جدول ۴-۴- نتایج تخمین الگوی خودهمبسته با وقفه­های توزیعی ۷۱
جدول ۴-۵- نتایج آزمون تشخیصی مدل ۷۳
۷۴
جدول ۴-۷- نتایج برآورد الگوی تصحیح خطا ۷۶
۸۱
۸۲
فهرست نمودارها
عنوان صفحه
نمودار ۴-۱- رفتار متغیرهای الگو در دوره زمانی مورد مطالعه ۶۷
نمودار ۴-۲- آماره جمع انباشته (CUSUM) ۷۹
نمودار ۴-۳- آماره مربع جمع انباشته (CUSUMQ) 79
فصل اوّل
کلیات تحقیق

مقدمه
واژه ارز، از ارزش مشتق شده و رفته رفته به معنای پول، آمده است. با وجود این، هنگامی که از ارز سخن به میان می ­آید، منظور پول خارجی است و واژه پول خارجی، لفظی است عام که بر مورد خاص اطلاق می­ شود، ولی بسیاری از اوقات، به کلمه ارز صفت خارجی را نیز اضافه می­ کنند که باز هم به همان معنی عام خود می­باشد. علت استفاده از ارزهای خارجی، این است که هر دولتی در قلمرو و حدود حق حاکمیت خود، رژیم پولی ویژه خویش را اتخاذ کرده است. بعلاوه، امروزه مسأله مبادله پول­ها با یکدیگر، یک پدیده اساسی روابط مالی بین ­المللی را تشکیل می­دهد و بنا بر عرف و عادت، زمانی که در هر کشوری بخواهند از پول سایر کشورها سخن بگویند، اصطلاح ارز یا ارز خارجی را به کار می­برند. لازم به ذکر است که ارز، تنها شامل اسکناس منتشرشده به وسیله بانک­های مرکزی سایر کشورها نیست، بلکه اصطلاحی است که برای اسنادی نظیر چک، برات و سفته در زمان مبادله هر کشور با کشورهای دیگر، نیز به کار می­رود (کاظمی بهمن­آباد، ۱۳۷۵).
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

طبیعی است که اگر ارز مانند یک کالا در نظر گرفته شود، دارای عرضه و تقاضا خواهد بود و قیمت آن با فرض وجود فضای رقابتی، همان نقطه برخورد عرضه و تقاضاست که در واقع، نرخ ارز نامیده می­ شود. نرخ ارز، یکی از متغیرهای کلیدی اقتصاد کلان است که به دلیل اثرات متقابل آن با سایر متغیرهای کلان اقتصادی، همواره مورد توجه سیاست­گذاران و مسئولین پولی کشورها بوده و تعیین آن و نیز عوامل مؤثر بر آن، در سیاست­گذاری­های اقتصادی، از اهمیت بسزایی برخوردار است (کازرونی و همکاران، ۱۳۸۹).
با توجه به اهمیت نرخ ارز در پیشرفت و توسعه اقتصادی هر کشور، بررسی عوامل مؤثر بر آن، امری ضروری به نظر می­رسد. عوامل زیادی مانند عوامل اقتصادی، سیاسی و روانی بر نرخ ارز تأثیر دارد. از جمله عوامل سیاسی تأثیرگذار بر نرخ ارز، ثبات در سیاست خارجی، عوامل روانی مانند انتظارات مردم از وضعیت آینده اقتصادی و سیاسی و عوامل اقتصادی شامل نرخ بهره، نقدینگی (حجم پول) و درآمد ملّی است (انوار، ۱۳۸۱).
سیاست پولی از طریق تغییر در حجم پول، تغییر در رشد حجم پول و نرخ بهره و یا شرایط اعطای تسهیلات مالی، بر نرخ ارز تأثیر دارد. هدف از سیاست­های پولی در کشورهای پیشرفته صنعتی و کشورهای در حال توسعه، تا حدودی متفاوت است. در کشورهای صنعتی هدف مذکور، برطرف ساختن تورم، رفع کسادی و رسیدن به اشتغال کامل است؛ در حالی که برای کشورهای در حال توسعه، هدف عمده سیاست­های پولی، رشد اقتصادی، بالا بردن درآمدهای دولتی و عرضه کل می­باشد (هوشمند و همکاران، ۱۳۹۱).
نرخ ارز و عوامل تعیین­کننده آن، مورد مطالعه بسیاری از پژوهشگران در داخل و خارج از کشور قرار گرفته است. بررسی این مطالعات، نشان می­دهد که نرخ ارز تحت تأثیر عوامل متعددی از جمله حجم پول قرار دارد. با این وجود بیشتر مطالعات انجام­شده در زمینه تعیین­کننده­ های نرخ ارز، تأثیر حجم پول بر نرخ ارز را تنها در زمان اعمال تغییر حجم پول توسط بانک مرکزی بررسی کرده ­اند؛ غافل از آنکه یکی از ویژگی­های مهم تغییرات حجم پول، به ویژه در کشورهای در حال توسعه، آثار تدریجی آن بر دیگر متغیرهای اقتصادی است، لذا انتظار می­رود در کشور در حال توسعه­ای مانند ایران، تغییرات به وجود آمده در حجم پول، بتواند اثر تدریجی بر نرخ ارز داشته باشد. به این معنی که اگر بانک مرکزی ایران، حجم پول را تنها در زمان t

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...