شکل(4-6) اثر متقابل کود ازت و کود زيستي بر شاخص سطح برگ

شکل(4-7) اثر متقابل کود ازت و کود زيستي بر انتقال مجدد فتوسنتزي

شکل(4-8) اثر متقابل کود ازت و کود زيستي بر محدوديت منبع

4-9- تعداد دانه در ردیف
تجزیه واریانس داده ­ها (جدول 4-9) نشان داد که سطوح مختلف نیتروژن اثر معنی‌داری روی تعداد دانه در ردیف نداشته است. در حالی که اثر کود زیستی و اثر متقابل نیتروژن در کود زیستی برای این صفت معنی‌دار شده است. مقایسه میانگین‌ها نشان داد که بیشترین تعداد دانه در ردیف بلال در بین سطوح کود زیستی به سطح 200 کیلوگرم در هکتار کود زیستی مربوط می‌شود و دو سطح دیگر اثر یکسانی داشتند و در یک گروه قرار داشتند(جدول 4-10). همچنین مقایسه میانگین برای اثر متقابل نیتروژن در کود زیستی نشان داد که بهترین مقدار کودی برای افزایش تعداد دانه در ردیف از ترکیب 100 کیلوگرم ازت بدون کود زیستی و همچنین ترکیب 200 کیلوگرم کود ازت به همراه 200 گرم کود زیستی در هکتار به دست آمد (شکل 4-9).

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

4-10- تعداد رديف در بلال
براساس نتایج تجزیه واریانس اثر هیچکدام از تیمارهای آزمایشی بر تعداد رديف در بلال معنی‌دار نگردیده است (جدول4-9). سطوح مختلف کود ازت نشان داد که تعداد رديف در بلال در سطوح مختلف کود ازت با یک دامنه از 55/14 تا 15 ردیف در بلال بدون تفاوت آماري در یک گروه قرار گرفته اند. همچنین نتایج مقایسه میانگین کود زیستی فسفره نشان داد که بیشترین تعداد رديف در بلال با مقدار 91/14 با تیمار 200 کیلوگرم در هکتار کود زیستی بدست آمد و کمترین تعداد رديف در بلال با مقدار 58/14 ردیف در بلال نیز از تیمار بدون کود زیستی حاصل شد که از نظر آماري تفاوت معنی داری نداشتند (جدول4-10). مقایسه میانگین اثرات متقابل کود ازته در کود زیستی نیز نشان داد که بیشترین تعداد رديف در بلال با مقدار 33/15در سطح کود ازته 150 کیلوگرم در هکتار با تیمار زیستی بدون کود زیستی و 200 گرم در هکتار کود زیستی و همچنین 200 کیلوگرم در هکتار کود ازته با 200 گرم در هکتار کود زیستی حاصل شد و کمترین نیز با مقدار 14 در تیمار 150 کیلوگرم در هکتار کود ازته با 100 کیلوگرم در هکتار کود زیستی به دست آمد که در سطح پنج درصد اختلاف معنی‌داری نشان دادند هرچند که در جدول تجزیه واریانس اثر متقابل کود ازته در کود زیستی برای این صفت معنی‌دار نشد (شکل 4-10).

جدول (4-9) نتايج تجزيه واريانس اثر تيمارهاي آزمايشي صفات اجزاي عملكرد

منابع تغيير

درجه آزادي

ميانگين مربعات

تعداد دانه در ردیف بلال

تعداد رديف در بلال

تکرار

2

03/20

36/0

ازت (A)

3

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...