فایل های مقالات و پروژه ها – پرسش ۵- آیا رابطه معناداری بین ساختار سازمانی با عدالت سازمانی دانشگاه یاسوج وجود دارد؟ – 3 |
۴۲/۰
-۰/۵۰
شکل شماره ۱: رابطه بین نوع ساختار سازمانی و احساس خودکارآمدی حرفهای اعضای هیئت علمی
پرسش ۵- آیا رابطه معناداری بین ساختار سازمانی با عدالت سازمانی دانشگاه یاسوج وجود دارد؟
جدول ۶: بررسی رابطه بین ساختارسازمانی با عدالت سازمانی دانشگاه یاسوج
انواع ساختار سازمانی
R
R2
β
t
سطح معنیداری
ساختار تواناساز
۶۷/۰
۴۴/۰
۷۲/۰
۲۸/۹
۰۰۱/۰
ساختار بازدارنده
۴۹/۰-
۳۱/۶-
۰۰۱/۰
به منظور پاسخدهی به این پرسش، داده های مربوطه با بهره گرفتن از تحلیل مسیر تحلیل شده است. لازم به ذکر است که ابتدا قبل از تحلیل داده ها به بررسی رابطه بین نوع ساختار سازمانی با انواع عدالت سازمانی با بهره گرفتن از روش آماری رگرسیون چندگانه، پرداخته شده است که نتایج آن در جدول شماره ۶ آمده است. در این جدول (شماره ۶) ملاحظه می شود که مجموع دو نوع ساختار سازمانی، ۴۴ درصد عدالت سازمانی را پیش بینی می نماید. بیشترین ضریب پیش بینی مربوط به ساختار تواناساز (۷۲/.) و کمترین ضریب پیش بینی مربوط به ساختار بازدارنده (۴۹/۰-) میباشد. هر دو نوع ساختار تواناساز و بازدارنده، به ترتیب دارای رابطه معنیدار مثبت و منفی با عدالت سازمانی در سطح ۰۰۱/۰ هستند.
پرسش ۶- آیا رابطه معناداری بین نوع ساختار سازمانی با احساس خودکارآمدی حرفهای اعضای هیئت علمی با واسطه درک آنان از عدالت سازمانی وجود دارد؟
به منظور پاسخدهی به این پرسش، داده های مربوطه با بهره گرفتن از مدل معادله ساختاری تحلیل شده است. لازم به ذکر است که ابتدا قبل از تحلیل داده ها با بهره گرفتن از مدل معادله ساختاری، به بررسی رابطه بین نوع ساختار سازمانی دانشگاه با احساس خودکارآمدی حرفهای اعضای هیئت علمی و سپس به بررسی رابطه بین عدالت سازمانی دانشگاه با احساس خودکارآمدی حرفهای اعضای هیئت علمی پرداخته شده است که نتایج آن به ترتیب در جداول شماره (۷ و ۸) آمده است.
۶ـ۱ـ ضریب همبستگی رابطه بین نوع ساختار سازمانی دانشگاه با احساس خودکارآمدی حرفهای اعضای هیئت علمی
جدول ۷: ضریب همبستگی رابطه بین انواع ساختار سازمانی با احساس خودکارآمدی حرفهای اعضای هیئت علمی
متغیر
احساس خودکارآمدی حرفهای اعضای هیئت علمی
ساختار تواناساز
۵۱ /۰
٠٠١/٠
ساختار بازدارنده
۱۷/۰-
٠۶/٠
مطابق با جدول شماره ۷، ملاحظه می شود که رابطه مثبت و معناداری (۵۱/۰) بین ساختار تواناساز با احساس خودکارآمدی حرفهای اعضای هیئت علمی وجود دارد. همچنین مشاهده می شود ساختار بازدارنده با احساس خودکارآمدی حرفهای اعضای هیئت علمی، دارای رابطه منفی غیر معناداری میباشد.
۶ـ۲ـ ضریب همبستگی رابطه بین انواع عدالت سازمانی دانشگاه با احساس خودکارآمدی حرفهای اعضای هیئت علمی
جدول ۸: ضریب همبستگی رابطه بین انواع عدالت سازمانی با احساس خودکارآمدی حرفهای اعضای هیئت علمی
متغیر
احساس خودکارآمدی حرفهای اعضای هیئت علمی
عدالت رویه ای
۳۹/۰
٠٠١/٠
عدالت مراوده ای
۲۹/۰
٠۰۲/٠
عدالت توزیعی
۴۳/۰
٠٠١/٠
با توجه به جدول شماره ۸، ملاحظه می شود که روابط مثبت و معناداری (۳۹/۰، ۲۹/۰، ۴۳/۰) به ترتیب بین انواع عدالت سازمانی رویه ای، مراوده ای و توزیعی با احساس خودکارآمدی حرفهای اعضای هیئت علمی وجود دارد.
در ادامه به بررسی رابطه نوع ساختار سازمانی و نوع عدالت سازمانی با احساس خودکارآمدی حرفهای اعضای هیئت علمی با بهره گرفتن از رگرسیون چندگانه پرداخته شده است. برای این منظور نوع ساختار سازمانی دانشگاه متغیر پیش بین و نوع عدالت سازمانی به عنوان متغیر وابسته و احساس خودکارآمدی حرفهای اساتید به عنوان متغیر مستقل در نظر گرفته شده است. شکل شماره ۲ نشان میدهد که احساس خودکارآمدی حرفهای اساتید از طریق واسطه متغیرهای نوع ساختار سازمانی (تواناساز، بازدارنده) و نوع عدالت سازمانی (رویه ای، مراوده ای و توزیعی) با یکدیگر، پیش بینی می شود.
بین ساختار تواناساز با احساس خودکارآمدی حرفهای اعضای هیئت علمی (۰۱/۰≥ P و ۴۵/۰- = β) رابطه منفی معنادار، به وجود دارد. همچنین بین ساختار بازدارنده با احساس خودکارآمدی حرفهای اعضای هیئت علمی (۰۱/۰≥ P و ۶۶/۰ = β) رابطه مثبت معنادار، وجود دارد.
بهعلاوه بین عدالت رویه ای با احساس خودکارآمدی حرفهای اعضای هیئت علمی (۰۱/۰≥ P و ۳۹/۰ = β) رابطه مثبت معنادار، بین عدالت مراوده ای با احساس خودکارآمدی حرفهای اعضای هیئت علمی (۰۱/۰≥ P و ۲۴/۰ = β) رابطه مثبت معنادار، بین عدالت توزیعی با احساس خودکارآمدی حرفهای اعضای هیئت علمی (۰۱/۰≥ P و ۴۸/۰ = β) رابطه مثبت معنادار، وجود دارد.
مطابق شکل (۳) ملاحظه می شود که ساختار تواناساز با واسطه عدالت رویه ای پیش بینیکننده مثبت و معنادار (۰۱/۰≥ P و ۶۹/۰ = β) احساس خودکارآمدی حرفهای اعضای هیئت علمی، ساختار تواناساز با واسطه عدالت مراوده ای پیش بینیکننده مثبت و معنادار (۰۱/۰≥ P و ۷۲/۰ = β) احساس خودکارآمدی حرفهای اعضای هیئت علمی، ساختار تواناساز با واسطه عدالت توزیعی پیش بینیکننده مثبت و معنادار (۰۱/۰≥ P و ۲۹/۰ = β) احساس خودکارآمدی حرفهای اعضای هیئت علمی، میباشند.
همچنین ساختار بازدارنده با واسطه عدالت رویه ای پیش بینیکننده منفی و معنادار (۰۱/۰≥ P و ۴۲/۰- = β) احساس خودکارآمدی حرفهای اعضای هیئت علمی، ساختار بازدارنده با واسطه عدالت مراوده ای پیش بینیکننده منفی و معنادار (۰۱/۰≥ P و ۵۱/۰- = β) احساس خودکارآمدی حرفهای اعضای هیئت علمی، ساختار بازدارنده با واسطه عدالت توزیعی پیش بینیکننده منفی و معنادار (۰۱/۰≥ P و ۲۳/۰- = β) احساس خودکارآمدی حرفهای اعضای هیئت علمی، میباشند.
به منظور تعیین برازش مدل نیز، با بهره گرفتن از نرم افزار Liserl، مقادیر مختلف برازش محاسبه شد (شکل شماره ۱). بر این اساس با توجه به بالا بودن شاخصهای برازش[۸۹] NFI و [۹۰] GFI و پایین بودن شاخص خطای [۹۱]SRMR ، میتوان دریافت که مدل مذکور از برازش بالایی برخوردار میباشد.
شاخص
مقادیر برازش
GFI
۸۱/۰
NFI
۶۶/۰
SRMR
۱۰/۰
ساختار تواناساز
ساختار بازدارنده
عدالت
رویه ای
عدالت مراوده ای
عدالت توزیعی
خودکارآمدی
حرفه ای
شکل ۲: بررسی رابطه نوع ساختار سازمانی و عدالت سازمانی با احساس خودکارآمدی حرفهای اعضای هیئت علمی دانشگاه یاسوج
Chi-Square=68.46, df=3, P-value=0.00000, RMSEA=0.445
۴-۲- خلاصه یافته ها
با توجه به هدف و پرسشهای پژوهش، یافته های حاصل از تجزیه و تحلیل داده های این پژوهش به طور خلاصه به شرح زیر میباشند:
۱- ساختار سازمانی غالب در دانشگاه یاسوج از نظر اعضای هیئت علمی، ساختار بازدارنده است.
۲- از دیدگاه اعضای هیئت علمی دانشگاه یاسوج، عدالت سازمانی در سطح بسیار پایینی (کمتر از چارک اول مقیاس) میباشد.
فرم در حال بارگذاری ...
[جمعه 1401-09-25] [ 05:34:00 ب.ظ ]
|