جدول ۴-۴: جدول معیارهای مناسبت مدل اول

مدل

NFI

RFI

IFI

CFI

RMSEA

مدل اول

۲۶۰/۰

۱۱۰/۰

۲۶۹/۰

۲۵۶/۰

۲۰۸/۰

۴-۳-۲-۱) فرضیه دوم

در بررسی اینکه بین میزان وجه نقد نگهداری شده و جریانات نقدی شرکت رابطه مثبت و معنی‌داری وجود دارد یا خیر، بدین منظور فرض صفر و مقابل به صورت زیر تعریف ‌شد:

: بین میزان وجه نقد نگهداری شده شرکت و جریانات نقدی شرکت رابطه مثبت و معنی‌داری وجود ندارد. ( )

: بین میزان وجه نقد نگهداری شده شرکت و جریانات نقدی شرکت رابطه مثبت و معنی‌داری وجود دارد.

( )

برای آزمون فرض از رگرسیون استفاده ‌شد. ‌بنابرین‏ مدل زیر در نظر گرفته شد.

(۴-۳)
که نشان دهنده عرض از مبدأ، متغیر جریانات نقدی، متغیر اندازه شرکت، متغیر ارزش دفتری بدهی، متغیر نوسانات جریان وجوه نقد و متغیر سود ساختگی است و و نشان دهنده ضرایب رگرسیونی می‌باشند.

۴-۳-۲-۲) آزمون دوربین- واتسون

برای انجام رگرسیون باید همواره خطاها مستقل باشند، به منظور بررسی استقلال خطاها از آماره دوربین- واتسون استفاده شد، و فرضیات زیر مورد آزمون قرار گرفت:

فرض : خطاها مستقل نیستند.

فرض : خطاها مستقل هستند.

اگر مقدار آماره دوربین- واتسون بین ۵/۱ تا ۵/۲ باشد فرض پذیرفته می‌شود و نتیجه اینکه خطاها مستقل هستند.

در مدل کلی مقدار آماره دوربین- واتسون ۱۹۴/۲ است، چون مقدار این آماره بین ۵/۱ تا ۵/۲ است ‌بنابرین‏ میان خطاها استقلال وجود دارد و می‌توان از رگرسیون استفاده کرد.

‌بنابرین‏ مدل مورد نظر ما به صورت زیر است:

نمودار۴-۲: میزان ضریب رگرسیونی میان متغیرهای جریانات نقدی و میزان وجه نقد

در این نمودار ۳۸/۰ نشان دهنده میزان ضریب رگرسیونی میان متغیرهای جریانات نقدی و میزان وجه نقد است. همچنین عدد ۰۹/۰ نیز نشان دهنده واریانس متغیر جریانات نقدی است. سایر مقادیر ارائه شده در نمودار را نیز به همین صورت می توان تفسیر کرد.

۴-۳-۲-۳) مدل آماری و معادله ساختاری فرضیه دوم

برای نوشتن معادلات ساختاری به ضرایب رگرسیونی نیاز است. همان طور که در جدول(۴-۵) آمده است مقدار ضریب رگرسیونی میان متغیر میزان وجه نگهداری شده و جریانات نقدی۳۸۴/۰ و سطح معنی‌داری ۰۰۰/۰ است که از ۰۵/۰ کمتر است، ‌بنابرین‏ با توجه به سطح معنی‌داری و مثبت بودن ضریب رگرسیونی فرض از نظر آماری تأیید شده و فرضیه دوم پذیرفته می‌شود و با اطمینان ۹۵ درصد بین میزان وجه نقد نگهداری شده شرکت و جریانات نقدی شرکت رابطه مثبت و معنی‌داری وجود دارد.

در این جدول مقدار عرض از مبدأ، اندازه شرکت، ارزش دفتری بدهی، نوسانات جریان وجوه نقد و سود سهام ساختگی نیز آزمون شده است، چون سطح معنی‌داری عرض از مبدأ، اندازه شرکت، نوسانات جریان وجوه نقد و سود سهام ساختگی از ۰۵/۰ کمتر است، مقدار این ضرایب مخالف صفر است و می‌توان در نوشتن معادلات ساختاری از آن ها استفاده کرد. اما برای متغیر ارزش دفتری بدهی سطح معنی ۳۳۳/۰ بوده که از ۰۵/۰ بیشتر است و از نظر آماری مقدار این متغیر صفر بوده و در نوشتن معادله رگرسیونی از آن استفاده نمی‌شود.

جدول ۴-۵: جدول ضرایب رگرسیونی فرضیه دوم

ضرایب

مقدار آماره آزمون T

سطح معنی داری

فرض مورد بررسی

نتیجه آزمون فرض

عرض از مبدأ

۰۷۸/۰-

۵۱۳/۲-

۰۱۳/۰

پذیرش فرض

جریانات نقدی

۳۸۴/۰

۲۹۸/۳۰

۰۰۰/۰

پذیرش فرض

اندازه شرکت

۰۱۹/۰

۵۵۷/۳

۰۰۰/۰

پذیرش فرض

ارزش دفتری بدهی

۰۰۳/۰

۹۷۰/۰

۳۳۳/۰

پذیرش فرض

نوسانات جریان وجوه نقد

۰۸۵/۰-

۵۴۷/۱۴-

۰۰۰/۰

پذیرش فرض

سود سهام ساختگی

۰۲۸/۰-

۷۶۵/۳-

۰۰۰/۰

پذیرش فرض

با بهره گرفتن از جدول ضرایب فوق، مدل رگرسیون خطی ساده میان متغیرمستقل میزان وجه نقد و متغیرهای کنترلی اندازه شرکت، نوسانات جریان وجوه نقد و سود سهام ساختگی با متغیر وابسته جریانات نقدی عبارت است از:

(۴-۴)

با بهره گرفتن از این مدل رگرسیونی، هر مقدار مدنظر، از میزان وجه نقد را می‌توان با بهره گرفتن از متغیرهای ظرفیت بدهی، اندازه شرکت، نوسانات جریان وجوه نقد و سود سهام ساختگی پیش‌بینی کرد.

در ادامه بررسی مناسب بودن مدل رگرسیونی ارائه شده در فوق بدین منظور از جدول تجزیه واریانس که با نرم افزار SPSS به دست آمده است استفاده شد.

در جدول(۴-۶) فرضیات زیر آزمون شده است:

فرض : مدل رگرسیون خطی برازش داده شده، معنی‌دار نیست.

فرض : مدل رگرسیون خطی برازش داده شده، معنی‌دار است.

اگر سطح معنی‌داری از ۰۵/۰ کمتر باشد، نتیجه اینکه فرض مقابل تأیید و مدل رگرسیون خطی برازش داده شده معنی‌دار است.

همان‌ طور که در جدول(۴-۶) آمده است، سطح معنی‌داری ۰۰۰/۰ است و از ۰۵/۰ کمتر است. ‌بنابرین‏ مدل رگرسیونی ارائه شده در رابطه فوق معنا دار است.

جدول ۴-۶: جدول تجزیه واریانس مدل دوم

منبع تغییرات

مجموع مربعات

درجه آزادی

میانگین مربعات

آماره F

سطح معنی داری

رگرسیون

۵۸۷/۲

۵

۵۱۷/۰

۲۷۰/۲۶۲

۰۰۰/۰

خطا

۴۳۸/۰

۴۶۳

۰۰۲/۰

مجموع

۰۲۵/۳

۴۶۸

۴-۳-۲-۴) معیارهای مناسبت مدل دوم

به منظور بررسی مناسبت مدل می‌توان از دو معیار زیر استفاده کرد:

الف) ضریب تعیین: ضریب تعیین این مدل ۸۵۵/۰ می‌باشد یعنی با بهره گرفتن از رابطه رگرسیونی فوق ۵/۸۵ درصد از تغییرات را می توان توجیه کرد که مقدار بسیار مناسبی است.

ب) مقادیر NFI ، RFI ، IFI و CFI، هرچه این مقادیر به عدد یک نزدیکتر باشند، مدل مناسب تر است. همچنین در صورتی که مقدار RMSEA از ۰۵/۰ کمتر باشد نتیجه ‌به این معنی است که مدل بسیار مناسب است. در صورتی که مقدار آن بین ۰۵/۰ تا ۰۸/۰ باشد، مدل برازش داده شده مناسب و در صورتی که از ۱/۰ بالاتر باشد مدل برازش داده شده ضعیف است. همان‌ طور که در جدول(۴-۷) آمده است مقادیر نشان دهنده این مطلب هستند که مدل مناسب است. این مقادیر با بهره گرفتن از نرم افزار آموس محاسبه شده اند.

جدول ۴-۷: جدول معیارهای مناسبت مدل دوم

مدل

NFI

RFI

IFI

CFI

RMSEA

مدل دوم

۸۶۹/۰

۷۰۴/۰

۸۸۰/۰

۸۷۷/۰

۰۶۲/۰

۴-۳-۳-۱) فرضیه سوم

در بررسی اینکه بین میزان وجه نقد نگهداری شده و خالص سرمایه درگردش شرکت رابطه مثبت و معنی‌داری وجود دارد یا خیر، بدین منظور فرض صفر و مقابل به صورت زیر تعریف می‌شود:

: بین میزان وجه نقد نگهداری شده شرکت و خالص سرمایه درگردش شرکت رابطه مثبت و معنی داری وجود ندارد.( )

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...