گروه سوم یعنی جایگزین­ها نیز شامل ۴ استراتژی مدیریت دانش میباشند که البته در پژوهش ما با توجه به استراتژیهایی که در بخش پیشینه پژوهش معرفی شد، مدل SECI مورد استفاده قرار گرفته است که شامل چهار استراتژی اجتماعی­سازی، برونی­سازی، ترکیب­سازی و درونی­سازی است.
گام سوم: برای بدست آوردن روابط درونی بین ۶ معیار اصلی باید از مراحل نه گانه DEMATEL استفاده شود.

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

گام چهارم: با توجه به وزن بدست آمده از مرحله قبلی بین معیارها، یک پرسشنامه مقایسه زوجی که مبتنی بر ANP طراحی شده است طراحی شده و برای انتخاب استراتژی مدیریت دانش مورد استفاده قرار می­گیرد.

۳-۷- جمع­بندی فصل

مهمترین بخش این فصل از پژوهش را طراحی پرسشنامه پژوهش شامل میشود که با بهره گرفتن از تلفیق پرسشنامه اهداف، معیارها و استراتژیهای مدیریت دانش، پرسشنامه نهایی طراحی شده است. در فصل آتی، با توجه به روش های مورد بحث، روایی و پایایی و همچنین پاسخ به سوالات و فرضیات پژوهش مورد تحلیل قرار خواهد گرفت و خروجی فرایند تحلیل شبکه­ ای و دیماتل نیز بیان خواهد شد.

فصل چهارم تحلیل داده‌ها

۴-۱ – مقدّمه

از مهم­ترین بخش هر پژوهش، تحلیل اطلاعات است. وجود هر گونه خطا و اشتباهی در چنین بخشی می ­تواند به نتیجه ­گیری­های نادرستی منجر گردد. انتخاب یک روش پژوهش مناسب، تا حد زیادی پژوهشگر را در جلوگیری از بروز اشتباهات در امر پژوهش یاری می­رساند. در این قسمت ابتدائاً به معرفی مدل سلسله‌مراتبی پژوهش پرداخته و سپس نتایج تحلیل پایایی و روایی ابزارهای اندازه‌گیری پژوهش ، اولویت‌بندی استراتژی‌های مدیریت دانش و در نهایت به سوالات پژوهش پاسخ داده شده است.

۴-۲- مدل سلسله مراتبی پژوهش

مدل سلسله مراتبی پژوهش در شکل (۴-۱) نمایش داده شده است.
فعال­سازی اطلاعات
بهبود عملکرد
ارتقاء نوآوری
ارتباطات
فرهنگ کارکنان
هزینه
زمان
حمایت مدیریت
مشوق­ها
اجتماعی سازی
برونی سازی
ترکیب سازی
درونی سازی
شکل۴- ۱ مدل سلسله مراتبی پژوهش
جهت دستیابی به هدف پژوهش که اولویت‌بندی استراتژی‌های مدیریت دانش می‌باشد، بر اساس مدل سلسله‌مراتبی پیشنهادی ۳ پرسشنامه بین جامعه آماری توزیع گردید. در پرسشنامه اول که بین ۳۱ نفر از مدیران و کارکنان شهرداری تهران توزیع گردید، هدف شناسایی معیارهای انتخاب استراتژی‌های مدیریت دانش بود. داده‌های جمع‌ آوری شده از پرسشنامه‌های ۲ و ۳ به منظور اولویت‌بندی استراتژی‌های مدیریت دانش با بهره گرفتن از تلفیق تکنیک‌های ANP و DEMATEL مورد استفاده قرار گرفت.
نتایج بررسی متغیرهای جمعیت شناختی حاکی از این است که بیشتر اعضای نمونه مورد مطالعه(۴۵%) داری سن بین ۳۱ تا ۴۰ سال می‌باشند. همچنین ۸۴% حجم نمونه را مردان تشکیل می‌دهند. ۶۲% افراد دارای مدرک کارشناسی و ۴۸% پاسخ‌دهندگان دارای سابقه کاری بین ۶ تا ۱۰ سال می‌باشند.

۴-۳- پایایی ابزار پژوهش

جهت بررسی پایایی پرسشنامه(۱) پژوهش از آزمون ضریب آلفای کرونباخ به کمک نرم‌افزار Spss استفاده شد. نتایج حاصل از محاسبه ضریب آلفای کرونباخ حاکی از این است که پرسشنامه(۱) پژوهش از پایایی قابل قبولی برخوردار می‌باشند

شرح
تعداد معیارها
آلفای کرونباخ

پرسشنامه شناسایی معیارها

۶

۹۰/۲%

همچنین جهت بررسی معنی داری اثرگذاری هر یک از شاخص های موثر بر استراتژی مدیریت دانش از آزمون اماری T بهره می گیریم. براساس اطلاعات بدست آمده از پرسشنامه­ اول و استفاده از آزمون آماری T، هر ۶ شاخص معتبر شناخته شد (زیرا P-VALUE کل شاخص ها کمتر از ۰٫۰۵ است). آمار توصیفی (جدول ۴-۱) و استنباطی(جدول ۴-۲) هر یک از شاخص ها در جداول زیر نشان داده شده است.
جدول۴-۱ پارامتر های توصیفی شاخص های موثر بر استراتژی های مدیریت دانش

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...