شناخت های غیر سازشی:ایجاد سازه و شناختی برخلاف آن چه که در نگرش افراد معتاد به اینترنت ایجاد شده است.مثلاً یکی از شناخت های افراد معتاد به اینترنت این است که وقتی در اینترنت نیستند،اتفاقات زیادی در اینترنت در حال وقوع است که این افراد از آن بی خبر هستند و ندانستن آن برای آنها مشکلات زیادی را ایجاد می کند.این نگرش باعث می شود افراد هر چه بیشتر به سمت اینترنت گرایش پیدا کنند.لازم است در طول درمان این نگرش اصلاح شود.

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

شبکه اجتماعی:چون افراد معتاد به اینترنت اغلب منزوی هستند و اعتیاد آنها باعث هر چه بیشتر شدن انزوای آنها می شود،بایستی یک شبکه حمایت اجتماعی قوی از طرف همسر،دوستان،خانواده برای آنان ایجاد کرد.وقتی افراد این گروه حمایتی قوی را در زندگی واقعی خود پیدا کنند برای ارضای نیازهای خود خیلی به اینترنت تکیه نخواهند کرد(۱۴).
اخیراً تعدادی از بیمارستان ها یک بخش تخصصی برای درمان اعتیاد به اینترنت راه اندازی کرده اند.برای مثال رووی[۳۷] (۲۰۰۵) در بیمارستان”مارماتان”[۳۸] و در کلینیک “مونته ویدئو”[۳۹] در پاریس و کو[۴۰] و همکاران در بیمارستان دانشگاه علوم پزشکی “کاوسینگ”[۴۱] تایوان بخش درمان اعتیاد به اینترنت را راه اندازی کرده اند.در پاریس بیمارستان “مارماتان” از سال ۲۰۰۲ افتتاح شده و در حدود ۲۰۰ نفر بیمار را در بخش اعتیاد به اینترنت به طور تخصصی درمان می کنند.در کانادا وزارت بهداشت و امور اجتماعی برنامه ای برای درمان الکلیسم و سوء مصرف مواد ارائه داده است.این برنامه مشکلات وابستگی به الکلیسم،سوء مصرف مواد،قماربازی بیمارگونه و اعتیاد به اینترنت را شامل می شود(۱۴).
اغلب درمان هایی که توسط درمان گران برای اعتیاد به اینترنت ارائه می شود،بر ارائه اطلاعات و ارزیابی شرایطی که منجر به اعتیاد به اینترنت می شود،تاکید دارد.روان درمان گران بر دامنه گسترده ای از خدمات تخصصی و بر نیازهای گسترده افراد معتاد تاکید دارند.این نیازها عبارتند از:فراهم آوردن یک برنامه درمانی از طریق اینترنت،مشاوره خصوصی و فردی،برگزاری کارگاه های اموزشی،درمان در محیط واقعی،ایجاد گروه های حمایتی،ایجاد”زناشویی درمانی حمایتی”برای افراد متاهل،ارائه خدمات تخصصی از طریق اینترنت و رفتاردرمانی شناختی[۴۲](۳).
در مورد شیوه ترک اعتیاد به اینترنت نیز باید گفت:مهمترین راه،کنترل کمیت و کیفیت اتصال به اینترنت است.همچنین مقید کردن فرد به برنامه زمان بندی شده برای اتصال به اینترنت،از دیگر روش های ترک اعتیاد به اینترنت می باشد(۵۵).درمانی که برای اعتیاد به اینترنت ارائه می شود مجموعه ای از انواع مختلف روان درمانی است.درمان افراد مبتلا به استفاده مشکل آفرین از اینترنت نیاز به رویکردی گسترده در این زمینه دارد و درمانگران نیاز دارند تا درمانی شناختی رفتاری را در مورد استفاده بیش از حد از اینترنت به کار ببرند(۵۶).
رفتار درمانی شناختی،شیوه ای درمانی است که در درمان وابستگی به مواد مخدر،اختلالات هیجانی و اختلالات خوردن موثر است.این روش بر نقش افکار و احساسات تاکید دارد و دامنه گسترده ای از فنون و نظریات را در بر می گیرد که همگی بر مبنای این نظریه استوارند که رفتارها با پیامدهای آن جهت داده می شوند.در این دیدگاه انسان موجود پاسخ دهنده ای است که از طریق تجربه یاد گرفته است به محرک های گوناگون واکنش نشان دهد،بنابراین هر رفتار را می توان از طریق بازآموزی با رفتارهای جدید یا”شرطی سازی تقابلی[۴۳]“جایگزین نمود.در این رویکرد درمانی اعتقاد براین است که اختلال ناشی از مشکل شناختی فرد همراه با رفتارهایی است که یا پاسخ غیر سازشی را حفظ می کند و یا شدت آن را افزایش می دهد.در این روش به بیماران آموزش داده می شود تا افکاری را که عامل به وجود آورنده احساسات اعتیاد گونه است،کنترل کنند.همچنین مهارت هایی برای جلوگیری از بازگشت اعتیاد به اینترنت به آنان آموخته می شود.رفتار درمانی شناختی معمولاً سه ماه یا در حدود دوازده هفته طول می کشد(۵۶).
به نظر می رسد روش های مختلفی برای درمان اعتیاد به اینترنت وجود دارد.یک راه آن کمک به این بیماران برای ایجاد راهبردهای مقابله ای با اعتیاد از طریق روان درمانی و درمان شناختی رفتاری است.اما نباید فراموش کرد که در درمان اعتیاد به اینترنت باید کمی احتیاط کرد،زیرا با توجه به ملاک های متعدد تشخیصی آن انواع روش های درمانی با محدودیت هایی نیز همراه است(۱۴).
مروری بر مطالعات
فرانگوس[۴۴]و همکاران(۲۰۱۰) مطالعه ای را با هدف تعیین میزان وابستگی به اینترنت و شناسایی عوامل احتمالی مرتبط با آن در دانشجویان یونانی انجام داده اند.۶۴۶ دانشجوی کالج(۳۰۰ مرد و ۳۴۶ زن)،با متوسط سنی ۲۵ سال،از موسسه آموزشی تکنولوژیکی آتن به طور تصادفی انتخاب شدند.دانشجویان پرسش نامه چند بخشی را که شامل سوالاتی در زمینه متغیرهای دموگرافیک،مقیاس اعتیاد به اینترنت یانگ و مقیاس هیجان خواهی لین و تسایس[۴۵](۲۰۰۲) بود را پر کردند.نتایج،شیوع اعتیاد به اینترنت را ۶/۱۱% نشان داد.پسران بیش از دختران در معرض اعتیاد به اینترنت بودند.رابطه مشخصی بین وابستگی به اینترنت و جنس(p<0/01) و استفاده روزانه از اینترنت(p<0/001) وجود داشت. نتایج نشان داد که دانشجویان وابسته به اینترنت میانگین زمان بیشتری را نسبت به دانشجویان غیر معتاد صرف بازی های آنلاین،بلاگ ها،چت روم ها وانجمن ها می کنند و بین استفاده از الکل،مواد،سیگار و اعتیاد به اینترنت رابطه مثبت معنی دار وجود دارد(p<0/005).نتایج نشان داد که در دانشجویان معتاد به اینترنت تجربه تنهایی،طرد و افسردگی بیشتر بوده و استفاده از اینترنت روی وضعیت تحصیلی دانشجویان موثر است(۲۲).
محمد بیگی و همکاران(۲۰۱۰) مطالعه ای را با هدف تعیین میزان اعتیاد به اینترنت و عوامل موثر بر آن در میان دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اراک انجام داده است.۴۲۶ دانشجو که به شیوه نمونه گیری تصادفی طبقه ای در دو مرحله انتخاب شدند مورد بررسی قرار گرفتند.ابزار گرداوری اطلاعات،پرسش نامه ای دو بخشی است.بخش اول شامل متغیرهای زمینه ای و دموگرافیک مثل سن،جنس،رشته و مقطع تحصیلی است و بخش دوم که میزان اعتیاد به اینترنت را می سنجد شامل پرسش نامه استاندارد۲۰ سوالی اعتیاد به اینترنت است که روایی آن به وسیله درگاهی به فارسی تایید شده است. پرسش نامه بر اساس مقیاس لیکرتی از ۰ تا ۵(هرگز-همیشه) امتیاز بندی شده و حداقل و حداکثر امتیاز به ترتیب از ۲۰ تا ۱۰۰ می باشد.داده ها به سه دسته تقسیمم شدند:امتیاز کمتر از ۵۰،نرمال،۵۰ تا ۷۹ اعتیاد خفیف و بیش از ۷۹ اعتیاد شدید.داده ها پس از جمع آوری اطلاعات توسط آزمون های کای دو،تی تست،ضریب همبستگی پیرسون و نرم افزار آماری SPSS تجزیه و تحلیل شدند.شیوع کلی اعتیاد به اینترنت ۸/۱۰% و شیوع اعتیاد خفیف و شدید به اینترنت به ترتیب معادل ۸ و ۸/۲ درصد بود.یافته ها حاکی از آن است که اعتیاد به اینترنت با جنس،وضعیت تاهل،شغل پدر،میزان دانش درباره کامپیوتر واینترنت و ترم تحصیلی مرتبط است(p<0/05). اما با سطح تحصیلات والدین،محل اقامت،رشته،مقطع و دانشکده محل تحصیل مرتبط نیست(p>0/05).هم چنین میزان شناخت دانشجو از کامپیوتر و اینترنت،استفاده از اینترنت در مکان های خصوصی و تکرار استفاده مابین دانشجویان معتاد و نرمال تفاوت معنی داری داشت(p<0/05).آنالیز رگرسیون لجستیک نشان داد که سن کمتر از ۲۰ سال،جنس مذکر،استفاده از چت روم ها،مهمترین عوامل پیش بینی کننده اعتیاد به اینترنت در دانشجویان هستند.محقق،لزوم آموزش استفاده صحیح و معنی دار از اینترنت و تحقیقات گسترده تر در این خصوص را توصیه می کند(۴).
کیم و همکاران(۲۰۱۰) مطالعه ای را با هدف بررسی عوامل مرتبط با استفاده بیش از حد از اینترنت و مشخص نمودن ارتباط استفاده بیش از حد از اینترنت با رفتارهای پر خطر و رفتارهای ارتقاء دهنده سلامت در دانشجویان چینی انجام داده اند.پرسشنامه محقق ساخته رفتار بهداشتی[۴۶] برای تمام دانشجویان سال اول دانشگاه چینی هنگ‌کنگ از طریق ایمیل ارسال و از آنها خواسته شد تا این پرسشنامه‌ها را پس از تکمیل هنگام معاینه اجباری سلامت قبل از ثبت نام، بازگردانند؛ که از این میان ۲۴۳۳ نفر (۱/۹۲٪) پرسشنامه‌ها را بازگرداندند. علاوه بر اطلاعات اجتماعی و جمعیت شناختی،پرسشنامه حاوی سؤالاتی در مورد متوسط ساعاتی که افراد به صورت روزانه، طی هفته گذشته صرف استفاده از اینترنت و خواب نموده‌اند و سوالاتی در مورد سابقه رفتار پرخطرجنسی،مصرف سیگار والکل،عادات تغذیه و ورزش بود. نسخه ۱۰سوالی مقیاس مرکز مطالعات اپیدمیولوژیک افسردگی که برای جمعیت چینی تأیید اعتبار شده نیز به منظور بررسی شیوع نشانه های افسردگی مورد استفاده قرار گرفت. بر اساس توزیع ساعات آنلاین بودن،سطح استفاده از اینترنت بر اساس تعداد ساعت استفاده روزانه (کمتر از ۱ ساعت: استفاده کم،۱ تا ۳ ساعت و ۵۹ دقیقه: استفاده متوسط، بیش از ۴ ساعت: استفاده بیش از حد) دسته بندی شد.رگرسیون لجستیک چند متغیره برای عوامل اجتماعی- جمعیت شناختی و سبک زندگی انجام شد. آنالیز داده ها توسط SPSS 15 انجام شد.مقایسه ویژگی‌های جمعیت شناختی و رفتارهای آنلاین بین سه سطح استفاده از اینترنت نشان داد که درصد دانشجویانی که استفاده کم (کمتر از ۱ ساعت)، متوسط (۱ تا ۳ ساعت و ۵۹ دقیقه) و بیش از حد (بیش از ۴ ساعت) از اینترنت داشته‌اند به ترتیب برابر ۱/۲۴٪، ۶۱٪ و ۸/۱۴% بوده است.یافته ها نشان داد که استفاده بیش از حد از اینترنت به میزان قابل توجهی با جنسیت مذکر،دانشجوی مهندسی بودن،غیر مذهبی بودن، داشتن والدینی با تحصیلات پایین‌تر، سال‌های کمتر اقامت در هنگ‌کنگ و نداشتن یک شریک جنسی مرتبط می‌باشد.نتایج مطالعه نشان داد که احتمال گزارش عادات غذایی و خوابیدن نامناسب‌تر در دانشجویان با استفاده بیش از حد از اینترنت بیشتر بوده و سطح رفتارهای ارتقاء دهنده سلامتی در آنها کمتر است.استفاده بیش از حد از اینترنت با بروز اضافه وزن، پرخوابی و عملکرد تحصیلی ضعیف همراه بود. استفاده بیش از حد از اینترنت در میان دانشجویانی که پس از سن شانزده سالگی و عمدتاً از منطقه مینلند[۴۷] چین، که نفوذ اینترنت بسیار پایینی دارد، به هنگ‌کنگ آمده‌اند، کمتر بود.ارتباط قوی بین فقدان شریک جنسی و عدم وابستگی مذهبی با بهره گرفتن از اینترنت، می‌تواند نشان دهنده این موضوع باشد که افراد فاقد روابط اجتماعی مستعد استفاده بیش از حد ازاینترنت می باشند.احتمال بروز رفتارهای ناسالم در کاربرانی با استفاده بیش از حد از اینترنت، به طور متوسط دو برابر و احتمال بروز رفتارهای ارتقاء دهنده سلامتی، یک سوم بود.به نظر می رسد استفاده از بیش از حد از اینترنت تا حدودی ناشی از درگیری والدین در زندگی دانشجویان باشد.دخالت کمتر والدین با مجموعه ای از رفتارهای نامطلوب در دانشجویان،مانند عملکرد دانشگاهی ضعیف‌تر و بزهکاری مرتبط بود.کاربران وابسته به اینترنت عمدتاً مشغول بازی‌های آنلاین، چت و دانلود بودند،آنها تمایل داشتند اواخر شب وارد اینترنت شده،بیش از حد بخوابند و در طول روز فعالیت کمی داشته باشند.محققین افزایش آگاهی دانشجویان نسبت به مضرات احتمالی استفاده بیش از حد از اینترنت را توصیه می کنند(۳۹).
تونیونی[۴۸] و همکاران(۲۰۱۱)،یک مطالعه مورد شاهدی با هدف بررسی نشانه های آسیب شناختی، علائم روان شناختی و ساعات آنلاین بودن در افراد مراجعه کننده به یک کیلینیک ارائه دهنده خدمات روانپزشکی در ایتالیا انجام دادند.۸۶ نفر از افرادی که که درخواست مشاوره بالینی برای استفاده مسئله دار از اینترنت داشتند، توسط دو پرسشنامه:تست اعتیاد به اینترنت[۴۹] و پرسشنامه علائم روان پزشکی[۵۰] ،بررسی کوتاه اجتماعی-جمعیت شناختی و مصاحبه تشخیصی اختلال اعتیاد به اینترنت[۵۱] مورد ارزیابی قرار گرفتند.تست اعتیاد به اینترنت،یک پرسشنامه ۲۰ سوالی در ارتباط با اعتیاد به اینترنت است که شامل وابستگی روانی، استفاده اجباری و در خود فرو رفتن، و همچنین مشکلات مدرسه، خواب، خانواده و مدیریت زمان می باشد. همه موارد بر اساس مقیاس ۵ نمره‌ای لیکرت (هرگز، به ندرت، گاهی اوقات، اغلب و همیشه؛ متناظر با نمرات ۱ تا ۵) امتیاز دهی می شوند که کاربران را بر اساس شدت اعتیاد به اینترنت به کاربران با مصرف حداقل (امتیاز ۲۰-۳۹)، متوسط (امتیاز ۴۰-۵۹) وکاربران معتاد به اینترنت(امتیاز۶۰-۱۰۰) تقسیم می‌کند. مصاحبه تشخیصی اختلال اعتیاد به اینترنت: مجموعه ای از معیارهای اعتیاد به اینترنت است که توسط محققان فعال در زمینه اعتیاد، پیشنهاد شده است.این معیارها بر اساس معیارهای تشخیصی قمار پاتولوژیک طراحی شده‌اند.مصاحبه تشخیصی اختلال اعتیاد به اینترنت،یک مصاحبه بالینی هشت موردی است که بر وجود یا عدم وجود هشت رفتار یا احساس متمرکز شده است.علائم اعتیاد به اینترنت عبارتند از اختصاص زمان بیش از حد برای استفاده از اینترنت، مشکل در کاهش مدت زمان آنلاین بودن، کمبود خواب، خستگی، کاهش نمرات و یا عملکرد ضعیف شغلی، بی تفاوتی و افکار آشفته و سریع[۵۲]، کاهش روابط و فعالیت‌های اجتماعی، و تحریک پذیری.در پایان ارزیابی روانی، تشخیص اختلال اعتیاد به اینترنت برای فردی که حائز معیارهای فوق بود،گذاشته شد. پرسشنامه علائم روانپزشکی یکی از رایج‌ترین و معتبرترین پرسشنامه های خودسنجی طراحی شده برای مشخص نمودن نشانه های دیده شده در بیماران دچار مشکلات روانی و پزشکی، می باشد.پاسخ دهندگان ۹۰ سوال را با بهره گرفتن از یک مقیاس ۵ امتیازی (۱ = بدون مشکل تا ۵ = بسیار جدی) امتیازدهی می‌کنند؛ هدف از این کار اندازه گیری سطح تجربه علائم ذکر شده طی ۷ روز گذشته می‌باشد. این موارد به ۹ خرده مقیاس (جسمانی کردن[۵۳]، وسواسی-اجباری، حساسیت درون-فردی، افسردگی، اضطراب، رفتار خصومت آمیز، اضطراب مرضی، خیال پردازی پارانوئید و روانپریشی) و شاخص شدت جهانی[۵۴] نشان دهنده وسعت و عمق پریشانی عمومی، تقسیم شده است. نمرات بالاتر در پرسشنامه علائم روان پزشکی،نشان دهنده پریشانی روانی بیشتر می‌باشد.به منظور روشن شدن رابطه بین میزان زمان آنلاین بودن و علائم روانی در این مطالعه، تمام بیماران باید به این پرسش پاسخ می‌دادند: در طول ماه گذشته، در هفته برای چه مدت آنلاین بوده‌اید؟(استفاده از اینترنت برای اهداف غیر مطالعاتی یا غیر کاری).هر بیمار به پرسشنامه‌ها پاسخ داده و طی مصاحبه ارزیابی روانی در اتاق ویزیت همراه با روانپزشک مسئول ارزیابی باقی می‌ماند.معیارهای خروج از مطالعه طی مصاحبه بالینی:اختلالات روانی، نارسایی عصبی-شناختی، زوال عقل، تأخیر روانی جدی، و استفاده از الکل یا مواد مخدر بود.سی و سه نفر از درخواست کننده های مشاوره بالینی به دلیل استفاده مسئله دار از اینترنت، برای شرکت در این مطالعه پذیرفته شدند. در پایان ارزیابی روانی، ۲۱ مورد از ۳۳ بیمار حائز معیارهای اختلال اعتیاد به اینترنت و شرکت در مطالعه به عنوان گروه بالینی تشخیص داده شدند.گروه شاهد از میان افرادی انتخاب شد که به طور داوطلبانه، ناشناس و بدون دریافت امتیازی برای مشارکت در این مطالعه، به تست اعتیاد به اینترنت یانگ که به صورت آنلاین در یک وبسایت رایگان قرار گرفته بود و پس از پاسخ منفی به این سؤال که “آیا فکر می‌کنید که استفاده شما از اینترنت باعث ایجاد مشکل در زندگی روزانه شما گشته است؟” پاسخ دادند.جهت تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS و آزمون های همبستگی پیرسون و آنالیز واریانس استفاده شد.نتایج این مطالعه نشان داد که معتادین به اینترنت علاقه ای به استفاده از اینترنت به منظور برقراری ارتباط (به عنوان مثال از طریق ایمیل) با افرادی که در دنیای واقعی می‌شناسند، ندارند بلکه تنها با افراد دنیای مجازی (به عنوان مثال از طریق چت،بازی‌ اینترنتی چند نفره و بازدید از وب سایت بزرگسالان)ارتباط برقرار می‌کنند؛ که این مسئله می‌تواند موضوعی جالب برای بررسی های بیشتر باشد.متوسط ساعات اتصال به اینترنت در یک هفته با اختلال اعتیاد به اینترنت مرتبط بوده (۴۷٫۸±۲۷٫۵) ومیزان افسردگی و سطح اضطراب در گروه معتاد به اینترنت با تعداد ساعت هفتگی اتصال به اینترنت همبستگی مثبت و معنی دار داشت. همچنین، این یافته‌ها نشان داد که بیماران معتاد به اینترنت به منظور جلوگیری از ارتباط بین فردی با افراد واقعی، باقی ماندن در حالت تنهایی یا تعامل ارتباطی منحصر با افراد مجازی،از اینترنت استفاده می‌کنند.سوال ۱۶ از تست اعتیاد به اینترنت:(آیا قطع ارتباط با اینترنت را مرتب به تعویق می اندازید؟) همبستگی معنی دار و منفی با بسیاری از مقیاس‌های پرسش نامه علائم روان پزشکی مانند: وسواس اجباری، افسردگی، اضطراب و ترس مرضی نشان داد. این یافته بیان کننده این است که بین وجود تلاش برای کنترل رفتار جبری در طول زمان آنلاین بودن و شدت کمتر نشانه های روانی، ارتباط وجود دارد.محدودیت‌های این مطالعه عبارتند از:کوچکی حجم نمونه و سوگیری در انتخاب گروه شاهد که صرفاً به صورت آنلاین و بدون کنترل اطلاعات اجتماعی-جمعیت شناختی، مورد بررسی قرار گرفتند(۶۱).
تسای و همکاران(۲۰۰۹) مطالعه ای را با هدف بررسی عوامل خطر اعتیاد به اینترنت در ۱۳۶۰ دانشجوی سال اول دانشگاه ملی چنگ کونگ[۵۵] تایوان انجام دادند.ابزار گردآوری داده ها پرسش نامه ای چند بخشی شامل:یک پرسش نامه محقق ساخته در رابطه با عادات سبک زندگی شخصی و رفتارهای آنلاین،مقیاس چینی اعتیاد به اینترنت[۵۶]،پرسشنامه ۱۲ سوالی سلامت چینی[۵۷]،اندازه گیری عملکردهای پشتیبان[۵۸] و خرده مقیاس روان رنجوری از پرسشنامه چند وجهی شخصیت مادسلی[۵۹] بود.افراد طی معاینه سلامت معمول، که بخشی از برنامه ثبت نام دانشجویان سال اول بود، وارد مطالعه شدند.ارزیابی عادات شیوه زندگی شخصی:از طریق این پرسشنامه ویژگی‌های دموگرافیک، سابقه شخصی، سابقه خانوادگی، عادات شیوه زندگی، و مسائل مختلف پزشکی مورد بررسی قرار گرفت. پرسشنامه ۱۴ سوالی شامل سؤالاتی در مورد بیماری‌های سیستمیک مثل: هیپرتانسیون، دیابت، سل، آسم، بیماری‌های کلیوی، بیماری پلی کیستیک کلیه، پروتئینوری، هماچوری، سنگ‌های کلیوی، آرتروز، صرع، لوپوس اریتماتوی سیستمیک، فلج اطفال و هیپرلیپیدمی بود. بررسی عادات شیوه زندگی شخصی شامل حذف صبحانه، نوشیدن قهوه، نوشیدن الکل و سیگار کشیدن بود. حذف صبحانه در این پرسشنامه، به صورت خوردن صبحانه کمتر از سه بار در هفته و نوشیدن قهوه به عنوان نوشیدن قهوه بیش از ۴ روز در هفته تعریف شده بود. علاوه بر این، کسانی که سابقاً و یا اخیراً الکل مصرف کرده یا سیگار استعمال کرده بودند به ترتیب در گروه مصرف الکل و گروه مصرف سیگار قرار گرفتند. در مورد میزان مصرف سیگار، تعداد بسته های سیگار مصرف شده در سال محاسبه شد.مقیاس چینی اعتیاد به اینترنت:یک ابزار ۴ گزینه ای، ۲۶ سوالی خود-رتبه دهی با قابلیت اطمینان و اعتبار مناسب می‌باشد.این آزمون که برای اندازه گیری شدت اعتیاد به اینترنت در نوجوانان استفاده شده، شامل ۲۶ سؤال در مورد نشانه های اصلی و مشکلات مربوط به اعتیاد به اینترنت، و پنج سؤال پیش زمینه ای در مورد ویژگی‌های جمعیت شناختی اصلی، تعداد ساعت هفتگی استفاده از اینترنت، حوزه های معمول، و تجربه استفاده از اینترنت می‌باشد.علائم اصلی اعتیاد به اینترنت شامل تحمل (چهار سؤال)، استفاده اجباری (پنج سؤال)، در خود فرو رفتن (پنج سؤال) می‌باشد. مشکلات مربوطه، عبارت است از:تأثیر منفی بر فعالیت‌های اجتماعی، روابط بین فردی و شرایط فیزیکی (هفت پرسش) و مدیریت زمان (پنج سؤال). نمره کل CIAS-R از ۲۶ تا ۸۴ متغیر بوده و نمرات بالاتر نشان دهنده افزایش شدت اعتیاد به فعالیت اینترنتی می باشد. نمره برش ۶۴ و یا بیشتر برای شناسایی افراد دچار اعتیاد به اینترنت مورد استفاده قرار گرفت. مشخص شده است که نمره برش ۶۳/۶۴ دارای حساسیت بالا (۸۶٫۶%) و دقت تشخیصی عالی (۸۷٫۶٪) است. این توانایی تفکیک، باعث می‌شود این مقیاس یک ابزار تشخیصی قابل اعتماد در بررسی‌های اپیدمیولوژیک باشد چرا که می‌تواند میزان شیوع را برآورد کرده و گروه هدف را شناسایی نماید.پرسشنامه سلامت چینی که یک پرسشنامه ۱۲ موردی است، می‌تواند به عنوان یک ابزار از نظر فرهنگی حساس، برای تشخیص عوارض بالقوه روانی در میان افراد چینی مورد استفاده قرار گیرد.نمره بالاتر نشان دهنده عوارض روانی شدید تر است.اندازه گیری عملکردهای پشتیبان شامل چهار خرده مقیاس احساس پشتیبانی در بحران[۶۰]، احساس حمایت دائمی[۶۱]،دریافت حمایت در بحران[۶۲] و دریافت حمایت دائمی[۶۳] می‌باشد و امکان بررسی ساده گرایش‌های روان رنجوری و رفتارهای فریبنده را فراهم می‌کند.به منظور بررسی بیشتر رابطه بین اعتیاد به اینترنت و عملکرد حمایتی، هر یک از این چهار خرده مقیاس به سه دسته، شامل امتیاز پایین (≤ ۲۴ امتیاز)، متوسط (۲۵-۳۴ امتیاز) و بالا (≥ ۳۵ امتیاز) تقسیم شدند. آزمودنی‌های دارای ۲۵ امتیاز و یا بالاتر به عنوان غیر طبیعی طبقه بندی شدند.جهت تجزیه و تحلیل داده ها نرم افزار SPSS11 استفاده شد.بر اساس تعریف نمرات ویرایش مقیاس چینی اعتیاد به اینترنت،۶۸۰ نفر از کل جمعیت مورد مطالعه دانشجویان سال اول (۱۷٫۹٪) در گروه معتاد به اینترنت قرار گرفتند. با بهره گرفتن از آنالیز رگرسیون لجستیک، روابط مثبتی بین اعتیاد به اینترنت و جنس مذکر،نمرات روان رنجوری و نمره پرسشنامه سلامت چینی مشخص گردید.علاوه بر این، دانشجویان سال اولی که وعده صبحانه را حذف می‌کردند و کسانی که از حمایت اجتماعی ضعیف‌تری برخوردار بودند نیز احتمال بیشتری برای اعتیاد به اینترنت داشتند.اعتیاد به اینترنت در میان دانشجویان سال اول دانشگاه تایوانی شایع بود(۹/۱۷%).عوامل خطر عبارت بودند از: جنس مذکر، حذف صبحانه،فقدان حمایت اجتماعی و ویژگی‌های شخصیتی روان نژند(۲۱).
آندرسون[۶۴](۲۰۰۱) پژوهشی را با هدف تعیین ابعاد مختلف استفاده از اینترنت در میان دانشجویان آمریکایی طراحی کرد.۱۳۰۰ دانشجوی کالج در ۸ موسسه آکادمیک برای شناسایی الگوی استفاده از اینترنت و ایتکه چگونه اینترنت زندگی اجتماعی و آکادمیک شان را تحت تاثیر قرار می دهد بررسی شدند.ابزار بررسی یک پرسش نامه ۶۹ سوالی شامل بررسی متغیرهای دموگرافیک،تجارب زندگی دانشجویان شرکت کننده،چگونگی استفاده و درک آنها از اینترنت بود.نتایج نشان داد که ۹/۸%درصد دانشجویان وابسته به اینترنت اند که این وابستگی در افرادی که در علوم سخت همچون ریاضی،فیزیک،کامپیوتر و شیمی تحصیل می کردند به نحو معنی داری بیش از سایر رشته های علمی و هنری بود.نتایج نشان داد متوسط ساعاتی که دانشجویان روزانه در اینترنت صرف می کنند صد دقیقه است که استفاده از موتورهای جست وجو وقت گیرترین قسمت مورد استفاده می باشد.در این تحقیق کاربران به دو دسته:کاربر با استفاده کم[۶۵] و کاربر با استفاده زیاد[۶۶] تقسیم شدند.کاربران با استفاده زیاد روزانه بیش از ۴۰۰ دقیقه آنلاین بودند و ۶% پاسخ گویان در این دسته بودند.کاربران وابسته به اینترنت در مقایسه با سایر همکلاسان خود تاثیرات منفی آکادمیک و کاری و تغییر الگوی خواب بیشتر را تجربه کرده بودند.آنها بیش از سه ساعت در روز و دو بار در هفته در اینترنت وقت گذرانی می کردند و کمتر از ۴ ساعت می خوابیدند.بیشترین بخش مورد استفاده آنها در اینترنت ایمیل بود.نتایج مطالعه ضرورت پژوهش های بیشتر در این زمینه را نشان می دهد تا از بروز پیامدهای منفی ناشی از اعتیاد به اینترنت جلوگیری شود(۱۹).
مارتین و همکاران(۲۰۰۵) مطالعه ای را بر روی ۲۷۷ دانشجوی دوره لیسانس که کاربر اینترنت بودند انجام دادند تا شیوع استفاده مرضی از اینترنت[۶۷] و همچنین مشخصات و ویزگی های کاربران وابسته به اینترنت را بررسی کنند.ابزار گرداوری اطلاعات پرسش نامه ای چند بخشی بود که شامل: ویژگی های دموگرافیک شرکت کنندگان(مثل سن،جنس،رشته تحصیلی)،تجربه استفاده از اینترنت(که شامل سوالاتی مثل مدت استفاده از اینترنت،متوسط استفاده هفتگی از اینترنت و مکان استفاده از اینترنت بود)،مقیاس ۱۳ سوالی PIU،سایت های اینترنتی مورد استفاده(که به وسیله ۱۱ سوال بررسی شد)،دلایل استفاده از اینترنت(از شرکت کنندگان خواسته شد از بین ۱۹ دلیل مشخص شده برای استفاده از اینترنت یکی را انتخاب کنند)،مقیاس نگرش و رفتار اینترنتی(به وسیله ۲۵ سوال لیکرتی که ابعاد اجتماعی استفاده از اینترنت و احساس شایستگی ان لاین را بررسی می کرد) و مقیاس تنهایی راسل[۶۸] (این مقیاس شامل ۲۰ سوال لیکرتی چهار نمره ای می باشد).نتایج نشان داد که شیوع استفاده مرضی از اینترنت(۱/۸%) است.۶۴% دارای علایم محدود و ۲۷% بدون علامت بودند.کاربران وابسته به اینترنت بیشتر مذکر بودند و بیشتر بازی های آنلاین را استفاده می کردند.احساس شایستگی و راحتی در کاربران پاتولوژیک هنگام آن لاین بودن وجود داشت.کاربران وابسته به طور مشخصی در مقیاس تنهایی راسل نمرات بالاتری داشتند.نتایج نشان می دهد که چگونه با ظهور اینترنت الگوی تعاملات اجتماعی تغییر می کند و الگوی فرار از واقعیت جایگزین هوشیاری می شود.دانشجویان در معرض خطر بالایی برای مشکلات مربوط به اینترنت اند چون دسترسی آسان به اینترنت و برنامه درسی انعطاف پذیری دارند و فعالیت های اینترنتی برای آنها هم جنبه علمی و هم جنبه تفریحی دارد(۵۷).
ولزمورو[۶۹] و همکاران(۲۰۱۰) در مطالعه ای مقطعی با هدف بررسی رابطه احساس تنش و هیجان خواهی با اعتیاد به اینترنت بر روی ۱۴۰ دانشجوی دوره کارشناسی دو دانشگاه دولتی در جنوب شرقی ایالات متحده که به طور تصادفی انتخاب شدند،انجام دادند.ابزار گردآوری داده ها پرسش نامه چند بخشی بود.شامل پرسشنامه مشخصات فردی،نسخه اصلاح شده تست اعتیاد به اینترنت یانگ مورد استفاده،تست اعتیاد به رابطه جنسی اینترنتی یانگ،برای اندازه گیری سوء استفاده از اینترنت برای مقاصد جنسی،مقیاس هیجان خواهی زاکرمن[۷۰] به منظور تعیین تفاوت نیازهای انگیختگی و تحریک،که در آن،خرده مقیاس عدم بازداری، فقدان کنترل رفتار، از جمله تمایلات جنسی، را اندازه گیری می‌کند و خرده مقیاس حساسیت به ملال، بیزاری از هر گونه تجربه تکراری، مانند کار روزمره، یا حتی افراد کسل کننده و قابل پیش بینی را اندازه گیری می‌کند و مقیاس احساس تنش ۱۰ سوالی ویلیامسون[۷۱] که به منظور تعیین اینکه افراد پر تنش زندگی خود را چگونه ارزیابی می‌کنند، مورد استفاده قرار می گیرد.این ۱۰ مورد تنش احساس شده در طول ماه گذشته را بر اساس مقیاس ۴ امتیازی لیکرت و گزینه های پاسخ ۰ (هرگز) تا ۴ (اغلب) می‌سنجد.از آنجا که اثر منفی تنش بر روی دانشجویان ثابت شده و احتمالاً با بهره گرفتن از اینترنت نیز مرتبط است.به عنوان یک عامل پیش بینی کننده احتمالی برای سوء استفاده از اینترنت مورد بررسی قرار گرفته است. این مطالعه همچنین سوء استفاده از اینترنت برای مقاصد جنسی را نیز تجزیه و تحلیل نموده است، چرا که تمایلات جنسی آنلاین شایع بوده و دانشجویان نیز در سنی هستند که تمایل به کشف روابط جنسی دارند. نتایج حاصل از آنالیز رگرسیون چند مرحله ای نشان داد که عدم بازداری و احساس تنش کل، پیش بینی کننده سوء استفاده از اینترنت برای مقاصد جنسی و احساس ناامیدی و حساسیت به ملال پیش بینی کننده سوء استفاده از اینترنت برای مقاصد غیر جنسی است. این یافته نشان می‌دهد که سوء استفاده از اینترنت برای مقاصد جنسی احتمالاً با تنش تحریک می‌شود. علاوه بر این، احساس ناامیدی نیز یک عامل پیش بینی کننده سوء استفاده از اینترنت برای مقاصد غیر جنسی بود که نشان دهنده این مسئله است که شاید عواقب ناراحت کننده استفاده از اینترنت با احساس نا امیدی مرتبط باشد(۹).
حسن زاده(۱۳۸۸) در پژوهشی با هدف تعیین میزان اعتیاد به اینترنت در دانشجویان دانشگاه آزاد ساری تعداد ۲۶۱ دانشجو را مورد بررسی قرار داده است.حجم نمونه از روی حجم جامعه و جدول مورگان[۷۲] به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای تعیین شد.برای گرداوری داده ها از پرسش نامه دو قسمتی مشخصات زمینه ای و آزمون اعتیاد به اینترنت یانگ استفاده شد.آزمون اعتیاد به اینترنت یانگ یک ارزیابی خودسنجی ۲۰ سوالی براساس درجه بندی لیکرت و دامنه ی نمرات آزمون از صفر تا صد است.هر چه نمره فرد بیشتر باشد درجه وابستگی به اینترنت بیشتر است.میزان اعتیاد به اینترنت براساس نمرات به چهار طبقه تقسیم بندی شد: نمرات ۱۹-۰ معمولی،نمرات ۴۹-۲۰ خفیف،نمرات ۷۹-۵۰ متوسط،نمرات ۱۰۰-۸۰ شدید.اعتبار آزمون توسط اعتبار محتوی مورد تایید قرار گرفته و پایایی آن با روش آلفای کرونباخ ۹۱ درصد محاسبه شد.در دانشجویان مورد مطالعه اعتیاد به اینترنت شایع بود(p<0/05،t=28/456).82% از دانشجویان اعتیاد خفیف،۱۷/۲% اعتیاد متوسط و ۰/۴%اعتیاد شدید داشتند.اعتیاد به اینترنت در دانشجویان پسر و دختر و بر حسب میزان استفاده از اینترنت متفاوت بود ولی بر حسب سنین مختلف تفاوتی نداشت(۱۸).
درگاهی(۱۳۸۶) پژوهشی را با هدف تعیین میزان اعتیاد به اینترنت و ویژگی های شخصیتی،رفتاری و جمعیتی کاربران بر حسب درجه اعتیاد آنها انجام داده است.این مطالعه به شکل مقطعی و بر روی ۷۳۲ نفر از کاربران اینترنت در سنین ۱۵-۳۹ سال در منطقه دو غرب تهران انجام شده است.برای گرداوری اطلاعات از سه نوع پرسش نامه جداگانه به همراه سوالات جمعیت شناختی استفاده شد.برای اندازه گیری درجه اعتیاد از پرسش نامه استاندارد ۲۰ سوالی اعتیاد به اینترنت یانگ استفاده شد.برای سنجش نوع شخصیت کاربران از شاخص مایرز-بریگز [۷۳] و جهت اندازه گیری میزان بیگانگی با خود از مقیاس احساس بیگانگی با خود دین[۷۴] استفاده شد.برای تعیین ضریب روایی و پایایی پرسش نامه ها روش های آزمون-آزمون مجدد و تناسب یا همبستگی مورد استفاده قرار گرفت.در این بررسی ۳۰% کاربران،به اینترنت اعتیاد داشتند.۴% اعتیاد شدید و ۲۶% اعتیاد خفیف داشتند. و همه آنها درجات مختلفی از رفتارهای روانی اجتماعی مانند احساس بیگانگی با خود،احساس ضعف و ناتوانی در انجام امور،رفتار ناهنجار اجتماعی،اجتماع گریزی،درون گرایی و رفتار احساسی را از خود نشان دادند.تمایل نوجوانان به اینترنت بسیار شدیدتر از سایر گروه های سنی بود(p<0/001).این رابطه در مورد افراد مجرد و دانش آموزان دبیرستانی هم وجود داشت.نتایج این مطالعه نشان داد که اعتیاد به اینترنت در گروه سنی ۱۵ تا ۱۹ سال در مقایسه با سایر گروه های سنی بیشتر و چندین برابر است. بین اعتیاد به اینترنت در کاربران،با احساس بیگانگی از خود و ابعاد آن و هم چنین با ویژگی های شخصیتی درون گرا و دارای رفتار احساسی ارتباط واضحی دیده می شود.درکاربران با اعتیاد شدید بهره جویی از گفتگوی اینترنتی بیش از سه برابر کاربران است و هر چه از حالت طبیعی به اعتیاد در کاربران پیش می رویم بهره جویی از فیلم،موسیقی،بازی و گفتگوی اینترنتی بیشتر می شود.با توجه به نتایج به دست آمده تدوین برنامه های آموزشی موثر و ارائه روش های مشاوره به خانواده ها برای محدود کردن رشد اعتیاد به اینترنت در بین کاربران پیشنهاد شده است(۲۹).
ویزشفر(۱۳۸۴) در یک مطالعه توصیفی تحلیلی به بررسی میزان اعتیاد به اینترنت در بین ۲۳۰ نفر ازکاربران کافی نت های شهر لار پرداخته است.که به روش نمونه گیری آسان انتخاب شدند.ابزار گرداوری داده ها پرسش نامه ای دو قسمتی بود که در دو بخش تنظیم شده بود.بخش اول حاوی اطلاعات دموگرافیک شامل سن،جنس،شغل،سطح تحصیلات و نیز سوالاتی در مورد ساعات استفاده از اینترنت در طول هفته،زمان استفاده و دلیل استفاده از اینترنت بود.بخش دوم مشتمل بر پرسش نامه ۲۰ سوالی استاندارد اعتیاد به اینترنت و طریقه نمره دهی و تفسیر آن با بهره گرفتن از راهنمای پرسش نامه استاندارد اعتیاد به اینترنت بود.یافته ها با آزمون های آماری تی مستقل و آنووا و با بهره گرفتن از نرم افزار Spss تجزیه و تحلیل شد.در بین کل نمونه ها ۱۷/۵% اعتیاد خفیف و ۲/۲% اعتیاد شدید داشتند.بین اعتیاد به اینترنت و سن(p<0/03)،جنس(p<0/04)،طول ساعات استفاده از اینترنت(p<0/000)،دلیل استفاده از اینترنت(p<0/000) و زمان استفاده از اینترنت(p<0/02) رابطه آماری معنی داری وجود داشت.گروه سنی ۱۳ تا ۱۸ سال بیش از سایر گروه های سنی و زنان بیش از مردان در معرض اعتیاد به اینترنت قرار داشتند.با افزایش ساعات استفاده،احتمال اعتیاد به اینترنت افزایش یافته وکسانی که شب ها یا در زمان های متغیری از اینترنت استفاده می کردند به طور معنی داری بیش از کسانی که طبق برنامه منظم از اینترنت استفاده می کردند در معرض اعتیاد به اینترنت بودند.در بین کسانی که صرفا برای فراموشی مشکلات و سرگرمی از اینترنت استفاده می کردند نسبت به کسانی که برای تحقیق یا سایر امور از آن استفاده می کردند،احتمال بیشتری برای اعتیاد به اینترنت وجود داشت(p<0/001).اما بین اعتیاد به اینترنت و شغل و تحصیلات کاربران رابطه معنی داری به دست نیامد.با توجه به نتایج تحقیق،پیشنهاد شده است که از طریق آموزش در خانواده ها،مدارس و دانشگاه ها فرهنگ استفاده صحیح از کامپیوتر،اینترنت و امکانات آن جایگزین شیوه های غلط گردد(۴۲).
ناستی زایی(۱۳۸۷) در پژوهشی به بررسی ارتباط سلامت عمومی با اعتیاد به اینترنت در دانشجویان دانشگاه سیستان وبلوچستان در سال تحصیلی ۸۶-۸۷ پرداخته است.تعداد ۳۷۵ نفر(۱۸۹ دختر و ۱۸۶ پسر) به صورت نمونه گیری طبقه ای تصادفی انتخاب شدند.ابزار گرداوری اطلاعات،پرسش نامه بود.با بهره گرفتن از آزمون اعتیاد به اینترنت دانشجویان به دو گروه کاربران معتاد و عادی تقسیم شدند،سپس برای مقایسه سلامت عمومی این دو گروه از آزمون سلامت عمومی گلدبرگ[۷۵] استفاده شد.تجزیه و تحلیل داده ها با بهره گرفتن از آزمون تی تست و با نرم افزار آماری SPSS 13 انجام شد و (p≤۰/۰۱) معنی دار تلقی گردید.یافته های حاصل از این مطالعه نشان داد که سلامت عمومی کاربران معتاد به اینترنت خصوصا در زیر مقیاس های اضطراب و افسردگی نسبت به کاربران عادی،در معرض خطر بیشتری بود.اما کاربران معتاد به اینترنت و کاربران عادی از نظر جسمانی در وضعیت یکسانی قرار داشتند و اختلال در کارکردهای اجتماعی دو گروه تفاوت معنی داری نداشت.محقق پیشنهاد می کند که در این زمینه فرهنگ سازی مناسب در سطح جامعه و خانواده ها برای استفاده مناسب و موثر از اینترنت انجام شود(۳۷).
حقیقی و همکاران(۱۳۸۹) در پژوهشی به تعیین ارتباط میان اعتیاد به اینترنت و علائم روان پزشکی در دانشجویان دانشگاه های شهر اصفهان پرداخته اند.در این مطالعه مقطعی توصیفی تعداد ۱۲۰ نفر از کاربران دانشجوی شهر اصفهان به روش نمونه گیری سهمیه ای انتخاب شدند.ابزار گرداوری اطلاعات پرسش نامه چند بخشی شامل:پرسش نامه های اطلاعات دموگرافیک،پرسش نامه تشخیصی اعتیاد به اینترنت یانگ[۷۶]،پرسش نامه اعتیاد به اینترنت یانگ[۷۷]و پرسش نامه ۹۰ سوالی علائم روانپزشکی[۷۸] بود.پرسش نامه اطلاعات دموگرافیک ویژگی هایی نظیر سن،جنس،میزان تحصیلات و سال ورود به دانشگاه،وضعیت تاهل،میزان ساعات استفاده از اینترنت و میزان و دلایل استفاده از سایت های مختلف در روز را بررسی می کند.پرسش نامه تشخیص اعتیاد به اینترنت براساس ملاک های تشخیصی اعتیاد به اینترنت که مبتنی بر نشانه شناسی اختلال کنترل تکانه می باشد و استفاده از آن در تحقیقات مختلف به اثبات رسیده است طراحی شده و پاسخ مثبت به ۵ سوال یا بیشتر نشانگر وجود اختلال اعتیاد به اینترنت در فرد می باشد.پایایی این پرسش نامه به روش تنصیف برابر ۰/۷۲ و مقدار آلفای کرونباخ آن ۰/۷۱ محاسبه شده است.پرسش نامه اعتیاد به اینترنت توسط کیمبرلی یانگ در سال ۱۹۹۸ ساخته شده و شامل ۲۰ آیتم است که با روش لیکرتی نمره گذاری می شود.و با توجه به نمره کسب شده میزان اعتیاد به اینترنت مشخص می شود.روایی و پایایی این پرسش نامه در پژوهش های مختلف داخلی و خارجی تایید شده است.پرسش نامه علائم روان پزشکی۹۰ سوالی تجدید نظر شده که برای اندازه گیری ۹ بعد آسیب شناسی روانی که بوسیله تحلیل عاملی تعیین شده اند،طراحی شده است.و به روش لیکرتی نمره دهی می شود.روایی و پایایی آن در تحقیقات متعدد به اثبات رسیده است.
نتایج نشان داد که مردان ۱/۸ برابر زنان و مجردین در حدود ۳/۵ برابر متاهلین در معرض خطر اعتیاد به اینترنت هستند.تفاوت معنی داری میان میانگین علائم روان پزشکی در تمامی خرده مقیاس ها در پرسش نامه S-CL-R و سه شاخص[۷۹], GSI(شاخص شدت جهانی )،PSDI[80] (شاخص دیسترس علائم مثبت)، PST[81](آزمون علائم مثبت)،در دو گروه معتاد به اینترنت و کاربر عادی وجود داشت.هم چنین نتایج نشان داد که همبستگی مثبت و معنی داری بین نمرات علائم روان پزشکی(نظیر افسردگی،اضطراب،خود بیمار انگاری،وسواس،پرخاشگری،پارانویا،فوبیا و روان پریشی) و سه شاخص GSI,PSDI,PST با اعتیاد به اینترنت وجود دارد.پژوهشگران براساس یافته های این تحقیق،لزوم اگاهی متخصصین بهداشت روان نسبت به مشکلات روانی ناشی از اعتیاد به اینترنت نظیراضطراب،افسردگی،پرخاشگری،نارضایتی شغلی و تحصیلی ،فرهنگ سازی مناسب و اموزش صحیح در سطح جامعه و خانواده ها برای استفاده موثر و مناسب از اینترنت را مورد تاکید قرار می دهند(۱۱).
فلاحی(۲۰۱۱) مطالعه ای را با هدف تعیین رابطه بین استفاده از اینترنت و انزوای اجتماعی و تاثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات[۸۲] روی رفتار جوانان در دانشگاه شیراز انجام داده است.مطابق بعضی مطالعات،افرادی که معتاد به اینترنت هستند با انزوای اجتماعی مواجه اند.برای اندازه گیری ارتباط دو عامل تاثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات و رفتار اجتماعی،نمونه ایی به حجم ۵۰۰ نفر به شیوه تصادفی از دانشجویان دانشگاه شیراز انتخاب شد.ابزار گرداوری اطلاعات آزمون تنهایی راسل و مقیاس یانگ برای تشخیص اعتیاد به اینترنت بود.آزمون یانگ پرسش نامه ۲۰ سوالی استاندارد روا و پایایی است که به روش لیکرتی نمره بندی می شود.نمرات با بهره گرفتن از راهنمای پرسش نامه تفسیر می شوند.آزمون تنهایی راسل شامل ۲۰ سوال است و براساس مقیاس چهار نمره ای لیکرتی نمره دهی می شود.نمرات بین ۲۰-۸۰ است که هر چه نمره بالاتر باشد میزان تنهایی بیشتری را نشان می دهد.نتایج نشان داد ۱۳/۲% از دانشجویان معتاد به اینترنت هستند.گروه معتادین تنهاترند و اعتماد به نفس پایین تری دارند.بین انزوای اجتماعی و جنس رابطه معنی داری یافت نشد. این مطالعه توصیه می کند که نحوه استفاده مناسب از اینترنت و مدیریت آن به جوانان آموزش داده شود.هم چنین در برنامه ریزی های آتی،آموزش والدین در این زمینه مد نظر قرار گیرد.حمایت های اجتماعی بیشتر

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...