اتومبیل های گازوئیلی/ الکتریکی هیبریدی «تویوتا»

ارزش سهامداران

آنچه که سرمایه گذاران و سایر سهامداران می خواهند از مدل کسب و کار بدانند عبارت است از: چطور به خلق ارزش برای مشتریان خواهید پرداخت؟ چطور از آن طریق پول در خواهید آورد؟ [۱۱۶, p. 173])

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

سهامداران به دنبال بهبود و ترقی عملکرد های مالی هستند که مسائل محیط زیستی و اجتماعی را همراه با ریسک ها و فرصت های آنان یکپارچه می کند [۱۰, p. 2].

در شرکت فورد موتور بخشی از فشارها برای سیاست های مربوط به CSR از جانب سهامداران می باشد و در عوض شرکت فورد بر تامین کنندگان خود فشار وارد می کند.

ارزش ذینفعان

یک مدل کسب و کار می تواند به عنوان چارچوبی از چگونگی اداره نمودن کسب و کار، چگونگی انتقال ارزش به ذینفعان، و چگونگی متصل کردن بازارهای محصول و عوامل تولید دیده شود [۸].

تعاریف مختلفی از CSR شده است و یکی از تعاریف اساسی آن این است که: “مدیریت علاقمندی های ذینفعان برای اعمال مسئولانه و غیر مسئولانه مربوط به مسائل اجتماعی، اخلاقی و محیط زیستی به شکلی که به خلق ارزش برای سازمان منجر شود [۱۰۹; ۱۱۷, p. 931].

ما ارتباط خود را با طیف گسترده ای از سازمان های خارجی از گروه های اجتماعی محلی گرفته تا NGO های جهانی، نمایندگان همه ی اعضای اتحادیه های بهداشتی، بیماران و پزشکان و رهبران سیاسی و دولتی حفظ می کنیم. این ارتباط تنها به قصد دستیابی به اهداف کسب و کار نیست بلکه به ما کمک می کند تا حوزه هایی که ذینفعان ما معتقدند می توانیم در آنها نیازهای های اجتماعی را رفع نماییم را شناسایی کنیم (Johnson & Johnson)

۲-۶) گزاره ارزش
در طول ۲۰ سال گذشته، استفاده از واژه ی گزاره ارزش توسط محققان و مدیران افزایش یافته است [۹۸]. لنینگ و مایکلز[۱۱۹] [۱۱۸] گزاره ارزش را به عنوان منافع پیشنهادی به یک گروه از مشتریان و قیمتی که یک مشتری خواهد پرداخت تعریف می کنند. رویکرد آنها به عنوان یک سیستم انتقال ارزش ارائه شده است که شامل ۳ مرحله است: انتخاب ارزش، تامین ارزش و تبادل ارزش (شکل ۲-۱۳)
توزیع
ترویج فروش
انتخاب ارزش
تولید ارزش
تبادل ارزش
نیازهای ارزشی مشتری
موقعیت یابی ارزش
توسعه محصول
توسعه خدمات
قیمت گذاری
تبلیغ
پیام فروش
تهیه و ساخت
شکل (۲-۱۳): سیستم انتقال ارزش مکنزی به نقل از لنینگ و مایکلز
منبع: [۱۱۸]
بالنتین و همکارانش [۱۶] با بررسی ادبیات گزاره ارزش به مفهوم این اصطلاح که طی سال های مختلف مورد استفاده محققان مختلف قرار گرفته اند اشاره می کنند:

  • گزاره ارزش به عنوان ارزش خلق شده توسط تامین کنندگان برای مشتریان
  • گزاره ارزش به عنوان استراتژی های عمومی خلق شده توسط تامین کنندگان
  • گزاره ارزش مربوط به کلیه ی ذینفعان و نه فقط مشتری
  • گزاره ارزش تولید مشترک تامین کنندگان و مشتریان
  • گزاره ارزش متقابل با تاکید بر تبادل منصفانه
  • تشریک مساعی با مشتریان برای رسیدن به راه حل های مشتری[۱۲۰]

۲-۷) تمایز محصول
مک ویلیامز و همکارانش [۱۸] دو نوع تمایز افقی و عمودی را مورد بحث قرار می دهند که بر اساس توصیف آنها تمایز عمودی زمانی اتفاق می افتد که اغلب مصرف کنندگان یک محصول را به محصول دیگر ترجیح می دهند. به طور مثال در مورد دو نوع خودرو همه چیز برابر است ولی اغلب مصرف کنندگان اتومبیل های با کارایی بالای سوخت را ترجیح می دهند. در مقابل تمایز افقی زمانی واقع می شود که تنها برخی از مصرف کنندگان یک محصول خاص را ترجیح می دهند اما رجحان آنها بر اساس سلیقه است و نه کیفیت. به طور مثال برخی از مصرف کنندگان یک اتومبیل خاص را تنها به دلیل رنگ آن انتخاب می کنند. این نوع تمایز به شهرت شرکت ارتباطی نداشته و به تولید کنندگان این اجازه را نمی دهد که برای این تمایز قیمت بیشتری از مصرف کنندگان طلب کنند. تمایز افقی گاهی بین برندهای مختلف رخ می دهد. به طور مثال برخی مصرف کنندگان پپسی را ترجیح می دهند در حالیکه ممکن است مصرف کنندگان دیگر نظر مخالفی داشته باشند.
۲-۸) مدل کسب و کار و مشتری
در اغلب تعاریفی که از مدل کسب و کار شده است مشتریان به عنوان یک بخش ضروری از آن مورد توجه قرار گرفته اند. دمیل و لکوگ[۱۲۱] مفهوم مدل کسب و کار را اتصال و پیوسته شدن فعالیت های مختلف یک سازمان برای تولید و یا خلق سهم ارزش مشتری می دانند [۵]. ماگرتا “مدل کسب و کار را داستانی می داند که فعالیت های سازمان را توصیف می کند” و این تعریف، ادامه ی تعریف دراکر می باشد که بیان می کند «یک مدل کسب و کار خوب باید به این سوالات پاسخ دهد که: “مشتریان ما چه کسانی هستند و چه چیزهایی برای آنان ارزش محسوب می شود؟” و “منطق اساسی و اقتصادی ما که توصیف می کند چطور این ارزش ها را با یک هزینه ی مناسب به مشتریان خود عرضه می کنیم، چیست؟” [۳۶].
۲-۹) پیشینه تحقیق
در مطالعات انجام شده توسط محقق مطلبی که با عنوان اصلی این طرح کاملا منطبق باشد یافت نشد و کتاب یا مقاله ای که به مدل کسب و کار با رویکرد مسئولیت های اجتماعی سازمان پرداخته باشد دیده نشد و اغلب مدل ها و رویکردها صرفا مباحث ارزش آفرینی برای جامعه و نه سایر ذینفعانی که سازمان نسبت به آنها مسئول است را در نظر گرفته اند.
محققان و نویسندگان مختلف رویکردهای خاص خود را هم به مدل کسب و کار و هم به مسئولیت اجتماعی سازمان داشته اند ولی چون هدف اساسی این طرح مدل کسب و کار با رویکرد مسئولیت اجتماعی سازمان جهت یکپارچه نمودن عملکرد سازمان با مسائل اجتماعی و محیط زیستی و ایجاد یک سازمان مسئول جهت خلق ارزش برای تمامی ذینفعان و نه فقط جامعه می باشد در این بخش به بررسی مطالعاتی که همین هدف را دنبال نموده اند پرداخته می شود.
۲-۹-۱)CSR استراتژیک پورتر و کرامر
در سال ۲۰۰۶، مایکل پورتر و مارک کرامر [۲] چارچوب جدیدی را با رویکرد استراتژیک برای CSR مطرح نمودند که با توجه به آن سازمان ها می توانند اهداف و فعالیت های سازمان خود را به طور موثری با منافع جامعه پیوند بزنند.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...