درمان اقلیتهای قومی

اگر فرض کنیم که فرهنگ تأثیر مهمی بر سوء مصرف مواد دارد، تعجب آور نیست که آگاهی از ارزش‌های فرهنگی و گنجاندن آن در درمان، اثربخشی برنامه درمانی با جمعیتهای اقلیت را بهبود می بخشد (ترل، ۱۹۹۴؛ وسترمیر ۱۹۹۵). شایان ذکر است که حتی در درون یک گروه فرعی خاص (مثلاً آمریکایی آفریقایی تبار، اسپانیولی تبار) ناهمگنی زیاد است، به طوری که یک رویکرد واحد بهتر وجود ندارد؛ بلکه حساسیت و انعطاف پذیری کلی نسبت به دخالت دادن باورها و مفاهیم فرهنگی بهبودی را تسریع می بخشد (کلاسر و بلو، ۱۹۹۳). قرار دادن ارزش‌های ویژه فرهنگ در درمان صداقت و رابطه را ارتقا داده، غرور و عزت نفس را بالا می‌برد و فشار روانی فرهنگ پذیری را می کاهد (ترل، ۱۹۹۳).

موانع درمان اقلیتهای قومی

موانع موجود در درمان می‌تواند بیرونی (مثلاً رفت و آمد به برنامه های درمانی، هزینه های درمان) یا درونی (مثلاً ، انکار، شرم) باشد. موانع سوء مصرف کنندگان اسپانیولی تبار عبارت اند از (وسترمیر، ۱۹۹۵):

    1. زبان

    1. محدودیتهای مالی

  1. فقدان الگوهای نقش در برنامه های درمانی

اَلن (۱۹۹۵) موانع موجود زیر را ‌در مورد زنان آمریکایی تبار شناسایی ‌کرده‌است :

    1. مسئولیت‌ها در خانه به عنوان همسر و مادر

    1. هزینه درمان / بیمه نبودن

      1. احساس نیاز به مواد برای مقابله با فشار روانی زندگی روزانه

    1. ترس از دست دادن کودکان

برای دستیابی به موفقیت با جمعیتهای اقلیت، برنامه های درمانی باید پاسخگو موانع شناسایی شده در درمان و انضمام مفاهیم ویژه فرهنگ باشد. برای مثال، باید نقش قوی خانواده در فرهنگ اسپانیولی شناسایی شود و از آن برای نیرومند کردن شبکه حمایت اجتماعی و درمان استفاده شود (شینک و همکاران ، ۱۹۸۸). ‌در مورد آمریکاییهای بومی ، ارتقای شایستگی در دو فرهنگ، که ارزش‌های مثبت هر دو فرهنگ را با هم تلفیق می‌کند، می‌تواند سودمند باشد (ترل ، ۱۹۹۳). قرار دادن عوامل ویژه فرهنگ در درمان، دارای گیرایی شهودی است، لیکن برای تضمین موفقیت در درمان نیاز به پژوهش آزمایش است.

زنان

شیوع سوء مصرف مواد

شیوع سوء مصرف الکل در زمان پایین تر از مردان است، با این حال، میزان سوء مصرف به طور معنی داری از اوایل دهه ۱۹۸۰ تا ۱۹۹۰ افزایش یافته است (کلاسر و بلو، ۱۹۹۳). زنان نسبت به مردان حتی هنگامی که اندازه بدن یکسان در نظر گرفته شود، به طور چشمگیری از الکل تأثیر می‌پذیرند. زنان نسبت به مردان ‌اختلاف‌هایی از نظر مسمومیت حاد (یعنی زنان با مقادیر کمتر الکل مسموم می‌شوند) و عواقب طولانی مدت (یعنی زنان نسبت به سیروز آسیب پذیرتر هستند ) دارند. سوء مصرف کنندگان کوکائین و الکل زن نیز به نظ رمی رسد نسبت به اختلال افسردگی مستعدتر هستند. مصرف داروهای تجویزی معمولاً در میان زنان شایع تر از مردان است.

بررسی پژوهش‌های انجام شده در داخل و خارج از کشور :

اخبار رسیده از چین درباره قرارداد جدید که به وسیله وزاری مختار متحدین منتشر شد ظاهراًًًً همان نویدهائی را در پهنه تجارت می‌دهد که در سال ۱۸۴۵، به دنبال پایین نخستین جنگ چین، در جلوی چشمان سوداگران برقص درآمده بود. با فرض این که تلگراف رسیده از پطرزبورگ صحت داشته باشد آیا کاملا مسلم است که افزایش تجارت با چین باید با چند برابر شدن مراکز تجاری انگلیس همراه باشد؟ آیا نتایج جنگ ۵۸-۱۸۵۷ پربارتر از جنگ ۴۲-۱۸۴۱ خواهد بود؟ یک چیز مسلم است که قرارداد ۱۸۴۳ بجای این که صادرات آمریکا و انگلستان را افزون سازد تنها وسیله ای شد تا بحران بازرگانی سال ۱۸۴۷ سریع تر و شدیدتر خودنمائی کند. بهمین روال با اعتلال رؤیای یک بازار بی کناره و وعده های نادرست قرارداد اخیر ممکن است زمینه ساز یک بحران دیگر در یک لحظه حساس ، یعنی در زمانی باشد که بعد از تزلزل عمومی اخیر، بازار جهانی ‌به‌تدریج‌ در حال جبران می‌باشد. علاوه بر نتایج منفی ، نخستین جنگ دوم تریاک نیز چنین اثری خواهد داشت، مگر این که فشار عمومی جهان متمدن، انگلستان را وادارد که کشت اجباری تریاک را در هند و ترویج مسلحانه آن را در چین متوقف سازد.

چینیان نمی توانند در آنِ واحد هم کالا بخرند و هم ماده مخدّر؛ در شرایط کنونی گسترش تجارت با چین به گسترش تجارت تریاک منجر شده است؛ رشد این ماده با بالیدگی تجارت قانونی منافات دارد.

در سال ۱۸۰۰ واردات تریاک به چین به ۲۰۰۰ صندوق (معادل با ۱۲۰۰۰ کیلوگرم) رسید. از قرن هیجدهم ستیز بین تجّار خارجی و گمرکات کشورها آغازیده بود. مبارزه «شرکت هند شرقی» و «امپرتوری آسمانی» از آغاز نوزدهم پدیدار گردید؛ وضعی که کاملاً متمایز و استثنائی بود؛ در زمامی که امپراتور چین برای احتراز از خودکشی مردم خود در آن واحد واردات سم را به وسیله خارجیان و مصرف آن به وسیله بومیان را ممنوع نمود «شرکت هند شرقی» بیدرنگ کشت تریاک را در هند و قاچاق آن را به چین وارد نظام مالی خود کرد. در حالی که «امپراتور نیمه بربر» بر اساس اصل اخلاقی بمقاومت پرداخت دنیای متمدن بر اساس اصلی پولی «Pelf » بمقابله دست زد. بدین‌سان یک امپراتوری عظیم، با جمعیت جهان، که از پگاه تاریخ بالیده شده است کوشید که با توسل بزور از نفوذ عمومی بیگانگان خود را برکنار دارد و منزوی گردد؛ با این توهم که «کمال آسمانی» را دارا است.

سرانجام چنین امپراتوری میبایستی در جریان نبود و همآوردی از پای در می‌آمد که در یک سوی آن جهان کهن مسلح به انگیزش های اخلاقی قرار داشت و در دو سوی دیگر نمایندگان جامعه خیلی متمدن که برای کسب مزایای خرید ارزان و فروش گران پیکار می کرد.

این مقاله در ۳۱ اوات سال ۱۸۵۸ به وسیله کارل مارکس در لندن نوشته شد و در ۲۰ سپتامبر (۲۹ شهریور) ۱۸۵۸ در روزنامه «نیویورک دیلی تریبون» New – yorj Daily Tribune ، در شماره ۵۴۳۳ بچاپ رسید.

از کارل ماکس

تجارت تریاک

اقدام دولت انگلستان جهت انحصار (کشت) تریاک در هند موجب شد که (مصرف) تریاک در چین ممنوع اعلا شود. نه کیفرهای بی رحمانه «مقنن آسمانی» نسبت به رعایای سرکش خود و نه سختگیری ادارات گمرکی در ممنوعیت ورود تریاک به چین نتوانستند کاری از پیش ببرند. علاوه بر این، مقامات اخلاقی «مرد چینی» سبب شد که اخلاق مقامات امپراتوری (چین)، کارکنان گمرکات و کارمندان کشوری کلاً بفساد گراید. چنین فسادی قلب «دیوانیان آسمانی» را بکام خود کشید و اساس پدرسالاری را ویران ساخت. جرم این فساد در صندوق های تریاکی نهفته بود که از انبار کشتی های انگلیسی مستقر در بندر «وهامپوا» به طور قاچاق وارد امپراتوری می شد.

کار صدور تریاک را شرکت هند شرقی آغازید و «دولت مرکزی» در پکن به طور بیهوده ای کوشید تا از ورود آن جلوگیری کند (ولی موفق نشد) و ‌به‌تدریج‌ تجارت تریاک نسبت مهمی را در بر گرفت به طوری که در سال ۱۸۱۶ مبلغ مربوط بدان به۲٫۵۰۰٫۰۰۰ پوند بالغ شد. برقراری رقابت آزاد در تجارت با هند، بجز ‌در مورد چائی، که هنوز انحصار آن در اختیار «شرکت هند شرقی » قرار داشت، انگیزه نیرومندی در (تقویت) عملیات قاچاق انگلیسی محسوب می شد.

در سال ۱۸۲۰ تعداد صندوق های تریاک صادراتی به چین ۵۱۴۷ صندوق ،

در سال ۱۸۲۰ به ۷۰۰۰ صندوق،

در سال ۱۸۲۴ به ۱۲۶۳۹ صندوق رسید.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...