دانلود مطالب در مورد بررسی رابطه بین مسؤولیت پذیری اجتماعی سازمان با کارتیمی و توسعه … – منابع مورد نیاز برای مقاله و پایان نامه : دانلود پژوهش های پیشین |
امروزه مدیران دریافتهاند که تیم ها نسبت به سازمانهای سنتی و شکلهای دیگر گروه های کاری دارای قدرت انعطاف بیشتر بوده و در برابر محیط بهتر پاسخگو هستند. که امروزه این ساختار در بسیاری از محیطهای کار مورد استفاده قرار میگیرد. به نحوی که در بسیاری از شرکتهای کوچک، ساختار تیمی تشکیل دهنده کل سازمان است و در مؤسسههای بزرگ، این ساختار با انعطافپذیری خاصخود، جایگاه ویژهای را درمیان سایر اشکال سازمانی کسب کرده است (عبدالهی و همکاران، ۲۵:۱۳۸۷). یک تیم را زمانی تشکیل میدهیم که دارای یک هدف کاری واقعی باشد و برای رسیدن به آن هدف، به ترکیبی از، مهارت ها، تجربه و قضاوتهای مختلفی نیاز دارد (کاتزنبرگ و اسمیت[۹۸]، ۱۷:۱۹۹۳).
۱-۲۶-۲٫مرحله شکل گیری
بعد از بستر سازی برای ایجاد تیم، زمان شکل گیری تیم است. در این مرحله، نقش مدیر و سرپرست، مهم است و باید میان افراد، اعتماد ایجاد کند و اطلاعت لازم را در اختیار آنها قرار دهد.
۲-۲۶-۲٫ مرحله آشاب
در این مرحله میان اعضای تیم، رقابت، بحث و جدل وجود دارد و مدیر باید مراقب باشد این بحث وجدل ها، سازنده و در جهت حل مسئله باشد.
۳-۲۶-۲٫ مرحله تعادل
در این مرحله انسجام بیشتری میان اعضای تیم ایجاد می شود وافراد احساس خوبی نسبت به یکدیگر وتیم پیدا می کنند آزادی عمل در تصمیم گیریها به افراد بیشتر داده می شود.
۴-۲۶-۲٫ مرحله اجرا
در این مرحله تیم دارای جهت مشخص می شود وافراد تیم، که به مسؤولیت های خود واقف می باشند. به طور موثری به ابداع راه حلهای جدید برای مسائل سازمانی می پردازد (موسی پور، جمالی یا قلعه، ۱۳۸۴: ۳۷)
۲۷-۲٫ انواع تیم ها از نظر گریفن
تیمها را میتوان از جنبه های مختلفی مورد تقسیم بندی قرار داد. گریفین[۹۹] تیمها را از نظر نوع وظیفه و تخصص در سازمان به صورت زیر مورد بررسی قرار داده است (معمارزاده و الوانی، ۲۷:۱۳۸۴).
۱-۲۷-۲٫ حلقههای کیفیت
تیمهای کوچک کارکنان که در یک زمینه کاری به طور منظم در مورد حل مسائل در محیط کار بحث می کنند و راه حل توصیه مینمایند.
۲-۲۷-۲٫ تیم کاری
شامل همه افرادی است که در یک زمینه کار می کنند و دائما به یکدیگر وابستهاند و صرف نظر از کاری که انجام می دهند تصمیمات مشترکی را میگیرند.
۳-۲۷-۲٫ تیم های حل مسأله
تیم های موقتی که به منظور حل مسائل خاص در محیط کارایجاد می شوند.
۴-۲۷-۲٫ تیم های مدیریت
مدیران نواحی مختلف سازمان که با یکدیگر تیمهای کاری راتشکیل می دهند.
۵-۲۷-۲٫ تیم های توسعه محصول
ترکیبی از تیمهای کاری و تیم های حل مسأله میباشند که طرح های جدیدی را برای محصول ویا خدمات به منظور ارضای نیاز مشتریان ایجادمیکنند.
۶-۲۷-۲٫ تیمهای مجازی
همزمان با حرکت به سمت سازمانهای مجازی استفاده از تیمهای مجازی نیز متداول شده است. یک تیم مجازی یک گروه کاری است که اعضای آن از مکانهای دور از هم به صورت الکترونیکی به هم متصل هستند و تماس رو در روی اعضاء در حداقل خود میباشد. استفاده از فناوری اطلاعات(تکنولوژی جدید) در فعالیت تیمی و تفاوت عمده ی موقعیت های زمانی و مکانی و احیانآ سازمانی اعضاء، اهمیت اثرات متقابل رودر رو و اعتماد در تیم سازی به صورت مجازی را بیش ازپیش مهم ساخته است. لذا برای رسیدن به یک تیم مجازی مؤثر باید گامهای بسیاری برداشته شود(گریفین، ترجمه معمارزاده، ۳۷:۱۳۸۴).
۲۸-۲٫ انواع تیم ها از دیدگاه کاتزنبرگ و اسمیت(۱۹۹۳)
۱-۲۸-۲٫ تیمهای پیشنهاد دهنده
این تیمها معمولاً شامل گروه های بازرسی و کنترل کیفیت بوده که مسؤولیت حل مسائل و مشکلات خاص را دارا هستند و معمولاً دارای تاریخ اتمام کار از پیش تعیین شدهای هستند (حقیقی فرد و همکاران، ۲۹:۱۳۸۷). بسیاری از تیمهای، پروژه های خاص در این دسته قرار می گیرند. این تیمها برای تحقیق درباره مسائل مسایل مشخص، بهینه سازی فرایندها و ارائه راحلهای نوآورانه تشکیل یافتهاند. در این مورد باید درک صحیح و روشنی در مورد تشکیل چنین تیمهایی وجود داشته باشد. آیا این تیمها موقتی و برای کوتاه مدت تشکیل یافتهاند؟
اعضای آن هنگامی که به موفقیت میرسند و افتخار و اعتبار کسب می کنند باید دست یابی به این حالت را درک کنند. در اینجاست که آنها ضامن طولانی شدن عمر کاری خود، حتی فراتر از انجام آنچه که وظیفه آنها تعیین شده است میباشد حتی ممکن است کمک دیگر افراد که به آنها ایدههای جدیدی برای کارایی بیشتر ارائه می دهند را به سختی دریافت کنند (کاتزنبرگ واسمیت،۱۹۹۳ به نقل ازحقیقی فرد و همکاران، ۲۹:۱۳۸۷).
۲-۲۸-۲٫ تیم های اجرا کننده
این تیمها شامل افرادی میشوند که در خط مقدم تولید قرار دارند و مسؤولیت انجام فعالیتهای اساسی را به عهده دارند و دارای تاریخ اتمام کارنیستند.
۳-۲۸-۲٫ تیم های راهبردی
این تیمها شامل افرادی است که مسؤولیت اجرای یک برنامهی قابل ملاحظه را در راستای ماموریت کلی سازمان در اختیار دارند (حقیقی فرد و همکاران، ۲۹:۱۳۸۷). این تیمها به منظور هدایت و مدیریت کارها تشکیل یافته و لازم است که در آن، افراد ماهر و کاردان حضور داشته باشند. مهمترین قسمت مدیریت آن بخش از خدماتی است که خارج از سازمان تعیین شده اند. فراهم آوردن منابع خارج از سازمان، اغلب باعث ناخشنود شدن اشخاص می شود که تا پیش از این در آن حوضهها دارای قدرت نفوذ و کنترل بوده اند. شاید هم بعضی از این افراد تحریک شده، موجبات کار شکنی در این تیمها شدند. تیمهای مدیریت ارشد در این زمره قرار می گیرند. مسئله اینجاست که، آنها که در مناسب بالای سازمانی قرار میگیرند حتی به صورت اسمی به ندرت به صورت یک تیم نام برده میشوند. خیلی از این افراد به دلیل مهارت در کارشان، به مناسب بالا دست یافتهاند (کاتزنبرگ و اسمیت، ۶۰:۱۹۹۸).
۲۹-۲٫ هفده اصل کار تیمی
برای موفقیت تیم باید یک سری اصول کار تیمی را رعایت کرد تا سازمان به اهداف اجتماعی خود برسد این اصول عبارتند از.
۱٫ سازگار و انعطافپذیرند: کار تیمی با خشکی و انعطاف پذیری سازگار نیست. اگر بخواهید با دیگران کارکنیدو در تیم عضو موثری باشید باید از انطباق با سیستم ابایی نداشته باشید(میرترابی، ۴۴:۱۳۸۹).
۲٫ هم دست و هم داستان هستند: اول باید با یکدیگر کار کرد وبعد بایکدیگر برنده شد. چالش های بزرگ، کار تیمی بزرگ میطلبد. وضروری ترین صفتی که که تیم را در کارهای دشوار موفق می سازد همکاری توام با همدلی اعضای آن است.
۳٫ تعهد پذیرند: لحظه ای که خود را به انجام کاری متعهد می سازیم تعهد امری احساسی نیست بلکه ریشه آن در منشها است. تعهد معمولا در گیر و دار سختی خود را نشان می دهد.
۴٫ ارتیاط برقرار می کنند: کارتیمی نم توان کرد مگر اینکه بازیگران با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. اگر ارتباط نباشد تیمی در کار نیست. ارتباط پایه های اعتماد را محکم می کند.
۵٫ لایق و با کفایت هستند: اعضای با کفایت هر تیمی توانایی و صلاحیت انجام کار را در بهترین وجه ممکن آن دارند. آدمهای لایق و با کفایت تعالی طلب هستند.
۶٫ قابل اعتماد هستند:
الف: اگر کسی باشد که مصلحت خود را بر مصلحت تیم مقدم بدارد قابل اعتماد نخواهد بود
ب: احساس مسؤولیت اشخاص نشان میدهد که میخواهند قابل اعتماد باشند.
ج: اگر نتوان بر یاران تیمی همیشه اعتماد کرد، هیچگاه به آنها اعتماد نکنید.
۷٫ انضباط دارند: افراد باید در سه زمینه انضباط داشته باشند تا برای تیم مفید باشند
.الف: انضباط اندیشیدن.
ب: انضباط احساسات
ج: انضباط لازم برای اقدام و عمل .
۸٫ یاران، تیم را بالا میکشند: به دیگران بال و پر می دهند قبل ازآنکه خود بال و پر بگشایند
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1401-04-14] [ 03:39:00 ب.ظ ]
|