فلیسچمن[۳۲]سال ۲۰۰۰در تز دکتری خود با عنوان “مدل های کمی برای لجستیک معکوس”، بحث لجستیک معکوس را به صورت گسترده تحت پوشش قرار می‌دهد و آن را دسته بندی می‌کند و اشاراتی به بازگشت کانتینرهای خالی به عنوان بخشی از لجستیک معکوس دارد.

راب کوئینگ[۳۳] و دیگران سال ۲۰۰۱ در مقاله ای با عنوان “کانتینرهای تاشو:چشم اندازی جدید در کاهش هزینه های بازآوری کانتینرهای خالی” ضمن بیان این مطلب که، هماهنگ ساختن جریان کالاها با جریان کانتینرهای خالی در راستای کاهش حرکات خالی آن ها همواره برقرار نمی باشد و ‌بنابرین‏ همواره کانتینرهای خالی در جریان تجارت وجود خواهند داشت به توضیح مفصل در رابطه با کانتیرهای تاشو پرداخته انواعی از آن ها را معرفی کرده و دلایل عدم موفقیت کانتینرهای تاشو قبلی را بررسی کرده و درپایان ملزومات و شرایط موفقیت این شیوه را ارائه می‌دهند.

شکل ۲-۷- کانتینر تاشو

شکل۲-۸- کانتینر شش در یک

کانتینر شش در یک([۳۴]SIO)، ظرفی کاملاً تا شو با ابعادی کاملاً شبیه کانتینر ۲۰فوتی مخصوص حمل کالای خشک(کانتینر معمولی)است، که می‌تواند در هم قفل شود و به ابعاد دقیق کانتینر ۲۰فوتی تبدیل شود که در(شکل ۲-۱۰) مشخص شده است.

کانتینرهای فالپک[۳۵]: تکنیک تا شدن این نوع کانتینر کاملاً با کانتینر های شش در یک متفاوت است. کانتینرفالپک، کانتینری ۲۰ فوتی است که ترکیبی ازویژگی های پایین آوردن و جمع شدن را دارد. وزن ناخالص آن مطابق با استانداردهای ایزو[۳۶] (۲۴تن) است، اما وزن خالص آن ۴۰۰۰کیلوگرم است که حدود ۱۷۰۰کیلوگرم سنگین تر از کانتینرهای استاندارد ۲۰ فوتی است.

از نظر نویسندگان مقاله، هزینه ی بالای تهیه ی یک کانتینر تاشو نسبت به کانتینر استاندارد، وابستگی به نیروی انسانی برای باز و جمع شدن کانتینر، هزینه ی بالای تعمیر و نگهداری، پایین بودن ایمنی کانتینرهای تاشوی قبلی به دلیل کم بودن قفل و لولاها از جمله علل شکست کانتینرهای تاشوی قبلی بوده است.

در قسمت پایانی این مقاله ، نویسندگان موارد زیر را به عنوان شرایط موفقیت کانتینرهای تاشو معرفی کرده‌اند:

۱٫ هزینه پایین برای باز و جمع کردن کانتینر ۲٫ هزینه ی پایین تولید ۳٫ سازگاری با تجهیزات حمل و نقل بین وجهی [۳۷]موجود ۴٫ ابعاد خارجی و وزن ناخالص در حالت تا نشده(زمانی که کانتینر جمع نشده) ۵٫ استحکام و قدرت و سختی ۶٫ ضد آب بودن ۷٫ قابلیت جمع شدن کانتینر(تا شدن) باید منحصر به فرد و ویژه باشد به گونه ای که ایمنی عملیات هندلینگ و مزیت های رقابتی در زمان حمل و نقل و ترانشیپ به ارمغان بیاورد ۸٫ برخورداری از تمهیدات مربوط به عملیات لشینگ[۳۸] و محکم کاری کانتینر ها در انبار و هنگام چیدمان ۹٫ استحکام در مقابل آسیب و ضربه ۱۰٫ استفاده از لولاهای با کیفیت در محل اتصال قسمت های مختلف ۱۱٫ ایمن بودن عملیات تا کردن کانتینر و ۱۲٫ ساده و آسان بودن عملیات باز و جمع کردن کانتینرهای تاشو.

چونگ[۳۹]و همکاران سال ۲۰۰۲ در مقاله ای تحت عنوان “مدیریت کانتینرهای خالی برای شبکه های حمل و نقلی بین وجهی[۴۰]” به بررسی تأثیرمدت افق برنامه ریزی بر مدیریت کانتینرهای خالی در شبکه های بین وجهی می پردازند . با بهره گرفتن از مدل سازی ریاضی، مدلی توسط نویسندگان ارائه شده است که ضمن حداقل سازی هزینه ها ، کانتینر خالی نیز به موقع در اختیار مشتری قرار گیرد.

برای تجزیه و تحلیل چگونگی تأثیرات افق برنامه ریزی بر جریان کانتینرهای خالی در چنین شبکه ی چندوجهی[۴۱] نویسندگان یک مدل برنامه ریزی اعداد صحیح را توسعه داده بودند. آن ها حساسیت های موجودی اولیه در هر مجموعه(انبار)از کانتینرها، شماره هر انبار از کانتینرها در سیستم و روش حمل استفاده شده در طول برنامه ریزی افقی را مورد بحث قرار دادند. رویه آن ها انجام آزمایشات کنترل شده در رودخانه می سی سی پی[۴۲]می‌باشد. نتایج این پژوهش نشان دهنده ی آن است که با وجود آن که طول افق برنامه ریزی به نوع شبکه های بین وجهی و شرایط آن ها بستگی دارد هرچه مدت افق برنامه ریزی بلندمدت تر باشد امکان استفاده از گزینه های ارزان تر (مانند بارج ها) و کم سرعت تر در برنامه ها و دوره های زمانی نزدیکتر بیشتر می شود.

هان[۴۳]عضودانشکده مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه کالیفرنیای جنوبی در سال ۲۰۰۳ در پروژه ای تحت عنوان “لجستیک کانتینر خالی در منطقه ی کالیفرنیای جنوبی” شیوه های لجستیکی موجود کانتینرهای خالی با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی و سازمانی حرکت کانتینرهای خالی در ناحیه ی جنوبی کالیفرنیا را توصیف می‌کند. بر اساس یافته ها و توصیه های ارائه شده توسط نویسنده، ‌به این نتیجه رسیده اند که بررسی مشکلات منطقه ای کانتینر های خالی را از طریق بحث و مذاکره با عاملان حمل و نقل دریایی بین الملل مطرح کنند.

هدف اصلی این پروژه یافتن جریان لجستیکی کانتینرهای خالی مرتبط با حرکت کالا از طریق بندر لس آنجلس[۴۴] و لانگ بیچ[۴۵] است. این پروژه به بررسی دو جنبه موجود سیستم لجستیک هندلینگ کانتینرهای خالی :۱- حرکت فیزیکی کانتینرهای خالی ۲- ترتیبات نهادی و شیوه ها، می پردازد. به منظور تأکید بر مسأله، جنبه دوم این تحقیق، تمرکز اصلی بحث ایشان خواهد شد. ‌بنابرین‏ این تحقیق ارزیابی خواهد کرد تا چه حد شیوه های فعلی لجستیک جهانی می‌تواند موانع حرکت کانتینرهای خالی را در این مطالعه ی ناحیه ای توجیه کنند.

روش بررسی این مطالعه شامل بررسی های می‌دانی و مصاحبه با حمل کنندگان محلی و بین‌المللی، شرکت های اجاره دهنده ی کانتینر[۴۶]، شرکت های حمل و نقل، اپراتورهای حمل و نقل چندوجهی[۴۷] و کارشناسان و متخصصین لجستیک کانتینرهای دریایی بوده است. یافته های این تحقیق نشان می‌دهد که، هزینه های فرصت کسب و کار در ارتباط با عرضه ناکافی کانتینرهای خالی برای مشتریان در آسیا بسیار بیشتر از سودهای حرکت معقول کانتینرهای خالی در ناحیه جنوبی کالیفرنیا است.

در اصل یافته های این مطالعه نشان می‌دهد که حمل کنندگان حاضر به تحمل حرکت منطقه ای ناکارآمد کانتینرهای خالی و تحمل هزینه های بازآوری به ‌عنوان شرایط لازم برای بهینه سازی عملکردکلی موجودی جهانی کانتینر و عملیات کنترل می‌باشند.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...