(۱/۲۰۶۰-۲۰۶۲)
۵-۳-۶ . دریا:
دریا نیز پدیدۀ سرشار از لطف الهی است که در اختیار جانداران بخصوص انسان قرار داده شده است و در آن دنیا نیز چشمه های بهشتی در اختیار شایستگان قرار می گیرد:

لب ببند و غور دریایی نگر

بحر را حق کرد محکوم بشر۲۸

همچو چشمۀ سلسبیل و زنجبیل۲۹

هست در حکم بهشتی جلیل

چارجوی جنّت اندر حکم ماست

این نه زور ما ز فرمان خداست

(۱/۳۵۵۸-۳۵۶۰)
در سرگذشت حضرت نوح و موسی، دریا بیشترین نقش را بازی می کند: حضرت نوح به امر خدا یک کشتی می سازد و وقتی طوفان بلا نازل می شود، دریایی که از باران به وجود می آید، کشتی او را به مکان بلندی می برد و او و پیروانش نجات می یابند و کافران غرق می شوند. در داستان حضرت موسی (ع) هم، او و پیروانش از دست فرعونیان می گریزند و هنگامی که به دریا (رود نیل) می رسند، به امر خدا راهی باز می شود و آنان عبور می کنند و زمانی که فرعونیان وارد دریا می شوند، راه دوباره بسته می شود و آنان غرق می شوند:

نوح و موسی را نه دریا یار شد

نه بر اعداشان به کین قهار شد

(۱/۱۸۴۱)
۵-۳-۷ . باد:
باد هر چند به ظاهر، بر انسان حمله می کند و بر او سیلی می زند و اگر شدید باشد حتی درختان را نیز می شکند اما تا وقتی وزش آن، امری طبیعی باشد (یعنی از روی عذاب الهی، که شرح آن خواهد آمد- نباشد) برای انسان و دیگر موجودات مفید است و در واقع لطف الهی است که بر آنان می وزد و در حدیث نیز آمده است که : «فَإذا رَأیتُمُوها فَلا تَسُبُّوها: هرگاه باد را مشاهده کردید، به آن دشنام مدهید».۳۰

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

این شمال و این صبا و این دبور۳۱

کی بود از لطف وز انعام دور

(۴/۱۴۰)
«باد نزد صوفیّه، نصرت الهی است که ضروری کافّۀ موجودات است و هیچ اسم موافق تر از این نیست سالک را این کلمه در مثنوی به معانی مختلف آمده است، از جمله به معنی خداست و قدرت الهی و عنایت و نصرت خداوند».۳۲ مولوی با استناد به حدیث إنَّ لِربِّکُم فِی أیّامِ دَهرِکُم نَفَحاتٍ ألا فَتَعرَّضُوا لَها۳۳ (در طول زندگی شما نسیم هائی از لطف پروردگارتان می وزد. آگاه باشید پس خود را در معرض آن قرار دهید) می گوید:

گفت پیغامبر که نفخت های حق

اندرین ایّام می آرد سبق

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...