مقالات و پایان نامه ها | ادبیات تحقیق – پایان نامه های کارشناسی ارشد |
اما شاخصها و معیارهای متعددی برای سنجش کیفیت سود وجود دارد که ما در این پژوهش از معیار دقت پیش بینی سود استفاده خواهیم نمود.
اهمیت سود پیش بینی شده به میزان انحرافی که با مقدار واقعی آن دارد، وابسته است. هر چه میـزان ایـن انحراف کمتر باشد، پیش بینی از دقت بیشتری برخوردار است. پژوهشها نشان میدهد، بازار برای برآورده شدن انتظارات سود هر سهم ارزش قابل ملاحظهای قائل است و نسبت به برآورده نشدن آن نیز واکنش نشان میدهد(ریس[۲۰]، ۲۰۰۷). زمانی که سود هرسهم فراتر از انتظارات باشد، بازار نسبت به آن دید خوش بینانهای دارد و آن را خبر خوب تلقی می کند. زمانیکه سود هـر سهم پایینتر از پیش بینی آن باشد، اعتبار شرکت در برآوردن انتظارات کاهش مییابد(پاینه[۲۱]، ۲۰۰۸).
و به سخنی دیگر شواهد تجربـی نشان میدهد سرمایه گذاران برای قیمت گذاری سهام به اطلاعاتی نظیر پیش بینی سـود هر سهم که توسط مدیران گزارش می شود، توجـه زیـادی نـشان مـیدهنـد. این پـیشبینـیهـا بیـان کننده انتظارات مدیران در مـورد رویدادهای احتمالی آتی است. بنابرین، دقت این پیش بینیها بـرای سرمایه گذاران اهمیت زیادی دارد(رضازاده و آشتاب ،۱۳۸۸).
دقت در پیش بینی سود هر سهم منتشر شده باعث ایجاد حاشیه اطمینان در میان فعالان بازار سرمایه می شود(خواجه محمود،۱۳۹۰). در واقع کیفیت پیش بینی سود هم بر روی سرمایه گذاری بلند مدت و هم کوتاه مدت مؤثر میباشد(گودمن و همکاران[۲۲]، ۲۰۱۳).
مطالعات پیشین نشان می دهند که پیش بینیهای مدیریت، قیمت سهام، نقدینگی بازار سهام و پیش بینی تحلیلگران را تحت تأثیر قرار می دهد.این نتایج حاکی از آن است که سود پیش بینی شده توسط شرکتها دارای محتوای اطلاعاتی و کارایی بوده و از این جهت اهمیت پیش بینی سود حسابداری به دلیل نقش و تأثیر آن در تصمیم گیریهای استفاده کننده به ویژه سرمایه گذاران بارزتر می شود. شواهد تجربی نشان داده اند که سرمایه گذاران به اطلاعاتی نظیر پیش بینی سود هرسهم اتکا کرده و در قیمت گذاری سهام از آن استفاده میکنند. این پیش بینی، بیان کننده انتظارات مدیریت در مورد رویدادهای آتی است که ممکن است به وقوع بپیوندد لذا دقت این پیش بینی برای سرمایه گذاران حائز اهمیت است زیرا فروش و تصمیم گیری سرمایه گذاران در مورد خرید، یا نگهداری سهام بر مبنای این اطلاعات است(لطفی و حاجی پور، ۱۳۸۹).
پس مدیران باید بهوسیله دقت پیش بینی سود کیفیت توانایی خود را در پیش بینی در نظر بگیرند.
ادبیات تحقیق
تعریف سرمایه گذاری
نوعـی دارایی است که واحد سرمایه گذار برای افزایش منافع اقتصادی از طریق توزیع منافع (به شکل سود سهام، سود تضمین شده و اجاره)، افزایش ارزش یا سایر مزایا (مانند مزایای ناشی از مناسبات تجاری) نگهداری می کند(استاندارد شماره ۱۵ حسابداری ایران،۱۳۸۶).
تعریف شرکتهای سرمایه گذاری
شرکتهای سرمایه گذاری مؤسساتی هستند که از طریق فروش سهم و برخی موارد، اوراق قرضه، منابع مالی پس اندازکنندگان و افراد را جمع آوری کرده، و آنها را در سهام و اوراق قرضه سایر شرکتها سرمایه گذاری میکنند. اهمیت این مؤسسات در این است که افراد، با پس انداز اندک خود، شاید به راحتی نتوانند در اوراق بهادار مورد نظر خود سرمایه گذاری کنند اما این قبیل شرکتها، با یک کاسه کردن وجوه، آنها را در اوراق بهادار متنوع سرمایه گذاری و معمولاً بازدهای بیشتر از این مجموعه عاید میکنند(قجر و همکاران،۱۳۹۲).
در واقع شرکتهای سرمایه گذاری شرکتهایی هستند که در سایر شرکتهای بورسی و یا شرکتهای غیربورسی سرمایهگذاری کرده و از محل درآمد سرمایهگذاریهای خود به سهامدارانشان سود پرداخت میکنند. چنانچه فردی قصد سرمایهگذاری حرفهای در بورس را نداشته باشد چندان مقرون به صرفه نیست که تمام شرکتهای حاضر در بورس یا صنایع مختلف را بررسی کند. در این حالت خرید سهام شرکتهای سرمایهگذاری توصیه میشود.
مزیت دیگر خرید سهام شرکتهای سرمایهگذاری تشکیل سبد سهام است که ریسک سرمایهگذاری را کاهش میدهد. البته طبیعی است که بازده این سهام نیز کمتر است.یک شرکت سرمایهگذاری بر اساس پرتفوی خود ارزیابی میشود. پرتفوی شرکتهای سرمایهگذاری در ایران معمولاً از دو قسمت بورسی و غیربورسی تشکیل شده است(حمزهئی،۱۳۹۱).
تعریف شرکتهای سرمایه پذیر
شرکتهایی که بتوان سهام آنها را خریداری کرد شرکتهای سرمایهپذیر نام دارند. بر طبق این تعریف کلیه شرکتهایی که در بورس سهام قابل معامله دارند شرکتهای سرمایهپذیر میباشند(مجله اقتصادی پارسیان،۱۳۹۲).
گزارشگری مالی و هدفهای حسابداری
در سیر تکامل حسابداری و در ارتباط با ماهیت آن، نگاهها و تـصورات متفـاوتی به وجود آمده است. از جمله مهمترین این انگارههـا، در نظـر گـرفتن حـسابداری بـه عنوان یک سیستم اطلاع رسانی است. در این حالت، حـسابداری هماننـد یـک منبـع اطلاع رسانی یا کانال ارسال اطلاعـات خواهـد بـود کـه در یـک طـرف ایـن مسیر، حسابدار و در طرف دیگر آن گروههایی همچون سهامداران قـرار دارنـد(بلکویی[۲۳]، ۱۹۹۷).
هدفهای حسابداری و گزارشگری مالی از نیازها و خواسته های اطلاعاتی استفادهکنندگان خارجی سرچشمه میگیرد. هدف اصلی گزارشگری مالی خارجی، بیـان اثرات اقتصادی رویدادها و عملیات مالی مـوثر بـر وضعیت و عملکرد واحد تجاری برای اشخاص خارج از واحد تجاری جهت کمک به آنان در اتخاذ تصمیمات مالی در ارتباط با واحد تجاری است. ابزار اصلی انتقال اطلاعات به اشخاص مزبـور، صورتهـای مالی اساسی است که محصول نهایی فرایند حسابداری و گزارشگری مالی محسوب می شود. اگر کلیه استفادهکنندگان خارجی نیازها و علایق یکسانی مـیداشتند، بیان و توصیف هدفهای گزارشگری مالی خارجی آسانتر میبود، اما چنین نیست، نیازها و علایق این گروه از استفادهکنندگان بسیار متفاوت و گوناگون است. در گزارشگری مالی فعلی بر نیازها و خواسته های کسانی که منابع مالی خود را قبلاً در واحد تجاری به کار انداخته، بیش از نیازهای اطلاعاتی سرمایه گذاران و اعتباردهندگان بالقوه، توجه شده است.
اهداف حسابداری و گزارشگری مالی خارجی را به شرح ذیل میتوان عنوان نمود:
۱٫گزارشگری مالی باید اطلاعاتی را فراهم سازد که برای سـرمایه گـذاران، اعتبـار دهندگان فعلی و بالقوه و سایر استفاده کنندگان، در تصمیم گیریها و اعطای اعتبار و سایر تصمیمات مشابه، مفید واقع شود؛
۲٫ گزارشگری مالی بایـد اطلاعاتی را فـراهم سازد کـه سرمایه گذاران، اعتبار دهندگان و سایرین را در ارزیابی امکـان دسترسی بـه میـزان وجـوه نقـد و همچنین ارزیابی، زمان بندی و ابهام در مورد چشمانداز آتی جریان ورود وجوه نقـد بـه واحد تجاری، کمک کند.
۳٫ گزارشگری مالی باید اطلاعاتی را در مورد منابع اقتصادی واحد تجاری، حقـوق نسبت به منابع مذبور و اثرات رویدادها، فعالیتها و شرایطی که منابع مزبـور را تغییـر میدهد، ارائه کند(عالی پور،۱۳۷۶).
فرم در حال بارگذاری ...
[جمعه 1401-09-25] [ 05:19:00 ب.ظ ]
|