ممکن است تعاملات روشن و قابل درک باشند یا می توانند ظریف و نامشخص باشند . به عنوان مثال یک تغییر در محدوده اغلب بر هزینه ی پروژه اثر می گذارد ولی ممکن است که بر روحیه­ی تیم یا کیفیت محصول تأثیرگذار باشد یا نباشد.
این تعاملات اغلب به موازنه ی بین اهداف پروژه نیازمند ممکن است عملکرد در یک حوزه تنها درصورت فدا شدن عملکرد در سایر حوزه ها بهبود یابد . ممکن است این موازنه های خاص عملکرد از یک پروژه به پروژه ای دیگر و از یک سازمان به سازمانی دیگر متفاوت باشند. مدیریت موفق پروژه به مدیریت فعال این تعاملات نیازمند است. بسیاری از متخصصان مدیریت پروژه از محدودیت های سه گانه پروژه به عنوان چارچوبی برای ارزیابی تقاضاهای رقابتی یاد می کنند .محدودیت های سه گانه ی پروژه اغلب به شکل مثلثی ترسیم می شوند که هر ضلع یا گوشه ی آن بیانگر یکی از عواملی است که توسط تیم پروژه مدیریت می شوند.

( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

به منظور کمک به درک طبیعت یکپارچه کننده ی مدیریت پروژه و در راستای تأکید بر اهمیت این یکپارچگی، این سند مدیریت پروژه را در قالب فرایندها ی تشکیل دهنده ی آن و تعاملات آنها تشریح می کند . این فصل مقدمه ای بر مفهوم مدیریت پروژه به عنوان تعدادی از فرایندهای به هم پیوسته ارائه می دهد و بدین ترتیب پایه ای اساسی برای درک فرایندهای تشریح شده از بخش های اصلی زیر تشکیل شده است :

  • فرایندهای پروژه
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...