بلی

۴۷

بلی

۴۸

خیر

۴۹

بلی

۵۰

خیر

۵۱

خیر

۵۲

بلی

۵۳

خیر

۵۴

خیر

۵۵

بلی

۵۶

خیر

۵۷

خیر

۵۸

بلی

۵۹

خیر

۶۰

خیر

پرسشنامه انگیزش تحصیلی هارتر:[۲۰۰]
هارتر[۲۰۱] که در سال ۱۹۸۱ این مقیاس بر پایه تفاوت های فردی در ابعاد انگیزشی در دو بعد انگیزش درونی و بیرونی و اطلاعاتی تدوین شد. مولفه انگیزشی از سه پاره مقیاس تشکیل شده است: پاره مقیاس اول عملیات چالش برانگیز در امور درسی را در برابر عملیات با حداقل تلاش می سنجد. پاره مقیاس دوم به این امر توجه می کند که رفتار تا چه میزان بر اساس کنجکاوی یا علاقه برانگیخته می شود و به چه میزان میل به رضایت معلم و کسب نمرات خوب عامل رفتار است. پاره مقیاس سوم به مواد آموزشی به طور مستقل در برابر وابستگی زیاد فراگیر به معلم، برای هدایت و راهنمایی را اندازه گیری می کند. بعد اطلاعاتی مقیاس، به وابسته بودن مسائل آموزشی به شرایط اشاره می کند. بعد از پژوهش های متعدد هارتر و همکاران با چشم پوشی از فرض دو قطبی بودن انگیزش، مقیاس هارتر را برای دو بعد انگیزش درونی و بیرونی طرح کردند و آن را با یک طیف پنج درجه ای مقیاس لیکرت، از هیچ‌وقت = ۱ تا تقریباً همیشه= ۵ طراحی و اجرا شد. در شکل تغییر یافته مقیاس هارتر ۱۸سوال اصلی به۳۶ سوال جداگانه تفکیک شد و پس از بررسی عاملی سوال ها با حذف سه سوال ضعیف یک فرم ۳۳ سوالی( ۱۷سوال برای انگیزش درونی و ۱۶سوال برای انگیزش بیرونی) از آن بدست آمد(بحرانی، ۱۳۸۸). روایی و پایایی ویراست ایرانی این مقیاس، توسط بحرانی در مقطع راهنمایی(بحرانی،۱۳۸۸)سنجیده شده که با ضریب آلفا کرونباخ ۷۳/۰ بدست آمده در پژوهش های مشابه از آن استفاده شده است(بحرانی، ۱۳۸۸). مجدداً پژوهشگران مقیاس فوق را در مقطع دانشگاه مورد روایی و پایایی قرار دادند و بازآزمایی به عمل آمده همبستگی مثبت را بین دو مرحله آزمون بالایی(۷۴/۰) را بین دو مرحله آزمون نشان داد که حاکی از ثبات در اندازه‌گیری انگیزش تحصیلی تحصیلی دانشجویان ایرانی است(مقیمیان و کریمی، ۱۳۹۱).

مولفه انگیزشی از سه پاره مقیاس تشکیل شده است: پاره مقیاس اول عملیات چالش برانگیز در امور درسی را در برابر عملیات با حداقل تلاش می سنجد. پاره مقیاس دوم به این امر توجه می کند که رفتار تا چه میزان بر اساس کنجکاوی یا علاقه برانگیخته می شود و به چه میزان میل به رضایت معلم و کسب نمرات خوب عامل رفتار است. پاره مقیاس سوم به مواد آموزشی به طور مستقل در برابر وابستگی زیاد فراگیر به معلم، برای هدایت و راهنمایی را اندازه گیری می کند.
نمره گذاری:
یک طیف پنج درجه ای مقیاس لیکرت، از هیچ‌وقت = ۱ تا تقریباً همیشه= ۵ طراحی و اجرا شد.

تقریبا همیشه

اکثر اوقات

گاهی اوقات

به ندرت

هیچ وقت

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...