تاثیر رسانه در سوالات ۶ ،۷ و ۸ با زیر مولفه های برنامه های تلویزیون ، اینترنت و رایانه و کتابهای خاص کودکان در قالب ۱۵ سوال سنجیده شده است .
تاثیر گروه های دوستانه (همسالان ) در سوال ۹ با پنج سوال سنجیده شده است .
تاثیر بازیها، در دو سوال ۱۰ و ۱۱ با دو زیر مولفه بازیهای سنتی و رایانه ای ، در قالب ۱۰ سوال سنجیده شده است .
بخش «ب» پرسشنامه شامل هویت اسلامی در قالب پنج مولفۀ شناخت تاریخ و اسطوره های اسلام ، درک اصول دین ، شناخت فروع دین ، دوری از محرمات اسلام و علاقه به عمل به سفارشات اسلام سنجیده شده است.
تاثیر عامل والدین در این شاخصها در سوالات ۱و ۲ روی این پنج عامل با پنج سوال برای هر یک ( در مجموع ده سوال )و با زیر مولفه های تحصیلات و اعتقادات شخصی والدین سنجیده شده است .

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

تاثیر نظام آموزشی در سوالات ۳ و ۴ و ۵ با زیر مولفه های صلاحیت حرفه ای معلمان ، برنامه درسی و و وضعیت ظاهری ( معماری و تزئینات ) در قالب ۱۵ سوال سنجیده شده است .
تاثیر رسانه در سوالات ۶ ،۷ و ۸ با زیر مولفه های برنامه های تلویزیون ، اینترنت و رایانه و کتابهای خاص کودکان در قالب ۱۵ سوال سنجیده شده است.
تاثیر گروه های دوستانه (همسالان ) در سوال ۹ با پنج سوال سنجیده شده است .
تاثیر بازیها، در دو سوال ۱۰ و ۱۱ با دو زیر مولفه بازیهای سنتی و رایانه ای ، در قالب ۱۰ سوال سنجیده شده است.
یک سوال باز نیز در هریک از پرسشنامه ها قرارداده شده بود که تنها ۷۱ نفر از نمونه انتخابی به آن پاسخ داده بودند که به علت معنادار نبودن از نظر تعداد صرفا جهت اطلاع به صورت جدول ۳-۳ همراه با تعداد تکرار ها در پیوست شماره ۳ آورده شده است .
۳-۵-۱ ) چگونگی نمره گذاری پرسشنامه :
خیلی زیاد – زیاد – کم – بسیار کم
امتیاز بندی : ۱ ۲ ۳ ۴
۳-۵-۲ ) سنجش پایایی
پایایی : پایایی یا قابلیت اعتماد [۱۰۸] یکی از ویژگی های فنی ابزار اندازه گیری است . مفهوم یاد شده با این امر سروکار دارد که ابزار اندازه گیری در شرایط یکسان تا چه اندازه نتایج یکسانی به دست می دهد .
در این تحقیق به منظور تعیین پایای پرسشنامه از روش آلفای کرونباخ استفاده گردیده است . این روش برای محاسبه هماهنگی درونی ابزار اندازه گیری که خصیصه های مختلف را اندازه گیری می کند به کار می رود .
ابتدا پرسشنامه بین ۳۲ نفر از نمونه مورد نظر توزیع شد که ۳۰ نفر پاسخ دادند، سپس به کمک نرم افزار آماری SPSS،ضریب اعتماد ۳۰ پرسشنامه جمع آوری شده ، با روش آلفای کرونباخ محاسبه شد که همانطور که در جدول مشاهده می شود در هربخش از پرسشنامه و مجموع کل پرسشنامه آلفای بالایی بدست آمده است که نشان دهندۀ آن است که پایایی پرسشنامه در حد بالایی مورد تأیید است . برای محاسبه ضریب آلفای کرونباخ ابتدا باید واریانس نمره های هر زیر مجموعه سوال های پرسشنامه (یا زیر آزمون) و واریانس کل را محاسبه کرد. سپس با بهره گرفتن از فرمول زیر مقدار ضریب آلفا را محاسبه کرد. مقدار صفر این ضریب نشان دهنده عدم قابلیت اعتماد و ۱+ نشان دهنده قابلیت اعتماد کامل است .(زهره سرمد ، عباس بازرگان ، الهه حجازی ، ۱۳۷۶)

که در آن:
تعداد زیر مجموعه سوال های پرسشنامه یا آزمون.
واریانس زیر آزمون ام.
واریانس کل آزمون
Reliability Statisticsبخش الف
Cronbach’s Alpha N of Items
.۹۳۳ ۵۵
Reliability Statisticsبخش ب
Cronbach’s Alpha N of Items
.۹۶۰ ۵۵
Reliability Statistics کل پرسشنامه
Cronbach’s Alpha N of Items
.۹۶۹ ۱۱۰
۳-۵-۳ ) سنجش اعتبار(روایی [۱۰۹]) :
روایی پرسشنامه : با بهره گرفتن از نظرات اساتید راهنما و مشاور و صاحبنظران ذیربط و اجرای آزمایشی مورد تایید قرار گرفته است .
۳-۶ ) روش های تجزیه و تحلیل داده ها :
در این تحقیق ، برای تجزیه و تحلیل داده های بدست آمده از داده های پرسشنامه هم از روش آمار توصیفی و هم از روش آمار استنباطی استفاذه شده است . در ابتدا آمار توصیفی مانند فراوانی ، درصد ، انحراف معیار و … که به بررسی متغیرهای جمعیت شناختی تحقیق شامل جنسیت ، میزان تحصیلات و…می پردازد ؛ مورد بررسی قرار می گیرد . سپس آمار تحلیلی مطرح می گردد . روش آماری مورد استفاده در آزمون کلیه فروض تحقیق با توجه به ناپارامتریک بودن داده ها عبارتست از : نیکویی برازش خی دو ، چرا که فراوانی های فرضی کاملا نظری می باشند و همچنین سنجش فراوانی در میان گروه های متفاوت و دیگر اینکه آیا اختلاف میان فراوانی های مشاهده شده ،و فراوانی نظری ناشی از خطای نمونه گیری است یا خیر مورد نظر پژوهشگر می باشد .(علی دلاور ،۱۳۸۹،۴۸۳)
آماره آزمون: آماره آزمون ۲ به صورت زیر محاسبه می شود:

که در فرمول بالا، Fo فراوانی مشاهده شده و Fe فراوانی مورد انتظار می باشد.
یافته های جانبی تحقیق با بهره گرفتن از آزمون استنباطی ناپارامتریک کروسکال والیس در مقایسه های بیش از دو گروه و برای دو گروه ها از آزمون یو من ویتنی استفاده شده است که فرمول آنها به شرح زیر می باشد .
آزمون کروسکال والیس
آزمون یو من ویتنی
همچنین اگر نمرات میانگین عوامل را در هریک از هویت های ایرانی و اسلامی از زیاد به کم مرتب کنیم به صورت جدول زیر خواهند بود : (جدول۳-۳)
ردیف عوامل موثر در شکل گیری هویت ایرانی عوامل موثر در شکل گیری هویت اسلامی
۱ عرق ملی والدین ۶۱/۳ اعتقادات شخصی والدین ۶۱/۳
۲ صلاحیت حرفه ای معلم ۶۱/۳ صلاحیت حرفه ای معلم ۵۳/۳
۳ برنامه های تلویزیون خاص کودکان ۴۱/۳ برنامه های تلویزیون خاص کودکان ۲۳/۳
۴ برنامه درسی ۳۶/۳ تحصیلات والدین ۲۹/۳
۵ تحصیلات والدین ۳۵/۳ برنامه درسی ۲۳/۳
۶ مجلات و کتب خاص کودکان ۲۹/۳ مجلات و کتب خاص کودکان ۲۱/۳
۷ گروه همسالان ۹۸/۲ گروه همسالان ۹۲/۲
۸ وضعیت ظاهری (فیزیک ومعماری )مدرسه ۹۶/۲ اینترنت و رایانه ۸۸/۲
۹ بازیهای سنتی ۹۵/۲ بازیهای سنتی ۸۸/۲
۱۰ اینترنت و رایانه ۹۰/۲ وضعیت ظاهری (فیزیک ومعماری ) مدرسه ۸۴/۲

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...