مروری بر صنعت چاپ و نشر:
برخلاف اینکه صنعت چاپ و نشر در سرتاسر جهان به خودی خود صنعت مهمی می باشد ،موقعیت قابل توجهی در میان صنعت های دیگر ندارد. (دانشنامه ی جهانی صنایع،۲۰۰۳).در سرتاسر جهان کسب و کار چاپ و نشر به روش قدیمی در حال ادامه دادن برای منطبق شدن با تغییراتی که در اثر پیشرفت های فناوری ،تغییرات بازار ها ،توجه به محیط زیست و ظهور کاربران نهایی و مشتریان با سطح دانش بالاتر می باشد.چشم انداز امروزه ی نشر به شدت پویا بوده و اینکه ناشر سودآوری باشی به طور فزاینده ای سخت شده است(کنلی[۲۱] ،۲۰۰۵).چاپ و نشر کتاب با توجه به تعدد آن وابستگی بالایی با درجه ی خلاقیت و توجه شخصی دارد.این صنعت به طور کلی با دیگر بخش های رسانه ماند مجلات ،روزنامه ها و نشر مجلات متفاوت است.(تیان و همکاران،۲۰۰۹)کتابها با توجه به مواجه شدن با شکست برای جذب مخاطب ،قابل اطمینان نیستند.چاپ و نشر کتاب با توجه به تعدد عوامل متعلق به آن از جمله طیف متنوع محصول ،رقابت،تعداد نقش آفرینان در فرایند ایجاد،تولید و توزیع آن ،و درجه ی بالای ریسک ،کسب و کاری پیچیده ای می باشد.(گریکو[۲۲]،۲۰۰۵) با این وجود بخش قابل توجهی از خوانندگان عمومی کتاب و بسیاری از مردم معتقدند که بر اساس عواملی از قبیل تداوم تقاضا و اثر اجتماعی –فرهنگی،نشر کتاب در وضعیت کنونی چاپ گرا بودن این صنعت به مدت حداقل ۲۰ سال دیگر باقی خواهد ماند.(گریکو و همکاران ۲۰۰۷) .با این وجود جایی برای خشنودی وجود ندارد و این صنعت نیاز به تدوین و فرموله کردن پاسخ های مناسب به مجموعه ای از چالش های موجود دارد.یکی از بازتابهای ماهیت این چالشها اینست که هر دو سطح مصرف کننده به ازای هر خواننده کتاب ،و ساعتی که هر فرد در سال به خواندن کتاب اختصاص می دهد،با رکود مواجه شده است.همچنین ،ساعاتی که هر فرد در سال به اکتشاف فرمت های الکترونیکی ،به ویژه اینترنت اختصاص می دهد به طور چشمگیری افزایش یافته است(گریکو،۲۰۰۵)

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

علاوه بر این ،این چالش ها شامل توسعه ی سریع فناوری و تغییرات جمعیت شناختی در مشتریان اصلی و پایه ای کتاب می شود.همچنین پذیرش گسترده ای وجود دارد که صنعت نشر کتاب در قبول آن و در پاسخ به تغییر نسبتاً ثابت بوده و اینکه این نگرش غالب شده مانع از به کارگیری روش های مترقی و شیوه های مرتبط با چاپ و نشر دیجیتال شده است.(دانشنامه صنایع جهانی،۲۰۰۳)اگرچه عدم اطمینان از تاثیر بالقوه ی آنچه که انقلاب دیجیتال نامیده می شود،ادامه دارد(تامپسون،۲۰۰۵).انقلاب دیجیتال در صنعت چاپ و نشر رو به گسترش و غیر قابل پیش بینی است(کاسدورف[۲۳]،۲۰۰۳)
در حال حاضر ناشران امروزی به نوعی با فرایندهای دیجیتال سر و کار دارند ،چرا که محتوا به صورت چاپی یا الکترونیکی است.با این حال هیچ یکنواختی قابل توجهی در روش ،به عنوان اینکه هر ناشر رفتار دیجیتال خاص خود را در نشر دارد ،وجود ندارد.ناشران ملزومات مختلف،ویژگی ها و بازار های هدف متفاوتی با توجه به دیجیتالی شدن فرایندها دارند.در هر حال انقلاب دیجیتال ثروت در حال گسترش گزینه ها و فرصت های آیننده را فراهم می آورد.(کاسدورف،۲۰۰۳)
تاریخچه ی کوتاهی از نشر کتاب:
به منظور درک کامل صنعت چاپ و نشر امروزی و پیش بینی تحولات آینده ،لازم است به عقب برگشته و مختصرا خلاصه ای از تاریخ نشر را بررسی کنیم.پس از آغاز به کار نشر به عنوان یک نهاد تجاری در اواخر سال ۱۶۰۰ ،تفاوت قائل شدن بین نقش ناشر و چاپگر مشکل بود.(تیان و همکاران،۲۰۰۹).سپس با افزایش سریع فعالیتهای چاپ ،لازم شد که ناشران از نقش چاپگر فاصله گرفته و نقش کارآفرینانه ای با توجه به انتخاب محتوا و ریسک پذیری در صنعت را اتخاذ کنند.(تامپسون ،۲۰۰۵).با ظهور بازار انبوه برای کتاب در ایالات متحده در نیمه ی دوم قرن نوزدهم،ساختارهای رسمی تر چاپ و نشر توسعه یافت که هنوز هم مشهود است.(تیان و همکاران،۲۰۰۹).از ویژگی های مهم صنعت نشر که در طول دهه ی ۱۸۰۰ پدید آمده بود،توسعه ی حق تألیف که حفاظت از محصول فکری نویسنده را فراهم می آورد،بود.
در طول سالها،تغییرات در قوانین کپی رایت و شیوه های اطمینان حاصل کردن از تضمین یکپارچگی در سراسر مرز ها رخ داده ،اگرچه مشکلاتی باقی ماند اما می تواند به عنوان نتیجه ای از دیجیتالی شدن محسوب شود.(دانشنامه ی صنایع جهانی،۲۰۰۳)امروزه،ناشران ،اساسا سازمان های ریسک پذیر و محتوا گرایی هستند که به سمت تولید نوع خصی از کالاهای فرهنگی پیش می روند.ناشر به شدت متکی بر جنبه های متنوع بازاریابی به منظور ترویج و ارتقای محصول با امید به منتج شدن به فروش بیش از هزینه های اولیه می باشد.(تامپسون،۲۰۰۵)
صنعت نشر کتاب:
چاپ و نشر کتاب یک صنعت پیچیده و بسیار متفاوت است اما بدون نظم و ترتیب نیست.این صنعت با وجود تعدد زمینه هایی که ویژگیهای خاص خود را دارند و باوجود روابط شبکه ،زنجیره های عرضه،رقابت و مصرف کنندگانی که در یکی یا چند تا از این زمینه ها فعالیت می کنند،ساختار یافته است. ناشران معمولا در یک یا چند زمینه ،بسته به نوع کتابی که در آن تخصص داشته و بازار هدفشان فعالیت می کنند. (تیان و همکاران،۲۰۰۹)
ظهور تغییرات در صنعت نشر کتاب:
در طی تکامل صنعت چاپ و نشر کتاب ،تغییرات ساختاری زیادی در نتیجه ی تاثیرات دو نیروی خارجی و داخلی رخ داده است.این اثرات که منجر به ظهور مدلهای کسب و کاری متفاوت می شوند به شرح زیر می باشد:
نیروهای خارجی:
نیروهای خارجی بسیاری وجود دارد که بر صنعت نشر کتاب تاثیر گذار است که به شرح زیر می باشد:
۱)جهانی شدن بازار ها و شرکت های نشر.
۲)مالکیت و ادغام.
۳)تغییر فناوری
۴)تغییرات تقاضای مصرف کنندگان
۵)رقابت.
۶)سیاستهای دولت
۷)کتابهای الکترونیک
۸)رسانه های جدید
نیروهای داخلی:نیروهای داخلی عمدتا شامل فعالیت های مدیریتی که با فشار نیروهای خارجی مواجه می شوند و منجر به یک سری تصمیمات استراتژیک با اشاره به بازار ها ،محصولات و خدمات و استراتژی ها ی سازمانی می شود.قابل توجه ترین نتیجه ی این تصمیمات در رابطه با اتخاذ استراتژی های برون سپاری شده ،تمرکز بر ساختارهای جدید (مانند ایجاد بخش دیجیتال)،منطبق شدن با توانمندسازی تکنولوژی های حمایتی و تلاش برایدستیابی به تغییر در فرهنگ سازمانی می باشد.بهره برداری از این نیروها در حال حاضر در نظر گرفته شده است(تیان و همکاران،۲۰۰۹).نیروهای موثر داخلی و خارجی در شکل ۳-۲ نشان داده شده است.
شکل ‏۲‑۳ نیروهای موثر داخلی و خارجی
مدل کسب وکار و ارزش پیشنهادی:
ارتباط نزدیک مدلهای کسب وکاری و اصل ارزش اساسا از نیاز به خلق رویکردهای جدید برای ایجاد و به دست آوردن ارزش در اینترنت و فضای تجارت الکترونیک نشات می گیرد.در حال حاضر ارزش به عنوان گزاره ای محسوب می شود که از ویژگی های ذاتی و لاینفک محصول یا خدمت می باشد.اما اکثر ادبیات موجود مربوط به مدل کسب و کار فاقد تعریف صحیح و راهنمایی برای چگونهگی به کارگیری جنبه ارزش در مهندسی کسب و کار هستند در حالی که تعریف مشخصی هم برای مدل کسب وکار در ادبیات موجد ارائه نشده است.(ایزابل[۲۴] و همکاران،۲۰۱۳)در هر حال با توجه به رابطه مدل های کسب و کاری و ارزشهای پیشنهادی و همچنین با توجه به اینکه ارزش پیشنهادی قلب کانواس ارائه شده از طرف آستروالدر محسوب می شود در این بخش از ادبیات تحقیق به معرفی زنجیره تامین،زنجیره ارزش،شبکه ارزش و نهایتا رابطه میان زنجیره ارزش و مدل کسب و کار می پردازیم.
زنجیره تامین ،زنجیره ارزش و شبکه ارزش نشر کتاب:
از آنجایی که نخستین حوزه در دستیابی به مزیت کسب وکار، توسعه ی زنجیره ارزش قدرتمند برای رقابت در بازاری که همه ی سهامداران تقریبا سهم یکسانی از بازار را به خود اختصاص داده اند،مورد توجه قرار می گیرد و مستلزم توجه است در این بخش از ادبیات مدل کسب وکار صنعت نشر به بررسی زنجیره تامین ،زنجیره ارزش و شبکه ارزش در صنعت چاپ و نشر کتاب می پردازیم.
زنجیره تامین:
زنجیره تامین عبارتست ازگامهایی که لازم است محصول از مبدا تا رسیدن به مشتری طی می کند.زنجیره های تامین کارامد بر بهره برداری،هزینه های سیستم و نرخ بازگشت موجودی تاکید دارند.در اصل مفهوم زنجیره تامین به جای بهبود محصول بر توزیع همراه با حداقل کردن هزینه در هر مرحله می باشد.(تیان و همکاران،۲۰۰۹)
زنجیره تامین نشر کتاب
زنجیره تامین نشر شامل شبکه ای از سازمانها و فعالیتهای درگیر در انتشار،فروش و توزیع کتاب می باشد.زنجیره تامین شامل یکسری از سازمانهای مستقل اما مرتبط ،که در نقاط متنوع زنجییره قرار داشته و فعالیت و وظیفه مشخصی را انجام می دهند.زنجیره تامین شامل وظایفی از قبیل ایجاد و توسعه ی متون ،طراحی ،کنترل کیفیت،بازاریابی ،چاپ و فروش می باشد(تامپسون،۲۰۰۵).زنجیره تامین صنعت کتاب کاملا پیچیده است و شامل تعداد زیادی محصول و طیف گسترده ای از بازیگران مختلف ،فرایندهای رایج و جریان های اطلاعاتی مربوطه (خرید،توزیع،فروش ،خدمات مشتری،بازگشت ها)می باشد.به طور کلی زنجیره تامین را می توان به سه مرحله دسته بندی کرد:نشر،چاپ و خرده فروشی.در شکل زیر زنجیره تامین سنتی صنعت نشر کتاب نشان داده شده است.
نویسنده/تصویرگر
مصرف کننده/خواننده
زنجیره تامین
تامین کننده مدرسه و کتابخانه
چاپگر
موسسات
ناشر
خرده فروش
توزیع کننده
باشگاههای کتاب
کانالهای صادرات
عمده فروش
تعریف حوزه
جریان خارج از حوزه جریان در حوزه
خارج از حوزه داخل حوزه
شکل ‏۲‑۴ زنجیره تامین سنتی نشر کتاب(تیان وهمکاران،۲۰۰۹)
زنجیره تامین در نشر دیجیتال
ویژگیهای نشر دیجیتال سبب تغییراتی در زنجیره ی تامین و تولید محصولات و همچنین کانلهای توزیع
خواهد شد.شکل ۲-۵ تغییرات ایجاد شده در زنجیره تامین صنعت نشر در اثر دیجیتالی شدن را نشان می دهد.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...