از رویکردهای مهمی که می‌تواند کارکنان را در جهت خدمت محوری هدایت کند، بازاریابی درونی است. بازاریابی درونی کارکنان را هم چون مشتریان در نظر می‌گیرد که به اندازه مشتریان بیرونی برای سازمان اهمیت دارند. بازاریابی درونی متمرکز بر روابط درونی مناسب بین افراد در همه سطوح در سازمان ها می‌باشد، ‌بنابرین‏ یک رویکرد خدمت محور و مشتری محور بین کارکنان در تماس با مشتریان ایجاد می شود. با توجه به ادبیات و تحقیقات گذشته انتظار می رود که بازاریابی درونی با کیفیت خدمات، ارتباط مثبت داشته باشند.

۲-۵) تشکیل سازمان امور مالیاتی کشور:

سازمان امور مالیاتی کشور به عنوان یک مؤسسه‌ دولتی به استناد بند الف ماده ۵۹ قانون برنامه سوم توسعه و با هدف افزایش کارایی نظام مالیاتی، رفع موانع سازمانی و تمرکز کلیه امور مربوط به اخذ مالیات در سازمانی مستقل و با تأکید بر مقوله مالیات و کاهش وابستگی به نفت در سال ۸۱ شروع به کار نمود. متن بند الف ماده ۵۹ به قرار زیر است.

ماده ۵۹:

  • بند الف- به دولت اجازه ماده می شود به منظور افزایش کارایی نظام میالتی و رفع موانع سازمانی موجود و ‌همچنین تمرکز کلیه امور مربوط به اخذ مالیات « سازمان امور مالیات کشور» را به صورت یک مؤسسه‌ دولتی وزیر نظر وزارت امور اقتصادی و دارایی ایجد کند. با ایجاد این سازمان کلیه اختیارات، وظایف، نیروی انسانی، امکانات و تجهیزات موجود وزارت امور اقتصادی و دارایی، که در معاونت امور مالیاتی و بخش‌ها و حوزه های مالیاتی به کار گرفته می‌شوند ‌به این سازمان منتقل می‌گردد. تشکیلات سازمان مذکور و آیین نامه اجرایی این بند به پیشنهاد مشترک وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان امور دارایی و استخدامی کشور به تصویب هیبات وزیران می‌رسد.

۲-۵-۱- تکالیف سازمان در راستای اسناد بالادستی نظام مالیاتی کشور:

اسناد بالادستی قوانین و برنامه هایی هستند که از طریق مراجع ذیصلاح تدوین شده و سازمان موظف به اجرای آن ها‌ است بررسی این اسناد و آگاهی از مفاد آن ها به عنوان راهنمایی برای تدوین مأموریت‌ چشم انداز، اهداف بلند مدت و سالانه ضروری است اسناد بالادستی نظام مالیاتی را می توان به صورت زیر برشمرد:

  1. قانون اساسی

اصل۵۱: هیچ نوع مالیات وضع نمی شود مگر به موجب قانونی موارد معافیت و بخشودگی و تخفیف مالیاتی به موجب قانون مشخص می شود.

اصل ۵۳: کلیه دریافت های دولت در حسابهای خزانه داری کل متمرکز می شود و همه پرداخت ها در حدود اعتبارات مصوب به موجب قانون انجام می‌گیرد.

  1. سند چشم انداز ۲۰ ساله کشور

سند چشم انداز از یک طرف به نقش و اهمیت مالیات و سیاست های مالیاتی در رسیدن به اهداف مندرج در آن و از طرف دیگر، به تکالیفی که بر دوش نظام مالیاتی گذشته شده است، اشاره دارد.

  1. سیاست های کلی نظام

    • سیاست های کلی نظام در بخش تشویق سرمایه گذاری

بند۶- بهره گیری از نظام مالیاتی در جهت تقویت سرمایه گذاری از طریق ثبات مالیات ها، شفافیت درآمدها، صراحت در مقررات و منطقی کردن معافیت ها، ( مصوبه مورخ ۸/۹/۱۳۸۲ مجمع تشخیص مصلحت نظام)

  • سیاست‌های کلی نظام در بخش مالی

بند۱- قطع اتکاء هزینه های جاری به نفت و تامین آن از محل درآمد مالیاتی و سایر درآمدها حداکثر تا پایان برنامه پنجم ، ( مصوب مورخ ۱۲/۱۰/۱۳۸۳ مجمع تشخیص مصلحت نظام)

بند۲- اصلاح نظام مالیاتی به منظور توسعه رفاه عمومی، رونق تولید و سرمایه گذاری و برقراری عدالت مالیاتی از طریق ترویج فرهنگ مالیاتی، با تأکید بر مالیات بر ارزش افزوده و به حداقل رساندن معافیت های مالیاتی.

۲-۵-۲- مهم ترین اجزای سیاست های کلی نظام اداری

    • جاپک سازی، متناسب سازی و منطقی ساختن تشکیلات نظام اداری.

    • عدالت محوری پ، دانش گرایی و شایسته سالاری

    • انعطاف پذیری و عدم تمرکز اداری و سازمانی

    • توجه به اثربخشی و کارایی در فرآیندها و روش های اداری

    • کل نگری، همسوسازی، هماهنگی و تعامل اثربخش دستگاه های اداری

    • دانش بنیان کردن نظام اداری و توسعه نظام اداری الکترونیک

    • قانون گرایی، اشاعه فرهنگ مسئولیت پذیری اداری، اجتماعی

    • نهادینه سازی وجدان کاری، انضباط اجتماعی، فرهنگ خودکنترلی، امانت داری، صرفه جویی، ساه زیستی و حفظ بیت المال

  • کارآمد سازی و هماهنگی ساختارها و شیوه ها نظارت و کنترل.

۲-۵-۲-۱- اهم سیاست ها و برنامه های ابلاغی وزیر امور اقتصادی و دارایی در حوزه مالیات

سیاست های شش گانه نظام مالیاتی که به تصویب وزیر امور اقتصادی ودارایی رسیده است عبارتنداز:

    • گسترش پایه های مالیاتی ( ایجاد منابع جدید)

    • تعدیل نرخ ها و رفع تبعیض های مالیاتی.

    • جرائم مالیاتی و ضمانت های اجرائی قانون.

    • مکانیزه کردن فرآیندهای مالیاتی و مالیات الکترونیکی.

  • ساده سازی و شفاف سازی مقررات و فرآیندها

همچنین برنامه های ایشان در حوزه مالیات به شرح ذیل می‌باشد:

    • اجرای برنامه تحول نظام مالیاتی.

    • تکمیل و پیگیری تصویب لایحه اصلاح قانون مالیات ها

    • هدفمند سازی معافیت های مالیاتی

    • تکمیل نظام جامع اطلاعات مالیاتی و تحقق مالیات الکترونیکی

    • اجرای کامل قانون مالیات بر ارزش افزیده

    • بهبود رویه ها و فرآیندهای اجرایی و کارآمد ساختن سازمان.

    • ترویج اخلاق حرفه ای مأموران مالیاتی.

  • شاف سازی روابط مؤدیان و مأموران مالیاتی و توسعه فرهنگ مالیاتی مبتنی بر اعتماد.

۲-۵-۲-۲- اهم برنامه ها و اولویت های رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور:

    • توسعه و تجهیز سازمانی به سیستم الکترونیکی

    • ایجاد پایگاه اطلاعات مودیان مالیاتی

    • وصول مالیافت های معوق

    • استانداردسازی فرایندها و سامانه های عملیاتی

    • ارتقاء شبکه محلی و گسترده و ارتباطات راه دور

    • تجهیز مراکز داده (Data Center)

    • اجرای کامل مالیات بر ارزش افزوده

    • برنامه ریزی جامع نیروی انسانی

    • فرهنگ سازی و توسعه فرهنگ مالیاتی

    • تسریع در اجرای طرح جامع مالیاتی

    • کاهش هزینه وصول مالیات

    • وظیفه ای کردن کارها ( الگوی سازماندهی مبتنی بر وظیفه)

  • بازنگری قوانین و مقررات با رویکرد گسترش پایه های مالیاتی

۲-۵-۳- تشکیلات سازمان امور مالیاتی

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...