ارزش افزوده اقتصادی دارای مزایای زیادی است که می‌توان مهم‌ترین آن‌ها را به شرح زیر خلاصه کرد :

    1. ارزش افزوده اقتصادی رابطه نزدیکی با خالص ارزش باز یافتنی دارد، به عبارتی ارزش افزوده اقتصادی با تئوری تأمین مالی که بیان می‌دارد ارزش یک شرکت افزایش خواهد یافت اگر پروژه‌هایی با خالص ارزش باز یافتنی مثبت انتخاب شوند، همسو و سازگار می‌باشد .
    1. ارزش افزوده اقتصادی مدیران ارشد شرکت را نسبت به معیاری که بیشتر تحت کنترل آن‌هاست پاسخگو می‌کند (نرخ بازده و نرخ هزینه سرمایه به وسیله تصمیمات آن‌ها تحت تأثیر قرار می‌گیرد ) نه نسبت به معیارهایی که مدیران احساس کنند نمی‌توانند آن‌ها را به خوبی کنترل نمایند (ارزش بازار سهام).
    1. ارزش افزوده اقتصادی از طریق همه تصمیماتی که مدیران شرکت اتخاذ می‌کنند تحت تأثیر واقع می‌شود . (تصمیمات مربوط به سرمایه گذاری و تقسیم سود ، نرخ بازده سرمایه و تصمیمات مربوط به تأمین مالی ، نرخ هزینه سرمایه را تحت تأثیر قرار می‌دهد ).
    1. ارزش افزوده اقتصادی معیار مناسبی جهت تعیین پاداش مدیران می‌باشد(می‌توان پاداش را به عنوان درصدی از ارزش افزوده اقتصادی که مدیران ایجاد کرده‌اند در نظر گرفت ).
    1. ارزش افزوده اقتصادی به عنوان معیار داخلی سنجش عملکرد، موفقیت شرکت در افزودن ارزش به سرمایه گذاری سهامدارانش را به بهترین نحو نشان می‌دهد .
      1. ارزش افزوده اقتصادی معیاری است که نشان می‌دهد عملکرد واقعی شرکت نسبت به عملکرد پیش بینی شده کاهش یا افزایش داشته است . مثبت بودن این معیار به این معنی است که ارزش شرکت با در نظر گرفتن هزینه برای سرمایه بکار گرفته شده افزایش یافته است .
      2. ( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

    1. ارزش افزوده اقتصادی به عنوان معیار اندازه گیری عملکرد کمتر در معرض تحریف‌های حسابداری قرار دارد. به عبارتی از طریق انجام برخی تعدیلات انحرافات ناشی از تغییر در روش‌ها و برآوردهای حسابداری به حداقل می‌رسد (تهرانی و سراجی، ١٣٨۳)

۴٫۲٫۶٫۲ معایب ارزش افزوده اقتصادی
ارزش افزوده اقتصادی معمولاً بر اساس ارزش‌های تاریخی محاسبه می‌شود بنابراین می‌تواند تا حدودی گمراه کننده باشد. به عبارتی بدون ارزیابی تصمیمات سرمایه گذاری بلند مدت، تجزیه و تحلیل ارزش افزوده اقتصادی می‌تواند نتایج نادرستی را ارائه دهد .

    1. گاهی اوقات انجام تجزیه و تحلیل ارزش افزوده اقتصادی غیرعملی است. به عنوان یک قاعده کلی تجزیه و تحلیل ارزش افزوده اقتصادی برای شرکتهائی که تازه تاسیس شده‌اند و شرکت‌های سرمایه گذاری مناسب نیست .
    1. برای تجزیه و تحلیل ارزش افزوده اقتصادی شناسایی همه منابعی که در یک شرکت مورد استفاده قرار گرفته‌اند ضروری نیست. بسیاری از دارائی‌هایی که در فعالیت‌های یک شرکت بکار گرفته می‌شوند دارایی‌های نامشهود هستند که شناسایی، تعیین ارزش و تعیین هزینه سرمایه برای آن‌ها مشکل می‌باشد (تهرانی و سراجی، ١٣٨۴).
    1. تورم می‌تواند باعث تحریف EVA شود، استفاده از ارزش‌های اسمی حسابداری و هزینه سرمایه بر اساس بهای تمام شده تاریخی، به طور بالقوه می‌تواند بر EVA اثرگذار باشد . این اثر می‌تواند هم باعث افزایش غیرواقعی EVA و هم باعث کاهش غیر واقعی آن شود . انحرافات ایجاد شده بر اثر تورم به اثرات متقابل مشخصات داخلی شرکت‌ها و سطح فعلی و قبلی تورم بستگی دارد ( ٢٠٠۵ .(Warr ,

۵٫۲٫۶٫۲ کاربردهای EVA
برخی از کاربردهای اصلی ارزش افزوده اقتصادی عبارتند از (رهنمای و جلیلی، ۱۳۸۷) :

    1. به کار گیری EVA برای اندازه گیری عملکرد عملیاتی
    1. استفاده از EVA برای تخصیص سرمایه
    1. کاربرد EVA در طرح‌های پاداش مدیریت
    1. استفاده از EVA برای کاهش مشکلات نمایندگی

۶-۲-۶٫ روش محاسبه ارزش افزوده اقتصادی
برای محاسبه EVA از فرمول زیر استفاده می‌شود:
EVA= Capital (r-c) = NOPAT- Capital × C
که در آن EVA ارزش افزوده اقتصادی، r نرخ بازده کلی سرمایه و c نرخ هزینه سرمایه، NOPAT سود خالص عملیاتی پس از کسر مالیات و Capital سرمایه عملیاتی بکارگرفته می‌باشد.

جدول (۲-۳): محاسبه ارزش افزوده اقتصادی

۶٫۲٫۶٫۲ ارزش افزوده اقتصادی پالایش شده (REVA)
یکی از عمده‌ترین انتقادات وارده شده بر EVA آن است که هزینه فرصتی منابع بکار گرفته شده در شرکت را بر مبنای ارزش دفتری آن‌ها محاسبه می‌کند در حالی که سرمایه گذاران انتظار بازده مبتنی بر بازار را دارند. اگر سرمایه گذاران شرکت را به ارزش بازار آن فروخته و وجوه حاصل از آن را دارایی‌های با ریسک مساوی شرکت سرمایه گذاری کنند، در این صورت آن‌ها می‌توانند انتظار تحصیل بازدهی معادل هزینه سرمایه بر مبنای ارزش بازار کل شرکت و نه صرفاً ارزش دفتری سرمایه گذاری نمایش داده شده در ترازنامه را داشته باشند. در نتیجه، هزینه سرمایه ناگزیر باید هزینه فرصت واقعی سرمایه گذاران را منعکس کند (شریعت پناهی و بادآور نهندی، ۱۳۷۸). به منظور برطرف ساختن این نقص جفری و همکارانش (۱۹۹۷) پیشنهاد جایگزینی آن‌را با یک معیار اندازه گیری که آن‌ها REVA می‌نامند مطرح کردند. REVA عبارت است از سود خالص باقی‌مانده ای است که پس از کسر هزینه فرصت سرمایه گذران به ارزش بازار از سود خالص عملیاتی پس از مالیات به دست می‌آید.
۷٫۲٫۶٫۲ مزایای REVA نسبت به EVA

    1. هر وقت REVA مثبت باشد ارزش اضافی نسبت به هزینه فرصت بر مبنای بازار برای سهامداران آفریده شده است. سود عملیاتی در جریان برای سرمایه گذاران در پایان دوره از هزینه فرصت واقعی سرمایه آن‌ها بیشتر است. در حالی که این وضعیت در مورد EVA صادق نیست؛ ممکن است بازدهی کمتر از هزینه فرصت واقعی سرمایه عاید سهامداران گردد ولی کماکان EVA شرکت مثبت باشد.
    1. REVA را می‌توان بر مبنای کل جریانات سود برای سرمایه گذاران (بدهی و حقوق صاحبان سهام) یا فقط بر مبنای جریانات سود برای حقوق صاحبان سهام محاسبه کرد. این ویژگی تنها زمانی در مورد EVA صادق است که ارزش بازار بدهی و حقوق صاحبان سهام با ارزش دفتری اقتصادی (و نه حسابداری) آن‌ها برابر باشد.

۸٫۲٫۶٫۲ نحوه محاسبه REVA

که در آن:
NOPATt= سود خالص عملیاتی پس از مالیات در دوره t
WACC= میانگین موزون هزینه سرمایه
MCAPITALt-1= ارزش بازار شرکت در ابتدای دوره t (انتهای دوره t-1)
MCAPITAL به دو صورت زیر قابل محاسبه است:
MV=MVA+ IBV= آینده هایEVA+ ارزش فعلی سرمایه بکار گرفته شده
MV= MCAPITAL= tتعداد سهام شرکت× قیمت بازار سهام در دوره +بدهی‌های جاری بدون بهره-ارزش بازار کل بدهی

۷٫۲ ارزش افزوده اقتصادی و نرخ تورم و نرخ ارز

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...