تحقیقات انجام شده در مورد : مدل سازی و تحلیل سازه … – منابع مورد نیاز برای مقاله و پایان نامه : دانلود پژوهش های پیشین |
ب) سوخت داخلی مصرف شده
ج) سوخت خارجی در حال مصرف
شکل۳-۵: اثرات توزیع سوخت بر خمش بال]۴۵[
مشخص است که هر چه سوخت از ریشه بال دورتر باشد، حالت بهینهتری از لحاظ خمش بال اتفاق میافتد. اگرچه در این صورت میزان نیروهای اینرسی سوخت به دلیل مانورهای هواپیما بسیار زیاد شده و مخصوصا در لحظه نشست، این بارها ممکن است باعث تخریب بال شود. بنابراین میبایست سوخت به صورت مشخصی مصرف شود تا حالتهای بهینه را در تمام طول پرواز و نشست اتفاق افتد.
( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
۳-۷- پوش مانور پروازی
رژیم پروازی هر هواپیما شامل ارتفاع، وزن، مرکز جرم، سرعتهای مجاز و پیکربندی میباشد. این رژیم به وسیله دینامیک هواپیما، آیرودینامیک، نیروی محرکه و ساختار به شکل در آمده است. مرز این رژیم را پوش پرواز یا پوش مانور مینامند. منحنی های متفاوتی در پرواز وجود دارد. در هر کدام از آنها تغییرات مجاز یک متغیر پرواز بر حسب پارامتر دیگر پرواز رسم شده است. این منحنیها توسط خلبانها مورد استفاده قرار میگیرند. یکی از مهمترین دیاگرامها، تغییرات سرعت هوا بر حسب ضریب بار میباشد که به دیاگرام v-n معروف میباشد. در این منحنی محور افقی سرعت و محور عمودی ضریب بار است. یکی از دلایل اصلی اهمیت این منحنی، ماکزیمم ضریب بار است که از آن استخراج می شود، و این مقدار در طراحی سازهای هواپیما به عنوان دادهی مرجع مورد استفاده قرار میگیرد. نمونه ای از این دیاگرام در شکل ۳-۶ نشان داده شده است. خط واماندگی، ماکزیمم ضریب باری که بدست می آید را مشخص می کند زیرا هواپیما نیروی برآی بیشتری را در سرعت خاص نمیتواند ایجاد کند.
شکل۳-۶: دیاگرام V-n برای هواپیمای مسافربری]۴۶[
این دیاگرام از ترکیب نتایج حاصل با در نظر گرفتن تند باد و همچنین بدون در نطر گرفتن این پدیده بدست می آید.
در این نمودار Vc سرعت کروز، سرعت شیرجه که محدودیت برای این سرعت وجود دارد. همچنین سرعت مانور که محدودیت نیز برای این سرعت باید برقرار باشد، در این نامساوی ضریب بار مثبت حدی طی مانور در سرعت ، و سرعت پدیده استال در حالت بسته بودن فلپها میباشند. VB سرعت طراحی برای ماکزیمم شدت تند باد. که محدودیت برای آن وجود دارد. در این نامعادله سرعت مرجع تند باد، میانگین بارگذاری اعمالی بر بال، سرعت پدیده استال در حالت بسته بودن فلپ ها، ، ، چگالی هوا، شتاب جاذبه، شیب منحنی ضریب بار هواپیما میباشند. سرعت طراحی فلپ و سرعت طراحی ابزار پسا میباشد.
۳-۷-۱- نیروهای ناشی از تندباد و تلاطم
در حین پرواز فرض می شود هواپیما تحت تند باد طولی و عمودی متقارن قرار دارد. محدودیتهایی برای بارهای مربوط به تندباد موجود میباشد. که در زیر به چندین محدودیت اشاره می شود.
- بارهای وارده بر هرکدام از اجزای هواپیما باید از طریق تحلیل دینامیکی بدست آید. به عبارت دیگر بارگذاری زمانمند در نظر گرفته می شود.
- شکل کلی تندباد باید به صورت رابطه زیر باشد.
(۳-۸)
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1401-04-14] [ 03:07:00 ب.ظ ]
|