_ میشل هانلن، جیمز مایرز و تری شولین [۳۱](۲۰۰۷)، به بررسی میزان اطلاع رسانی سود‌های تقسیمی ‌در مورد سودهای آتی پرداختند و ‌به این نتیجه رسیدند که هرچه میزان سود تقسیمی پرداختی در شرکت ها بیش تر باشد، پیش‌بینی سود‌های آتی هم دقیق تر خواهد بود.

_ هاتن و استاکن [۳۲](۲۰۰۹)، ویژگی‌های پیش‌بینی‌های ثبت شده شرکت و چگونگی تاثیر دقت پیش‌بینی سود قبلی را در پاسخ سرمایه گذاران به پیش‌بینی سود آینده را مورد بررسی قرار دادند. آن‌ ها در پژوهش خود ‌به این نتیجه رسیدند که رفتار پیش‌بینی‌های قبلی شرکت اجازه می‌دهد تا برای پیش‌بینی‌های آینده اعتبار کافی ایجاد شود.

_ پتریچ مانسون و اکوآکلی[۳۳](۲۰۰۹)، رابطه نوسان پذیری سود و سود آتی را بررسی کردند. نتایج این پژوهش وجود رابطه ی منفی بین نوسان پذیری سود آتی را نشان داد.

_فانگ[۳۴] (۲۰۰۹)، نقش دقت پیش‌بینی مدیریت را در بر آورد خطای پیش‌بینی سود، مورد مطالعه قرار داده وی در پژوهش خود ‌به این نتیجه رسید که رابطه‌ای با اهمیت و منفی، بین دقت پیش‌بینی سود و خطای پیش‌بینی مدیریت وجود دارد.

جدول ۲- ۱- خلاصه مطالعات داخلی

نام محقق
سال
خلاصه پژوهش

کردستانی

۱۳۷۴

سود حسابداری توان پیش‌بینی بیشتری در مقایسه با جریان‌ نقدی دارد.

رشید زاده

۱۳۷۸

بورس اوراق بهادار اثر معنا داری بر متغیر های اقتصادی دارد.

آزاد

۱۳۸۳

بین سود پیش‌بینی شده توسط شرکت ها و سود واقعی رابطه ی معنا داری وجود دارد.

قاسمی

۱۳۸۴

دقیق تر بودن پیش‌بینی مدیریت به معنای عدم ارتباط سود هر سال با سود سال های قبل است.

خالقی‌مقدم

۱۳۸۴

رابطه معنا دار بین دقت پیش‌بینی و متغیر های قیمت و اندازه شرکت را تأیید کرد.

مشایخ

۱۳۸۶

با افزایش اندازه شرکت پیش‌بینی مدیریت دقیق تر می شود و دقت پیش‌بینی سود مدیریت در شرکت های سود ده نسبت به زیان ده بیشتر است.

عزیزی

۱۳۸۷

تغییر متغیر های کلان اقتصادی تاثیری در تغییرات شاخص قیمت سهام ندارند.

اکبری

۱۳۸۷

رابطه ی بین صحت پیش‌بینی سود در دوره هایی گذشته با اعتبار پیش‌بینی سود توسط مدیریت را تأیید نمود.

جدول ۲- ۲- خلاصه مطالعات خارجی

نام محقق
سال
خلاصه پژوهش

گراهام، دادو کاتل

۱۹۶۲

تنها راه پیش‌بینی سود آتی استفاده از متوسط سودهای گذشته است.

جلیک و همکاران

۱۹۹۸

دریافتند هر اندازه که شرکت بزرگتر باشد، پیش‌بینی سود توسط مدیریت دارای صحت و دقت بیشتری است.

جگ و مکنومی

۲۰۰۳

خطای پیش‌بینی سود عامل مهمی در عملکرد بازار ثانویه است.

راجرز و استاکن

۲۰۰۵

مدیران خواهان ارائه نادرست اطلاعات پیش‌بینی هستند ولی در عمل با توانایی بازار دریافتن ارائه نادرست روبرو می‌شوند.

گراهام،کمپل و راجگوپال

۲۰۰۵

۸۰% آن ها اعتقاد داشتند که نوسان پذیری سود، قابلیت پیش‌بینی سود را کاهش می‌دهد.

آجنیکا و همکاران

۲۰۰۵

مدیران غیر موظف با دقت پیش‌بینی سود رابطه معنادار مستقیم و در صد مالکیت سرمایه گذاران نهادی نیز با خطای پیش‌بینی سود رابطه معکوس دارد.

اوغلو و مهاجان

۲۰۰۶

ساختار سرمایه ی شرکت ها با نسبت ارزش بازار به ارزش دفتری رابطه منفی دارد..

میشل هانلن، جیمز مایرز و تری شولین

۲۰۰۷

افزایش میزان سود تقسیمی پرداختی در شرکت ها ، با عث می شود پییش بینی سود‌های آتی دقیق تر خواهد بود.

هاتن و استاکن

۲۰۰۹

دقت پیش‌بینی سود قبلی در پیش‌بینی سود آتی مؤثر است.

فانگ

۲۰۰۹

بین دقت پیش‌بینی سود و خطای پیش‌بینی مدیریت رابطه ی منفی و با اهمیت وجود دارد.

پتریچ مانسون و اکوآکلی

۲۰۰۹

رابطه ی منفی بین نوسان پذیری سود آتی وجود دارد.

فصل سوم

روش تحقیق

۳-۱- مقدمه

هدف از انجام هر نوع تحقیق و پژوهش علمی کشف یک واقعیت است و واقعیت بر مبنای کاوش و کشف روابط منطقی است که در جریان استفاده از روش ها و ابزارهای علمی و مرتبط ساختن عوامل موضوع پژوهش باید رعایت گردد. یک محقق پس از انتخاب موضوع باید به دنبال تعیین روش تحقیق باشد. انتخاب روش تحقیق به هدف ها و ماهیت موضوع پژوهش و امکانات اجرایی آن بستگی دارد. ‌بنابرین‏ هنگامی می‌توان ‌در مورد روش بررسی و انجام یک تحقیق تصمیم گرفت که ماهیت، موضوع و اهداف آن مشخص باشد (نادری و سیف نراقی، ۱۳۷۱).

‌بنابرین‏ انتخاب روش تحقیق بستگی به اهداف، ماهیت موضوع تحقیق و امکانات اجرایی آن دارد و تشریح روش انتخاب شده در هر تحقیق علمی از اهمیت خاصی برخوردار است. از این رو، در فصل حاضر روش انجام تحقیق تشریح می‌شود؛ ‌به این ترتیب که ابتدا مسئله و فرضیه‌های تحقیق ارائه می‌گردد. آنگاه جامعه آماری، نمونه آماری و روش جمع‌ آوری داده ها بیان می‌شود. سپس مدل رگرسیونی مورد نیاز جهت آزمون فرضیه‌های تحقیق ارائه خواهد شد. در ادامه به تشریح و نحوه محاسبه متغیرهای وابسته، مستقل و کنترلی تحقیق پرداخته می‌شود و در نهایت آزمون های آماری استفاده شده در تحقیق جهت بررسی فرضیه های مطرح شده و معنی داری مدل رگرسیونی برازش شده، ارائه می‌گردد.

۳-۲- مسئله تحقیق

سوال اصلی این تحقیق به صورت زیر می‌باشد:

۱٫ آیا متغیرهای کلان اقتصادی و نسبت ارزش بازار به ارزش دفتری بر صحت پیش‌بینی سود شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران اثر گذار می‌باشد؟

۳-۳- فرضیه‌های تحقیق

به منظور بررسی تاثیر متغیرهای کلان اقتصادی و نسبت ارزش بازار به ارزش دفتری بر صحت پیش‌بینی سود شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و با توجه به مبانی نظری بیان شده در فصول اول و دوم تحقیق حاضر، فرضیه هایی به صورت زیر برای آزمون تدوین می‌شوند:

فرضیه اول: بین نرخ تورم و صحت پیش‌بینی سود شرکت ها رابطه ی معنی داری وجود دارد.

فرضیه دوم: بین نرخ ارز و صحت پیش‌بینی سود شرکت ها رابطه ی معنی داری وجود دارد.

فرضیه سوم: بین شاخص بورس و صحت پیش‌بینی سود شرکت ها رابطه ی معنی داری وجود دارد.

فرضیه چهارم: بین نسبت ارزش بازار به ارزش دفتری و صحت پیش‌بینی سود شرکت ها رابطه ی معنی داری وجود دارد.

۳-۴- جامعه آماری

جامعه بزرگترین مجموعه از موجودات است که در یک زمان معین مورد توجه، قرار می‌گیرند و حداقل دارای یک صفت مشخصه می‌باشند. صفت مشخصه، صفتی است که بین همه عناصر جامعه آماری مشترک و متمایز کننده جامعه آماری از سایر جوامع باشد (نادری و سیف نراقی، ۱۳۷۱).

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...