عنوان
فراوانی
درصد

پایگاه اقتصادی-‌اجتماعی
بالا
۱۹
۴۱٫۳۰

متوسط
۱۸
۳۹٫۱۳

پایین
۹
۱۹٫۵۶

جمع
۴۶
۱۰۰

از نظر بوردیو مجموعه‌ای از کنشگران که پایگاه‌های یکسانی را اشغال می‌کنند در شرایط یکسانی قرار دارند و محتمل است که تمایلات و علایق یکسانی نیز داشته باشند و به همین دلیل احتمال می‌رود که اعمال مشابهی انجام دهند و مواضع مشابهی اتخاذ کنند. هر طبقه اجتماعی بر اساس ترکیبی از سه نوع سرمایه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی تعریف می‌شود. اعضای هر طبقه در هرمیدان جایگاهی مخصوص به خود دارند که بر اساس ترکیب انواع سرمایه تعیین شده‌است(ساترتون ۲۰۰۱، ۱۷۹-۲۰۳).
بنا بر روایت مشارکت کنندگان پایگاه اقتصادی-‌اجتماعی آن‌ها باعث می‌شود از برخی خطرات مصون بمانند و یا از وسایل گرانقیمتی نظیر اتومبیل شخصی، آژانس گرفتن، استفاده از ابزار دفاعی و نظیر اسپری فلفل و شوکر و پنجه بکس و غیره جهت پیشگیری از قربانی‌شدن استفاده کنند. حتی این موضوع بر روی تعریف ایشان از قربانی‌شدن نیز تأثیرگذار است.
خانم ۲۷ ساله کارمند عالی‌رتبه بخش خصوصی: هر طور حساب کنید رفت و آمد با ماشین خودم هم راحت تر است و هم به صرفه تر. کافی است در مترو کیفت را بزنند و گوشی ات را بدزدند یا حتی کمی کیفت سنگین باشد. کلی مکافات داری. یا باید هرچه در می آوری خرج ارتوپد بدهی برای درمن دست و گردن و یا باید یک کفش آهنی بپوشی و بیافتی به دنبال المثنی گرفتن مدارک. گوشی را هم که ببرند هیچی هرچه صرفه جویی کردی باید بدهی یک گوشی دیگر بخری….(مورد شماره۴۴).

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

نداشتن شبکۀ روابط قوی که نوعی سرمایه اجتماعی را برای فرد رقم می‌زند در کشورهایی که دارای نظام اداری بیمار و اقتصاد بیمار هستند خود به نوعی باعث آسیب دیدن فرد می‌شود. این امر در مورد زنان به دلیل محدودیت‌های جنسی کلیشه‌ای که وجود دارد بیشتر مشاهده می‌شود به طور مثال:
خانم ۳۱ ساله کارشناس ارشد ریاضی محض، پایگاه اقتصادی-‌اجتماعی متوسط توضیح می‌دهد: من قربانی بی‌کاری و وضعیت اقتصادی مملکتمان هستم……. قربانی یعنی کسی که این همه درس بخواند، مدرسه‌های خاص نخبگان برود، رتبه تک رقمی‌کنکور بشود و راهی برای یافتن شغل و تامین آینده خود نداشته باشد………….. قربانی یعنی کسی که راهی برای آینده خود روشن نبیند(مورد شماره ۱۰).
پوشش و آرایش
وضعیت پوشش و ظاهر افراد نمادی از نوع تفکر فرد است. به‌طوری که در تمام دنیا پوشش اسلامی شناخته شده‌است و هر کس زنی را با پوشش اسلامی مثل روسری و یا چادر ببیند به نوع تفکر وی پی برده و می‌داند این فرد مسلمان است، احتمالا نماز می خواند و سایر نمادهایی که از طرق مختلف نظیر رسانه‌های دیداری و شنیداری و فضای مجازی در مورد یک فرد مسلمان به وی رسیده است در ذهنش نقش می‌بندد و قضاوتهای فرد را در مورد شخص با حجاب می‌سازد.
جدول شماره ۱۵٫ وضعیت پوشش و آرایش مشاهده شده[۳۵]

عنوان
فراوانی
درصد

وضعیت پوشش و آرایش مشاهده شده
جسورانه(مانتویی با آرایش غلیظ)
۱۳
۲۸٫۲۶

تاحدی جسورانه(چادری با آرایش غلیظ و لباس جلب توجه کننده)

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...