متغیر مستقل به متغیری اطلاق می شود که توسط محقق دستکاری می شود تا تأثیر آن بر متغیر وابسته مشخص شود و از آن طریق تغییرات متغیر وابسته اندازه گیری و تعیین می شود. در این تحقیق متغیرهای مستقل رادیو و تلویزیون، روزنامه ها و مجلات، دسترسی به اینترنت، ماهواره ها، جهانگردی و توریسم، تجارت و بازرگانی و … و تمام متغیرهایی است که به صورت گویه در پرسشنامه ترتیب داده شده، همگی متغیرهای مستقل این تحقیق می باشد.
۳-۴-۲) متغیر وابسته
متغیر وابسته متغیری است که ارزش یا مقدار آن به متغیر مستقل بستگی دارد و محقق نمی تواند در آن دخل و تصرف یا دستکاری کند. بنابراین در این تحقیق توسعه و حقوق شهروندی متغیر وابسته می باشند.

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

۳-۵) روایی و پایایی
۳-۵-۱) روایی
از واژه روا به معنای جائز و درست گرفته شده است. مقصود از روایی آن خصیصه ای است که آنچه را محقق مدعی اندازه گیری آن است همان را از ابتدا اندازه گیری نماید. ابزاری که دارای روایی است به آن معناست که آن ابزار دقیقاً همان چیزی را اندازه می گیرد که به خاطر آن طراحی شده است. روش های مختلف برای تعیین روایی عبارتند از:

    1. اظهار نظر گروهی ( کارشناسان و متخصصان)
    1. تکرار آزمایش
    1. استدلال منطقی
    1. استفاده از روش های آماری (تحلیل آماری)

در تحقیق حاضر برای بررسی روایی، سازه ای پرسشنامه تلاش شد تا از طریق مشورت با استاد محترم راهنما و سایر صاحب نظران نسبت به تنظیم پرسشنامه و دستیابی به روایی صوری و ظاهری اقدام شود.
۳-۵-۲) پایایی
ابزار پایا یا معتبر ابزاری هستند که از خاصیت تکرار پذیری و سنجش نتایج یکسان برخوردار باشند.(حافظ نیا، ۱۳۸۹: ۱۸۳)
برای آزمون پایایی پرسشنامه این تحقیق از روش محاسبه آلفای کرونباخ استفاده سده است. به منظور بررسی اعتبار و پایایی پرسشنامه، ابتدا یک آزمون مقدماتی انجام گرفت و تعداد ۳۰ پرسشنامه بین شهروندان رضوانشهر توزیع و پس از تکمیل جمع آوری گردید و داده های بدست آمده با بهره گرفتن از آزمون آلفای کرونباخ مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و نتایج بدست آمده نشان داد که سؤالات طرح شده از اعتبار کافی برای ارزیابی محورها و ابعاد برخوردار می باشد. محاسبات انجام شده با آلفای کرونباخ که به صورت نرم افزار Spss انجام گرفت، نشانگر اعتبار ۹۲/۰ این پرسشنامه و گویای پایا بودن سؤالات مربوطه می باشد.

فصل چهارم
تجزیه و تحلیل داده ها و
یافته های تحقیق

۴-۱) تحلیل توصیفی نمونه ها
سن پاسخگویان: در چهار گروه ۲۰-۳۰ سال، ۳۱-۴۰ سال، ۴۱-۵۰ سال و ۵۱ و بالا دسته بندی شد که گروه های سنی مشارکت کننده در این پژوهش بدین شرح می باشد:

۲۰-۳۰ سال

۶/۲۹ درصد

۳۱-۴۰ سال

۵/۳۴ درصد

۴۱-۵۰ سال

۳/۲۲ درصد

۵۰ سال و بالاتر

۳/۱۳ درصد

بی پاسخ

۳/۰ درصد

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...