۵/۰

۱

۶۵/۱۵

۳/۱

۴/۰

۷/۲۱

۰۸۸/۰

۲/۰

۴/۱۴

۹/۲۱

افت فشار
bar

۴-۵- انتقال به حالت دینامیکی
نرم افزار Aspen Hysys برای محاسبه خواص فیزیکی از الگوریتم های موجود حالت پایدار بهره می گیرد و رفتار حرارتی، تعادلی و واکنشی سیستم های شمیایی را نیز مشابه حالت پایدار شبیه سازی می نماید. از طرف دیگر مدل دینامیک به معادلات موارنه جرم، انرژی و ترکیب درصد، عبارت دیگری به نام تجمع را نیز اضافه می کند که تغییرات جرم، انرژی و ترکیب درصد را با زمان نشان می دهد[۲۴]. به عبارت دیگر معادلات بقا به شکل معادلات دیفرانسیل غیر خطی در می آیند که بصورت تقریبی حل می شوند. زیرا روش تحلیلی برای حل آنها وجود ندارد. بنابراین از روش های انتگرال گیری عددی[۳۵] برای تعیین رفتار دستگاه ها در گام های زمانی مجزا استفاده می شود. هر چه این گام کوچکتر باشد، جوابها دقیق تر خواهند بود و با کوچک در نظر گرفتن گامها، زمان انجام محاسبه افزایش می یابد[۲۴و۲۲]. پس از انجام تمامی مراحل شبیه سازی و سایزینگ، مدل را از حالت استاتیکی به حالت دینامیکی انتقال می دهیم. نرم افزار قبل از ورود به حالت دینامیکی تمامی جریان ها و تجهیزات را کنترل نموده و در صورتی که مشخصه های فشار و جریان دارای خطا باشند، این عملیات متوقف خواهد شد. هدف اصلی در این بخش اطمینان از عملکرد صحیح مدل دینامیکی است و تحلیل سیستم کنترلی در فصل پنجم انجام می شود.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

به همین منظور تعدادی از متغیرها را انتخاب کرده و رفتار دینامیکی آنها را با اجرای نرم افزار برای زمان ۵ دقیقه مورد بررسی قرار می دهیم. گام های زمانی را برابر ۰۵/۰ ثانیه قرار داده و رفتار دینامیکی را برای متغیرهای دمای ورودی راکتور، فشار جداکننده فشار بالا V-3303 و سطح ظرف تثبیت کننده V-3304 را بررسی می نماییم.
شکل ۴-۳- تایید رفتار دینامیکی مدل واحد ایزومریزاسیون
در این فصل با جمع آوری داده های صنعتی واحد ایزومریزاسیون پالایشگاه امام خمینی(ره) اقدام به تهیه مدل دینامیکی منطبق بر شرایط موجود این واحد گردید. به علت دشواری شبیه سازی یک واحد بزرگ صنعتی، سعی گردید که فرضیات ساده کننده به اصل فرایند خدشه ای وارد نکرده و این فرضیات صرفا جهت سرعت رسیدن به پاسخ در مدل دینامیکی انجام شوند. تمامی سایزینگ ها و شرایط عملیاتی تجهیزات منطبق بر واحد موجود در نظر گرفته شده اند. پس از تهیه مدل دینامیکی نرم افزار تمامی جریان ها و تجهیزات را از جهت رعایت مشخصه های فشار و جریان بررسی کرده و در صورت وجود خطا مدل دینامیکی اجرا نخواهد شد.
در جداولی که در ادامه می آید، مقایسه ای بین داده های صنعتی پالایشگاه و داده های بدست آمده از شبیه سازی، صورت گرفته است. این داده ها شامل پارامترهای عملیاتی مهم و جریان های تاثیر گذار در واحد ایزومریزاسیون می باشد.
جدول ۴-۱۵- مقایسه ی داده ها ی شبیه سازی و صنعتی برای نرخ جریان های مهم واحد ایزومریزاسیون

نام جریان

نرخ جریان (kmol/h)- داده پالایشگاه

نرخ جریان (kmol/h)- داده شبیه سازی

جریان خوراک تازه (F.FEED)

۷/۴۸۴

۵/۴۷۳

جریان برگشتی نرمال پنتان

۴/۲۲۴

۴/۲۲۴

جریان برگشتی نرمال هگزان

۱/۴۰۵

۳۹۴

جریان خروجی P-3301 (تزریق به راکتور)

۲/۵۷۸

۶/۵۸۵

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...