از طریق ابزارهای بررسی استراتژی ها( ماتریس های IE و SWOT )، عوامل داخلی و خارجی شرکت با هم تطبیق داده شده و استراتژی های ممکن جهت برخورد مناسب با این عوامل شناسایی می شوند. مساله مهم و در واقع نتیجه این فرایند، انتخاب درست استراتژیهایی است که باید در شرکت اجرا شوند. این مرحله از اهمیت فوق العاده زیادی برخوردار است چرا که قسمت اعظمی از منابع شرکت را درگیر اجرای استراتژی ها خواهد نمود، پس باید دقت لازم به عمل آید تا بهترین استراتژی ها از میان گزینه های شناسایی شده انتخاب شود.
در این مرحله به جای استفاده از ماتریس برنامه ریزی استراتژیک کمی[۹۶]، به منظور بهسازی تجزیه و تحلیل SWOT از روش تصمیم گیری چند معیاره به نام (فرایند تحلیل سلسله مراتبی) استفاده می‌کنیم. با کمک این روش امکان مقایسه بین فاکتورها یا معیارها به منظور اولویت بندی آنها و بکارگیری آنها در قالب داده ها و ارزش های محاسبه فراهم میشود و هدف از اجرای ترکیب این روش (روش ترکیبی) به منظور بهبود کمی برنامه ریزی استراتژیک بوده است تا بتوان در پایان پس از تعیین استراتژی ها، با اولویت بندی فاکتورهای موثر در برنامه ریزی از طریق فرایند تجزیه و تحلیل سلسله مراتبی AHP راهکار های مناسب پیشنهاد داده شود.
۴-۳-۲-۱ تجزیه و تحلیل بر اساس SWOT و پیشنهاد استراتژی
در این قسمت با بهره گرفتن از عوامل داخلی و خارجی بدست آمده از ماتریس های اولویت عوامل داخلی و خارجی به تجزیه و تحلیل و تعیین استراتژی های امکان پذیر برای شرکت می پردازیم.

بر اساس جداول( ۴- ۳ )و( ۴- ۵) (ماتریس اولویت عوامل داخلی و ماتریس ارزیابی عوامل داخلی)، نقاط قوت و ضعف شرکت تخته شهید باهنر گرگان به شرح زیر است:
جدول ۴-۱۰: نقاط قوت و ضعف شرکت تخته شهید باهنر گرگان.

نقاط قوت(S)

نقاط ضعف(W)

S1 برخورداری از زمینهای صنعتی وسیع بلا استفاده با امکاناتی از قبیل آب ، برق و گاز با پست ۶۳ به ۲۰

W1 نامناسب بودن سایز تخته تولیدی شرکت برای مشتریان داخلی و حتی خاورمیانه و عدم امکان تغییر آن

S2 موقعیت جغرافیایی مناسب از لحاظ دوری از مناطق مسکونی و نزدیکی به ماده اولیه اصلی

W2 عدم ثبات کیفیتی و مصرف انرژی و مواد غیرقابل کنترل به دلیل فرسودگی بیش از حد ماشین آلات و نوسانات کیفیتی به دلیل کمبود آیین نامه

S3 دارای کارگاههای متعدد تولید در تکمیل چرخه تولید مخصوصا کارخانه چسب

W3 پایین بودن کیفیت نئوپان نسبت به رقبا

S4 وابستگی شرکت به یک سازمان بزرگ ( غدیر ) سرمایه گذاری و توان مالی بسیار بالا و روابط گسترده و قوی با سرمایه گذاران بزرگ کشور

W4 کمبود نقدینگی

S5 وجود کار گروه های متعدد و جا افتادن تدریجی فرهنگ مشارکت و فکر جمعی در شرکت

W5 عدم وجود سیستم اطلاعات یکپارچه بازاریابی و کمبود نیروی بازاریاب متخصص و کارآمد

S6 برخورداری از مدیر و مدیریت دانش محور

W6 کمبود برنامه های بازسازی ، نوسازی و نیز نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه و کمبود نیروی متخصص در هر دو قسمت

و همچنین بر اساس جداول( ۴- ۴ )و( ۶- ۴) (ماتریس اولویت عوامل خارجی و ماتریس ارزیابی عوامل خارجی)، تهدیدات و فرصت های محیطی شرکت تخته شهید باهنر گرگان به شرح زیر است:
جدول ۴-۱۱: فرصت ها و تهدیدات محیطی شرکت تخته شهید باهنر گرگان.

تهدیدات محیطی (T)

فرصت های محیطی(O)

T1 رشد روزافزون تولید و واردات کالاهای جانشین نئوپان

O1 وجود دانشگاه ممتاز دولتی در زمینه صنایع چوب در گرگان با توانایی فارغ التحصیل درجه دکتری

T2 موفقیت چشم گیر شرکتهای مصنوعات چوبی در به دست آوردن بازار و بازاریابی و خدمات پس از فروش بهتر و اشاعه فرهنگ مصرف مصنوعات چوبی

O2 وجود گمرک مرزی اینچه برون و داشتن مرز آبی و خاکی با ترکمنستان و بازار خوب آن کشور

T3 طرح صیانت از جنگل، گرانی مواد اولیه،محدودیت فعالیت واحدهای سلولزی و واردات چوب

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...