۳-۸-۱-۱- مرحله اول: شناسایی مسئله

در این مرحله ما نیاز داریم که مسئله واقعی را پیدا کنیم، متغیرها و مفهوم‌های کلیدی را بشناسیم، افق فکری را تعیین کنیم و سیاست آن مسئله را به صورت پویا مشخص کنیم.

۳-۸-۱-۲- مرحله دوم: فرضیه‌های پویا

مدل‌ساز باید یک نظریه‌ای از چگونگی تحریک و برانگیختن مسئله را توسعه و گسترش دهد. این کار، مدل‌سازی تلاش‌‌ها را از طریق ساختارهای معینی راهنمایی می‌کند. در این مرحله ما نیاز داریم که نمودار حلقوی علت و معلولی که پیوندهای سببی بین متغیرها را توضیح می‌دهد و نمودار علت و معلولی را به نمودار جریان تبدیل می‌کند را بسط و گسترش دهیم.

۳-۸-۱-۳- مرحله سوم: فرمول‌بندی

برای تعریف مدل پویایی سیستم، بعد از این‌که ما نمودار حلقوی علت و معلولی را به نمودار جریان تبدیل کردیم باید توصیف و شرح سیستم را به سطح، نرخ و معادلات کمکی تبدیل کنیم. ما نیاز داریم که بعضی از پارامترها، روابط رفتاری و شرایط اولیه را تخمین بزنیم. با نوشتن معادلات ما وقفه‌ها و عدم مشمولیت‌هایی که باید در توصیف و تشریح اولیه اصلاح شوند را روشن سازیم.

۳-۸-۱-۴- مرحله چهارم: تست کردن

هدف از تست کردن مقایسه رفتار شبیه‌سازی شده مدل با رفتار واقعی سیستم است.

۳-۸-۱-۵- مرحله پنجم: فرمول بندی و ارزیابی خط مشی

وقتی که مدل‌سازان اطمینانشان را در ساختار و رفتار مدل گسترش دادند ما می‌توانیم از آن برای طراحی و ارزیابی سیاست‌ها برای پیشرفت و بهبود استفاده کنیم. فعل و انفعالات و تاثیرات متقابل سیاست‌های مختلف نیز باید در نظر گرفته شوند چون سیستم‌های واقعی غیرخطی هستند(مداح،۱۳۹۰).

مرحله اول

تحلیل موقعیت

بیان شرایط مسئله

مرحله دوم

نمودار علی و معلولی

مرحله سوم

نمودار جریان

فرمول بندی

مرحله چهارم:

شبیه سازی و اعتبار سنجی

مرحله پنجم:

ایجاد سناریو و خط مشی

بهبود خط مشی

شکل۳-۲ مراحل مدل پویایی سیستم(مداح مرتضی،۱۳۹۰)

۳-۸-۲- ابزارهای مورد استفاده درپویایی سیستم

درپویایی سیستم برای مدل‌سازی از ابزارهایی استفاده می‌گردد که در ذیل به معرفی آن ها پرداخته شده است.

۳-۸-۲-۱- نمودار علت – معلولی

سیستم داینامیک با بهره گرفتن از رویکرد سیستمی ، اولین و ابتدایی‌ترین نمودار لازم یعنی (نمودار علت- معلولی[۱۱۲]) را رسم می‌کند. در این نمودار سعی می‌گردد ارتباط پویا و داینامیک بین عوامل رسم شود تا با این کار در مراحل بعد بتوانیم تأثیر این روابط را بر رفتار سیستم بهتر درک کنیم. همچنین در این نمودار با تعیین نحوه اثرگذاری عوامل بر یکدیگر (مثبت یا منفی) بازخور حلقه‌های تشکیل شده مشخص می‌شود که این کار این امکان را به ما می‌دهد که با اعمال نیروهای اهرمی رفتار سیستم را کنترل کنیم.

۳-۸-۲-۲- نمودار موجودی – جریان یا نرخ – حالت

نمودار موجودی – جریان یا نرخ – حالت[۱۱۳]، از نمودارهای علت – معلولی اقتباس می‌گردند. در واقع این نمودار را با توجه به ویژگی‌های هر یک از عوامل درگیر رسم می‌کنیم و سپس روابط کیفی تعیین شده در نمودارهای علت – معلولی را با معادلات ریاضی به مقادیر کمی تبدیل می‌کنیم. با بررسی رفتار یک متغیر در یک حالت پویا، پیش‌بینی روندها و تعاملات انجام می‌شود .

۳-۸-۲-۳- نمودار رفتاری

نمودارهای رفتاری[۱۱۴] سیستم، در انتها با کمک نرم‌افزارهای مرتبط، استخراج می‌شوند که تحلیلگر با بهره گرفتن از این نمودارها و مشاهده‌ رفتار سیستم در برابر تغییرات اعمال شده بر روی آن، به تحلیل و بررسی رفتار سیستم می‌پردازد و مناسب‌ترین استراتژی‌ها را برای سیستم برمی‌گزیند(آذر وخدیور،۱۳۸۹)؛( افشارکاظمی و همکاران،۱۳۸۸).

۳-۹- جمع بندی

در این فصل ‌در مورد اصول روش تحقیق و روایی و اعتبار روش مورد استفاده بحث گردید، سپس پیرامون جامعه آماری و متغیرهای تحقیق مطالبی بیان شد. در دو فصل آینده تجزیه و تحلیل مدل و پیشنهادات کاربردی و پژوهشی ارائه می‌شوند.

فصل چهارم

جمع‌‌آوری و تجزیه و تحلیل داده ها

۴-۱- مقدمه

در این فصل ‌در مورد مراحل اجرای این پژوهش توضیحاتی داده می‌شود. ابتدا ‌در مورد این‌که چگونه با بهره گرفتن از روش دلفی فازی عوامل مؤثر بر شکل‌گیری برند نهایی گردیدند مطالبی عنوان خواهد شد و سپس درباره مدل علی- معلولی که با بهره گرفتن از ادبیات تحقیق و با بهره گرفتن از نتایج به دست آمده شکل گرفته مطالبی عنوان خواهد شد. در ادامه ‌در مورد نمودار جریان مباحثی ارائه خواهد شد و در نهایت سناریوهای مورد نظر مطرح و بررسی می‌شود.

۴-۲- چارچوب تحقیق

برای انجام این تحقیق، ابتدا با مطالعات کتابخانه‌ای و بررسی ادبیات تحقیق، عواملی که در شکل‌گیری برند مؤثر هستند استخراج گردید، با توجه به زیاد بودن تعداد عوامل از بین این متغیرها با نظر استاد مشاور ۳۷ عامل شناسایی و انتخاب گردید و در قالب پرسشنامه و طی سه مرحله روش دلفی فازی ۳۴ عامل از بین این عوامل توسط خبرگان نهایی شدند. در مرحله بعد ارتباط بین این متغیرها در قالب نمودار علی- معلولی طراحی شد. در ادامه این نمودار توسط خبرگان دانشگاه و صنعت تأیید و اصلاح شد. با توجه به روابط متغیرها در نمودارعلی- معلولی، نمودار جریان طراحی شد. برای تعیین میزان نسبت متغیرها با یکدیگر، مصاحبه با خبرگان صورت گرفت. سپس با توجه ‌به این مقادیر و مقادیر ثابت برخی از متغیرها که از آمار و مستندات موجود در صنایع غذایی زرین غزال استخراج گردید،‌ فرمول نویسی مدل جریان در نرم افزار ونسیم صورت گرفت. برای متغیرها در نمودار جریان فرمول نویسی شد.

در این تحقیق سال مبنا، سال ۱۳۸۷ در نظر گرفته شد، تا ‌به این سوال پاسخ داده شود که آیا این مدل می‌تواند با پیش‌بینی صحیح مقادیر در زمان حاضر(سال ۱۳۹۱)، مقادیر سال‌های آتی را نیز به درستی پیش‌بینی کند؟

برای بررسی اعتبار خروجی‌های مدل ضمن بررسی اینکه آیا مدل توانسته برآورد خوبی در زمان حاضر داشته باشد، نمودارها و خروجی‌ها مورد تأیید نظر خبرگان قرار گرفت. مراحل انجام کار در نمودار ۴-۱ نشان داده شده است.

مرور پیشینه

شناسایی عوامل شکل‌گیری برند

‌ روش دلفی فازی

نهایی کردن عوامل مؤثر بر شکل‌گیری برند

ارائه مدل شکل‌گیری برند ‌بر اساس عوامل مؤثر بر شکل‌گیری برند

پویایی سیستم

تهیه نمودار علی-معلولی اولیه

تهیه نمودار جریان و فرمول نویسی متغیرها

اجرای مدل و سناریو سازی

تأیید نهایی توسط خبره

نمودار ۴-۱ مراحل انجام تحقیق

۴-۳- گام‌های عملیاتی روش دلفی فازی

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...