در مدل اثر ثابت، شیب رگرسیون در هر مقطع ثابت بوده و جمله ثابت از مقطعی به مقطع دیگر متفاوت است . هرچنـد اثر زمانی معنی دار نیست، اما اختلاف معنی داری میان مقطع ها وجود داشته و ضرایب مقطع ها با زمان تغییر نمی کند . یکی از روش های نشان دادن اثر مقطی استفاده از متغیرهای مجازی است. شکل کلی این مدل به صورت زیر است:
در این رابطه شان دهنده برداری از متغیرهای مـستقل، DUM نـشانگر متغیـر مجـازی بـرای نـشان دادن اثـر مقطعی، برداری از متغیرهای وابسته و جمله خطای معادله است. مدل های اثر ثابت با توجه به وجود یا عدم وجود روند زمانی در جمله ثابت، به مدل های اثر ثابت دوطرفه و یـک طرفـه قابل تفکیک است. در مدل اثر ثابت دو طرفه، شیب ها ثابت هستند، اما جمله ثابت در هر زمان متفاوت است.
اثر زمان بـرای t سال با وارد کردن t −۱ متغیر مجازی به صورت زیر نشان داده می شود :
در این رابطه نشان دهنده بردار متغیرهای مستقل، بردار متغیرهای وابسته، جملات خطای معادله و اثر زمان بر روی جمله ثابت است.
۳-۱۱-۳ مدل اثر تصادفی
اگر متغیرها به صورت تصادفی انتخاب شده باشند و بین متغیرهای توضیحی و خطا ها همبـستگی وجـود نداشـته باشـد،میتوان برای رسیدن به تخمین های کارا و سازگار از روش اثر تصادفی استفاده کرد. در این روش با اسـتفاده از روش حـداقل مربعات تعمیم یافته (GLS)، مدل به صورت زیر برآورد می شود.

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

در روابط فوق اگر θ = ۱باشد، در این صورت تخمین مدل با روش اثر تصادفی تبدیل به تخمین با روش اثر ثابت شـده و چنانچه θ =۰ باشد تخمین مدل با روش اثر تصادفی تبدیل به تخمین مدل به صورت ترکیب کل داده ها و تخمـین بـا روش حداقل مربعات معمولی می شود. این مدل یک رگرسیون با جمله تصادفی به شکل زیر است.
در رابطه فوق مقدار برابر است با جمله خطای هر مشاهده و اثر تصادفی مربوط به هر مقطـع اسـت و خطای کل با شرط برای تمام t و i ها است. در مدل های اثر تصاوفی تخمین زننده های حداقل مربعات تعمیم یافته بهترین تخمین زننده های [۳۷]BLUE است.
۳-۱۱-۴ آزمون های تشخیصی
برای تعیین نوع مدل مورد استفاده در داده های ترکیبی از آزمون های مختلفی استفاده می شود . رایج ترین آنها آزمون CHOW برای استفاده از مدل اثرثابت در مقابل مدل برآوردی داده های ترکیب شده (POOL)، آزمون هاسمن برای استفاده از مدل اثر ثابت در مقابل مدل اثر تصادفی و آزمون LM برای استفاده از مدل اثر تصادفی در مقابل مدل POOL است.
۳-۱۱-۵ آزمون معنی دار بودن اثرات فردی F لیمر
برای انتخاب بین روش های داده های تابلویی و داده های تلفیقی، از آماره F لیمر استفاده می شود. در این آزمون فرضیه H0 بیانگر یکسان بودن عرض از مبداها (داده های تلفیقی یا پول[۳۸]) و فرضیه مخالف H1 نشان دهنده ناهمسانی عرض از مبداها (روش داده های تابلویی یا پانل[۳۹]) می باشد. لذا اگز مقدار سطح معناداری محاسبه شده بیشتر از درصد باشد، فرض صفر رد نمی شود و باشد از روش داد های تلفیقی استفاده شود. در غیر اینصورت از روش داده های تابلویی استفاده خواهد شد (بالتاجی[۴۰]، ۲۰۰۵).
۳-۱۱-۶ آزمون هاسمن
اگر بعد از انجام آزمون F لیمر فرضیه H0 رد شود، این پرسش مطرح می شود که برآورد مدل در قالب کدام یک از روش های اثرات ثابت یا اثرات تصادفی انجام شود. آماره آزمون هاسمن برای تشخیص ثابت یا تصادفی بودن تفاوت واحدهای مقطعی مورد استفاده قرار می گیرد. اگر مقدار سطح معناداری محاسبه شده بیشتر از سطح خطای ۵ درصد باشد، فرض صفر رد نمی شود و باید از روش اثرات تصادفی استفاده شود و اگر این فرضیه رد شود روش اثرات ثابت ملاک تجزیه و تحلیل قرار خواهد گرفت (بالتاجی، ۲۰۰۵).
خلاصه فصل
روش پژوهش علمی کلیه‌ی مراحل سیستماتیک جمعآوری داده ها، طبقه بندی، تجزیه و تحلیل منطقی آنها برای رسیدن به هدف پژوهش را در برمی‌گیرد که در این فرایند یک عمل یا یک موقعیت نامعین، مشخص می گردد. در این فصل روش شناسی پژوهش حاضر ارائه گردید، به‌طوریکه ابتدا دلایل مبانی تدوین فرضیه‌ها، فرضیه های پژوهش و سپس مدلهای آزمون فرضیه های مزبور بیان شد. در ادامه به شیوه محاسبه متغیرها و دلایل به کارگیری متغیرهای مزبور در مدلهای ارائه شده پرداخته شد.
مکان و دوره زمانی پژوهش، جامعه آماری و شیوه نمونه گیری از دیگرموارد بیان شده در این فصل می باشد. در نهایت چگونگی استخراج و آماده سازی اطلاعات و آزمون های آماری و معیارهای استفاده شده به منظور مقایسه‌ی مدلها و نرم‌افزار آماری مورد نیاز بیان شد.
فصل چهارم
تجزیه و تحلیل داده ها
۴-۱ مقدمه
تجزیه و تحلیل اطلاعات به عنوان بخشی از فرایند روش پژوهش علمی، یکی از پایه های اصلی مطالعه و بررسی است. به عبارتی دیگر در این بخش پژوهشگر برای پاسخگویی به مسأله تدوین شده و یا تصمیم گیری در مورد تأیید یا رد فرضیه یا فرضیه هایی که برای پژوهش در نظر گرفته است، از روش های مختلف تجزیه و تحلیل استفاده می کند. پس از آن که در فصل گذشته روش پژوهش مشخص شد، اکنون نوبت آن است که داده های مورد نیاز برای آزمون فرضیه های پژوهش جمع آوری شوند و با بهره گرفتن از روش های آماری متناسب با روش پژوهش و نوع متغیرها، دسته بندی و تجزیه و تحلیل گردند. در این فصل هر یک از مدل های جانبی پژوهش به طور مفصل مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد.
۴-۲ تجزیه و تحلیل مدل های پژوهش
در این پژوهش برای آزمون فرضیات از آزمون رگرسیون حداقل مربعات تعمیم یافته برآوردی (EGLS) استفاده شده است. در این فصل نحوه آزمون فرضیات توضیح داده شده است.
۴-۲-۱ آمار توصیفی
جدول (۴-۱) آمار توصیفی مربوط به متغیرهای این مدل ها را برای ۸۱ شرکت عضو نمونه، طی ۵ سال را نشان می دهد که بیانگر پارامترهای توصیفی برای هر متغیر به صورت مجزا می باشد. این پارامترها عمدتاً شامل اطلاعات مربوط به شاخص های مرکزی نظیر میانگین، میانه، حداکثر، حداقل و همچنین اطلاعات مربوط به شاخص های پراکندگی نظیر انحراف معیار، چولگی و کشیدگی است. مهم‌ترین شاخص مرکزی میانگین است که نشان‌دهنده نقطه تعادل و مرکز ثقل توزیع است و شاخص مناسبی برای نشان دادن مرکزیت داده ها است.

متغیر
میانگین
میانه
حداکثر
حداقل
انحراف معیار
چولگی
کشیدگی
عنوان
نماد
تامین مالی خارجی
Extenal_financing

۰٫۵۰

۰٫۵۱

۰٫۸۱

۰٫۱۵

۰٫۱۴

۰٫۳۶

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...