پایان نامه در مورد : بررسی و رتبه بندی آمیخته … – منابع مورد نیاز برای مقاله و پایان نامه : دانلود پژوهش های پیشین |
پیتز، فیلدینگ و مایلر[۱۶] (۱۹۹۴) در تأیید تعریف مولین، همه محصولات، کالاها، خدمات، اماکن و افراد مرتبط با ورزش را اجزای صنعت ورزش معرفی می کنند(۶۴). در جای دیگر، پیتز و استاتلر[۱۷] (۱۹۹۶) در رابطه با تعریف صنعت ورزش بر بازارهای مرتبط با ورزش، آمادگی و تفریحات سالم تأکید دارند(۱۱). در کل صنعت ورزش به مجموعه فعالیتهای مرتبط با تولید و بازاریابی کالاها و خدمات ورزشی گفته می شود که در ارتقای ارزش افزوده نقش داشته باشند(۶۱).
برخی از متخصصین مدیریت ورزشی صنعت ورزش را به چند قسمت عمده زیر تقسیم می کنند:
۱- صنعت ورزش غیرحرفهای و آماتور (ورزشهای آموزشگاهی، دانشگاهی، باشگاهی و بین المللی)
۲- صنعت ورزش حرفهای (رشته های ورزش حرفهای)
۳- صنعت ورزشهای روزمره و شرکت کردنی (مراکز آمادگی جسمانی و بدنسازی، مکانهای تفریحی ورزشی، گردشگری ورزشی)
۳- صنعت ورزشهای روزمره و شرکت کردنی (مراکز آمادگی جسمانی و بدنسازی، مکانهای تفریحی ورزشی، گردشگری ورزشی)
۴- صنایع و بخشهای پشتیبانی ورزش (مدیریت امکانات و تسهیلات ورزشی، مدیریت رویدادها و مراسم ورزشی، ارتباطات و صنعت اطلاع رسانی، صنعت کالاهای ورزشی)(۷۲).
پیتز، فیلدینگ و مایلر (۱۹۹۴) نیز اجزای صنعت ورزش را بر اساس انواع محصولات و مشتریان به سه بخش عملکرد، تولیدات و توسعه ورزشی تقسیم نموده اند :
– عملکرد ورزشی در برگیرندهی امور مربوط به شرکت کنندگان و تماشاگران ورزشی است.
– بخش تولیدات ورزشی، کلیه کالاها و خدمات مورد نیاز جهت ایجاد و یا تسهیل بخش عملکرد ورزشی را فراهم می کند.
– بخش توسعهی ورزشی به کالاها و خدماتی که به پیشبرد تولیدات و عملکرد ورزشی یاری میرساند اطلاق می شود(۶۴).
۲- ۱-۱۱- عوامل مؤثر بر رشد و توسعهی صنعت تجارت ورزش
«صنعت تجارت ورزش[۱۸]» وسیع ، متمایز و گوناگون است . دراین صنعت انواع و شکلهای بیشماری از تجارتها و سازمانها وجود دارد. اگر بتوانید بفهمید که چرا صنعت ورزش تا این حد بزرگ و متمایز و گوناگون بوده و چه چیزی رشد آنرا به حرکت در میآورد، در کارتان به شدت ارتقا خواهید یافت. برای دستیابی به این آگاهی، فهم عوامل مؤثر بر رشد و توسعهی این صنعت در گذشته، عواملی که در حال حاضر بر آن اثر میگذارند، و آنهایی که درآینده بر آن اثر خواهند گذاشت، بسیار مهم است.
( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
یک فرد حرفهای در «تجارت ورزش» بایستی با توانایی هر چه بیشتر، آنچه که بر صنعت ورزش تأثیر میگذارد را تجزیه و تحلیل کند. چرا که اینگونه تأثیرها ممکن است برموفقیت یا شکست یک محصولیا تجارت اثر بگذارند.
اگر «تاجر ورزش» تحقیق کرده و دریابد که چگونه عوامل بر محصولیا تجارت او اثر میگذارند، میتواند استراتژیها و تصمیم گیریهای خود را آنگونه انتخاب کند که او را به سوی موفقیت رهنمون شود(۱۱).
این عوامل به اختصار عبارتند از:
۱ . مردم (افراد)
الف :تمایل همیشگی انسانها به ورزش و اوقات فراغت ؛
ب: افزایش تجارت ورزش در بین بخشهای متمایز بازار؛
۲ . فعالیتها و رویدادهای ورزشی
( ورزشها ، تفریح ،آمادگی جسمانی ، اوقات فراغت وتوریسم ورزشی)
الف . افزایش بی وقفه در تعداد ورزشهای جدید و مختلف ، فعالیتهای تفریحی و تناسب اندام و رویدادها؛
ب . رشد روز افزون ارائه ورزشهای تجاری ؛
ج . افزایش پایدار در تعداد و نوع ورزش ها ،تناسب اندام و فعالیتهای تفریحی به صورت حرفهای؛
د. رشد توریسم ورزشی و محصولات مورد نیاز مسافرتهای ماجراجویانه ؛
۳ . کالاهای ورزشی
الف . افزایش کالاهای ورزشی و پوشاک طراحی شده برای بازارهای متنوع و نیازهایآنها؛
ب . نفوذ تکنولوژی در کالاهای مربوط به ورزش و خدمات ورزشی و تمرینات ورزشی ؛
۴ . تسهیلات ، داروهای ورزشی و تمرینات تناسب اندام
الف . افزایش تعداد و نوع تسهیلات ورزشی و رویدادها ؛
ب . حرکت تسهیلات از تک منظوره به چند منظوره و تسهیلات خدمات کامل؛
ج . رشد ثابت در مقدار و نوع داروهای ورزشی و خدمات مربوط به تمرینات تناسب اندام؛
۵ . تجارت و بازاریابی ورزش
الف . بسته بندی ورزش بعنوان یک محصول تفریحی ؛
ب . افزایش بازاریابی و جهت بازار صنعت ورزش ؛
ج . افزایش آگاهی و درک مشتریان صنعت تجارت ورزش؛
د . اولویت یافتن ترویج به عنوان هدف بازاریابی ورزشی حرفهای؛
ه . رشد شرکتهای حمایت کننده مالی؛
و . موافقتهای افزون تر؛
ز . رشد اهمیت مجوزها؛ و
ح . تجارت؛
۶ . مشاغل خدمات حرفهای صنعت ورزش
– رشد خارق العاده در مشاغل خدماتی برای صنعت ورزش؛
۷ . صنعت ورزش – رسانه و رسانهی ورزش
الف. صنعت ورزش به شدت از پخشهای فراوان رسانهای سود میبرد.
ب . فعالیتهای ورزشها و رویدادها به عنوان یک محصول تفریحی عمومی شناخته می شوند.
ج . پوشش رادیو و تلویزیونی بی وفقه به رشد خود ادامه میدهد.
د . افزایش تعداد و تنوع مجلات ، مجلات تجاری و مجلات دانشگاهی وابسته به ورزش؛
ه . وب جهان گیر؛
۸ . تحصیلات صنعت ورزش
الف. افزایش تحصیلات در ورزشها و تجارت ورزش در بخشهای اجرایی، مدیران ، ورزشکاران و سایر افراد؛
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1401-04-14] [ 03:50:00 ب.ظ ]
|