۶/۱۰۷۴

گلدهی

۶۱

۶۵/۱۲۱۱

۶۵

۷/۱۳۴۴

رسیدگی فیزیولوژیک

۱۱۳

۹/۲۰۱۷

۱۲۵

۱۵/۲۲۳۱

دو هفته بعد از کاشت، عملیات تنک کردن به منظور تعیین تراکم مطلوب انجام گرفت. زمین مورد استفاده آلوده به علف هرز تاج خروس بود و مبارزه با سایر علف های هرز در کرت های آلوده به تاج خروس و همچنین در کرتهای بدون علف هرز بصورت وجین دستی (عدم کاربرد علف کش) صورت گرفت. در طول دوره رشد آفت و بیماری خاصی مشاهده نشد. در مرحله پر شدن دانه ها به منظور جلوگیری از حملات پرندگان، طبق ها با بهره گرفتن از پاکت پوشانده شدند. کود نیتروژن از منبع اوره در دو نوبت، ۲/۱ در زمان کاشت و مابقی ، ۴۰ روز بعد از کاشت آفتابگردان بر اساس ۲۰۰ کیلوگرم اوره در هکتار به هر کرت داده شد. در طول دوره رشد تاریخ های جوانه زنی، به ساقه رفتن، ظهور طبق، گلدهی، دانه بندی و رسیدگی فیزیولوژیک (همگی بر حسب ۵۰ درصد مزرعه) در نظر گرفته شدند(Schneiter and Miller, 1981). رویش بوته ها (خروج از خاک) در سال اول در ۳۰ خردادماه و در سال دوم در ۲۴ خردادماه بود. زمان شروع تیمار تنش خشکی در مرحله ۸ برگی بود. هنگامی که پشت طبق در ۹۰ درصد بوته ها به رنگ زرد مایل به قهوه ای درآمد و بذور ۲۰ درصد رطوبت داشتند برداشت نهایی انجام شد.
۴-۳- اعمال تیمار کم آبیاری
برای تعین عمق آب آبیاری بر اساس مقادیر ظرفیت مزرعه ای از طریق روش وزنی با نمونه گیری از اعماق ۳۰-۰ و ۶۰-۳۰ تعین گردید. برای تعیین میزان آب از یک ظرف با حجم مشخص استفاده شد و مقدار آبی که در واحد طول در مدت زمان معین (۵ دقیقه) خارج شد اندازه گیری شد. برای تعیین میزان آب مورد نیاز در هر بار آبیاری از درصد رطوبت وزنی خاک استفاده گردید. به این منظور ۲۴ ساعت پیش از هر آبیاری از ۳ عمق خاک مزرعه (۳۰-۰، ۶۰-۳۰ و ۹۰-۶۰ سانتی متری) نمونه برداری شد و پس از خشک شدن در آون، میزان رطوبت وزنی خاک تعیین گردید. بر این اساس، میزان آب مورد نیاز با توجه به تیمار آبیاری با بهره گرفتن از معادله ۱-۳ (Micheal and Ojha,1987) محاسبه شد.

معادله ۱-۳
که در این معادله : ارتفاع آب مورد نیاز برای آبیاری، : ظرفیت مزرعه خاک محل مورد آزمایش بر حسب درصد وزنی، : رطوبت وزنی خاک، : چگالی ظاهری خاک و : عمق نمونه برداری از خاک بود. حجم آب مورد نیاز در هر بار آبیاری از ضرب ارتفاع آب ( ) در مساحت هر کرت تعیین شد.
۵-۳- پارامترهای اندازه گیری شده
ارتفاع بوته
قطر طبق
قطر میانی ساقه
وزن خشک ساقه وطبق
عملکرد بیولوژیک
تعداد دانه
وزن هزار دانه
عملکرد دانه
شاخص برداشت
درصد و عملکرد روغن
برای بررسی روند رشد، اولین نمونه برداری۱۰ روز بعد از کاشت شروع شد و سپس در مراحل ۱۲ برگی، ظهور طبق و گلدهی به روش تخریبی تکرار گردید. در هر کرت فرعی و از ردیف های میانی، ۲ بوته که در شرایط طبیغی رقابت رشد کرده بودند برداشت و ارتفاع بوته اندازه گیری رشد. تعداد برگ ها شمارش و به آزمایشگاه منتقل شدند. سطح برگ و وزن تر بوته محاسبه گردید و سپس نمونه ها در آون در دمای ۷۰ درجه به مدت ۷۲ ساعت قرار داده شدند و سپس وزن خشک آنها محاسبه شد.
۱-۵-۳-ارتفاع بوته
برای تعیین ارتفاع بوته، در هنگام برداشت از هر کرت فرعی تعداد ۴ بوته به طور تصادفی انتخاب گردید و ارتفاع ساقه اصلی از سطح زمین تا زیر طبق بر حسب سانتی متر اندازه گیری و سپس میانگین آنها محاسبه شد.
۲-۵-۳-قطر ساقه
قطر قسمت های مختلف ساقه بر حسب سانتی متر پس از برداشت نهایی به تفکیک بخش های تحتانی (۱۰ سانتی متری بالای سطح خاک)، میانی (وسط بوته) و فوقانی (۱۰ سانتی متری زیر طبق) تعیین شد.
۳-۵-۳-عملکرد دانه
به منظور تعیین عملکرد دانه، پس از رسیدگی فیزیولوژیک(مرحله رشدی R9) از هر کرت با حذف ردیف های کناری و نیم متر از ابتدا و انتهای ردیف های میانی به عنوان اثر حاشیه، یک متر مربع از ردیف های وسط برداشت شد و دانه ها از طبق جدا و عملکرد دانه براساس ۱۰ درصد رطوبت ثبت گردید.
۴-۵-۳-عملکرد بیولوژیک
عملکرد بیولوژیک به صورت مجموع وزن خشک اندام های هوایی و دانه ها در نظر گرفته شد. برای تعیین وزن خشک، از دو ردیف با حذف حاشیه ها ۴ بوته برداشت شده و سپس نمونـه ها در آونی با دمای ۷۵ درجه سانتی گراد به مدت ۴۸ ساعت خشک گردیدند و بلافاصله پس از خروج از آون توزین شدند.
۵-۵-۳-اجزای عملکرد دانه
برای تعیین اجزای عملکرد دانه (تعداد دانه در طبق، وزن هزاردانه) تعداد ۴ بوته به طور تصادفی انتخاب و سپس میانگین آنها محاسبه شد.
۶-۵-۳-شاخص برداشت
برای محاسبه شاخص برداشت، از فرمول زیر استفاده شد که در آنGY عملکرد دانه و BY عملکرد بیولوژیک گیاه است:

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...