بسیج در جهت کاربرد امکانات موجود سیاسی و قانونی که در حال حاضر برای تغییر وضع در دسترس می‌باشند، تأمین فرصت‌های برابر اقتصادی، دگرگونی در خانواده، مدرسه و پیام‌های رسانه‌ای همگانی تا آن که مردم دیگر در نقش‌های جنسیِ شدید و دربسته، اجتماعی نشوند؛ و کوشش‌های همه افراد برای مبارزه با تبعیض جنسی در هر کجا که روزانه با آن روبرو می‌شوند، ترتیب زندگی آرمانی[۱۴۰] برای فمینیست های لیبرال آن ترتیبی است که طی آن هر فردی مناسب‌ترین سبک زندگی را برای خود برگزیند و گزینش او از سوی دیگران مورد پذیرش و مورد احترام قرار گیرد. حال می‌خواهد زندگی مجردی باشد یا نیمی از درآمد خانوادگی را عهده‌دار شود. بچه‌دار یا بی‌بچه باشد و یا نوعی ارضای جنسی انعطاف‌پذیر[۱۴۱] را در پیش گیرد (ریتزر، ۱۳۷۴: ۴۷۵).

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

دستور کار فمینیسم لیبرال عمدتاً مربوط می‌شود به ایجاد دگرگونی در سپهر عمومی و نیز ایجاد تغییراتی در سپهر خصوصی که زنان را از محدودیت‌های آن رها کند. اگر نهادها به نحوی تغییر کنند که زنان به آزادی و برابری بیشتر برسند و مشارکت بیشتری داشته باشند، امکان تغییر جامعه فراهم می‌شود. زنان هم باید بتوانند در کنار مردان دسترسی برابری به آموزش، اشتغال، سیاست و … داشته باشند (کامرانی، ۱۳۸۶: ۳۹).
۲-۲- پیشینه پژوهشی
منظور از مروری بر نوشته‌ها این است که محقق پژوهش‌های قبلی درباره موضوع را بررسی کند و این بررسی موجب می‌شود که محقق با آن‌چه درباره موضوع شناخته شده و آن چه شناخته نشده است آشنا شود و بدین ترتیب محقق با بهره گرفتن از نقاط قوت و ضعف مطالعات پیشین خواهد توانست چشم‌اندازی را که تصور می‌کند برای خود مناسب‌تر است را تعیین کند.
۲-۲-۱- پژوهش‌های انجام شده در داخل کشور
سهیلا عبدی‌فرد در پایان‌نامه کارشناسی ارشد خود با عنوان رابطه حمایت اجتماعی و منبع کنترل درونی با سازگاری در دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه مشهد که در دانشگاه تربیت معلم تهران به راهنمایی دکتر نوابی‌نژاد در رشته علوم تربیتی در سال ۱۳۷۴ انجام شده است به موضوع رابطه حمایت اجتماعی و سازگاری و کنترل درونی در دانشجویات پرداخته است.
شواهد تحقیقی بیان می‌کند که روابط اجتماعی در زمینه سلامتی مهم می‌باشند فقدان حمایت اجتماعی که بر اثر کمبود شدید مهارت‌های اجتماعی یا از دست دادن ناگهانی یک فرد دوست داشتنی به وجود می‌آید ممکن است به طور معنی‌داری بر سلامت فرد اثر بگذارد اثر تعدیل‌کنندگی در حمایت اجتماعی می‌تواند پیشگیرانه یا توانبخش باشد. هدف این پژوهش بررسی رابطه بین متغیر حمایت اجتماعی و سازگاری و همچنین رابطه بین متغیر منبع کنترل درونی با سازگاری می‌باشد. جامعه مورد نظر شامل کلیه دانشجویان شاغل به تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه مشهد بود که به صورت تصادفی انتخاب شدند یک نمونه ۴۲ نفری متشکل از ۳۴ مرد و ۸ زن، ۲۰ متأهل، ۲۲ مجرد از ۵ گروه تحصیلی علوم انسانی، علوم پایه، فنی و مهندسی، پزشکی و کشاورزی پرداخته شده است. نتایج حاکی از این است که:
رابطه معناداری بین متغیر حمایت اجتماعی با سازگاری است.
رابطه معناداری بین متغیر منبع کنترل درونی با سازگاری نشان نداد.
بدین ترتیب متغیرهای حمایت اجتماعی و سازگاری و همچنین منبع کنترل درونی در جامعه از هم مستقل می‌باشند (عبدی‌فرد، ۱۳۷۴؛ به نقل از تقی‌پور، ۱۳۸۹). انتقادی که بر این تحقیق می‌توان وارد کرد این است که نمونه ۴۲ نفری انتخاب شده برای تحقیق کمی و با توجه به ۵ گروه تحصیلی علوم انسانی، علوم پایه، فنی و مهندسی، پزشکی و کشاورزی اندک می کند.
پژوهشی با عنوان بررسی رابطه میان رضایت از زندگی و حمایت اجتماعی با سلامت روان در دانشجویان ورودی ۸۱ دانشگاه تهران که برای مرکز دانشگاه تهران توسط بخشی‌پور و همکاران انجام شده است. آزمودنی‌های این پژوهش کلیه دانشجویان ورودی کنکور سال ۸۱ یعنی ۳۶۱ نفر دانشجو بودند. کلیه دانشجویان در حین ثبت‌نام، پرسشنامه‌های ویژگی‌های جمعیت‌شناختی را به همراه پرسشنامه سلامت عمومی، مقیاس رضایت از زندگی و مقیاس حمایت اجتماعی را تکمیل نمودند. هر سه ابزار از ویژگی‌های مطلوب روان‌سنجی برخوردار می‌باشند که نتایج آن بیانگر این است که رضایت از زندگی و حمایت اجتماعی به شکل معناداری سلامت روانی را پیش‌بینی می‌کنند و همچنین تأهل هم به شکل معناداری به بهداشت روانی بالاتر و رضایت از زندگی و احساس حمایت اجتماعی همبسته است.
محقق بر این نکته تأکید دارد که حمایت اجتماعی به مثابه یک تعدیل‌کننده تجربه سوگ عمل می‌کند افرادی که فقدان را تجربه می‌کنند وقتی از حمایت اجتماعی برخوردار باشند بهتر با آن کنار می‌آیند و بهبودی از تجربه سوگ با سهولت بهتری صورت می‌گیرد. همچنین حمایت اجتماعی در کاهش علائم افسردگی پس از سوگ تأثیر معناداری می‌گذارد. در بحث و نتیجه‌گیری نیزی بیان شده است که هر چه دریافت شخص از میزان حمایتی که از سوی دیگران دریافت می‌دارد بالاتر باشد به همان نسبت سلامت روانی بالاتر است. دانشجویان برحسب جنسیت و وضعیت تأهل در سلامت روانی تفاوت معناداری ندارند. یافته‌های این پژوهش بر طرح بومی‌گرایی تأکید دارد مبنی بر این تفاوت دانشجویان ورودی بر حسب محل سکونت نشان داده است که هر چه دانشجو به محل سکونت نزدیک‌تر باشد رضایت بالاتر از زندگی، احساس حمایت اجتماعی و سلامت روانی مناسب‌تری در او مشاهده می‌شود. به طور کلی نتایج این تحقیق نشان داده است که می‌‌توان بر حسب پاره‌ای از متغیرها مانند شاخص‌های رضایت از زندگی، حمایت اجتماعی و پاره‌ای از ویژگی‌های جمعیت‌شناختی، دانشجویان آسیب‌پذیر و در معرض خطر را شناسایی نمود (بخشی‌پور، ۱۳۸۴: ۱۴۵، ۱۵۲ به نقل از تقی‌پور، ۱۳۸۹).
به این پژوهش می‌توان این نقد را وارد کرد که با پرسشنامه کردن پرسشنامه[۱۴۲] در حین ثبت‌نام نمی‌توان پاسخ مطلوب را دریافت کرد زیرا فردی که اخیراً در دانشگاه پذیرفته شده است و هنوز تجربه‌ای نسبت به دوری از خانواده را ندارد و محیط دانشگاه و خوابگاه را نمی‌شناسد نمی‌تواند به طور دقیق به سؤالات پاسخ دهد. علاوه بر آن اضطراب[۱۴۳] و استرس[۱۴۴] اولین ثبت‌نام و انتخاب واحد در دانشگاه نیز می‌تواند در پاسخگویی دخالت نماید.
دکتر غلامرضا گرمارودی و مریم سادات وحدانی نیا در سال ۱۳۸۲ با انجام پژوهشی تحت عنوان سلامت اجتماعی، بررسی میزان مهارت‌های اجتماعی دانش‌آموزان با توجه به اهمیت نقش مهارت‌های اجتماعی[۱۴۵] در سلامت اجتماعی افراد بیشتر به مهارت‌های اجتماعی دانش‌آموزان پرداخته است. نمونه مورد مطالعه در مدارس مناطق چهارگانه آموزش و پرورش شهرستان کرج می‌باشد که در مجموع اطلاعات مربوط به امتیاز مهارت‌های اجتماعی در ۱۴۰۰ دانش‌آموز نتایج به دست آمده عبارت بود از:
۶۵ درصد دانش‌آموزان مورد مطالعه زیر صدک ۵۰ یعنی کمتر از ۵۰ امتیاز بوده و توزیع امتیاز مهارت‌های اجتماعی دانش‌آموزان در هر دو جنس در صدک چهارم برابر ۱۴درصد به دست آمد. به این ترتیب درصد محدودی از نمونه مورد مطالعه از سطح مناسب مهارت‌های اجتماعی برخوردار بودند. از آنجا که پرسشنامه مورد استفاده، مهارت‌های اجتماعی را در چهار زیرگروه «حس همکاری[۱۴۶]»، «تعامل با دیگران[۱۴۷]»، «مسئولیت‌پذیری[۱۴۸]» و «کنترل بر خود[۱۴۹]» اندازه‌گیری نمود. و امتیاز کل را ارائه می‌دهد به نظر می‌رسد دختران نسبت به پسران در یکی از زیر گروه‌های مذکور به ویژه حس همکاری امتیاز بیشتری کسب نموده‌اند که می‌تواند توجیه‌کننده تفاوت موجود در میانگین امتیازات بر اساس جنس باشد. بر اساس نتایج این تحقیق به کارگیری روش‌های آموزشی یادگیری مشارکتی در این زمینه به پذیرش بیشتر دانش‌آموزان در کلاس درس موفقیت‌های تحصیلی در طول زمان و به طور کلی بهبود سلامت رفتاری و اجتماعی به گسترش مهارت‌های اجتماعی منجر می‌شود. به طور خلاصه در مجموع بر اساس یافته‌های تحقیق میزان مهارت‌های اجتماعی دانش‌آموزان در حد قابل ملاحظه‌ای پایین بوده است.
هادی عبداله‌تبار درزی در سال ۱۳۸۶ با انجام پایان‌نامه کارشناسی ارشد تحت عنوان بررسی ارتباط سلامت اجتماعی و متغیرهای دموگرافیک دانشجویان دانشگاه علوم بهزیستی به سلامت اجتماعی دانشجویان پرداخت. نتایج به دست آمده عبارت بود از:
در این مطالعه سلامت اجتماعی ۱۶۸ نفر از دانشجویان دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی مورد مطالعه قرار گرفت. دانشجویان مورد مطالعه در دو مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و نمونه‌ها شامل ۹۴ دانشجوی دختر و ۷۴ دانشجوی پسر بود. نتایج نشان داد به طور کلی سلامت اجتماعی دانشجویان این دانشگاه با توجه به نمرات به دست آمده متسط بود و در این بین نمرات سلامت اجتماعی دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد از کارشناسی و متأهل از مجرد و شاغل از غیرشاغل و دختر از پسر بالاتر بود. همچنین بین متغیر سلامت اجتماعی با متغیرهای رشته تحصیلی[۱۵۰] دانشجویان، سن[۱۵۱] دانشجو، وضعیت سکونت و مذهب[۱۵۲] دانشجویان ارتباط معنی‌داری مشاهده نشد. در بین رشته‌های مختلف دانشگاه، رشته روان‌شناسی بالینی و رشته گفتار درمانی به ترتیب دارای بیشترین و کمترین امتیاز سلامت اجتماعی بوده‌اند. داده‌های این تحقیق می‌تواند ما را در تنظیم ابزار اندازه‌گیری متغیر وابسته تحقیق یاری کند.
سام آرام در سال ۱۳۸۸ تحقیقی را با عنوان بررسی رابطه سلامت اجتماعی و امنیت اجتماعی با تأکید بر رهیافت پلیس جامعه محور پرداخت نتایج به دست آمده عبارت است از:
روش تحقیق حاضر توصیفی ـ اسنادی است، یافته‌های پژوهش حاضر نشان می‌دهد که رابطه مستقیمی بین افزایش ناامنی اجتماعی و کاهش میزان سلامت اجتماعی در جامعه وجود دارد. همچنین شاخص مشارکت اجتماعی یکی از ابعاد سلامت اجتماعی است که از مهم‌ترین عوامل تحقق هدف پلیس جامعه محور یعنی توانمندسازی اجتماع به منظور کمک به رفع و حل مشکلات افزایش جرم و بی‌نظمی در اجتماع است.
ملیحه تقی‌پور در سال ۱۳۸۹ با انجام پایان‌نامه کارشناسی ارشد تحت عنوان بررسی حمایت اجتماعی بر سلامت اجتماعی زنان سرپرست خانوار در شهر تهران پرداخت. نتایج به دست آمده عبارت بود از: روش تحقیق توصیفی و تحلیل همبستگی به روش میدانی پیمایش است. تکنیک جمع‌ آوری داده‌ها مصاحبه ساختاری با بهره گرفتن از پرسشنامه است. جامعه آماری این تحقیق کلیه زنان سرپرست خانوار تحت پوشش سازمان بهزیستی در شهر تهران به تعداد ۵۵۰۰ نفر می‌باشند. برای برآورد حجم نمونه با بهره گرفتن از فرمول کوکران، تعداد ۳۴۰ نفر از جامعه آماری را انتخاب نموده‌ایم. روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای است. داده‌ها با بهره گرفتن از نرم‌افزار spss تجزیه و تحلیل شده‌اند و آزمون کندال تای‌بی و گاما برای همبستگی‌های سطح ترتیبی در جداول متقاطع توافقی و همچنین تحلیل چند متغیره رگرسیونی استفاده شده است. یافته‌های حاصل از پژوهش حاکی از این است:
رابطه معنادار و مستقیمی بین بعد عاطفی[۱۵۳] حمایت اجتماعی و سلامت اجتماعی وجود دارد.
رابطه معنادار و مستقیمی بین بعد ابزاری[۱۵۴] حمایت اجتماعی و سلامت اجتماعی وجود دارد.
رابطه معنادار و مستقیمی بین بعد اطلاعاتی[۱۵۵] حمایت اجتماعی و سلامت اجتماعی وجود دارد.
رابطه معنادار و مستقیمی بین متغیر تحصیلات[۱۵۶] و میزان حمایت اجتماعی وجود دارد.
در پایان‌نامه کارشناسی ارشد با عنوان عوامل مؤثر بر میزان سلامت اجتماعی زنان جوان ۲۴- ۱۵ ساله شهر اصفهان با تأکید بر میزان حمایت اجتماعی که توسط اعظم ابراهیم‌نجف‌آبادی در سال ۸۹ انجام شد، نتایج تحقیق نشان داد که حمایت اجتماعی می‌تواند عامل تعیین‌کننده و مؤثری در میزان سلامت اجتماعی افراد مورد مطالعه باشد به صورتی که بر اساس تحلیل‌های آماری نشان داده شد که رابطه معنادار و مستقیمی بر میزان سلامت اجتماعی و میزان حمایت اجتماعی وجود دارد که هر چه زنان از حمایت اجتماعی بیشتری برخوردار باشند از میزان سلامت اجتماعی بیشتری هم برخوردار خواهند شد. همچنین مشخص شد که رابطه معنادار و مستقیمی بین بعد عاطفی حمایت اجتماعی و سلامت اجتماعی و بعد ابزاری حمایت اجتماعی و سلامت اجتماعی و بعد اطلاعاتی حمایت اجتماعی و سلامت اجتماعی وجود دارد که با افزایش هر یک از ابعاد حمایت اجتماعی میزان سلامت اجتماعی افراد نیز افزایش خواهد یافت. همچنین مشخص شد که رابطه معنادار بین متغیر تحصیلات کیفیت از متغیرهای زمینه‌ای پژوهش است و میزان سلامت اجتماعی زنان جوان وجود دارد یعنی هر اندازه میزان تحصیلات بالاتر باشد میزان سلامت اجتماعی افراد نیز بیشتر خواهد شد.
دیگر اینکه رابطه معنادار بین متغیر وضعیت محل سکونت و متغیر همراه چه کسانی زندگی کردن با میزان سلامت اجتماعی افراد مورد مطالعه مشاهده شد و نشان داد که زنانی که با خانواده پدری خود زندگی می کنند از سلامت اجتماعی بالاتری برخوردار هستند ولی بین سن و میزان سلامت اجتماعی رابطه معنادار و معکوس مشاهده شد که هر چه سن زنان افزایش می‌یابد میزان سلامت اجتماعی آن‌ها کاهش می‌یابد (به نقل از شیری، ۱۳۹۰).
منصور امینی‌نقده در سال ۱۳۹۰ با انجام پایان‌نامه کارشناسی ارشد تحت عنوان بررسی عوامل مؤثر بر سلامت اجتماعی (مطالعه موردی: جوانان ۱۸- ۲۹ شهر نقده) پرداخت.
چارچوب نظری در رابطه با متغیر وابسته سلامت اجتماعی، نظریه‌های کییز و کنت‌نول[۱۵۷] در نظر گرفته شده است. برای متغیر کیفیت زندگی بررسی رابطه این متغیر با متغیر وابسته نظریات کیفیت زندگی زاف‌فرانس[۱۵۸] و نظر سازمان جهانی بهداشت آمده.
تحقیق از نوع کاربردی بوده و روش تحقیق نیز اسنادی و پیمایشی است. روش نمونه‌گیری در این تحقیق روش احتمالی بوده. برای تعیین حجم نمونه از فرمول کوکران استفاه شده است. برای جمع‌ آوری داده‌ها از ابزار پرسشنامه استفاده شده، نتایج تحقیق حاکی از این است:
رابطه معنادار بین پایگاه اجتماعی، اقتصادی و سلامت اجتماعی وجود دارد.
رابطه معنادار بین میزان مهارت‌های ارتباطی و سلامت اجتماعی وجود دارد.
رابطه معنادار بین چگونگی گذران اوقات فراغت و سلامت اجتماعی وجود دارد.
رابطه معنادار بین کیفیت زندگی و سلامت اجتماعی وجود دارد.
مرتضی شیری با انجام پایان‌نامه کارشناسی ارشد در سال ۱۳۹۰ با عنوان بررسی میزان سلامت اجتماعی افراد کم توان جسمی‌ ـ حرکتی و عوامل مؤثر بر آن در شهر تهران پرداخته است.
هدف اصلی این پژوهش بررسی و شناخت نسبت به میزان سلامت اجتماعی افراد کم توان جسمی ـ حرکتی و عوامل مؤثر بر آن می‌باشد. در این پژوهش از روش پیمایشی استفاده شده است که در آن افراد توان‌یاب مرکز آموزشی، نیکوکاری رعد با تعداد ۱۸۰ نفر مورد بررسی قرار گرفتند. داده‌های پژوهش با بهره گرفتن از پرسشنامه جمع‌ آوری شده و مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
نتایج حاصل از این پژوهش به شرح زیر می‌باشد:
یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که بین میزان مهارت‌های ارتباطی و میزان سلامت اجتماعی افراد، رابطه معناداری وجود دارد. همچنین نتایج نشان می‌دهد که بین میزان حمایت‌های اجتماعی دریافت شده و میزان سلامت اجتماعی افراد، بین میزان حمایت‌های عاطفی دریافت شده و میزان سلامت اجتماعی افراد، رابطه معناداری وجود دارد. در ضمن طی بررسی صورت گرفته مشخص شد که بین میزان پایگاه اجتماعی ـ اقتصادی[۱۵۹] و میزان سلامت اجتماعی افراد و بین نحوه گذراندن اوقات فراغت[۱۶۰] و میزان سلامت اجتماعی افراد نیز رابطه معناداری برقرار می‌باشد. در واقع می‌توان گفت در بررسی انجام شده، تمامی فرضیات محقق مورد تأیید قرار گرفتند.
۲-۲-۲- پژوهش‌های انجام شده در خارج کشور:
مک آرتور[۱۶۱] در سال ۱۹۹۵ مطالعه‌ای را جهت بررسی اپیدمیولوژی سلامت اجتماعی در ایالات متحده انجام داد. هدف این مطالعه دستیابی به میزان شیوع سلامت اجتماعی در ایالات متحده انجام داد. هدف این مطالعه دستیابی به میزان شیوع سلامت اجتماعی سطح بالا و پایین و چگونگی توزیع سلامت اجتماعی سطح بالا و پایین و چگونگی توزیع سلامت اجتماعی در جمعیت با توجه به متغیرهای سن، جنس[۱۶۲] ، وضعیت تأهل[۱۶۳] و وضعیت شغلی[۱۶۴] بود. نتایج نشان داد که تقریباً ۴۰ درصد افراد بزرگسال سنین ۲۵- ۷۴ سال در سه مقیاس سلامت اجتماعی نمره بالایی بودند. اما ۶۰ درصد افراد بزرگسال در هیچ یک از مقیاس‌های سلامت اجتماعی مره بالایی کسب نکرده‌اند. همچنین ۱۰ درصد افراد در سه و بیش‌تر از سه مقیاس سلامت اجتماعی نمره بالا به خود اختصاص دادند. داده‌ها نشان داد که اکثریت افراد بزرگسال ایالات متحده، سلامت اجتماعی سطح متوسط و بالاتر دارند اما نسبت قابل توجهی از جمعیت، سلامت اجتماعی بسیار پایینی دارند که از بهداشت روان می‌توان آن را به عنوان یک ناسالمی اجتماعی در نظر گرفت (لارسون[۱۶۵] ، ۱۹۹۶ به نقل از تبار درزی، ۱۳۸۵: ۳۸).
در مورد شاخص‌های سلامت اجتماعی دکتر میرینگف[۱۶۶] و همکارانش برای سنجش سلامت اجتماعی ابزاری به نام شاخص اجتماعی ساختند که دولت کانادا و ایالت کانکتیکات به گونه‌ای گسترده با اندکی دگرگونی این شاخص سالانه اندازه‌گیری و به گونه یک رقم گزارش می‌شود و تغییرات آن در امریکا از سال ۱۹۷۰ به این سو بررسی شده است. این شاخص از ترکیب ۱۶ نشانگر تشکیل شده است که همه مراحل زندگی، همچنین فرد و جامعه را تحت پوشش می‌گیرد. این شاخص ترکیبی بیش‌تر به چگونگی عملکردهای اجتماعی گرایش دارد، نشانگرهای انتخاب شده برای هر گروه سنی نشانگر مشخصه آن گروه است. مثلاً میزان افت تحصیلی مشخصه گروه سنی جوانان است. هر نشانگر به تنهایی بدتر یا بهتر شدن یک مسئله اجتماعی را نشان می‌دهد اما محاسبه آن‌ها به طور کامل گویای دورنمایی از سلامت اجتماعی است. اگر همه نشانگرها به گونه‌ای برابر در یک زمان بهترین امتیاز را بگیرند شاخص به عدد ۱۰۰ می‌رسد (سجادی، ۱۳۸۶؛ به نقل از تقی‌پور، ۱۳۸۹).
پژوهشی با عنوان رابطه بین سلامت اجتماعی و متغیرهای جمعیت شناختی در سال ۲۰۰۴ برروی نمونه وسیعی از جمعیت امریکا، کییز و شاپیرو[۱۶۷] نشان دادند که وضعیت شغلی برای سلامت اجتماعی زنان مهم‌تر از مردان است و زنانی که وضعیت شغلی پایین‌تری داشتند سلامت اجتماعی کمتری نسبت به مردانی با همان جایگاه شغلی گزارش دادند. به طور کلی، همین‌طور که جایگاه ارزش شغلی افزایش می‌یابد زنان نسبت به مردان به طور فزاینده‌ای سطوح بالاتری از پذیرش، مشارکت و انسجام اجتماعی را گزارش می‌کنند. در بررسی ابعاد سلامت اجتماعی، انسجام اجتماعی پایین‌ترین مقدار را در بین جوان‌ترها، افرادی که تجربه ازدواج نافرجام داشتند و افراد مجرد با جایگاه پایین شغلی داشت. بیشترین میزان مشارکت اجتماعی در زنان مجرد با جایگاه شغلی بالا و کمترین میزان در مردان مسن[۱۶۸] با جایگاه اجتماعی پایین گزارش شد. شکوفایی اجتماعی بیشترین میزان را در بزرگسالان ۴۵-۵۴ سال و افراد دارای جایگاه شغلی بالا و کمترین میزان در جوان‌ترها یا افراد با جایگاه شغلی پایین به خود اختصاص داد. بیشترین میزان انطباق اجتماعی در مردان متأهل و دارای جایگاه شغلی بالا و کمترین میزان آن در زنان متأهل و مسن با وضعیت شغلی پایین مشاهده شد.
سرانجام پذیرش اجتماعی در زنان من با جایگاه شغلی بالا بیشترین میزان و مردان جوان‌تر با پایگاه اجتماعی پایین کمترین میزان را به خود اختصاص داد.
در مجموع داده‌ها نشان داد که اکثریت جمعیت بزرگسال امریکا به استثنای ۱۶ درصد که سطوح بالایی در هیچ یک از ابعاد گزارش نکردند و ۱۰ درصد از افراد که در سه بعد به صورت ضعیف عمل کردند از سلامت اجتماعی خوبی برخوردارند (کییز، ۲۰۰۴).
۲-۲-۸-۲- کییز از نظریه‌پردازان سلامت اجتماعی، به رابطه قوی بین سلامت اجتماعی، از خودبیگانگی و ناهنجاری اجتماعی اشاره کرده است و در مطالعه سلامت اجتماعی در ایالات متحده نتایج زیر را به دست آورده است:
بین سلامت اجتماعی با رفتارهای اجتماع‌پسند و مسئولیت‌پذیری زندگی اجتماعی رابطه‌های مثبت زیادی مشاهده شد.
همچنین سطوح سلامت اجتماعی به خصوص انسجام اجتماعی و مشارکت اجتماعی در افرادی که با اطرافیان خود برای حل مسائل و مشکلات همکاری و هم‌فکری می‌کردند در مقایسه با افرادی که با اطرافیان خود ارتباط نداشتند میزان بالاتری داشت.
همچنین گرچه مشخص نیست سلامت اجتماعی، معلول یا علت مسئولیت‌پذیری در برابر زندگی اجتماعی است، اما به طور واضحی با جایگاه اجتماعی و رضایت از زندگی اجتماعی رابطه دارد (کییز،۲۰۰۴: ۴۸).
پائول[۱۶۹] در سال ۲۰۰۷ مطالعه‌ای جهت بررسی رابطه بین عملکردهای ارتباطی، سلامت اجتماعی، معنوی و کیفیت زندگی در افراد مبتلا به سرطان انجام داد. نمونه‌های این مطالعه افراد مبتلا به سرطان بین سنین ۳۵ تا ۸۰ سال بودند که به روش نمونه‌گیری آسان انتخاب شدند. ابزارهای مود استفاده برای جمع‌ آوری داده‌ها، ابزار اندازه‌گیری کیفیت زندگی، پرسشنامه سلامت اجتماعی معنوی[۱۷۰] و پرسشنامه عملکرد اجتماعی[۱۷۱] بودند. تجزیه و تحلیلی آماری نشان داد که سلامت معنوی عمده‌ترین عمل تأثیرگذار در کیفیت زندگی این افراد بود و سلامت اجتماعی پس از سلامت معنوی در رتبه دوم قرار داشت ولی عملکردهای ارتباطی این افراد رابطه‌ای با کیفیت زندگی آن‌ها نداشت (پائول، ۲۰۰۷: ۹۹ ؛ به نقل از تقی‌پور، ۱۳۸۹).

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...