مطالب در رابطه با تبیین نقش شبکه شهری در تعادل فضایی … – منابع مورد نیاز برای مقاله و پایان نامه : دانلود پژوهش های پیشین |
همگنی جامعه در قانون تقسیمات
در قانون تقسیمات کشوری همگنی جامعه تحت عنوان همنوایی اجتماعی، فرهنگی، قومی و سرزمینی تعریف شده است.
شاخص دسترسی و فاصله
توزیع خدمات در درون یک جامعه معمولا براساس مرکزیت هندسی نقاطی در نظر گرفته میشوند که مردم دسترسی بیشتری به آن داشته باشند، شاخص دسترسی با فاصله دارای همبستگی منفی هستند.
حوزه نفوذ مکان های مرکزی
نقطه یا مکان مرکزی به مکانی اطلاق می شود که کالاها و خدمات را در اختیار نواحی فراتر از حول و حوش خود قرار میدهد، برای تعیین مرکزیت مناطق که یکی از شاخص های اصلی در تقسیمات کشوری به شمار میرود، مدلهای چندی همانند: فاصله استاندارد، تحلیل نزدیکترین همسایگی و مجموع حداقل
( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
عوامل جغرافیایی- سیاسی، امنیتی و راهبردی
شکل حکومت و نوع رژیم سیاسی
بین تقسیم سرزمین در یک کشور با تمرکز قدرت در حکومت یک رابطه متقابل وجود دارد و کشوری که فضاهای جغرافیایی خود را به اجزای کوچکتر تقسیم می کند، به نحوی از تمرکز تصمیم گیریها و نظارت کاسته و اختیارات مسئولین محلی را افزایش می دهند، شکل حکومت (بسیط و متمرکز) در دوران معاصر مهمترین عامل شکلدهنده و تاثیرگذار بر الگوی تقسیمات کشوری است.
اقلیتهای اکولوژیکی
وجود بحران تشتت فضائی، سیاسی و اجتماعی در کشور و مشخصاً وجود نیروهای واگرا (اقلیتهای اکولوژیکی) در کشور یکی از عوامل شکل گیری حکومت متمرکز بوده است.
ویژگیهای طبیعی سرزمین
در دوره معاصر با پیشرفت تکنولوژی و گسترش وسایل ارتباطی از اهمیت آن در شکلدهی به الگوی تقسیمات کشوری کاسته شده است، با این وجود در دوره معاصر نیز ویژگیهای طبیعی سرزمین و توزیع نامتعادل بنیادهای زیستی و همچنین وجود عوارض طبیعی گسترده، شکل کالبدی تقسیمات کشوری را تحت تأثیر قرار داده است.
ملاحظات راهبردی و ویژگیهای فضاهای پیرامونی کشور
عوامل فضای بیرونی که به نحوی باعث تغییر مرزهای سیاسی- اداری واحدهای درون کشوری ایجاد و ارتقاء آنها شده است میتوان به میزان اختیارات واحدهای سیاسی- اداری کشورهای همسایه، طول مرزهای بین المللی واحدهای تقسیمات کشوری، ، اقلیتهای قومی- مذهبی کشورهای همسایه و پیوند آنها با اقوام داخل کشور، تعداد واحدهای اداری- سیاسی مناطق مرزی، مسائل نظامی، امنیتی و به طور کلی جغرافیای سیاسی منطقه اشاره کرد.
عوامل غیر رسمی
–
شامل آن دسته از افراد، گروه ها و لابیها در ساختار حکومت میباشد که با نفوذ و قدرتی که در اختیار دارند بدون توجه به شاخص های قانونی و علمی باعث شکل گیری یا ارتقا یک واحد سیاسی- اداری میشوند.
منبع: کریمیپور، ۱۳۸۱؛ احمدیپور، ۱۳۸۰؛ پاپلی یزدی و رجبی سناجردی، ۱۳۸۲؛ علیمحمدی و دیگران، ۱۳۸۷؛ اخباری و یدالهی، ۱۳۸۴؛ اعظمی و دبیری، ۱۳۹۰؛ حافظ نیا و کاویانی راد، ۱۳۸۳٫
۲-۴-۳- تأثیرات تقسیمات کشوری بر ساختار فضایی- کالبدی شهر
امروزه در کنار عوامل سنتی از جمله عوامل جغرافیایی- اقتصادی- اجتماعی، نظام مبادلهای و بهرهکشی بین شهر و روستا، عوامل ثانوی رشد سریع یک شهر مانند پایتخت شدن یا مرکز ایالت شدن یک شهر(اعتماد و دیگران، ۱۳۸۸: ۱۵۰)، نیروهای جدیدی به سازماندهی شهرها و تحول نظام شبکه شهری کشور می پردازند (یارمحمدی، ۱۳۹۱: ۳۴). در تاریخ پرفراز و نشیب ایران، حکومت و دولت، به عنوان مهمترین عوامل سیاسی، پیوسته موثرترین نقش را در تحولات و دگرگونی ساخت و سازهای فضایی از جمله شهرها داشته اند (علیاکبری و فرجی دارالبخانی، ۱۳۸۵: ۱۶۱).
تحولات ناشی از تغییر جایگاه شهر در نظام تقسیمات کشوری که بر کالبد شهر جلوه می کند عبارتند از جذب بودجه و اعتبارات عمرانی، گسترش ساختار دولتی و افزایش کارکنان دولت، افزایش مهاجرتها به شهر، افزایش قیمت زمین و بورس بازی، رونق بازار مسکن (رهنمایی، ۱۳۸۸: ۱۵۸).
۲-۵- تجربیات جهانی
کشورهای اروپایی نخستین گروهی بودند که پیش از بقیه کشورها با افزایش جمعیت مواجه شده و برای ساماندهی آن چارهاندیشی کردند. در واقع دهه ۱۹۵۰ آغاز ظهور چنین مشکلات و مسائلی برای اروپا و جستجو برای تعیین استراتژی های مقابله با آن و تدوین چارچوبهای نظری آن بود. موج این جریان با وقفهای در حدود یک تا دو دهه، به کشورهای دیگر رسید که آسیا، شمال افریقا، امریکای لاتین در این گروه ردهبندی میشوند.
در ذیل به برخی از تجربیات کشورهای خارجی اشاره میکنیم:
جدول ۲-۱۳ سیاستها و تجارب کشورها در برابر عدم تعادل شبکهشهری
کشورها
سیاستها و تجارب
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1401-04-14] [ 03:55:00 ب.ظ ]
|