استخر ورزشی (Swimming Pool)
کانون ورزشی (Sport Center)
استادیوم ورزشی ( Stadium/Colisium)
باشگاه ورزشی (Sport Clup)
زورخانه
اماکن ورزشی موجود در کشور
طبق آخرین آمار منتهی به سال ۱۳۹۱، اماکن ورزشی موجود کل کشور، ۱۹۲۸۲ مکان ورزشی می­باشد که ۱۶۵۷۸ از آن شهری و ۲۷۰۴ اماکن، روستایی می­باشد. از این مقدار اماکن ورزشی، ۱۴۰۹۹ اماکن، متعلق به بخش عمومی (ادارات دولتی و وزارت ورزش و جوانان) و ۵۱۸۳ مکان ورزشی متعلق به بخش خصوصی می­باشد (شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی کشور، ۱۳۹۲).
نمودار (۴-۱۰) اماکن ورزشی موجود کشور را به تفکیک استانی نشان می­دهد.
اماکن ورزشی موجود کشور به تفکیک استان
با توجه به نمودار (۴-۱۰) ملاحظه می­ شود که استان­های تهران، مازندران و فارس در رتبه ­های اول تا سوم کشور قرار دارند و استان­های کهکیلویه، ایلام و البرز در رتبه ­های بیست و نهم تا سی و یکم جای گرفته­اند.
نمودار (۴-۱۱) و (۴-۱۲) تعداد اماکن ورزشی را به ترتیب با مقایسه بخش خصوصی و عمومی و شهری و روستایی نشان می­دهد.
مقایسه اماکن ورزشی عمومی و خصوصی به تفکیک استانی
مقایسه اماکن ورزشی شهری و روستایی به تفکیک استانی
اماکن ورزشی در حال احداث
آمار اماکن ورزشی در دست احداث، طبق داده ­های اسفندماه سال ۱۳۹۱، ۲۸۴۵ مکان ورزشی می­باشد که از این تعداد، ۱۸۸۶ مکان شهری و ۹۵۹ مکان ورزشی روستایی در دست احداث می­باشد. از کل اماکن ورزشی در حال ساخت، ۲۷۳۵ اماکن متعلق به بخش عمومی (ادارات دولتی و وزارت ورزش و جوانان) و ۱۱۰ مکان متعلق به بخش خصوصی می­باشد (همان).
نمودار (۴-۱۳)، مربوط به اماکن در حال احداث کشور می­باشد که به تفکیک استانی آورده شده است.
تعداد اماکن ورزشی در حال احداث کشور به تفکیک استانی
همانطور که در نمودار (۴-۱۳) ملاحظه می­ شود، استان­های خراسان­رضوی، هرمزگان و اصفهان، بیشترین اماکن در حال احداث کشور را دارا می­باشند و استان­های سمنان، سیستان و بلوچستان و بوشهر کمترین مکان­های در حال ساخت را دارند.
۴-۸-۳- کل اماکن ورزشی (مجموع موجود و در حال احداث)
با توجه به آمار فوق­الذکر، کل اماکن ورزشی موجود کل کشور، ۲۲۱۲۷ مکان ورزشی می­باشد که ۱۸۴۶۴ از آن، شهری و ۳۶۶۳ اماکن، روستایی می­باشد. از این مقدار اماکن ورزشی، ۱۶۸۳۴ اماکن، متعلق به بخش عمومی (ادارات دولتی و وزارت ورزش و جوانان) و ۵۲۹۳ مکان ورزشی متعلق به بخش خصوصی می­باشد (همان).
نمودار (۴-۱۴) تعداد اماکن کل کشور را به تفکیک استانی نشان می­دهد
تعداد اماکن ورزشی کل کشور به تفکیک استانی
خلاصه فصل
در این فصل، ابتدا خلاصه­ای از تاریخچه تربیت بدنی در کشور، از دوران باستان تا امروز بحث شد. با توجه به اینکه از سال ۱۳۲۹ شمسی، در بودجه کل کشور، برای بخش تربیت بدنی ردیف بودجه اختصاص داده شده است، لذا آمار مربوطه از سال ۱۳۲۹ تا ۱۳۹۱، استخراج گردید. مروری بر برنامه ­های توسعه­ای کشور بعد از انقلاب اسلامی، نشان می­دهد که در سه برنامه اول، دوم و سوم، با اینکه تبصره و بندهایی آورده شده است اما عملکرد مناسبی وجود ندارد، بطوری­که اکثر تبصره­های برنامه سوم به برنامه چهارم منتقل شده است.

( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

در ادامه فصل به بررسی هزینه ورزشی خانوار ایرانی و استخراج آمار مربوط به آن پرداخته شد و سپس آمار اماکن ورزشی موجود و در حال احداث مورد بررسی قرار گرفت.
معرفی مدل و برآورد آن
مقدمه
پس از بررسی­های تئوریک و نظری و مروری بر مطالعات انجام شده در خصوص اثرات اقتصادی ورزش و عوامل اثرگذار بر رشد و توسعه اقتصادی کشورها از طریق سرمایه ­گذاری و مشارکت در ورزش، در این بخش از تحقیق، سعی می­گردد با بهره­ گیری از ادبیات موجود، الگوی رشد با لحاظ متغیر توضیحی مخارج ورزشی، معرفی و برآورد گردد.
قبل از بررسی مباحث فوق­الذکر، باید به این مسئله اذعان نمود که همواره بهبود رشد اقتصادی با روندی متوازن و به دور از جهش­های ناگهانی هدف­گذاری سیاستگذاران اقتصادی کشورها بوده است. بویژه در دهه اخیر که رقابت کشورها بر سر کسب و تصاحب بازارهای منطقه­ای و بین ­المللی و افزایش قدرت اقتصادی در سطح بین ­المللی متمرکز شده، موجب گردیده که اقتصاددانان و سیاستگذاران به سمت توسعه الگوهای رشد اقتصادی حرکت کنند که از این جمله بررسی نقش مخارج و سرمایه ­گذاری در بخش ورزش بر رشد اقتصادی می­باشد.
از سوی دیگر، کشور ایران، نیز همسو با تحولات جهانی و منطقه­ای، چشم­اندازی را در افق بیست ساله انتخاب کرده تا در سال ۱۴۰۴ به کشوری توسعه یافته با جایگاه اول اقتصادی در میان کشورهای آسیای جنوب غربی مبدل گردد. لذا کشوری که آرمان خود را دستیابی به اقتصاد اول منطقه اعلام کرده، لازم است به کلیه عوامل اثرگذار بر رشد و توسعه اقتصادی توجه نماید.
همانطور که اشاره شد، یکی از عوامل مهم و تأثیرگذار بر رشد اقتصادی در کشورها، سرمایه ­گذاری در حوزه ورزش می­باشد. در این فصل، دو فرضیه اصلی رساله، یعنی اثر مخارج ورزشی بر رشد اقتصادی بصورت مستقیم و با بهره گرفتن از مدل رشد و اثر مخارج ورزشی بر رشد اقتصادی از کانال سرمایه انسانی (غیرمستقیم) مورد ارزیابی قرار می­گیرد.
معرفی مدل اول (اثر مخارج ورزش بطور مستقیم)
برای بررسی فرضیات تحقیق، لازم است الگوی رشد بر اساس متغیرهای اصلی و کنترل، تصریح شده و برآورد گردد. مطابق ادبیات موضوع و ادبیات نظری رشد، عامل سرمایه و انباشت ثروت به عنوان یکی از مؤلفه­ های اثرگذار در متون و ادبی
ات اولیه رشد اشاره شده و سپس با مطالعات بیشتر، عامل نیروی انسانی و تغییرات جمعیتی و در مراحل بعدی، سرمایه انسانی و نیروی کار دانش­محور، به عنوان متغیرهای مهم در الگوی رشد معرفی شده ­اند.
مدل مورد استفاده در این قسمت، برگرفته از الگوی رینهارت و خان(۱۹۸۹) و الگوی بوپن (۲۰۰۶) می­باشد. مدل مورد استفاده هر دو، برگرفته از تابع کاب- داگلاس می­باشد که به صورت زیر مطرح می­نمایند:
(۵-۱)
که در آن تولید کل، شاخص کل بهره­وری، نیروی کار شاغل در کل اقتصاد، سرمایه ثابت ناخالص داخلی در کلیه بخش­های اقتصاد به جز بخش ورزش، سرمایه کل (دولتی و خصوصی) در بخش ورزش و جزء اخلال می­باشد.
با توجه به اینکه هدف این رساله، بررسی اثر مخارج دولت در بخش ورزش بر رشد اقتصادی می­باشد، و با توجه به نظریه اصل شتاب انعطاف­پذیر مبنی بر این­که سرمایه ­گذاری رابطه مستقیم با موجودی سرمایه دارد می­توانیم در مدل بالا به جای موجودی سرمایه، از تغییرات سرمایه (که برابر سرمایه ­گذاری می­باشد) استفاده کرد و بنا به ماهیت تحقیق می­بایست متغیر تشکیل سرمایه ثابت ناخالص داخلی (سرمایه ­گذاری) را به بخش دولتی و خصوصی تفکیک کنیم.
رینهارت و خان در مقاله خود برای بررسی اثر سرمایه ­گذاری دولتی و خصوصی بر رشد اقتصادی تفکیک زیر را در تابع تولید در نظر گرفتند:
(۵-۲)
که در معادله فوق متغیر تشکیل سرمایه ثابت ناخالص داخلی کل، تشکیل سرمایه ثابت ناخالص بخش خصوصی و تشکیل سرمایه ثابت ناخالص بخش دولتی می­باشد.
حال در مطالعه حاضر برای بررسی اثر سرمایه ­گذاری دولت در بخش ورزش بر رشد اقتصادی متغیر را به دو متغیر تشکیل سرمایه ثابت ناخالص داخلی در بخش ورزش و تشکیل سرمایه ثابت ناخالص دولتی در سایر بخش­ها (غیر از بخش ورزش) تفکیک می­ شود. بنابراین خواهیم داشت:
(۵-۳)
که در آن متغیر بیانگر تشکیل سرمایه ثابت ناخالص دولت در بخش ورزش و متغیر معرف تشکیل سرمایه ثابت ناخالص داخلی در سایر بخش­ها (غیر از بخش ورزش) می­باشد. با لحاظ روابط (۴-۱)، (۴-۲) و (۴-۳) در مدل، فرم لگاریتمی تابع تولید کاب داگلاس بصورت زیر خواهد بود:
(۵-۴)
در متون و ادبیات رشد، عامل نیروی انسانی و تغییرات جمعیتی و در مراحل بعدی، سرمایه انسانی و نیروی کار دانش مدار به عنوان متغیرهای مهم در الگوی رشد معرفی شده ­اند لذا این متغیر نیز در نظر گرفته شده است. همچنین متغیر مجازی دوران جنگ نیز آورده شده است. لذا الگوی نهایی بصورت زیر خواهد بود:
(۵-۵)
که در آن:

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...