روش های حل اختلافات و دعاوی قراردادهای ساخت ( کریمی، ۱۳۸۹) که در به معرفی و بررسی قراردادهای بین المللی و ادعا های محتمل در این گونه قراردادها می پردازد. در این مجموعه کلیات و انواع قراردادها و اجزای آنها معرفی می شوند. و به ادعاهای محتمل در قراردادها اشاره می گردد.
آسیب شناسی قراردادهای ساخت در ایران با رویکردی حقوقی به مدیریت ساخت ) دهگائی،۱۳۸۲ )در این مقاله به شکل گیری قرارداد و مدیریت قرار داد بررسی شده است. همچنین به نقد و بررسی روش های جاری انتخاب پیمانکار شامل ساز وکار مناقصه و ترک تشریفات مناقصه پرداخته شده است و در پایان روش های علمی پیمان در سطوح بین المللی بررسی شده است.
شناسایی ادعاهای طرفین قراردادهای متعارف ساخت در ایران و تحلیل عوامل ایجاد آنها(کیوانی، ۱۳۸۵ ) موضوع پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه تهران، دانشکده مهندسی عمران،میباشد.
در سالهای اخیر با افزایش ادعاها و اختلافات وقت زیادی از پرسنل کلیدی صرف حل و فصل آنها میشود بنابراین شناخت ادعاها و منابعی که باعث بروز چنین مواردی می گردند از اهمیت ویژه ای برخوردار است لذا دراین تحقیق سعی بر شناخت عوامل بحرانی بروز دعاوی می شود تا بتوان علاوه بر ممانعت از شدت گرفتن این دلایل، راههایی نیز جهت پیشگیری و در صورت حادث شدن حل و فصل آنها بکار گرفت.

( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

۱-۶ روش و ابزار گرد آوری اطلاعات :
۱-۶-۱ روش کتابخانه ای : مطالعه کتب و مقالات و پایان نامه ها و منابع لاتین و فارسی
۱-۶-۲ روش های میدانی: به منظور شناسایی عوامل بحرانی ادعا از منظر پیمانکاران، مشاوران و کارفرمایان و همچنین تععین میزان توافق نظر آنها بر سر بحرانی بودن و ارجحیت عوامل از پرسشنامه استفاده می گردد.
پرسشنامه ها شامل دو بخش ادعای هزینه و ادعای زمان می باشند. به منظور تعیین روایی پرسشنامه ها از آلفای کرونباخ استفاده گردید و سنجش پایایی آن نیز از طریق بررسی و مطالعه سوالات پرسشنامه های مشابه و همچنین جویا شدن نظر خبرگان و صاحبنظران و راهنمایی از آنها میسر گردید.
۱-۶-۳جستجو در اینترنت و بانکها و منابع اطلاعاتی
۱-۷ روش تجزیه و تحلیل داده ها
– استفاده از روش های آماری توصیفی و استنباطی
-استفاده از روش میانگین وزنی برای اولویت بندی عوامل بروز دعاوی در دو حوزه زمان و هزینه از دیدگاه ذی النفعان اصلی پروژه های ساخت ( کارفرما، پیمانکار، مشاور )و میانگین برای تعیین عوامل برتر مشترک
-استفاده از طیف لیکرت جهت آمارگیری در پاسخ نامه ها از گرایش خیلی کم تا خیلی زیاد و تخصیص اعداد از ۱ تا ۵
-برای مقایسه زوجی بین کارفرمایان و پیمانکاران و مشاوران و سنجش درصد توافق آنها از فرمول اوکپالا۱ PA و RAF ، استفاده می گردد.
۱-OKPALA
۱-۸ جامعه آماری پژوهش
جامعه آماری پژوهش متشکل از مهندسان فارغ التحصیل رشته عمران و معماری با بیش از ۵ سال سابقه که در شرکتهای مهندسین مشاور و شرکتهای پیمانکاری دارای رتبه برنامه و بودجه و مهندسینی که نمایندگان کارفرمایان در پروژه های ساخت بوده اند می باشد.
۱-۹ قلمرو زمانی و مکانی و موضوعی تحقیق
۱-۹- ۱جستجو قلمرو مکانی تحقیق کارفرمایان، مشاوران و پیمانکاران ایرانی فعال در صنعت ساخت و ساز کشور می باشند.
۱-۹- ۲قلمرو زمانی تحقیق: اطلاعات تحقیق مربوط به داده های حاضر تا سه سال گذشته می باشد.
۱-۹- ۳پژوهش حاضر در گستره مدیریت ادعا در حوزه های زمان و مکان می باشد.
۱-۱۰ مراحل تحقیق در یک نگاه
یافتن اهم دلایل ایجاد دعاوی
طراحی پرسشنامه
جمع آوری نظرات
محاسبه میانگین وزنی عوامل
رتبه بندی عوامل ایجاد دعاوی به تفکیک زمان و هزینه از منظر پیمانکار ، کارفرما ، مشاور
میانگین گیری بین سه گروه
تعیین پانزده عامل مشترک برتر بین سه گروه
فرمول
okpala
تعیین میزان توافق بین ذی النفعان اصلی درگیر در پروژه بر روی عوامل بروز دعاوی
جلسه توافق جمعی
ارائه راهکار جهت پیشگیری و حل و فصل دعاوی
فصل دوم
مروری بر ادبیات موضوع
بخش اول: مفاهیم و کلیات قراردادی
بخش دوم: دعاوی در قراردادهای ساخت
بخش سوم: دعاوی زمان
بخش چهارم: دعاوی هزینه
بخش پنجم: مدیریت دعاوی
بخش ششم: راه های حل و فصل اختلاف در پروژه های ساخت
بخش پنجم: راهکارهای پیشنهادی پیشگیری از طرح دعاوی
مقدمه
هر تحقیق و پژوهش علمی که صورت می گیرد بر پایه ها، ارکان و نتایج مطالعات و تحقیقات پیشین استوار است که هر پژوهشگر باید سعی کند مرتبط ترین دستاوردهای تحقیقات پژوهشگران قبلی را مورد شناسایی قرار دهد و دریابد که دیگران تا چه درجه ای مسأله تحقیق مورد نظر او را بررسی کرده اند و به آن نزدیک شده اند؛ به عبارت دیگر چه ابعادی از مسأله تحقیق، مورد پژوهش قرار گرفته و چه ابعادی بررسی نشده است. مطالب این فصل حاوی چکیده ای از کند و کاوی عمیق و وسیع در آنچه که پیرامون موضوع پایان نامه و موضوع های مشابه در کتاب ها، مقالات و تحقیقات وجود دارد، می باشد.
مطالب این فصل شامل هفت بخش اصلی می باشد. بخش اول پیرامون موضوع مفاهیم و کلیات قراردادی می باشد. در بخش دوم دعاوی در قراردادهای ساخت مورد بررسی قرار می گیرند. بخش سوم تأخیر و اثرات ناشی از آن و به تبع آن دعاوی زمانی تشریح می گردد. در بخش چهارم دعاوی کمی سازی شده و دعاوی هزینه ای و انواع آن توضیح داده می شوند. بخش پنجم مفاهیم اصلی مدیریت ادعا آورده می شود. راه های حل اختلافهای ناشی از دعاوی در پروژه های عمرانی در بخش ششم مورد بررسی قرار می گیرند. و در بخش هفتم با در نظر گرفتن دعاوی حاصله در پروژه ها و علل آنها راهکارهایی برای پیشگیری و کاهش دعاوی در پروژه ها ارائه می گردد.
۲-۱ بخش اول: مفاهیم و کلیات
۲-۱-۱ تعریف پروژه
پروژه یک فعالیت موقتی است که برای تولید محصول، خدمت یا نتیجه ای منحصربفرد انجام می گیرد. [PMI,2004]
در تعریف دیگری، پروژه فرایندی یکتا است که از مجموعه ای از فعالیتهای هماهنگ و تحت کنترل، که دارای تاریخهای شروع و پایان تقریبا” مشخصی هستند تشکیل یافته است. به طوری که موظف به دستیابی به هدفی منطبق با نیازمندیهای خاص، مشتمل بر محدودیتهای زمانی هزینه ای و منابعی هستند. [PMI,2004]

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...