۳-۸-۲آزمون مدل اندازه گیری و بررسی روایی عاملی پرسشنامه
روایی عاملی صورتی از روایی سازه است که از طریق تحلیل عاملی[۷۶] بدست می‌آید. تحلیل عاملی یک فن ‌آماری است که در علوم انسانی کاربرد فراوان دارد. در حقیقت استفاده از تحلیل عاملی در شاخه‌هایی که در آنها آزمون و پرسشنامه استفاده می‌شود، لازم و ضروری است. (‌کلاین، ۱۳۸۰، ۵)
با بهره گرفتن از تحلیل عاملی می‌توان مشخص نمود که آیا پرسشنامه شاخص­ های مورد نظر را اندازه‌گیری می‌کند یا خیر. در تحلیل عاملی باید سوالاتی که برای ارزیابی یک شاخص یا صفت خاص طرح شده‌اند دارای یک بار عاملی مشترک باشند و این عوامل معنی دار باشند.

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

۳-۸-۳-تحلیل عاملی تاییدی
در این جا ابعاد به صورت جداگانه مورد تحلیل عاملی تاییدی قرار داده می­شوند. در ادامه اشکال مرتبط با این تحلیل­ها و نیز نتایج تحلیل عاملی در جدول ۳-۶ ارائه می­ شود. خاطر نشان می­ شود که ارتباط بین خطاها در اشکال، برازش مدل را بالاتر می­برده است. این ارتباطات، بر اساس شاخص اصلاح[۷۷] ارائه ­شده در نرم­افزار آموس ایجاد شده است. به این ترتیب که هرچه برای یک ارتباط، شاخص اصلاح بالاتری باشد، افزوده شدن آن ارتباط در مدل موجب بهترشدن برازش آن می­ شود. البته این ارتباط بهتر است که توجیه معنایی داشته باشد. که در ادامه به تبین آن در مورد ارتباطات اضافه­شده پرداخته می­ شود.
شکل ۳-۱ نتایج تحلیل عاملی تاییدی برای بعد ریسک گریزی
چنان­چه در شکل ۱-۳ نمایان است، بین خطای سوال ۲ و ۳ ارتباط برقرار شده است. با افزودن این ارتباط که شاخص اصلاح آن ۶۷٫۲ بود، میزان کای­دو به اندازه­ ۸٫۲ کاهش یافت.
شکل ۳-۲ نتایج تحلیل عاملی تاییدی برای بعد نیازهای هوشیاری و آگاهی
برقراری ارتباط بین خطای سوال اول و ۲ به خاطر شاخص اصلاح ۷۳ ارائه ­شده بود. این عمل باعث می­شد که میزان کای­دو به اندازه­ ۶۴ واحد کاهش یابد. همان­گونه که پیش­تر به آن اشاره شد، یکی از شاخص ­ها برای ارزیابی مدل، کمتر از ۳­بودن نسبت کای­دو به درجه­ آزادی می­باشد که با اضافه نمودن این ارتباط این نسبت به ۰٫۸ رسید
شکل ۳-۳ نتایج تحلیل عاملی تاییدی برای بعد گشودگی
در شکل ۳-۳ می­توان بین سوالات ۳ و ۴ ارتباط معنایی یافت. هم­چنین، افزودن این ارتباط باعث کاهش کای­دو به میزان ۱۱ واحد می­ شود.
شکل ۳-۴ نتایج تحلیل عاملی تاییدی برای بعد تمایل به سرمایه گذاری کوتاه مدت
در شکل ۳-۳ می­توان بین سوالات ۱ و ۲ ارتباط معنایی یافت. هم­چنین، افزودن این ارتباط باعث کاهش کای­دو به میزان ۱۲٫۲ واحد می­ شود.
شکل ۳-۵ نتایج تحلیل عاملی تاییدی برای بعد تمایل به سرمایه گذاری بلندمدت
در شکل ۳-۳ می­توان بین سوالات ۳ و ۴ ارتباط معنایی یافت. هم­چنین، افزودن این ارتباط باعث کاهش کای­دو به میزان ۱۴٫۱ واحد می­ شود.
شکل ۳-۶ نتایج تحلیل عاملی تاییدی برای بعد برونگرایی
برقراری ارتباط بین خطای سوال اول و ۲ به خاطر شاخص اصلاح ۲۶ ارائه ­شده بود. این عمل باعث می­شد که میزان کای­دو به اندازه­ ۲۶ واحد کاهش یابد. همان­گونه که پیش­تر به آن اشاره شد، یکی از شاخص ­ها برای ارزیابی مدل، کمتر از ۳­بودن نسبت کای­دو به درجه­ آزادی می­باشد که با اضافه نمودن این ارتباط این نسبت به ۰٫۴ رسید.
خاطرنشان می‌شود که نتایج تحلیل عاملی تاببدی برای بعد فرا اعتمادی مناسب به دست نیامد. به گونه‌ای که نسبت کای دو به درجه آزادی ۱۷۲۰ به دست آمد. در فصل چهارم برای بررسی رابطه این بعد با متغیرهای دیگر از آزمون همبستگی اسپیرمن استفاده خواهد شد.
جدول ۳-۶ نتایج تحلیل عاملی تاییدی برای ابعاد تحقیق را به نمایش می­ گذارد. با توجه به شاخص‏هایی که اشاره شد، به جز بعد فراعتمادی، مدل­های اندازه ­گیری ارائه ­شده از برازش خوبی برخوردارند.
جدول (۳-۳) نتایج تحلیل عاملی تاییدی

ابعاد

درجه آزادی

کای دو

GFI

RMSEA

ریسک گریزی

۲

۸٫۲

۰٫۹۹۲

۰٫۰۰۰

تمایل به سرمایه ­گذاری بلندمدت

۴

۱۴٫۱

۰٫۹۹۶

۰٫۰۴۵

تمایل به سرمایه ­گذاری کوتاه­مدت

۲

۱۲٫۲

۰٫۹۹۷

۰٫۰۶۳

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...