۳-۴-مقیاس‌های اندازه‌گیری متغیرها

اندازه‌گیری متغیرها در چارچوب نظری تحقیق، بخش لاینفکی از پژوهش و جنبه مهمی از طرح پژوهش است و تا زمانی که متغیرها به راه های مختلفی اندازه‌گیری نشوند قادر نخواهیم بود فرضیه‌هایمان را بیازماییم و برای مسائل پیچیده پژوهش پاسخی بیابیم( دانائی فرد و دیگران، ۱۳۸۳: ۲۸۰).مقیاس مورد نظر در این تحقیق مقیاس فاصله‌ای است.

۳- ۵- مقیاس اندازه‌گیری نگرش‌ها

مقیاسهایی که معمولاً در تحقیقات مدیریت استفاده می‌شوند، به طور کلی می‌توانند به مقیاس‌های درجه‌بندی و نگرشی طبقه‌بندی شوند. مقیاس درجه‌بندی ترسیمی و درجه‌بندی طبقه‌ای از مقیاس‌های درجه‌بندی متداول است و مقیاس لیکرت و مقیاس‌های تفاوت معنایی از مقیاس‌های نگرشی هستند که معمولا بیشتر استفاده می‌شوند. مقیاسی که در این تحقیق به کار برده می‌شود، مقیاس لیکرت است.

۳-۶-طرح تحقیق

موضوعات و مسائل مربوط به طرح تحقیق عبارتند از: محل انجام مطالعه ( محیط مطالعه)، نوع مطالعه، میزان مداخله محقق در مطالعه ( میزان دخالت محقق)، مدت مطالعه ( افق زمانی) ، سطح تحلیل(واحد تجزیه و تحلیل) و همین طور تصمیم‌گیری درموردنمونه( طرح نمونه‌گیری)، چگونگی جمع‌ آوری داده ها ، نحوه سنجش متغیرها و چگونگی تحلیل داده ها برای آزمون فرضیه‌ها ( تجزیه و تحلیل داده ها).

۳-۶-۱-هدف مطالعه

بررسی‌ها می‌توانند، ماهیتاً اکتشافی یا توصیفی باشند و یا به قصد آزمون فرضیه‌ها انجام گیرند. در تحقیق حاضر، هدف مطالعه، آزمون فرضیه‌ها بوده است. مطالعه ای که متضمن آزمون فرضیه‌هاست، معمولا تلاش می‌کند تا ماهیت روابطی خاص را تبیین کند یا تفاوت‌های بین گروه‌ها یا استقلال دو عامل یا بیشتر را در یک وضعیت تبیین کند. آزمون فرضیه‌ها به درک بیشتری از روابطی که بین متغیرها وجود دارد کمک می‌کند. آزمون فرضیه‌ها همچنین می‌تواند روابط علت و معلولی را نشان دهد (همان، : ۱۹۴ ).

۳-۶-۲- نوع مطالعه

نوع مطالعه انجام گرفته در خصوص تاثیر عوامل فردی و سازمانی در شکل گیری بی تفاوتی سازمانی دانشگاه است.در این گونه از تحقیقات محقق مسئله تحقیق را در قالب پرسشنامه طرح ریزی نموده و از پاسخگویان برای جمع‌ آوری داده ها استفاده می کند(نیومن،۲۰۰۵).

۳-۶-۳-میزان دخالت محقق در پژوهش

میزان دخالت محقق در تحقیقاتی از این نوع بسیار اندک است. این نوع تحقیقات در محیط طبیعی سازمان همراه با حداقل دخالت محقق در جریان طبیعی حوادث صورت می‌گیرد .

۳-۶-۴- مکان بررسی: طبیعی و ساختگی

پژوهش می‌تواند در محیطی طبیعی، که در آن رویدادها به صورت طبیعی رخ می‌دهند ( یعنی محیط طرح‌ریزی نشده) یا در یک محیط ساختگی و طرح‌ریزی شده ( غیرطبیعی) انجام شود. بررسی حاضر‌ در محیطی طبیعی انجام شده است. محل انجام این تحقیق شهرداری منطقه یک کاشان است.

۳-۶-۵-واحد تجزیه و تحلیل:‌افراد ، زوجها، گروه ها، سازمان‌ها

واحد تجزیه و تحلیل، اشاره به سطح جمع‌ آوری داده های اطلاعاتی در طی تجزیه و تحلیل دارد. پرسش تحقیق، واحد تجزیه و تحلیل را تعیین خواهد کرد(دانایی فرد و دیگران ، ۱۳۸۳).

واحد تجزیه و تحلیل در پژوهش حاضر، فرد است و در جمع‌ آوری داده های پرسشنامه از افراد استفاده شده است. از جهت دیگر داده ها و اسناد سازمان نیز مورد استفاده قرار گرفته است.

۳-۶-۶-افق زمانی: بررسی مقطعی در برابر بررسی دوره‌ای

تحقیق حاضر از نوع بررسی مقطعی است که جمع‌ آوری داده های آن در مقطع زمانی مرداد و شهریور ۱۳۹۳ انجام گرفته است. بررسی مقطعی نوعی بررسی است که در آن داده های اطلاعاتی یک باره در طی یک دوره چند روزه یا چند هفته یا چند ماه به منظور پاسخ به پرسش یک پژوهش جمع‌ آوری می‌شود.

۲-۶-۷-جامعه و نمونه آماری مورد پژوهش

در هر بررسی آماری، جامعه، گردآیه عناصری است که می‌خواهیم درباره آن استنباطی به عمل آوریم و نمونه بخشی از جامعه تحت بررسی است که با روشی از پیش تعیین شده انتخاب می‌شود به قسمی که می توان از این بخش، با توجه به روش انتخاب، استنباطهایی درباره کل جامعه انجام داد ( عمیدی، ۱۳۷۸).

جامعه آماری تحقیق حاضر کلیه کارکنان دانشگاه کاشان به تعداد ۴۴۰ نفر بوده اند.

۳-۶-۸- حجم نمونه آماری

در این پژوهش برای تعیین حجم نمونه تعداد ۲۰۵ نفر از کارکنان دانشگاه کاشان به عنوان نمونه با توجه به فرمول ذیل انتخاب گردیدند.

بدین ترتیب تعدادکل نمونه با فرض جامعه آماری محدوددرسطح اطمینان ۹۵% به صورت زیر محاسبه می‌گردد:

n = برآورد حجم جامعه مورد مطالعه

t = ضریب اعتماد نمونه (درسطح ۹۵% مقدار t= 96/1)

d = دقت برآورد یا حداکثر خطاب قابل قبول (d= 05/0)

N= تعدادافراد موجود در جامعه (کارکنان دانشگاه کاشان)(۴۴۰)

P= نسبت موفقیت صفت مورد مطالعه (p= 5/0)

q = p-1

۳- ۶- ۱۰- روش تجزیه و تحلیل داده ها

در مدیریت ، تحقیقات اغلب با سؤال و فرضیه شروع می‌شوند. فنون آمار استنباطی برای پاسخ به سوالات تحقیق‌،‌ همان فنون تخمین آماری هستند . بسیاری از تحقیقات مدیریتی از مرحله سؤال گذر کرده، به مرحله فرضیه می‌رسند . فرضیه حدس زیرکانه در خصوص پارامتر جامعه است . فنون آماری مناسب برای بررسی صحت یا سقم فرضیه‌ها ، ‌فنون «آزمون فرض آماری » هستند .

۳- ۶- ۱۱- روش‌ها و فنون آماری مورد استفاده برای تجزیه وتحلیل مشاهدات

پس از جمع‌ آوری اطلاعات از طریق پرسشنامه و ورود داده های این پرسشنامه‌ها ،‌جهت تجزیه و تحلیل آن ها از روش های مختلف آماری ، استفاده شده است. روش های آماری مورد استفاده در این تحقیق شامل فنون آمار توصیفی( شامل جداول فراوانی ، مقیاس لیکرت و … ) و فنون آمار استنباطی شامل آزمون فرض آماری آزمون رگرسیون خطی است. نرم افزار مورد استفاده برای تجزیه و تحلیل داده ها نیز SPSS بوده است .

مورد سنجش را نشان می‌دهد و به ارزیابی «درستی و خوب بودن » یک سنجه کمک می‌کند (دانایی فرد و دیگران ، ۱۳۸۳ : ۳۱۶).

۳- ۷- ۱- ثبات سنجه‌ها

توانایی یک سنجه برای حفظ ثبات در طی زمان ( علی رغم شرایط غیر قابل کنترل آزمون و وضعیت پاسخ دهندگان ) شاخصی از اثبات و آسیب پذیری کم آن در برابر تغییرات است . این توانایی برازش ابزار اندازه گیری است زیرا هر زمان که اندازه گیری صورت گیرد نتایج امر حاصل می‌شود . برای آزمون پایایی سنجه ها دوراه وجود دارد : پایایی باز آزمون و پایایی به شکل موازی (همان، ص ۳۱۷).

۳-۷ -۲ – سازگاری درونی سنجه ها

سازگاری درونی سنجه ها شاخصی است از تجانس بندها در سنجه که مفهوم را انعکاس می‌دهند . به عبارت دیگر ، بندها باید با همدیگر به عنوان یک مجموعه عمل کنند وبه طور مستقل مفهوم یکسانی را اندازه گیری کنند به گونه ای که پاسخ دهندگان معنای کلی یکسانی را برای هر یک از مؤلفه ها قایل شوند. سازگاری می‌تواند از طریق روائی دونیمه کردن مجموعه سؤال‌‌های پرسشنامه یا سنجه و روائی سازگاری بین خود سوالها یا طبقات آزمون شود .

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...