۰

-۰٫۵۰۲۱۸۹

-۵٫۴۰۵۸۲

پارسیان

۱۲

۰٫۰۰۰۱

-۰٫۲۰۵۷۸۷

-۴٫۱۸۰۰۳

اقتصاد نوین

۱۳

۰

-۰٫۲۷۰۸۱۶

-۲۶٫۷۹۸۱

پاسارگاد

۱۴

۰

-۰٫۴۹۲۰۳۷

-۴٫۶۲۵۲۲

سرمایه

۱۵

۰٫۰۵۲

۰٫۴۲۳۶۰۷

۱٫۹۶۴۹۶۸

صنعت ومعدن

۱۶

منبع: یافته های تحقیق
۴-۶٫ بحثی پیرامون اعتبار نتایج
در تحقیق حاضر هدف اصلی بررسی وجود رابطه‌ی آماری معنی‌دار بین متغیر وابسته و متغیرهای توضیحی می‌باشد. در اصطلاح گفته می‌شود که این نوع تخمین‌های آماری از نوع تخمین‌های وابسته به شرایط هستند و از نوع تخمین‌هایی که در پی کشف ساختار و علیت و جهت علیت بین متغیرها هستند، نیست. البته در چنین شرایطی باید در تفسیر ضرایب برآورد شده احتیاط صورت گیرد و تفاسیری که دال بر روابط علی باشد صورت نگیرد. علاوه‌ بر اینکه انجام چنین تحلیل‌هایی منظور ما از انجام این تحقیق را تأمین نمی‌کند در عین حال در ظرفیت یک پایان‌نامه‌ی کارشناسی ارشد نیز نمی‌گنجد (که مسأله‌ی درون‌زایی در مورد داده‌های پانلی و راه‌های شناسایی و برطرف کردن آن جز مسائل پیشرفته‌ی اقتصاد سنجی است و به عنوان شاهد شناسایی درون‌زایی در داده‌های پانلی هنوز در نرم‌افزارهای اقتصاد سنجی به عنوان یک آیتم پیش‌فرض وجود ندارد).
از طرف دیگر می‌توان گفت که مسأله‌ی درون‌زایی در مدل‌های رگرسیونی در مورد متغیرهایی اتفاق می‌افتد که استوکاستیک یا تصادفی باشند. در حالی که متغیرهای اصلی مد نظر ما در این تحقیق توسط سیستم بانکی به شدت کنترل می‌شوند و نمی‌توان گفت که متغیرهای نسبت مانده تسهیلات به دارایی، نسبت مانده مطالبات معوق به مانده تسهیلات اعطایی، نسبت مانده مطالبات معوق به مانده تسهیلات اعطایی، نسبت کفایت سرمایه، بدهی بانک به بانک مرکزی، اندازه بانک (لگاریتم داراییهای بانک) به طور تصادفی اتفاق می‌افتند تا اینکه مسأله‌ی درون‌زایی در مورد این متغیرها پیش آید. لذا با عنایت به مطالب ذکر شده در این تحقیق به مسأله‌ی درون‌زایی پرداخته نشده است. زیرا که حتی وجود چنین مسأله‌ای در مورد مدل چندان محتمل نیست.
۴-۷٫ پاسخ به سوالات و فرضیات تحقیق
به منظور پاسخگویی به سوالات تحقیق و آزمون فرضیات، مباحث مطرح شده در فصول پیشین، چارچوب نظری و نتایج محاسبات انجام شده مورد بررسی قرار گرفت. بدین ترتیب امکان پاسخگویی به سوالات و فرضیات تحقیق و نتیجهگیری از آنها به منظور ارائه پیشنهادات مناسب فراهم آمده است. بنابراین در این قسمت ابتدا سوالات و سپس فرضیات تحقیق ذکر میگردند و پاسخ آنها در ذیل هر یک از آنها گنجانده میشود.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

۴-۷-۱٫ پاسخ به سوالات تحقیق
آیا متغیرهای کلیدی اقتصاد کلان (تولید ناخالص داخلی، تورم، نرخ ارز، عرضه پول)، اثر معنیداری بر رفتار اعتباری بانکهای تجاری در ایران دارد؟
با توجه به نتایج بدست آمده از مدلها، تولید ناخالص داخلی حقیقی، عرضه پول حقیقی، نرخ ارز و تورم، در سطح اطمینان ۹۰% در مدل اصلی، بر رفتار اعتباری بانکها اثر معنیدار دارد. این اثرگذاری برای متغیرهای عرضه پول حقیقی و نرخ ارز مثبت و برای تولید ناخالص داخلی حقیقی و تورم منفی میباشد.
کدامیک از متغیرهای داخلی بانک بر رفتار اعتباری بانکهای تجاری بیشترین اثرگذاری را دارد؟
نتایج حاصل از تخمین مدلها نشان میدهد که متغیری که بیشترین اثرگذاری را بر رفتار اعتباری در میان سایر متغیرهای داخلی بانک دارد، نسبت کفایت سرمایه میباشد. زیرا علاوه بر اینکه این متغیر معنیدار میباشد دارای بیشترین ضریب در میان سایر متغیرهای داخلی بانک نیز است.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...