رهنورد و خاوندکار(۱۳۸۷) در مقاله ای با عنوان «تأثیر اشتراک دانش بر توفیق در برون سپاری خدمات فناوری اطلاعات» را در سازمان های محلی استان زنجان را مورد بررسی قرار داده‌اند. در این پژوهش، سازمان های محلی استان زنجان که حداقل در یک زمینه به برون سپاری خدمات فناوری اطلاعات اقدام کرده‌اند، به عنوان جامعه آماری انتخاب شده است . روش پژوهش بر حسب هدف از نوع بنیادی محسوب می شود و بر حسب ماهیت یک تحقیق توصیفی به حساب می‌آید. یافته های این پژوهش نشان می‌دهد که اشتراک دانش، موفقیت راهبرد برون سپاری را تحت تأثیر قرار می‌دهد. به عبارت دیگر، رابطه اشتراک دانش به عنوان متغیر مستقل با توفیق در برون سپاری به عنوان متغیر وابسته از یک سو از متغیر میانجی به نام شراکت پذیری تأثیر می پذیرد، و از سوی دیگر قابلیت سازمانی در این ارتباط در نقش متغیر تعدیل کننده ظاهر می شود. ‌بنابرین‏ برون سپاری خدمات فناوری اطلاعات زمانی موفقیت آمیز خواهد بود که از طریق رابطه شراکت پذیری، هر یک از طرفین در دانش یکدیگر سهیم شوند.



ادیبی فرد(۱۳۸۹) در تحقیقی با عنوان «برون سپاری روشی برای یادگیری سازمانی» بررسی ظرفیت برون سپاری به منظور افزایش یادگیری سازمانی با به کارگرفتن روش های نو را هدف از این تحقیق دانست. به بیانی دیگر هدف این مقاله تنها بررسی فرایند عملی یادگیری است. جامعه آماری این تحقیق تمامی شرکت های برون سپرده در زمینه IT در سطح شهر تهران می‌باشد. نتایج این تحقیق نشان می‌دهد که برون سپاری IT، منجر به انتقال دانش می شود. با برون‌سپاری، سازمان ها مجبورند دانش مبنای این فعالیت ها را کدسازی و تبدیل به دانش صریح کنند. تعاملات سازمان با تأمین کنندگان منجر به ارتباطات قوی و همه جانیه و تبادل اطلاعات از منابع مختلف می شود. از این دیدگاه انتقال دانش متعاقباً منجر به نهادینه سازی دانش یا یادگیری سازمانی می شود.

عظیم زاد، (۱۳۸۹) در پایان نامه کارشناسی ارشد با عنوان «بررسی نقش استراتژی برون سپاری[۷۱] در بهبود عملکرد شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران» به بررسی تأثیر استراتژی برون سپاری بر عملکرد شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران «هما» پرداخت. در این تحقیق تأثیر برون سپاری در سه سطح کل، وظیفه (پروژه) و واحدهای شرکت، بر مؤلفه های عملکرد، شامل اثربخشی، کارایی، کیفیت و کمیت مورد بررسی قرار می‌گیرد. جامعه آماری تحقیق، شامل تمامی مدیران (رئیس ارشد، مدیر، مدیرکل و معاون) در ادارات مرکزی شرکت هما واقع در شهر تهران که ۲۰۶ نفر می‌باشند و ۸۸ نفر به صورت تصادفی ساده به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. روش این تحقیق از نوع توصیفی و از نظر زمانی پیمایشی و به جهت استفاده از نتایج تحقیق در شرکت هما، کاربردی می‌باشد و ابزار گردآوری اطلاعات پرسش نامه است. یافته های این پژوهش نشان می‌دهد که استراتژی برون سپاری در سه سطح شرکت بر عملکرد شرکت هما و تمامی مؤلفه های آن تأثیر مثبت دارد.

کاظمی (۱۳۸۹) در پایان نامه کارشناسی ارشد خود با عنوان «بررسی عوامل مؤثر در برون سپاری موفق و غیرموفق در شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی» ‌به این نتیجه دست یافته است که تمامی عوامل مورد بررسی بر موفقیت برون سپاری تأثیر دارند. لکن عواملی مانند انعطاف پذیری شرکت پیمانکار، فراهم آوردن … مالی و بهبود زمان انجام پروژه بیشترین تأثیر را در موافق یا نا موافق بودن پروژه برون سپاری برای شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی داشته است.

نصیر نژاد (۱۳۸۹) در پایان نامه کارشناسی ارشد خود را با عنوان «بررسی عوامل مؤثر در تصمیم گیری برون‌سپاری وظایف لجستیک در شرکت خودروسازی سایپا» پرداخته است و یافته های وی نشان می‌دهد که با برون‌سپاری وظایف لجستیک، هزینه های جاری شرکت کاهش می‌یابند. شرکت تمرکز بهتری بر روی فعالیت های اصلی خواهد داشت. وابستگی شرکت به سازندگان قطعات بیشتر می شود، شرکت می‌تواند از نوآوری سازندگان استفاده کند و هزینه های شرکت افزایش می‌یابد.

سالونه، (۱۳۹۰) در پایان نامه کارشناسی ارشد با عنوان «بررسی اثرات برون سپاری منابع انسانی بر عملکرد سازمان» عملکرد شرکت پخش البرز را بعد از برون سپاری مورد بررسی قرار داد و اثرات برون سپاری را بر روی چهار شاخص(فروش، سود خالص، ضایعات و هزینه های حقوق و پیمانکاری) مورد بررسی قرار داد و نتیجه این عمل باعث کاهش هزینه های حقوق و پیمان کاری، کاهش ضایعات و افزایش فروش و افزایش سود خالص گردید. علاوه بر این باعث افزایش تمرکز مدیریت بر فعالیت های اصلی یا هسته ای سازمان گردید. هدف از انجام این پژوهش، بررسی عملکرد شرکت پخش البرز بعد از برون سپاری است. به بیانی دیگر بررسی اثرات برون سپاری منابع انسانی بر عملکرد شرکت پخش البرز است. روش پژوهش از نظر هدف از نوع پژوهش های کاربردی و از نظر روش اجرا از نوع پژوهش‌های توصیفی و از شاخه پیمایشی است. جامعه آماری در این پژوهش تمامی مراکز شرکت پخش البرز در ۲۷ مرکز توزیع است.

باغی کشتان، (۱۳۹۱) در در پایان نامه کارشناسی ارشد با عنوان «بررسی تأثیر برون سپاری خدمات کتابداری بر عملکرد بهینه کتابخانه ملی» به بررسی تأثیر برون سپاری خدمات کتابداری بر عملکرد بهینه کتابخانه ملی پرداخته است. در این پژوهش هدف، بررسی تأثیر برون سپاری بر کمیت، کیفیت، کارایی و اثربخشی فعالیت های کتابداری بوده است. جامعه آماری این پژوهش مدیران و کارکنان کتابخانه ملی در ادارات کل پردازش، فراهم آوری، اطلاع رسانی و مالی می‌باشند. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش شناسی پیمایشی است. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه است. در تحلیل داده ها از آمار توصیفی و آزمون تی استفاده گردیده است و با توجه به مقدار تی محاسبه شده، اختلاف بین میانگین محاسبه شده و میانگین مقایسه شده، مشخص گردید که برون سپاری در حد کمی در اثربخشی و کیفیت فعالیت ها تأثیر داشته و همچنین در حد متوسطی بر کمیت و کارایی فعالیت ها تأثیر داشته است و به طور کلی برون سپاری فعالیت های کتابداری در حد کمی در بهبود عملکرد کتابخانه ملی مؤثر بوده است.

۲-۲۳ پیشینه های پژوهش خارج از کشور


لیبی و کودل[۷۲] (۱۹۹۷) مقاله ای با عنوان «بررسی برون سپاری فهرست نویسی در کتابخانه‌های دانشگاهی» میزان موفقیت برون سپاری فهرست نویسی در کتابخانه‌های دانشگاهی را انجام داده است. معیارهای اصلی وی در این تحقیق شامل عوامل مؤثر در برون سپاری، دلایل کتابخانه ها برای برون سپاری و عدم آن، خدمات قابل را می توان برون‌سپاری، و چگونگی انتخاب پیمانکاران بود. نتایج حاکی از آن بود که برون سپاری فهرست نویسی در کتابخانه‌های دانشگاهی خیلی با قدرت صورت نمی پذیرد، اما کتابخانه هایی که برون سپاری شده اند به طور کلی از نتایج حاصل راضی هستند. وی معتقد است بین حجم عناوین سالانه کتابخانه ها با تصمیم به برون سپاری رابطه مستقیمی وجود دارد.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...