۵-۲ اهداف نظام های بازاریابی

در زمینه انتظاراتی که یک جامعه از سیستم بازاریابی دارد، ۴ هدف وجود دارد:

۱-۵-۲به حداکثر رساندن مصرف

عده ای از مدیران واحدهای اقتصادی بر این باورند که به حداکثر رساندن مصرف می‌تواند به نوبه خود، تولید، اشتغال و ثروت را به حداکثر برساند.

۲-۵-۲به حداکثر رساندن رضایت مشتری

بر این اساس، هدف سیستم بازاریابی حداکثر کردن رضایت مشتری است نه افزایش کمی مصرف؛چرا که به اعتقاد برخی دیگر از مدیران، زمانی خرید یک محصول جدید به حساب می‌آید که به رضایت خریدار بیانجامد.

۳-۵-۲به حداکثر رساندن حق انتخاب

برخی از بازاریابان معتقدند که هدف سیستم بازاریابی باید به حداکثر رساندن تنوع محصولات وحق انتخاب مصرف کننده باشد؛ ‌به این ترتیب سیستم بازاریابی فرصت یافتن کالاهایی را در اختیارمصرف کنندگان قرار می‌دهد که با ذائقه ایشان سازگار باشد و رضایت ایشان را نیز تأمین می کند.

۴-۵-۲ به حداکثر رساندن کیفیت زندگی

بسیاری دیگر بر این باورند که هدف سیستم بازاریابی باید ارتقا کیفیت زندگی باشد؛ که این امرتنها محدود به کیفیت، کمیت، موجود بودن و هزینه محصولات نیست بلکه کیفیت فیزیکی وفرهنگی محیط زیست را نیز شامل می شود )کاتلر، آرمسترانگ ، ١٣٨١: ص ۵۱-۵۶).

۶-۲فرآیند مدیریت بازاریابی

بازاریابی، فروش و تبلیغات ساده نیست، بلکه عبارت است از یک فرایند کامل برای هماهنگ کردن شرکت با بهترین فرص تها که شامل مراحل زیر می‌باشد:

۱-۶-۲ تجزیه و تحلیل موقعیت های بازار

شرکت ها باید توانایی تشخیص فرصت های جدید بازار را داشته باشند، به طور دائم محیط و مشتریان

را زیر نظر داشته باشند و بتوانند خود را از تهدید ها مصون بدارند و نهایت استفاده را از فرصت ها بنمایند.

۲-۶-۲ جستجو و انتخاب بازارهای هدف

شرکت ها باید کل بازار را بررسی نموده و قسمت هایی از بازار را که می‌توانند در مقایسه با رقبا به نحو سودآورتری به آن پاسخ گو باشند را انتخاب کنند.

۳-۶-۲ تهیه ترکیب عناصر بازاریابی

ترکیب عناصر بازاریابی مجموعه ای از متغیرهای بازاریابی قابل کنترل اند که شرکت ها آن ها را دربازار هدف و برای ایجاد واکنش مورد نیاز خود ترکیب می‌کنند. این ترکیب شامل هر گونه اقدامی است که بتوان ‌در مورد کالا انجام داد و تقاضا را تحت تأثیر قرار داد؛ که این امکانات در چهارگروه طبقه بندی

می‌شوند: محصول، قیمت، توزیع (مکان)و تبلیغات پیشبردی.

۴-۶-۲ اداره فعالیت های بازار

مدیران بازاریابی باید علاوه بر بررسی نیازهای مصرف کنندگان، وضعیت صنعتی شرکت نسبت به سایر رقبا را نیز بررسی نمایند؛ که لازمه آن برنامه ریزی خط مشی های بازاریابی رقابتی (خطمشی هایی که با وضعیت و منابع شرکت در مقایسه با رقبا تناسب داشته باشد) و سپس” اداره وتعدیل ” مؤثر و کارآمد این خط مشی ها در جهت هماهنگی با شرایط در حال تغییر محیط می‌باشد (کاتلر، ارمسترانگ،۱۳۸۱: ص۸۰-۹۰).

نگاره ۳-۲ ابعادگوناگون بازاریابی کاتلروآرمسترانگ،۱۳۸۱،ص۸۱

تجزیه وتحلیل موقعیتهای بازار

    • سیستم‌های اطلاعاتی وتحقیقات بازار

    • بازارهای مصرف کننده

  • بازارهای سازمانی

جستجو وانتخاب بازر های هدف

    • اندازه گیری وپیش بینی تقاضا

  • تقسیم بازار ،هدف گیری وتعیین جایگاه در بازار

تهیه وترکیب عناصر بازاریابی

    • طراحی محصولات

    • قیمت گذاری

    • توزیع

  • تبلیغات پیشبردی

اداره فعالیت‌های بازار

    • تجزیه وتحلیل رقبا وخطی مشی های رقابتی بازار

  • برنامه ریزی ،اجرا ،سازماندهی وکنترل برنامه های بازار یابی

۷-۲محیط بازاریابی

۱-۷-۲ محیط خرد شرکت

این محیط از نیروهای نزدیک به شرکت همچون خود شرکت، مؤسسات توزیع کننده، بازارها، رقبا وجوامعی تشکیل می شود که توانایی شرکت را در ارائه خدمت به مشتریان تحت تأثیر قرار می‌دهد.

۲-۷-۲ محیط کلان شرکت

محیط کلان از نیروهای اجتماعی بزرگتری تشکیل م یشود که محیط خرد را به طور کامل ‌متاثر می سازند. این نیروها شامل نیروهای جمعیت شناختی، اقتصادی، طبیعی، تکنولوژیکی، سیاسی وفرهنگی هستند( همان:ص ١٠١-۱۰۸).

۸-۲تاریخچه آمیخته بازاریابی

آمیخته بازاریابی نشأت گرفته از یک p(قیمت) در تئوری اقتصاد خرد( چونگ[۱۷]،۲۰۰۳) می‌باشد (لی گوی[۱۸] ،۲۰۰۹: ص۱). ‌در مورد منشأ آمیخته بازاریابی، گفته های متناقضی وجود دارد؛ یک روایت در این خصوص می‌گوید که تاریخ پیدایش این مفهوم به سال ١٩۴٨ برمی گردد، زمانی که کالیتون [۱۹] گفت” :که تصمیمات بازاریابی در نهایت باید چیزی مشابه یک دستور العمل باشد.” اما روایت دوم این است که مفهوم آمیخته بازاریابی را ابتدا نیل بوردن [۲۰]در سال ١٩۵٣ در انجمن بازاریابی امریکا[۲۱] ، مورداستفاده قرارداد.اما اصطلاح آمیخته بازاریابی “p4″توسط مک کارتی[۲۲] در سال ۱۹۶۰ ابداع شد؛

که هنوز هم توسط بسیاری از نظریه پردازان بازاریابی به عنوان عناصر تشکیل دهنده اصلی دربازاریابی می‌باشد مک کارتی ابزار (محصول،قیمت،توزیع وترفیع)‌را پیشنهاد دادواین طبقه بندی مک کارتی دارای مقبولیت گسترده ای در دهه های گذشته بوده است(بریدلی [۲۳] ،۲۰۰۷: ص۳۶).

آمیخته بازاریابی بر مدل ها و روش های سنتی مدیریت بازار و سایر روش های سیستمی و نیز تئوری پارامتر که توسط دانشگاه کپنهاگ در اروپا توسعه یافت، غلبه کرد و تنها تعداد کمی از این مدل ها توانستند بقای خودرا در مقابل ۴pحفظ کنند (گرونوس [۲۴]،۱۹۹۷:ص۴۲۳،به نقل از سالار،۱۳۸۵).

۹-۲تعریف آمیخته بازاریابی

آمیخته بازاریابی ابزارهای قابل کنترل و تاکتیکی بازاریابی است که شرکت از آمیختن آن ها با هم،نتیجه مورد نظر را از بازار هدف کسب می‌کند(کاتلر و آرمسترانگ، ٢٠٠٨ : ص ۵٩).

جدول زیر برخی از تعاریف آمیخته بازاریابی که بیشتر به آن ها ارجاع شده است را نشان می‌دهد. به منظور ارائه تعریفی جامع که تمام نظرات موجود در تعاریف مختلف را در برگیرد، این موارد را پیشنهاد می‌کنیم: آمیخته بازاریابی مجموعه ای از متغیرها، وسایل یا ابزارهای قابل کنترل یا قابل دسترس برای مدیر بازاریابی است که می‌توانند هماهنگی و مدیریت شوند و یا در یک برنامه بازاریابی با اهداف (تولید، دست یابی یا نفوذ به بازار هدف، رسیدن به اهداف بازاریابی یا رضایت بازار هدف( ترکیب شوند. ‌در مورد برخی از جنب ههای این تعریف که چارچوب آمیخته بازاریابی را تشکیل می‌دهد، بین نویسندگان توافق نظر؛ اما ‌در مورد برخی دیگر از آن ها اختلاف نظر وجود داده شده است، بسیاری از نویسندگان ‌در مورد اینکه آمیخته – دارد. همان گونه که در جدول۱-۲بازاریابی شامل چه چیزی است، توسط چه کسی و چگونه صورت می‌گیرد، با هم توافق دارند ) والت بلمنت [۲۵]،۲۰۰۵).

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...