امروزه مدیران دریافته­اند که تیم ها نسبت به سازمان­های سنتی و شکل­های دیگر گروه ­های کاری دارای قدرت انعطاف بیشتر بوده و در برابر محیط بهتر پاسخگو هستند. که امروزه این ساختار در بسیاری از محیط­های کار مورد استفاده قرار می­گیرد. به نحوی که در بسیاری از شرکت­های کوچک، ساختار تیمی تشکیل دهنده کل سازمان است و در مؤسسه­های بزرگ، این ساختار با انعطاف­پذیری خاص­خود، جایگاه ویژه­ای را درمیان سایر اشکال سازمانی کسب کرده است (عبدالهی و همکاران، ۲۵:۱۳۸۷). یک تیم را زمانی تشکیل می­دهیم که دارای یک هدف کاری واقعی باشد و برای رسیدن­ به ­آن ­هدف،­ به ­ترکیبی ­از، ­مهارت ­ها، ­تجربه ­و ­قضاوت­های­ مختلفی نیاز دارد (کاتزنبرگ و اسمیت[۹۸]، ۱۷:۱۹۹۳).

۱-۲۶-۲٫مرحله شکل گیری
بعد از بستر سازی برای ایجاد تیم، زمان شکل گیری تیم است. در این مرحله، نقش مدیر و سرپرست، مهم است و باید میان افراد، اعتماد ایجاد کند و اطلاعت لازم را در اختیار آنها قرار دهد.
۲-۲۶-۲٫ مرحله آشاب
در این مرحله میان اعضای تیم، رقابت، بحث و جدل وجود دارد و مدیر باید مراقب باشد این بحث وجدل ها، سازنده و در جهت حل مسئله باشد.
۳-۲۶-۲٫ مرحله تعادل
در این مرحله انسجام بیشتری میان اعضای تیم ایجاد می شود وافراد احساس خوبی نسبت به یکدیگر وتیم پیدا می­ کنند آزادی عمل در تصمیم گیری­ها به افراد بیشتر داده می­ شود.
۴-۲۶-۲٫ مرحله اجرا
در این مرحله تیم دارای جهت مشخص می­ شود وافراد تیم، که به مسؤولیت ­های خود واقف می باشند. به طور موثری به ابداع راه حل­های جدید برای مسائل سازمانی می ­پردازد (موسی پور، جمالی یا قلعه، ۱۳۸۴: ۳۷)
۲۷-۲٫ انواع تیم ها از نظر گریفن
تیم­ها را می­توان از جنبه­ های مختلفی مورد تقسیم ­بندی قرار داد. گریفین[۹۹] تیم­ها را از نظر نوع وظیفه و تخصص در سازمان به صورت زیر مورد بررسی قرار داده است (معمارزاده و الوانی، ۲۷:۱۳۸۴).
۱-۲۷-۲٫ حلقه­های کیفیت
تیم­های کوچک کارکنان که در یک زمینه کاری به طور منظم در مورد حل مسائل در محیط کار بحث می­ کنند و راه حل توصیه می­نمایند.
۲-۲۷-۲٫ تیم کاری

شامل همه افرادی است که در یک زمینه کار می­ کنند و دائما به یکدیگر وابسته­اند و صرف نظر از کاری که انجام می­ دهند تصمیمات مشترکی را می­گیرند.

۳-۲۷-۲٫ تیم های حل مسأله
تیم های موقتی که به منظور حل مسائل خاص در محیط کارایجاد می شوند.
۴-۲۷-۲٫ تیم های مدیریت

مدیران نواحی مختلف سازمان که با یکدیگر تیم­های کاری راتشکیل می دهند.

۵-۲۷-۲٫ تیم های توسعه محصول

ترکیبی از تیم­های کاری و تیم های حل مسأله می­باشند که طرح های جدیدی را برای محصول ویا خدمات به منظور ارضای نیاز مشتریان ایجادمی­کنند.

۶-۲۷-۲٫ تیم­های مجازی
همزمان با حرکت به سمت سازمان­های مجازی استفاده از تیم­های مجازی نیز متداول شده است. یک تیم مجازی یک گروه کاری است که اعضای آن از مکان­های دور از هم به صورت الکترونیکی به هم متصل هستند و تماس رو در روی اعضاء در حداقل خود می­باشد. استفاده از فناوری اطلاعات(تکنولوژی جدید) در فعالیت تیمی و تفاوت عمده ی موقعیت های زمانی و مکانی و احیانآ سازمانی اعضاء، اهمیت اثرات متقابل رو­در رو­ و اعتماد در تیم سازی به صورت مجازی را بیش ازپیش مهم ساخته است. لذا برای رسیدن به یک تیم مجازی مؤثر باید گام­های بسیاری برداشته شود(گریفین، ترجمه معمارزاده، ۳۷:۱۳۸۴).
۲۸-۲٫ انواع تیم ها از دیدگاه کاتزنبرگ و اسمیت(۱۹۹۳)
۱-۲۸-۲٫ تیم­های پیشنهاد دهنده
این تیم­ها معمولاً شامل گروه ­های بازرسی و کنترل کیفیت بوده که مسؤولیت حل مسائل و مشکلات خاص را دارا هستند و معمولاً دارای تاریخ اتمام کار از پیش تعیین شده­ای هستند (حقیقی فرد و همکاران، ۲۹:۱۳۸۷). بسیاری از تیم­های، پروژه­ های خاص در این دسته قرار می گیرند. این تیم­ها برای تحقیق درباره مسائل مسایل مشخص، بهینه سازی فرایندها و ارائه راحل­های نوآورانه تشکیل یافته­اند. در این مورد باید درک صحیح و روشنی در مورد تشکیل چنین تیم­هایی وجود داشته باشد. آیا این تیم­ها موقتی و برای کوتاه مدت تشکیل یافته­اند؟
اعضای آن هنگامی که به موفقیت می­رسند و افتخار و اعتبار کسب می­ کنند باید دست یابی به این حالت را درک کنند. در اینجاست که آنها ضامن طولانی شدن عمر کاری خود، حتی فراتر از انجام آنچه که وظیفه آنها تعیین شده است می­باشد حتی ممکن است کمک دیگر افراد که به آنها ایده­های جدیدی برای کارایی بیشتر ارائه می­ دهند را به سختی دریافت کنند (کاتزنبرگ واسمیت،۱۹۹۳ به نقل ازحقیقی فرد و همکاران، ۲۹:۱۳۸۷).
۲-۲۸-۲٫ تیم های اجرا کننده
این تیم­ها شامل افرادی می­شوند که در خط مقدم تولید قرار دارند و مسؤولیت انجام فعالیت­های اساسی را به عهده دارند و دارای تاریخ اتمام کارنیستند.
۳-۲۸-۲٫ تیم های راهبردی
این تیم­ها شامل افرادی است که مسؤولیت اجرای یک برنامه­ی قابل ملاحظه را در راستای ماموریت کلی سازمان در اختیار دارند (حقیقی فرد و همکاران، ۲۹:۱۳۸۷). این تیم­ها به منظور هدایت و مدیریت کارها تشکیل یافته و لازم است که در آن، افراد ماهر و کاردان حضور داشته باشند. مهمترین قسمت مدیریت آن بخش از خدماتی است که خارج از سازمان تعیین شده ­اند. فراهم آوردن منابع خارج از سازمان، اغلب باعث ناخشنود شدن اشخاص می­ شود که تا پیش از این در آن حوضه­ها دارای قدرت نفوذ و کنترل بوده ­اند. شاید هم بعضی از این افراد تحریک شده، موجبات کار شکنی در این تیم­ها شدند. تیم­های مدیریت ارشد در این زمره قرار می گیرند. مسئله اینجاست که، آنها که در مناسب بالای سازمانی قرار می­گیرند حتی به صورت اسمی به ندرت به صورت یک تیم نام برده می­شوند. خیلی از این افراد به دلیل مهارت در کارشان، به مناسب بالا دست یافته­ا­ند (کاتزنبرگ و اسمیت، ۶۰:۱۹۹۸).
۲۹-۲٫ هفده اصل کار تیمی
برای موفقیت تیم باید یک سری اصول کار تیمی را رعایت کرد تا سازمان به اهداف اجتماعی خود برسد این اصول عبارتند از.
۱٫ سازگار و انعطاف­پذیرند: کار تیمی با خشکی و انعطاف پذیری سازگار نیست. اگر بخواهید با دیگران کارکنید­و ­در تیم ­عضو موثری باشید باید از انطباق با سیستم ابایی نداشته باشید(میرترابی، ۴۴:۱۳۸۹).
۲٫ هم دست و هم داستان هستند: اول باید با یکدیگر کار کرد وبعد بایکدیگر برنده شد. چالش های بزرگ، کار تیمی بزرگ می­طلبد. وضروری ترین صفتی که که تیم را در کارهای دشوار موفق می سازد همکاری توام با همدلی اعضای آن است.
۳٫ تعهد پذیرند: لحظه ای که خود را به انجام کاری متعهد می سازیم تعهد امری احساسی نیست بلکه ریشه آن در منش­ها است. تعهد معمولا در گیر و دار سختی خود را نشان می دهد.
۴٫ ارتیاط برقرار می کنند: کارتیمی نم توان کرد مگر اینکه بازیگران با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. اگر ارتباط نباشد تیمی در کار نیست. ارتباط پایه های اعتماد را محکم می­ کند.
۵٫ لایق و با کفایت هستند: اعضای با کفایت هر تیمی توانایی و صلاحیت انجام کار را در بهترین وجه ممکن آن دارند. آدمهای لایق و با کفایت تعالی طلب هستند.
۶٫ قابل اعتماد هستند:
الف: اگر کسی باشد که مصلحت خود را بر مصلحت تیم مقدم بدارد قابل اعتماد نخواهد بود
ب: احساس مسؤولیت اشخاص نشان می­دهد که می­خواهند قابل اعتماد باشند.
ج: اگر نتوان بر یاران تیمی همیشه اعتماد کرد، هیچگاه به آنها اعتماد نکنید.
۷٫ انضباط دارند: افراد باید در سه زمینه انضباط داشته باشند تا برای تیم مفید باشند
.الف: انضباط اندیشیدن.
ب: انضباط احساسات
ج: انضباط لازم برای اقدام و عمل .
۸٫ یاران، تیم را بالا می­کشند: به دیگران بال و پر می­ دهند قبل ازآنکه خود بال و پر بگشایند

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...