جدول ۲-۳ : واحد تقسیمات کشوری ایران
۷۲
فصل سوم
روش شناسی تحقیق
مقدمه
مدلسازی توانمندی کارکنان استانداری و فرمانداری های استان فصل سوم
انتخاب روش تحقیق در تحقیقات بستگی به موضوع تحقیق ،اهداف و ماهیت آن دارد. محقق برای پاسخ به مسئله تحقیق ملزم به انتخاب یک متدولوژی و استراتژی کلی است، تا به کمک آن بتواند داده ها و اطلاعات را جمع آوری و تجزیه و تحلیل نموده تا به مسئله پاسخ دهد. در پژوهش حاضر نیز سعی شده است با بهره گیری از اصول علمی ، روشها و ابزار مناسبی را برای مطالعه انتخاب کرد. در این فصل روش پژوهش ، جامعه آماری ، روش نمونه گیری ، ابزارهای اندازه گیری و شیوه جمع آوری اطلاعات، مشخصات پرسشنامه ، نحوه تعیین اعتبار و روایی ابزارهای اندازه گیری و روش های تجزیه و تحلیل آماری به طور مفصل بحث خواهد شد.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

۳- ۱نوع روش تحقیق
تحقیق حاضر براساس هدف، در زمره تحقیقات کاربردی و از لحاظ ماهیت و روش در زمره تحقیق توصیفی – همبستگی است. در روش تحقیق کاربردی هدف آزمون مفاهیم نظری در موقعیتهای مسائل واقعی زندگی و حل مشکلات ملموس است و نتایج این تحقیق عینی و مشخص می باشد. تحقیق توصیفی شامل آزمایش یک پدیده برای بیان تعریف کاملتری از آن یا تفاوت آن با سایر پدیده‌ها می‌باشد.روش تحقیق همبستگی نیز یکی از روش های بسیار متداول در تحقیقات توصیفی است که به بررسی روابط دو متغیر می‌پردازد.
۳-۲ جامعه آماری تحقیق
جامعه آماری این پژوهش را کارکنان استانداری چهارمحال و بختیاری و فرمانداری های تابعه استان چهارمحال و بختیاری شامل می شود. در واقع جامعه آماری پ‍ژوهش را کارشناسان و مدیران رسمی و پیمانی با مقطع تحصیلی لیسانس، فوق لیسانس و بالاتر می باشد و طبق چارت تشکیلاتی در استانداری چهارمحال و بختیاری و فرمانداری های تابعه در سال ۱۳۹۳ مشغول به خدمت و انجام وظیفه سازمانی هستند. در این تحقیق از روش نمونه گیری تصافی برای انتخاب نمونه استفاده شده است که شامل ۴۷۹ نفر از پرسنل استانداری و فرمانداری های تابعه استان چهارمحال و بختیاری می باشد.
۷۴
۳-۳ نمونه و روش نمونه گیری
مدلسازی توانمندی کارکنان استانداری و فرمانداری های استان فصل سوم
در این پژوهش از فرمول کوکران که یکی از پرکاربردترین روش‌ها برای محاسبه حجم نمونه آماری است استفاده شده است. تعیین حجم نمونه با بهره گرفتن از فرمول کوکران در این پژ‍وهش با احتمال خطای ۰۵۶۶/۰ ،۱۸۵ نفر می باشد با توجه به آمارهای موجود مبنی بر تعداد کل جامعه آماری ، با بهره گرفتن از فرمول کوکران به تعیین حجم مطلوب نمونه می‌پردازیم، (آذر، مومنی، ۱۳۸۴: ۷۶).
فرمول:
که در آن :
P: برآورد نسبت صفت متغیر، (۵/۰ = P)Z: مقدار متغیر نرمال واحد، متناظر با سطح اطمینان ۹۵ درصد، ( ) : مقدار اشتباه مجاز، (۰۵۶۶/۰ = )
N : حجم جامعه محدود که ۴۷۹نفر می باشد.
مقدار P برابر با ۵/۰ در نظر گرفته شده است. زیرا اگر ۵/۰ = P باشد، n حداکثر مقدار ممکن خود را پیدا ‌می‌کند. این امر سبب می‌شود که نمونه به حد کافی بزرگ باشد ، (آذر، مومنی، ۱۳۸۴، ۷۶).
n= [479(1.96)2(0.50)(0.50)]÷[ (۰٫۰۵۶۶)۲۴۷۸ + (۱٫۹۶)۲.۵۰(۰٫۵۰) ] = ۱۸۴٫۶۲۵۵
بنابراین حجم نمونه مورد نیاز پژوهش با تقریب عبارت است از : ۱۸۵n ≈
که پرسش نامه ها توزیع و جمع آوری شدند.
۳-۴ روش و ابزار گردآوری داده ها
در پژوهش حاضر، به منظور کسب داده ها از پرسشنامه استفاده شده است.
۳-۴-۱ پرسشنامه [۱۱۱]
ابزار جمع آوری اطلاعات در این پژوهش «پرسشنامه»می باشد. پرسشنامه محقق ساخته که تدوین آن با مطالعه مبانی نظری و تئوری های توانمندسازی و استفاده از نظرات افراد صاحب نظر و خبره پیرامون موضوع تحقیق تدوین شده است . در پژوهش حاضر، به منظور کسب اطلاعات مرتبط با مباحث تئوریکی از تکنیکهای متعددی مانند جستجوی اینترنتی، مطالعات کتابخانه‌ای و برای بدست آوردن اطلاعات از پرسشنامه استفاده شده است. پرسشنامه حاضر با بهره گرفتن از طیف لیکرت پنج گزینه ای برای سنجش متغیرها بکار گرفته شد و از خیلی زیاد، زیاد، متوسط، کم و خیلی زیاد شاخصها را مورد اندازه گیری قرار می دهد.
۷۵
۳-۴-۲ روایی [۱۱۲] پرسشنامه
مدلسازی توانمندی کارکنان استانداری و فرمانداری های استان فصل سوم
جهت ایجاد اطمینان از روایی گویه‌ها و پرسشهای مطرح شده در پرسشنامه از روایی صوری ( استفاده از نظرات خبرگان ) استفاده گردید.
جهت سنجش میزان روایی ، از روش روایی صوری استفاده شده است . برای سنجش میزان اعتبار اجزای تشکیل دهنده پرسشنامه که توسط متخصصین امر برآورد می‌شود ضمن مطالعه ادبیات تحقیق ، مطالعه تحقیقات علمی و متن سند بیست ساله کشور در افق ۱۴۰۴ پنل ۱۰ نفره خبرگان شامل مدیر کل حوزه استاندار، مدیر کل روابط عمومی ، کارشناسان ارشد ، خبره و عالی تشکیل و همچنین از راهنمائی های ارزشمند استادان محترم راهنما و مشاور استفاده شد.
۳-۴-۲ پایایی پرسشنامه:
جهت برآورد مقدار پایایی پرسشنامه بکار رفته در تحقیق حاضر، از روش آلفای کرونباخ استفاده شده است.
براساس مطالعه ی مقدماتی در مورد ۳۰ نمونه آلفای کرونباخ شاخص های ساختاری، رفتاری(محتوایی) و محیطی(زمینه ای) به ترتیب ۸۴/۰ ،۹۶۹/۰ و ۹۳۵/۰ به دست آمده است . بدیهی است هر قدر شاخص آلفای کرونباخ به یک نزدیکتر باشد همبستگی درونی سوالات بیشتر و در نتیجه پرسشها همگن تر است. لذا پرسشنامه دارای پایایی است.
۳-۴-۲-۱ محاسبه ضریب آلفای کرونباخ شاخص زمینه ساز های ساختاری
با توجه به نتایج بدست آمده از جدول مقدار ضریب آلفای بدست آمده ۸۴۰٫ است و با در نظر گرفتن قاعده کلی آن که مقدار آلفای کرونباخ یک مقایس باید حداقل ۰٫۷ باشد همبستگی بالایی بین سئوالات وجود دارد. با توجه به مقدار آلفای .۸۴۰ بدست آمده لزومی به حذف سئوالات نیست .
۷۶
مدلسازی توانمندی کارکنان استانداری و فرمانداری های استان فصل سوم
۳-۴-۲-۲ محاسبه ضریب آلفای کرونباخ شاخص زمینه ساز های رفتاری
با توجه به نتایج بدست آمده از جدول مقدار ضریب آلفای بدست آمده ۹۶۹٫ است و با در نظر گرفتن قاعده کلی آن که مقدار آلفای کرونباخ یک مقایس باید حداقل ۰٫۷ باشد همبستگی بالایی بین سئوالات وجود دارد.
۳-۴-۲-۳ محاسبه ضریب آلفای کرونباخ شاخص زمینه ساز های محیطی
با توجه به مقدار آلفای ۰۹۳۵ بدست آمده لزومی به حذف سئوالات نیست .
۳-۵روش های تجزیه و تحلیل داده ها
به منظور تجزیه و تحلیل داده های پژوهش از روش های آماری زیر در سطح آمار توصیفی و استنباطی استفاده می گردد. در این تحقیق، برای تجزیه و تحلیل داده‌های بدست آمده از نمونه‌ها هم از روش های آمار توصیفی و هم از روش های آمار استنباطی استفاده شده است. در واقع ابتدا متغیرهای تحقیق را به کمک روش های آمار توصیفی از حیث متغیرهایی مانند جنسیت، وضعیت تاهل، ماهیت شغلی، سن، میزان تحصیلات و سابقه کاری را مورد آزمون قرار می دهیم. روش های آماری استنباطی مورد استفاده در این تحقیق عبارتند از : ۱- تحلیل عاملی تاکیدی ۲-تحلیل عاملی اکتشافی ۳-ضریب همبستگی پیرسون ۴- تحلیل واریانس فریدمن.نرم افزار مورد استفاده در این پژوهش لیزرل می باشد.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...