تعاونی

۶

۳

فصل پنجم:
نتیجه‌گیری و پیشنهادهای تحقیق
۵-۱ – مقدمه
دراین فصل خلاصه‌ای از مراحل انجام شده در فرایند تحقیق ارائه می‌شود و سپس نتایج به دست آمده برای سؤالات پژوهش (که در فصل اول ارائه شده اند) بیان می‌شوند. بعد از نتیجه‌گیری‌ها، پیشنهادهای لازم برای پژوهش‌های آتی ارائه خواهد شد.

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

۵-۲ – جمع­بندی مطالب پیشین
درفصل اول چارچوب کلی تحقیق نظیر بیان مسئله، اهداف تحقیق، سؤال‌های تحقیق و روش‌های آماری مورد استفاده در تحقیق ارائه گردید. در این پژوهش متغیرهای معافیت­های مالیاتی، سرمایه ­گذاری، مناطق کمتر توسعه ­یافته و شرکت­های تعاونی مورد بررسی قرار گرفته­اند و فصل اول به معرفی این متغیرها اختصاص داده شده است. در فصل دوم مبانی نظری تحقیق ارائه گردیده است. در فصل سوم روش‌شناسی تحقیق به تفصیل بیان شده و با معرفی جامعه آماری تحقیق، به تشریح ابزار گردآوری اطلاعات و روش‌های آماری مورد استفاده در این تحقیق پرداخته شده است. در فصل چهارم پس از جمع‌ آوری اطلاعات و با بهره گرفتن از نرم افزارهای R، SPSS و اکسل به تحلیل توصیفی واستنباطی داده‌های تحقیق پرداخته شده است. با توجه به نتایج به دست آمده در فصل چهارم، در فصل پنجم نتیجه‌گیری صورت گرفته است.
۵-۳ – نتیجه‌گیری
در این بخش نتایج به‌ دست آمده خلاصه می­ شود.
۵-۳-۱ – آزمون فرضیه ­ها
فرضیه اول:
در فرضیه اول پیش ­بینی شده است که معافیت مالیاتی ماده ۱۳۲ منجر به افزایش سرمایه ­گذاری در مناطق کمتر توسعه یافته شده است. این فرضیه با بهره گرفتن از آزمون t یکطرفه آزمون شده و با اطمینان ۹۵ درصد تأیید می­ شود. در ایران یکی از سیاست­های دولت، توزیع درآمد در مناطق کمتر توسعه یافته است. بنابراین معافیت مالیاتی ۱۳۲ موجب باعث افزایش سرمایه سرمایه ­گذاران می­گردد. این امر موجب افزایش تولید و اشتغال در مناطق محروم خواهد شد و درآمدهای خانوارها در این مناطق افزایش می­یابد.نتیجه باعد و ا نتایج به دست آمده در این فرضیه با نتایج به دست آمده توسط هانگ و لی(۲۰۰۷)، نصیری­نژاد و همکاران(۱۳۹۳) همسو بوده و با نتایج به دست آمده توسط رضائی(۱۳۸۸) در تضاد است.ل در منآمدهای خا فرضیه دوم:
در فرضیه دوم پیش ­بینی شده است که معافیت مالیاتی ماده ۱۳۸ در توسعه، بازسازی و تکمیل واحدهای موجود صنعتی اثرگذار بوده است. این فرضیه با بهره گرفتن از آزمون t یکطرفه آزمون شده و با اطمینان ۹۵ درصد تأیید می­ شود. بنابراین نتایج به دست آمده از این فرضیه بیان می­ کند که سرمایه ­گذاری در مناطق دور از مرکز، افزایش هزینه­ های تولید و همچنین توسعه شرکت در قبال استفاده از معافیت متعلقه ارزشمند و مورد توجه سرمایه ­گذاران است.
نتایج به دست آمده در این فرضیه با نتایج آتیف و همکاران(۲۰۱۲)، نصیری­نژاد و همکاران(۱۳۹۳) سازگار بوده و با نتایج به دست آمده توسط رضائی(۱۳۸۸) در تضاد است.
فرضیه سوم:
در فرضیه سوم پیش ­بینی شده است که معافیت مالیاتی ماده ۸۱ منجر به افزایش سرمایه ­گذاری در فعالیت­های کشاورزی گردیده است. این فرضیه با بهره گرفتن از آزمون t یکطرفه آزمون شده و با اطمینان ۹۵ درصد رد می­ شود. بنابراین افرادی که تمایل به سرمایه ­گذاری در فعالیت­های کشاورزی دارند به معافیت­های مالیاتی موجود در آن زمینه توجهی ندارند و بدون در نظر گرفتن آن معافیت­ها در زمینه سرمایه ­گذاری یا عدم سرمایه ­گذاری در بخش کشاورزی تصمیم ­گیری می­ کنند.
نتایج به دست آمده در این فرضیه با نتایج رضائی(۱۳۸۸) مطابقت دارد.
فرضیه چهارم:
در فرضیه چهارم پیش ­بینی شده است که معافیت مالیاتی تبصره ۶ ماده ۱۰۵ منجر به افزایش سرمایه ­گذاری در شرکت­های تعاونی گردیده است. این فرضیه با بهره گرفتن از آزمون t یکطرفه آزمون شده و با اطمینان ۹۵ درصد رد می­ شود. شرکت تعاونی تجمعی از افراد می­باشد که با همکاری هم برای پیشبرد اقتصادی یکدیگر تلاش می­ کنند. هدف از این مشارکت، کمک به استقلال فردی و نیز کمک متقابل می­باشد. هدف اصلی ارائه خدمات به اعضا می­باشد. هیچ فردی با عضویت در یک شرکت تعاونی، به دنبال کسب سود نیست. افراد در قالب یک گروه پا پیش می­گذارند، منابع شخصی خود را در اختیار شرکت قرار می­ دهند و از آنها در بهترین حالت ممکن بهره برداری می­ کنند و در قبال آنها، درآمدی کسب کرده و سود مشترک را بین خود تقسیم می­ کنند. با این اوصاف، معافیت­های مالیاتی تأثیری بر تصمیم ­گیری برای سرمایه ­گذاری در شرکت­های تعاونی ندارد.
نتایج به دست آمده از این فرضیه با نتایج به دست آمده توسط فیشر(۲۰۱۴)، جلبرگ(۲۰۱۴) و رضائی(۱۳۸۸) مطابقت دارد.
طرح آزمایشها:
در این بخش بررسی شده است کدام یک از معافیت های مالیاتی بیشترین تأثیر را در تحقق سیاست­های دولت داشته اند. مشاهده می­ شود که از میان معافیت­های مالی بررسی شده در این پژوهش، معافیت­های مالی ماده ۱۳۸ و ۱۳۲ از اهمیت یکسانی برخودار بوده و اعمال آنها به پیشبرد اهداف دولت کمک می­ کنند و معافیت­های مالیاتی ماده ۸۱ و معافیت مالیاتی تبصره ۶ ماده ۵ با اطمینان ۹۵ درصد از نظر آماری تفاوتی نداشته تأثیر یکسانی بر روی تصمیم ­گیری در سرمایه ­گذاری در بخش­های مختلف دارند.
بررسی تأثیر نوع شرکت:
پرسشنامه ­های طراحی شده در این پژوهش توسط افرادی پر شده است که در سه نوع شرکت تولیدی، کشاورزی یا تعاونی فعالیت داشته اند. حال بررسی شده است که آیا نوع فعالیت شرکت­ها بر قضاوت در مورد اثرگذاری معافیت­های مالیاتی اثر گذار بوده است یا نه.
در مدل “الف” مشاهده شده است که شرکت­های تولیدی بیشتری موافقت را با این موضوع داشته اند که معافیت مالیاتی ماده ۱۳۲ منجر به افزایش سرمایه ­گذاری در مناطق کمتر توسعه یافته گردیده است. با این وجود از منظر آماری تفاوت معناداری میان پاسخ شرکت­ها نداشته و نتیجه ­گیری می­ شود که دیدگاه هر سه نوع شرکت در مورد اثرگذاری معافیت مالیاتی ماده ۱۳۲ یکسان بوده است.
در مدل “ب” مشاهده شده است که شرکت­های تولیدی کمترین موافقت را با این موضوع داشته اند که معافیت مالیاتی ماده ۱۳۸ در توسعه، بازسازی و تکمیل واحدهای موجود صنعتی اثرگذار بوده است. با این وجود از منظر آماری تفاوت معناداری میان پاسخ شرکت­ها نداشته و نتیجه ­گیری می­ شود که دیدگاه هر سه نوع شرکت در مورد اثرگذاری معافیت مالیاتی ماده ۱۳۸ یکسان بوده است.
در مدل “ج” مشاهده شده است که شرکت­های تعاونی بیشترین مخالفت را با این موضوع داشته اند که معافیت مالیاتی ماده ۸۱ منجر به افزایش سرمایه ­گذاری در فعالیت­های کشاورزی گردیده است. با این وجود از منظر آماری تفاوت معناداری میان پاسخ شرکت­ها نداشته و نتیجه ­گیری می­ شود که از دیدگاه هر سه نوع شرکت معافیت مالیاتی ماده ۸۱ تأثیری بر افزایش سرمایه ­گذاری در فعالیت کشاورزی ندارد.
در مدل “د” مشاهده شده است که شرکت­های کشاورزی بیشترین مخالفت را با این موضوع داشته اند که معافیت مالیاتی تبصره ۶ ماده ۱۰۵ منجر به افزایش سرمایه ­گذاری در شرکت­های تعاونی گردیده است. شرکت­های تعاونی نیز معتقدند که معافیت مالیاتی تبصره ۶ ماده ۱۰۵ تأثیر متوسطی بر سرمایه ­گذاری در شرکت­های تعاونی داشته است. با این وجود از منظر آماری تفاوت معناداری میان پاسخ شرکت ها نداشته و نتیجه ­گیری می­ شود که از دیدگاه هر سه نوع شرکت معافیت مالیاتی تبصره ۶ ماده ۱۰۵ منجر به افزایش سرمایه ­گذاری در شرکت­های تعاونی نشده است.
۵-۴ پیشنهادهای کاربردی مبتنی بر نتایج فرضیه ­های تحقیق
در این تحقیق تأثیر معافیت های مالیاتی ماده ۱۳۲، ۱۳۸، ۸۱ و ۱۰۵ در تحقق سیاست­های دولت مورد بررسی قرار گرفته­اند. نتایج این تحقیق نشان می­دهد که در معافیت­های مالیاتی ماده ۱۳۸ و ۱۳۲ از عهده نقشی که می­بایست در اقتصاد جامعه ایفا کند برآمده­اند. اما معافیت­های مالیاتی ماده ۸۱ و ماده ۱۰۵ تأثیری در افزایش

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...